Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Pomocí skriptu lze s uživatelem komunikovat. Lze mu zobrazit zprávu nebo dotaz s výběrem. Zpráva se může tvářit jako informační dialog nebo jako řeč některé jednotky. Nejčastěji se tak simuluje rozhovor několika jednotek mezi sebou, čímž se uživatel nenápadně uvede do příběhu a poskytnou se mu potřebné informace. Všechny dialogy a dotazy se dělají pomocí elementu [message].
Zadaný text se objeví jako zpráva pro uživatele.
[message]
speaker=narrator
message = "This is example of message box."
[/message]
Zadaný text se zobrazí jako text, který pronáší určená jednotka. Jednotka se určuje pomocí její vlastnosti description (jméno jednotky, které se nepřekládá).
[message]
speaker=unit-description
message = "This is example of unit dialog."
[/message]
U leadera v multiplayeru je ten problém, že jeho description není předem znám, závisí na tom, kdo za stranu hraje. Lze si ale vypomoci malý trikem, který není nikde popsaný, ale vypozoroval jsem ho studiem cizích scénářů. Řeší se to uvedením strany, kterou leader vede a vlastností canrecruit, která je pravdivá právě jen u leadera.
[message]
side=1
canrecruit=1
message = "This is example of leader dialog."
[/message]
Chvíli jsem pátral jak ve WML udělat dotaz s výběrem, nikde jsem nenašel příklad tak jeden poskytuji. Jedná se o výběr jedné jednotky ze dvou, která se má vytvořit. Tak je např. možno do hry dostat jednu mimořádnou jednotku na vysoké úrovni (dle preferencí hráče), kterou není možno rekrutovat.
[message]
speaker=narrator
message = "Select your friend."
[option]
message = "Paladin"
[command]
[unit]
side=1
type=Paladin
x,y=10,10
[/unit]
[/command]
[/option]
[option]
message = "Elvish Sylph"
[command]
[unit]
side=1
type=Elvish Sylph
x,y=10,10
[/unit]
[/command]
[/option]
[/message]
Pozor: Toto nelze jednoduše použít v multiplayeru. Při hře přes síť na tom často spadnou připojení spoluhráči s chybovou hláškou The file you have tried to load is corrupt. Žádné řešení jsem nenalezl, v multiplayeru pravděpodobně není možno dát hráči něco na výběr.
Aby se tak nestalo, je potřeba splnit nějaké podmínky. Ty nejsou nikde přesně uvedené, takže jen co jsem vypozoroval ve vývojové verzi (1.3.8) bez nároku na přesnost:
Mezery se zachovávají, tedy kolik jich uděláte, tolik jich vidíte, neslučují se v jednu jako je tomu v HTML.
Zalomení řádku lze provést fyzickým zalomením řádku ve zdrojáku. Žádný zástupný znak neexistuje. Vzhledem k zachovávání mezer to značně znepřehledňuje odsazený zdrojový kód. Řeším tak, že si v eventu prestart vytvořím proměnnou $BR která obsahuje jen znak zalomení a tu pak používám jako zástupný znak.
Prázdný řádek nejde udělat dvěma zalomeními řádku za sebou, sloučí se v jedno zalomení. Stačí ale vložit mezeru mezi dvě zalomení.
Na začátku řetězce nesmí být parametr makra, to končí s chybou. Opět si lze vypomoci mezerou, která se vloží před parametr. Text se sice trochu odsadí, ale je to lepší než nic.
"{PARAMETR} nelze, končí chybou"
" {PARAMETR} lze"
Pomocí speciálních sekvencí lze zvýraznit řádek textu. Tyto sekvence musí být na začátku řádku a řádek je obarvený až do konce. Tyto sekvence jsou:
Tiskni
Sdílej:
# turn X' this event triggers at the start of turn X. X cannot be 1.
. Ale a) odpoved nedostanu hned, obvykle az za nekolik hodin nebo dalsi den (cas mam vetsinou az po nocich), coz pri mnozstvi nejasnosti neni mozne, misto dvou dnu bych na tom stravil tak dva tydny, sam na to prijdu driv a b) neni imho zadouci, aby se tam opakovane pokladaly stejne dotazy. Imho je lepsi typicke problemy sepsat, coz prave delam a tudiz mi to zbytecne neprijde.
Pocit ze neco chybi mam furt. Treba kde je popsano jake interni promenne a kdy (treba v kterem eventu) jsou k dispozici? Zrejme nikde a clovek to musi pracne vydobavat po ruznych mistech wiki a predevsim studiem ruznych scenaru. Nakonec, sami vyvojarit tvrdi, ze learning curve je mizerna. Imho je to hlavne podivnym jazykem a nedostatecnou dokumentaci.