abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 3
    včera 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 10
    včera 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 1
    včera 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    16.4. 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 34
    16.4. 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 15:22 | Zajímavý software

    Mozilla prostřednictvím své dceřiné společnosti MZLA Technologies Corporation představila open-source AI klienta Thunderbolt. Primárně je určený pro firemní nasazení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 14:00 | IT novinky

    Firma Cal.com oznámila, že přesouvá svůj produkční kód z otevřeného do uzavřeného repozitáře z důvodu bezpečnostního rizika umělé inteligence, která prý dokáže vyhledávat a zneužívat zranitelnosti rychleji, než by je jejich vývojářský tým stíhal opravovat. Zároveň zveřejnila samostatnou, open-source verzi Cal.diy pod licencí MIT, ovšem bez řady původních funkcí. O tom, zda je toto opatření rozumné, existují pochyby. … více »

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1350 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    ... a zase Chip.

    30.3.2005 14:57 | Přečteno: 1272× | Abort, retry, fail? (počítače) | poslední úprava: 30.3.2005 16:33

    V březnovém čísle jsem m.j. narazil na článek: "Linuxy na desktopu".

    Název mě více než zaujal, na množné číslo jsem, podobně jako Robert, alergický. Článek sám pokračuje v obdobném duchu, takže jsem se rozhodl pořídit si kopii a podělit se o tu "švandu" s vámi.

    Tomáš Vostrý píše opravdu o dvou distribucích, Mandrakelinuxu (verzi 10.1, krabicovém CZ balení) a SUSE (Professional 9.2 CZ). A hned v úvodu pokládá šalamounskou otázku, pro kterou distribuci Linuxu se rozhodnout, na níž v závěru (správně) odpovídá.

    Má trošku zmatek v termínech - používá výrazy: zaváděč, PalmPC, "evangelizace" (přechod na Linux), linuxový souborový systém (čímž myslí ext3, raiserfs, apod.).

    Pár (komentovaných) úryvečků, které stojí za to:

    V závěru článku doporučuje vyzkoušet obě distribuce, což je jedině správně. Jenže o free downloadech ani slovo. Věta: Jedno je však jisté - Linux se už stal plnohodnotnou náhradou Windows... potěší. Celkově nevím, jestli se mám radovat, že píší o tom, co dobře znám (a mám rád), nebo nadávat, že tam mají spoustu chyb.

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.3.2005 15:27 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše SUSE
    a bývalé SUSE CZ je co?

    Co je myšleno oním SUSE CZ nevím, SUSE CR, s.r.o. je vývojářská firma, výrobcem produktu je opravdu Novell, Inc.

    30.3.2005 15:31 Gustav | skóre: 23 | blog: Gustav I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    S vami bych se asi hadat nemel, ale kdy vysla 9.2? Ja myslel, ze to bylo predim nez Novell koupil SUSE.
    30.3.2005 15:33 Gustav | skóre: 23 | blog: Gustav I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    Ale fuj. Znova. Ja myslel, ze to bylo predtim, nez Novell koupil SUSE.
    30.3.2005 15:41 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    Ne, Novell koupil SUSE koncem roku 2003 (transakce byla dokončená začátkem 2004) a 9.2 vyšla cca před půl rokem (takže konec 2004).
    30.3.2005 15:46 Gustav | skóre: 23 | blog: Gustav I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    Tak to dluzim Novellu omluvu. Mel jsem si to overit, ne spolehat na (nespolehlivou) pamet.
    30.3.2005 15:52 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    Kam ten svět spěje... Snad dokončena.
    30.3.2005 15:54 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    30.3.2005 15:55 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUSE
    Nesouhlasím, chápu to jakože v ten daný čas byla ona transakce ve stavu dokončená. Což je dle mého zcela v pořádku :-)
    Copak toho není dost?
    30.3.2005 15:32 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše LED?
    v desktopu KDE (obdoba LED diody?)

