Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Náhodou jsem objevil simulaci vláčků udělanou v blender game engine. Jestli si chcete zajezdit, zdrojový blend soubor zde.
Můžete jet s nákladními vagóny a převážet uhlí ze šachty do továrny, nebo si přepnout na osobní vagóny. Lze vybrat parní mašinku nebo dieselový lokotraktor. Spustitelná verze pro Windows funguje krásně ve Wine, včetně zvuků. Když vláček projíždí přes přejezd, závory jdou dolů a ozývá se cinkání. V linuxu mi ale nějak nefungovaly zvuky a také bych rád věděl, jak to přepnout do fullscreenu v rámci blenderu. Dále se malinko rozpadají animace ojnic a koleček vagónů (Blender 2.48a - Fedora 10).
Bylo by moc pěkné, kdyby tam byla přidaná i podpora výhybek a trošku se prodloužila trať.
Tiskni
Sdílej:
Tak a ještě user friendly ovládání Blenderu a bude to skvělé 
Ne, Blender obdivuji, asi se v tom dá dokázat moc, ale nikdy jsem nepřešel přes jeho ovládání. Blender považuji za klon vimu (ve kterém denně píšu) s extra hadcore levelem.
a ty magori autori chtel v 2.5 todle dokonaly gui predelat