Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
V pátek jsem upgradnul Fedoru na služebním notebooku. Až na pár drobností všechno zafungovalo.
Po nějaké (dlouhé) době jsem dokončil první epizodu textové hry na motivy knížek Jiřího Kulhánka.
Před více než rokem jsem začal pracovat na enginu pro textové hry v Pythonu. Po roce si myslím, že můžu říct, že všechny základní cíle se podařilo splnit.
Jeden z vývojářů her používající můj engine mi zaslal screenshoty jak zprovoznil engine na linuxovém telefonu Neo Freerunner.
V posledních dnech (povečerech a o víkendech) si občas pustím Openttd. Přepracovaná grafika již nevyžaduje soubory z předlohy hry.
Téměř jsem dokončil druhý díl textové hry Emgeton Story - zbývá otestovat.
Grafické rozhraní k enginu pro textové hry už umí všechny základní věci jako terminál a mnoho navíc.
Podařilo se a základní grafické rozhraní pro textový engine je funkční. Chtěl bych tímto moc poděkovat zkušenému programátorovi - kolegovi z práce, že si našel čas hodně posunul vývoj enginu. Děkuju Michale!
Kolega z práce mi o víkendu zaslal patch, kterým opravil chybu v parseru, která blokovala možnost psát více než dvouslovné příkazy.
Příběh Emgeton Story je dokončen a otestován. Hru lze dohrát bez obtíží. Kolega mi provedl testing a také korektury textů.
Práce na enginu pro textové hry víceméně stagnuje, neboť engine již umí všechny základní věci, které jsem si předsevzal na počátku. Pravda pyGTK frontend ještě není, ale to je zatím vyšší dívčí.
Práce na enginu pro textové hry stále pokračuje. Podařilo se rozlousknout ukládání/načítání pozice hry, zprovoznil jsem doplňování pomocí tabulátoru i ve Windows. Také jsem implementoval počítání skóre a tím pádem se dá i spočítat procentuálně kolik z příběhu již hráč dokončil.
Protože se projekt slibně rozjel, založil jsem jej na sourceforge hlavně kvůli svn.
Zprovoznil jsem online verzi adventury o které jsem psal minule.
Kdysi na ATARI 800XL jsem napsal v basicu dvoudílnou textovku Emgeton Story. A protože mě jeden příznivec textovek trošku vyhecoval, začal jsem pracovat na remake. Jako programovací jazyk jsem použil Python.
Protože ještě stále není počasí na lítání, tak jsem asi před měsícem začal modelovat svůj nový dvojplošník od Multiplexu s tím, abych si s ním mohl zalétat alespoň na simulátoru CRRCsim.
Jestli se mi to povedlo, posuďte sami. Je to můj vlastně první výtvor v Blenderu, tak buďte prosím schovívaví. :-) Stahovat můžete zde. Jsou tam takové vychytávky jako pohyblivá křidélka a směrovka, dokonce jsem si pohrál i se stíny tak, že stín vrtule není vidět atd.
Je pár her pro Linux, které stojí za přeložení do češtiny. Jsou to:
Náhodou jsem objevil simulaci vláčků udělanou v blender game engine. Jestli si chcete zajezdit, zdrojový blend soubor zde.
Pokud nevíte jak změnit výchozí DVD přehrávač v novém gnome, čtěte dál
Dostalo se mi do ruky ASUS Eee PC s Linuxem, a že prý jestli by to umělo česky. Žádný problém, zkusím to.
FXP přenos je způsob přenosu dat přímo mezi dvěmi FTP servery bez toho, aby data tekla přes mnohdy pomalou linku klienta.
Když pracuji se soubory, tak většinou používám Midnight Commander (mc), on totiž umí asi úplně všechno co potřebuji. I když přiznám se bez mučení, rád bych i pořádného commandera v X. Při prohledávání na netu jsem několik projektů našel, některé vypadali pěkně, každý měl něco do sebe, ale ani jeden mi nepřipadal použitelný tak jako mc v konzoli.
Az nekdo upgradnete na 2.6.14 a prestane vam fungovat FM tuner, smaznete si z /etc/modprobe.conf radek:
options tuner type=5Totez plati pro modul snd_intel8x0, kde je treba smaznout v /etc/modprobe.conf radek:
options snd_intel8x0 mpu_port=0x330Tydle zmeny jsou docela vopruz. Pozitiva jsou, ze zacal fungovat alsa ovladac pro smartlink modem bez toho, aby kolidoval se zvukovkou! K nahozeni zarizeni v /dev je ale stale potreba demon slmodemd. Bezva.
Jestli si nekdo chce zajezdit vláčkem v Linuxu, může zkusit game engine Raydium.
Před nedávnem jsem psal o absenci češtiny v UI OpenOffice2 v FC4. Po napsání do bugzilly, je nyní problém vyřešen :-) V rawhide je již ve verzi 1.9.113 vše opraveno a při další aktualizaci bude dostupnost i přes up2date.
Update: tak již je to i v up2date fc4
Konečně - skvělá realtime strategie před časem uvolněná pod GPL se dočkala linuxového portu. Více o tom píší linuxgames.com a stahovat můžete na:
http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=2909
Při kompilaci jsem narazil na spoustu chyb, stačilo příslušné řádky v kódu zakomentovat a nakonec se vše povedlo (FC4).
Hra vyžaduje akceleraci, a pokud si ji chcete vychutnat ve fullscreenu a vyšším rozlišení spusťte ji s parametry -1024x768 -fullscreen.
Přeji hodně zábavy!
Problém s češtinou v uživatelském rozhraní vyřešen! Takže následuje stručný návod, jak zprovoznit OpenOffice 2.0 ve Fedora Core 4:
Upgrade z FC3 bez problémů, jen docela zamrzí nenadetekování monitoru a 60Hz v grafické instalaci. Nechápu proč při zvolení češtiny se instaluje i např. podpora francouzštiny do OpenOffice 2.0. Ono to s tou češtinou v OO je celé takové divné. UI naskočilo v angličtině, po nastavení ve volbách částečně čestina naskočila, ale UI zatím stále celé anglicky. Instalace nvidia ovladače proběhla rovněž bez problému, jen bylo třeba doinstalovat balík kernel-devel (dříve se jmenoval kernel-source). Toť prozatím vše, je to pár minut co jsem nabootoval :-)
Hmm, 1.4. a koukam na ceskem Internetu nenajdu nejakou novou zajimavou pravdivou informaci. Servery se predhani kdo vymysli nejbajecnecnejsi lez aby nachytal svoje ctenare... tfuj.
Včera me rozesmála hláška mé přítelkyně, když chtěla z Linuxu nabootovat do Windows: "Musím vyhnat pavouky z nepoužívané části disku!"
Tak se mi povedlo konecne temer rozbehat MSIE pod wine. Postupoval jsem podle navodu, lepe receno jsem pouzil instalacni skript ze stranek http://sidenet.ddo.jp/winetips/config.html.
Docela mě unavují neustálé dotazy, že to a to nechodí v Mplayeru, takže tady je moje kuchařka. Žádné zbytečnosti, přímo k věci.
Takže chci přehrávač, co umí gui, někdy na slabším stroji mi stačí konzole, přehrát všechno na co si vzpomenu, nemít problémy s titulky v kódování windows, chci uživatelské rozhraní v češtině a dívám se i na dvd.