Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Kdysi na ATARI 800XL jsem napsal v basicu dvoudílnou textovku Emgeton Story. A protože mě jeden příznivec textovek trošku vyhecoval, začal jsem pracovat na remake. Jako programovací jazyk jsem použil Python.
Dlouho jsem hledal nějaký vhodný engine pro českou hru, ale narážel jsem na problémy s diakritikou. Nakonec mi padla do oka knihovna pyparsing, která přímo v sobě obsahuje malý příklad enginu pro textovou adventuru. Takže jsem tento základ použil a dále rozvinul. Po počátečních potížích opět s diakritikou a unicode je nyní engine ve stavu použitelnosti - postupně píši příběh té původní hry z roku 1991.
Engine je plně multiplatformní a jsou vyřešeny problémy s diakritikou a unicode. Překvapilo mě, že např. Windows XP stále používají cp852. Otestováno je to v pythonu 2.x na Linuxu, Windows XP a na Mac OS X. Engine má samozřejmě dost nedostatků, v hlavičce si píši TODO - zatím jsem např. nerozlousklnul jak na SAVE a LOAD, ale směrem by melo být pickle, se kterým zatím experimentuji. Kód jsem se snažil okomentovat, aby byl srozumitelný. Je mi jasné, že kvalita kódu není na úrovni profesionálního programátora, že tam je dost věcí které by šli napsat jinak a lépe.
Hra se ovládá pomocí příkazů například prozkoumej koš, použij lopatku atd. Více vám poví příkaz help.
Má-li tedy někdo chuť pomoci, ozvěte se. Asi nejvíce mě trápí nefunkčnost konstrukce použij předmět s jiným_předmětem, tam nějak to parsování nefunguje ani v tom původním kódu. A také samozřejmě to load a save. Super by bylo i to kdyby to nejak jednoduše šlo i např. v GTK okně pomocí pyGTK nebo Qt pomocí pyQt. Dá se tam toho hodně vylepšovat, více je v tom TODO.
Update: rozjel jsem projekt na Sourceforge.
Tiskni
Sdílej:
Stojíš u horkovodu.
Vidíš tu rozvaděč, páru a silnici.
Můžeš jít na sever a na východ.
> seber páru
Beru...
> seber silnici
Beru...
> inv
Prohlížím inventář...
Máš somračku, zmuchlaný papír, brašnu, páru páru a silnici.
Opravdu má jít sebrat ta pára a silnice? :D
Mmm, hned som si spomenul sa server www.textovky.cz , skoda, ze v sucastnosti uz nie je aktivny a funguje ako archiv. Admini robili co mohli, ale zrejme za to mohla zla odozva od citatelov, mensie nezhody a crackerske (nechem napisat hackerske) utoky na phpBB forum ( to bol zrejme posledny klinec do rakvy )
Mě to tedy na win v pythonu nefunguje. Mam verzi 3.0.1.
File "C:\Documents and Settings\kouzer\Plocha\adventureEngine.py", line 35
alphas = u'aábcčdďeěfghiíjklmnňoópqrřsštťuůúvwxyýzž'
^
SyntaxError: invalid syntax
Ono tomu vadí i jiné věci..
Nebylo by lepší psát to rovnou pro Python 3? Nemyslím kvůli mě, ale do budoucna a tohle je čestvý, tak by se to asi vyplatilo (mluvím jen za sebe).
Nemam tušení.
Nechapu, proc jste nepouzil nejaky jazyk pro tvorbu textovek, treba Inform nebo TADS (pokud vim, oba Unicode umi). Ale jinak proti Pythonu nic nemam.
Unicode sice umí, ale s počeštěním to je dost problém. Osobně jsem trošičku zkoušel počeštit TADS3, a docela jsem pohořel. Ne že by to nešlo, ale moc snadné to není. Pokročilé systémy jako INFORM7 navíc pracují s jazykem na poněkud vyšší úrovni, včetně například syntaktických pravidel. Takže počeštění je (podle mě) ještě mnohem obtížnější. Osobně bych velice rád nějaký rozumný systém s plnou lokalizací víc než přivítal. Žel bohu jsou textové adventury v ČR totálně okrajovou záležitostí.
Aha, diky za odpoved, to jsem nevedel.
Hele, jestli to doděláš včetně věcí v TODO, tak máš můj nehynoucí obdiv. Což ti sice bude nejspíš k ničemu, ale bylo by to super A asi by to chtělo soubor s dobrodružstvím natahovat zvlášť mimo parsovací engine.
Hehe, Emgeton story... to si pamätám z Ataríčka! Československých textoviek som mal kúpenú celú kazetu, na dobierku z ČR. Predpokladám, že autori z toho nemali ani halier... Ale aspoň si slávny! Na rozdiel od mojej textovky, ktorá nikomu nestála ani za to, aby ju ukradol...
Tak nezoufej a zkus se s autorem domluvit a předělat tu svou textovku jako další příběh využívající jeho engine
Čo si to pamätám (cca 18 rokov dozadu), tak to ani na svoju dobu a vo svojej triede (textovky made in ČSSR) nebolo nejaké terno... ... Okolo roku 2000 som sa to pokúšal dostať z kazety do PC, ale rozkódovať to z WAV-u na jednotlivé bity sa ukázalo nad moje sily. Páska asi za tie roky degradovala, bol na nej šum, jednotlivé bity neboli rovnako dlhé (variable bit rate
) a bola to skôr tipovacia sútaž, že čo je ešte jednotka a čo už nula. Hlavičku som rozkódoval, ale zbytok nedával zmysel a emulátor Atari z toho zblbol.
no kedysi davno v pocitacovom stredoveku som tiez spravil dve textovky (pre DOS). Asi pred rokom, ked som sa ucil Javu som sa to snazil do Javy prepisat, ale ta javovska konzola na to prilis vhodna neni, a neviem ci by to v pythone bolo lepsie: napr. neslo vymazat riadok, posunut kurzor na hocijake miesto (vertikalne, horizontalne) a tam nieco napisat, menit farby textu viackrat v jednom riadku; slo poslat do konzoly iba jeden cely riadok naraz (nie po znakoch) atd.
Možno preto, aby to bolo user-friendly, doplňovalo príkazy tabom, a tak... Ale veľmi by som sa divil, keby to Java nevedela, lebo to sa dalo už na hocijako primitívnych počítačoch a v hocijako primitívnych jazykoch.
javovska konzola to nevie; asi preto, ze java nebola pisana pre konzolu
Tak to som potom rád, že som Javu už dávno vyhodnotil ako nepoužiteľný jazyk.
Ale teraz vážne: to naozaj nikto z tých hackerov, čo si rochnia v Jave, nebol schopný tam nabindovať ncurses, alebo niečo podobné?