abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:00 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.10. 15:22 | IT novinky

    Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    4.10. 05:22 | Komunita

    Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    3.10. 22:44 | IT novinky

    V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    3.10. 19:00 | Nová verze

    Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.10. 17:11 | Upozornění

    eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    3.10. 17:00 | Komunita

    Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    3.10. 14:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.10. 12:33 | Upozornění

    Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."

    javokajifeng | Komentářů: 0
    3.10. 01:11 | Bezpečnostní upozornění

    Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (45%)
     (16%)
     (18%)
     (20%)
     (15%)
     (18%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 176 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 4.10. 20:35
    Rozcestník

    Všichni by museli přejít na Linux...

    13.4.2006 02:17 | Přečteno: 1512× | ajtý

    Evropská unie se rozhodla šlápnout Billu Gatesovi na kuří oko. Nic víc to není a na víc se nezmohla. Kdyby skutečně chtěla s tímto diktátem arogantního všemocného dodavatele něco udělat, stačilo by aby unijní správa a s ní všechny evropské vlády přešly na Linux. Kdyby státní správa používala Linux, ušetřila by stamiliony dolarů. Kdyby používala Linux, musely by všechny podniky ve státě rovněž přejít na Linux, aby mohly se státní správou komunikovat. A do roka a do dne by na Linux přešla většina lidí.

    Tohle je citát z dnešní článku v Britských listech Malý a měkký monopol očima prostého uživatele. Tak nevím, o čem se tu vlastně na téma rozšíření Linuxu a otevřených formátů tak často hádáme. "Prostý uživatel" má dávno jasno :/

    Je v tom článku sice jedna sympatická myšlenka, tedy přechod státní správy (jako veřejné služby) na otevřené neproprietární formáty, ale je prezentována s podivným motivem (šlápnout Billovi na kuří oko) a k tomu s bludy ("všichni by museli přejít na Linux"). Pak se divme, že takové strašení je spíše kontraproduktivní.

    Nechcete někdo znalý tématu napsat třeba jako článek pro Abíčko (do BL se to dá poslat dodatečně) článek na téma "Komunikace pomocí otevřených formátů napříč operačními systémy"? Nabízím pomoc při stylistice a dotváření apod., ale momentálně se nechci do tématiky otevřených formátů zapracovávat.

           

    Hodnocení: 96 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.4.2006 08:27 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Co je to otevřený formát? A je samospasitelný? To teda rozhodně ne. Kword začal používat odt, Openoffice používá odt, ovšem to co z toho vyleze... Použitelné v každém případě, jenže to vyžaduje totální změnu myšlení uživatelů ze stávajícího statického na dynamické. Co lze pod tím rozumět?

    Statické uživatelské myšlení bazíruje na přesné poloze a vzhledu ikonek a dokumentů - obsah je druhořadý. Takto myslící uživatel se rozčiluje že ikonka A se objevila zničeho nic za ikonkou B (bez toho aniž by si uvědomil že ji tam bezděky sám přesunul). Je bezradný v okamžiku kdy v systému není asociován typ souboru s příslušnou - byť obecně profláknutou - aplikací. Problémy hledá vždy buď u operačního systému (v lepším případě u jeho administrátora). Že by byl chyba v jeho přístupu? Ale co vás nemá!

    Dynamické uživatelské myšlení nelpí na detailech, a abstrahuje obecné atributy postupů a metod. Uložit soubor pro něj neznamená kliknout na určitou ikonu či položku v menu, ale dívá se po něčem co má atributy spojené s procesem ukládání dat (save, uložit, ikona diskety,..) Uživatel s takovým myšlením se problémy snaží nejdřív řešit vlastními silami, nestačí-li na to, obrací se na kolegy, pak k administrátoru a spoléhá na to, že chyba je především v jeho neznalosti.

    Možná je to až příliš černobílé shrnutí, ale z vlastní zkušenosti konstatuji že u nás v rachotě je podíl staticky versus dynamicky myslící uživatel tak 70:30 samozřejmě obě polohy mají své extrémy. Pozoruhodný je však fakt, že prakticky všichni remcalové (na linuxový desktop) spadají do skupiny static.
    Filip Dominec avatar 13.4.2006 09:00 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Hezky napsáno.