    Ta závorka byla už v tom článku?
    30.3.2005 15:37 Gustav | skóre: 23 | blog: Gustav I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Ne. To je muj "vyplod". Light-emitting diode dioda, K Desktop Environment desktop.

    BTW, mam pocit, ze jsem to taky uz nekde pouzil - KDE desktop, napadlo me to az ted.
    30.3.2005 15:43 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Jak se to (kompaktní CD disk) jmenuje? Už se mi to zase podařilo zapomenout :-/
    30.3.2005 16:46 Ondřej Čečák | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Nepotrebujeme ani tak vedet, jak se to jmenuje, ale spise jak to elegantne obejit :). Existuji i vyjimky (treba LCD panel a ne LCD displej), ovsem jak napsat treba uz drive zminenou licenci GPL, TCP/IP protokol apod.? Pokud ta slova vynecham, bude veta pro veci neznaleho dost nesrozumitelna.
    -- "Ja vim, on vi, ty pico!"
    30.3.2005 16:57 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    TCP/IP protokol už je dost velkej nářez, ale zase tam to je trochu jeté, protože to vlastně není jeden protokol :-)

    Třeba je tohle nějaká zvláštní úchylka. Když budete moc používat makroprocesory, tak taky skončíte takhle :-) Já třeba šílím, když vidím neuzavřené závorky ;-)
    Copak toho není dost?
    30.3.2005 17:11 Ondřej Čečák | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Já třeba šílím, když vidím neuzavřené závorky ;-)
    ... jako treba me neprekreslovane smajliky :).
    -- "Ja vim, on vi, ty pico!"
    30.3.2005 17:15 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Teď jsem o tom psal. Ale ty parsuju v pohodě. Jenom mě vždycky rozhodí konstrukce (a tak to jo :) Nebo úplně nejhorší jsou závorkové supersmajlíky :)))). Ty už nezvládám :-)
    Copak toho není dost?
    30.3.2005 18:12 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Obejít nijak. Vyhneš se tomu důsledností. Zkratku přece nepoužívám proto, abych pak polovinu slov, jež má zkrátit, znovu vypsal za ni. V úvodu (pro neznalé) není problém napsat

    ...licence GNU GPL (GNU General Public License)...

    kde tu licenci máme třikrát, protože to je vysvětlení pojmu. Pak píši už jen GNU GPL, případně rozepisuji slovy celé. U věcí, které se nepřekládají, jako zrovna GPL, je druhá možnost samozřejmě problematická, jindy to jde snadno -- nebudu psát CD disk, ale CD nebo kompaktní disk.

    Ostatně u názvů a jmen (GNU GPL) mi opakování tolik nevadí, protože mají jeden správný tvar, a ten holt se použít musí. Mnohem víc mi to vadí u obyčejných zkratek -- LED, CD, KDE... (let's start some anti-KDE flame! ;-)

    P.S.: Stejně chci vědět, jak se to jmenuje, protože to IIRC bylo nějaké pěkné slovo typu zeugma :-)
    30.3.2005 19:07 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    KDE je úplně obyčejné a prostinké. Mrkněte na mylinux.cz, kde se autorovi vyznačí každé kde v textu vysvětlením, že jde o KDE. (což by si třeba na předchozí větě vybralo krutou daň)

    Hm, co je prvním slovem naší hymny? Huh, to jsem neměl říkat, ještě se toho někdo chytí :-)
    Copak toho není dost?
    30.3.2005 19:20 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Hm, co je prvním slovem naší hymny?
    Volně parafrázováno jako "V KDE jsem jako doma"?
    30.3.2005 15:43 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    A GNU/GPL licence? HTTP protokol? Dělají to všichni, nemůže na tom být nic špatného :-)
    Copak toho není dost?
    30.3.2005 15:45 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Víc se mi stejně líbí mikrokernelové jádro :-)
    30.3.2005 15:55 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LED?
    Aha... v tom případě doporučuji tuto diskuzi ;-).

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.