O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Náhodou jsem objevil simulaci vláčků udělanou v blender game engine. Jestli si chcete zajezdit, zdrojový blend soubor zde.
Můžete jet s nákladními vagóny a převážet uhlí ze šachty do továrny, nebo si přepnout na osobní vagóny. Lze vybrat parní mašinku nebo dieselový lokotraktor. Spustitelná verze pro Windows funguje krásně ve Wine, včetně zvuků. Když vláček projíždí přes přejezd, závory jdou dolů a ozývá se cinkání. V linuxu mi ale nějak nefungovaly zvuky a také bych rád věděl, jak to přepnout do fullscreenu v rámci blenderu. Dále se malinko rozpadají animace ojnic a koleček vagónů (Blender 2.48a - Fedora 10).
Bylo by moc pěkné, kdyby tam byla přidaná i podpora výhybek a trošku se prodloužila trať.
Tiskni
Sdílej:
Tak a ještě user friendly ovládání Blenderu a bude to skvělé 
Ne, Blender obdivuji, asi se v tom dá dokázat moc, ale nikdy jsem nepřešel přes jeho ovládání. Blender považuji za klon vimu (ve kterém denně píšu) s extra hadcore levelem.
a ty magori autori chtel v 2.5 todle dokonaly gui predelat