    Přestože se považuju za jednoznačně dynamického (až kyberpunkově virtuálního) uživatele PC, neubráním se dojmu, že jsem statický co do nastavování pračky, hledání v jízdních řádech nebo vyplňování složenky...
    13.4.2006 09:07 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Ano, ano. To jsou oblasti kde dominuje statické myšlení. Návod pro použití pračky obvykle bývá sepsán pro uživatele static a uživatel dynamic pak marně přemýšlí nad tím co chtěl vlastně bássník říci, zatímco static nepřemýšlí a již dávno pere... (S - má žena, D - já) ;-)
    13.4.2006 09:24 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Ano, ano. To jsou oblasti kde dominuje statické myšlení. Návod pro použití pračky obvykle bývá sepsán pro uživatele static a uživatel dynamic pak marně přemýšlí nad tím co chtěl vlastně bássník říci, zatímco static nepřemýšlí a již dávno pere... (S - má žena, D - já) ;-)
    :))) Jo, to sedi. Proto taky nemaji v autoskole radi "inteligenty", co nad kazdou znackou nebo packou mudrujou, jestli opravdu presne vyjadruje a mini to, co se vyjadrovat a minit zda, v dane konkretni komplexni situaci, nebo jestli je v dane situaci pouziti nejake te packy ci rychlostniho stupne argumentacne nenapadnutelne :PPP

    Spis mi jde o nazor a myslenku, ze takovy "static" uzivatel si prestavuje, ze pri prechodu statni spravy "na Linux" by museli prejit vsichni. Coz je podobna situace, jako kdyz se z planovaneho zakazu uhlim (coz se dotkne pry 9 % domacnosti) jevi hlavne ti, co uhlim v zivote netopili ani topit nehodlaji, uz jen kvuli te "strasne" predstave.

    Bohuzel tahle predstava muze byt dost velkou prekazkou (jako jsou vetsina prekazek hlavne neci predstavy) pri propagaci otevrenych formatu pro statni spravu.

    A ano, mate pravdu, ze je v tom i "vychovny prvek". Totiz nutnost, aby se napr. uz ve skolach zacalo vyucovat tvorbe dokumentu zasadne "dynamicky" - coz asi bohuzel vynuti jen programove pouzivani RUZNYCH textovych procesoru, coz je pak zase idealni situace pro OpenSource (tak dneska si probereme strukturu dokumentu, styly apod. pristi hodinu jak to delat v Abiwordu, dalsi v KWordu, dalsi v OpenOffice.org a naposledy v drahem programu MS Word, na jehoz provozovani musite mit zaplacenou licenci...)

    Utopie :P
    13.4.2006 09:09 Josef Průša | skóre: 4 | blog: Linux_Domino_etc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Souhlas. Nádherně shrnuto.
    13.4.2006 09:11 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Co je to otevřený formát? A je samospasitelný? ... Statické uživatelské myšlení bazíruje na přesné poloze a vzhledu ikonek a dokumentů
    No ano, vzdyt prave otevreny format (s teoreticky vsem pristupnou specifikaci) by asi mohl umoznit vyvinout treba specialne pro komunikaci se statni spravou "staticky" textovy procesor (de facto doplnovani formulare), ktery bude jak na webovych strankach uradu, tak pro zajemce pripraven na vratnici nebo dokonce rozesilan do domovu.

    Bohuzel se ujal zbytecne komplexni Word a jemu konkurujici Writer z OpenOffice, coz ve vasem vtipnem rozdeleni znamena, ze aplikace programove pro "dynamicke" pouzivaji hlavne "staticti".

    Mysleme v perspektive (eventuelni prechod statni zpravy taky neni zalezitost na mesice, ale spis na roky a desetileti - a to jdou vyvoje aplikaci milovymi kroky, zvlast kdyz se rozsiruje pocet jejich uzivatelu).
    Možná je to až příliš černobílé shrnutí, ale z vlastní zkušenosti konstatuji že u nás v rachotě je podíl staticky versus dynamicky myslící uživatel tak 70:30
    Jestli to nebude metodami, jimiz upenlive pry firmy hledaji a prijimaji hlavne ty "dynamicke" :PPP
    13.4.2006 09:26 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Ryba smrdí od hlavy - a v tomto případě jde o ministerstva a nadřízené orgány vůbec. Většina úřadů si stěží bez jejich požehnámí může pšouknout, natož něco prosadit. Jsou tu v podstatě pouze na to aby vlály ve větru a tančily jak přerozdělovači financí pískají.

    Když zapískají - "přecházíme na formáty OpenOffice a nic jiného neberem" tak se pojede v OpenOffice - je to zadara, tak jaké krky, že? Jenže.. se okamžitě ozvou hladové krky že chcou prachy na portaci aplikací, školení, atd.. Co na tom že v konečném důsledku by to bylo šul nul ne-li levnější.
    13.4.2006 11:32 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Takovy clanek by mel vzniknout prave proto, aby se lide nemylili jako ty. Bavime-li se o otevrenych formatech, jedna se o format ulozeni dat dokumentu. Nema to vubec zadnou souvislost s tim, jak vypada software, ktery umi takovy dokument zpracovavat. Pokud podporu odt implementuje Microsoft do sveho office baliku, budou vsechny ikonky, cudliky a polozky menu tam, kde je uzivatele chteji mit (pokud se ovsem Microsoft nerozhodne to jen tak z legrace trosku prehazet:-)). A kdyby chtel, klidne si muze ulozenemu souboru dat koncovku .doc, aby to ty "staticke" uzivatele nedrazdilo:-). Dulezite je, ze bude znama struktura ulozenych dat a tudiz s nimi bude moci pracovat i jiny software bez zbytecnych obstrukci.

    Kdyz to prirovnam k TCP, je dana struktura paketu a jaky software (zde system) ho vygeneroval, preposila, ci zpracuje je uplne jedno, umi s tim paketem zachazet, protoze presne zna strukturu dat, ktera jsou v nem zapsana...
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    13.4.2006 12:01 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    On uz se k tomu rozhodl... Nova verze Office bude vypadat absolutne jinak nez ta dnesni. Na webu jsou nekde screenshoty.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    13.4.2006 12:05 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Aha:-). Ja to nejak nesleduju, protoze nepouzivam:-).
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    13.4.2006 11:49 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Kdysi jsem pro Root prelozil otevreny dopis peruanskeho kongresmana Nuneze Microsoftu. Je to odpoved na stesky Microsoftu, ze zavedeni OSS ve statni sprave by je pripravilo o zisky atd. Nevim, jak to tam pokracovalo a dopadlo, budu se muset podivat. Ten clovek to mel v hlave srovnane, ale to casto nestaci...

    Pozor, je to pomerne dlouhe, a ten preklad, no, taky to neni to nejskvelejsi, ale je to docela pekne a (rekl bych) bez zbytecnych emoci sepsane.
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    13.4.2006 10:10 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Použití opensource ve státní správě je naprostý nesmysl. Nemůže projít žádným výběrovým řízením, protože nesplňuje základní kritérium - možnost dobrého výdělku pro spřátelené firmy a všimné pro úředníky. Ještě tak při dodávce celých systémů, ale ne u "krabicového software" jako je OS nebo kancelářský balík.

    Autor onoho článku bude nejspíš označen za levicového a antiglobalistického aktivistu. A může si za to sám.

    Něco jiného jsou otevřené formáty, tam má Eu velký potenciál. Když si Evropská Komise vzpomene, že do roka musí všechny používaté textové editory ve všech státních úřadech umět formát XXX, tak to Microsoft rád udělá, a ještě doplní žlutomodré hvězdičky. Akorát je nutné aby si všichni uvědomili že je to panevropská byrokracie, kdo živí Microsoft!

    Bohužel, má to jednu vadu: Ti co by chtěli Microsoft zničit, spokojeni nebudou. Microsoft tu bude dál, stále více vydělávající.
    13.4.2006 10:36 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Použití opensource ve státní správě je naprostý nesmysl. Nemůže projít žádným výběrovým řízením, protože nesplňuje základní kritérium - možnost dobrého výdělku pro spřátelené firmy a všimné pro úředníky. Ještě tak při dodávce celých systémů, ale ne u "krabicového software" jako je OS nebo kancelářský balík.
    Těžko bude někdo do státní správy instalovat software zdarma :-D. Možnost výdělku je dokonce o to větší, že si ty peníze za licenci Windows (Office, ...) může spřátelená firma nechat pro sebe. Náklady na správu a instalaci by byly asi podobné.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    13.4.2006 12:18 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Problém je, že náklady na správu a instalaci bývají v tomto případě interní a externě se platí jen ty licence. Jak jsem zmínil, něco jiného je když dodavatel dodává celý systém, tedy i (a především) instalaci a správu.
    Dalibor Smolík avatar 13.4.2006 12:44 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Microsoft tu bude dál, stále více vydělávající.
    Včera byl v HN článek, že Čína v rámci boje s pirátstvím uzákonila, že všechny počítače prodávané v Číně musí mít předinstalovaný operační systém. Už teď se sunou kontrakty pro Microsoft ...
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    13.4.2006 13:08 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všichni by museli přejít na Linux...
    Opravdu? Přeinstalovaný OS imho neznamená Widle.
    1.5.2006 21:31 Ludek Janda
    Rozbalit Rozbalit vše archivace a otevreny system
    Otevřené formáty jsou pro státní správu nutností, jinak jí časem vzniknou problémy s archivací. V současnosti již dokumenty nejsou pouhými textovými soubory, a to ani v případě souborů pro textové procesory, svou povahou se spíš podobají programům se sadou instrukcí pro konkrétní software. V případě informací uložených v uzavřeném formátu pro propietární software vzniká problém závislosti informací na konkrétním software a operačním systému. Dosud se nevěnovalo mnoho pozornosti otázce archivace a kompatibility takto uložených informací, pro budoucnost je ale jisté, že informace uložené ve státní správě budou muset být v otevřených formátech, které budou nezávislé na marketingové politice a změnách vynucených soukromou firmou, jinak k nim po čase nebude možný přístup vinnou uložení v uzavřeném formátu a státní správa se stane ještě více závislou na službách soukromých firem.
    3.5.2006 02:07 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: archivace a otevreny system
    Otevřené formáty jsou pro státní správu nutností, jinak jí časem vzniknou problémy s archivací... jinak k nim po čase nebude možný přístup vinnou uložení v uzavřeném formátu a státní správa se stane ještě více závislou na službách soukromých firem.
    Jen jestli je to dostatku lidi proti mysli... Z hlediska trvanlivosti je nejlepsi tesat do kamene, coz uz dnes neni efektivni. Dnes je aktualni vsechno nejak konvertovat do momentalne pouzivaneho formatu (viz tzv. digitalizace starsich vzacnejsich knih a casopisu).

    Takze... az to zacne byt aktualni, neprejde asi nikdo na otevrene formaty, ale vytvori se specialni archivni odbory uradu, ktere se budou zabyvat pouze prevodem ze starsich formatu na formaty nove, samozrejme za nakladne asistence prislusnych soukromych firem, jejichz sluzby budou hrazeny velkoryse z verejnych rozpoctu. Dalsi pozitivni efekt bude jiste vzrust zamestnanosti diky temto opatrenim...

    ... ekonomika civilizace je primo zavisla na vseobecnem plytvani vsim, co jen trochu jde, jen tak je mozna honba za "rustem" (cehokoliv).

    Efektivni a chytra reseni predstavuji proto pouze omezeny zisk (pro jednotlivce), zato v globalnim pohledu celkovou efektnost (tj. vyvolani ruznych efektu) spise snizuji, nebot kdyz neni zadouci honit se za nesmysly, prestava se vetsina lidi honit vubec.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.