Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
 22.4.2008 21:23
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
        22.4.2008 21:23
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
            
        4. Rozbreč se, zahoď Linux, používej Windows a hlavně nám už dej pokoj+1
 
             22.4.2008 22:03
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
        22.4.2008 22:03
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
            
        Kdyz nekdo rekne, ze jejich OS neco neumi, tak to zrani jejich ego a musej mit debilni pripominky.
Napíšete-li, že Linux něco neumí, a někdo vás upozorní, že to není pravda, označíte to za "debilní připomínku"? Pozoruhodné…
Kdyz nekdo rekne, ze jejich OS neco neumi, tak to zrani jejich ego a musej mit debilni pripominky.Jednak jak řekl pan Kubeček - umí. Druhak - to, že Linux něco neumí, mi vadí až ve chvíli, kdy to potřebuju. V žádném případě to ale nezraňuje moje ego.
Je potreba upozornovat na nedostatky, jinak se to nikdy nevyresi.Pokud na nedostatky upozorňují jenom rejpalové, kteří se za každou cenu snaží najít něco, do čeho by si mohli kopnout, pak ty nedostatky asi nejsou tak závažné, aby vadily někomu jinému.
 23.4.2008 08:51
Dalibor Smolík             | skóre: 54
             | blog: Postrehy_ze_zivota
             | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
        23.4.2008 08:51
Dalibor Smolík             | skóre: 54
             | blog: Postrehy_ze_zivota
             | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
         
            Boot\ oddil nefunguje?
             22.4.2008 21:58
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
        22.4.2008 21:58
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
            
         23.4.2008 15:25
AsciiWolf             | skóre: 41
             | blog: Blog
        23.4.2008 15:25
AsciiWolf             | skóre: 41
             | blog: Blog
            
        LABEL="Boot Oddil" také ne?
             22.4.2008 21:34
grubber             | skóre: 6
             | blog: grubber
             | Břeclav / Brno
        22.4.2008 21:34
grubber             | skóre: 6
             | blog: grubber
             | Břeclav / Brno
         22.4.2008 21:43
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
        22.4.2008 21:43
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
            
        # Linux neumí připojit oddíl s mezerou ve jmenovce # data v prdeli díky stabilnímu linuxuto hádam hovorí za všetko
 
             22.4.2008 22:12
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        22.4.2008 22:12
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
        No nic, vytvořil jsem tam ntfs a mým jediným systémem tak zůstává nejlepší a nejstabilnější OS Windows Vista Ultimate x64 neOEM (na rozdíl od linuxu se mi nikdy od Vánoc (jeho koupě) nezasekl ani nikdy nespadnul).(17. 4. 2008) Copak? Buď přestaň brát, co bereš, nebo začni pořádně, kluku ušatá.
 22.4.2008 22:15
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        22.4.2008 22:15
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
        fstab zkoušel pod ultimátní Vistou? Tak to se není co divit, že se nic nepřimountovalo… :-)
             23.4.2008 08:57
stativ             | skóre: 54
             | blog: SlaNé roury
        23.4.2008 08:57
stativ             | skóre: 54
             | blog: SlaNé roury
            
        obexfs#-u\0400         /media/mobil fuse     allow_other             0      0
            LABEL=test\040label /mnt/testlabel reiserfs noauto,defaults 0 0
ls -l /dev/disk/by-label/ celkem 0 lrwxrwxrwx 1 root root 10 22. dub 23.00 test\x20label -> ../../sdb1
sb_version: 2 inode generation number: 36043 UUID: 14899977-0745-44a1-827c-50946a036222 LABEL: test label Set flags in SB:Takze misto nadavani priste zkus napsat do poradny, nebo se proste v blogu zeptat. Budu jenom rad, kdyz smazas ze svyho disku linux, zahodis vsechny CD s linuxem, zrusis si ucet na linuxovych serverech a prestanes kydat kraviny.
 22.4.2008 23:41
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
        22.4.2008 23:41
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
            
        program $1 $2když správně (aby fungovali i parametry s mezerami) je
program "$1" "$2"Prostě spousta linuxových programů jsou zbastleniny, které jsou rádi, že fungujou a když po tom chcete něco, s čím autor jaksi nepočítal, nefungujou.
Proč se vytvořil link "/dev/disk/by-label/test\x20label", když se měl vytvořit "/dev/disk/by-label/test label". Linux neumí mezery v názvech zařízení?Ale umi, jenom autori distribuci jsou dostatecne rozumni, aby takovou zvrhlost (mezery ve jmenech souboru) nepouzivali.
 23.4.2008 00:07
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
        23.4.2008 00:07
Jardík             | skóre: 40
             | blog: jarda_bloguje
            
        Ještě byste mohl přijít se senzačním odhalením, že v Linuxu nejde v názvu souboru použít lomítko, takže je celý systém naprosto k ničemu. :-)
Ale vážně: nechápu, o co vám jde. V každém systému, ať je to Linux, FreeBSD, MacOS, Solaris nebo třeba Windows, je spousta programů, které mají své mouchy, a dokonce i programy, které jsou napsané úplně špatně. Je to snad vina těch systémů? Těžko…
To, ze jadro Linuxu povoluje prakticky cokoliv ve jmene soubouru, jeste neznamena, ze je dobry napad davat tam cokoliv.
Tak, a tohle hezky velkým písmem vytisknout, zarámovat a pověsit na zeď nad monitor…
Tak, a tohle hezky velkým písmem vytisknout, zarámovat a pověsit na zeď nad monitor…Nesouhlasím. Počítač je k tomu, aby sloužil uživateli. Pokud tedy může být ve jméně souboru cokoliv, nevidím důvod, proč se omezovat. A program, který zavádí umělá omezení, je špatně napsaný program, nic jiného.
Pokud tedy může být ve jméně souboru cokoliv, nevidím důvod, proč se omezovat.
Pak ovšem musíte počítat s důsledky. Tedy že si např. zbytečně zkomplikujete život, až ten soubor budete potřebovat přenést jinam nebo s ním pracovat pomocí určitého konkrétního nástroje. Jste-li s tím srozuměn, je všechno v pořádku. Pokud ale jako kolega Šmíd začnete vyvádět jen proto, že budete někde místo mezery napsat \040 (nebo si jednoduchým příkazem zjistit UUID filesystému), to už v pořádku není.
Pak ovšem musíte počítat s důsledky. Tedy že si např. zbytečně zkomplikujete život, až ten soubor budete potřebovat přenést jinam...Vzhledem k tomu, že očekávám stále širší nasazení UTF, tak bych v tom neviděl problém. Daleko víc mě rozčiluje potřeba měnit kódování češtiny v obsahu toho souboru a nutnost konvertovat konce řádků.
Pokud ale jako kolega Šmíd začnete vyvádět jen proto, že budete někde místo mezery napsat \040 (nebo si jednoduchým příkazem zjistit UUID filesystému), to už v pořádku není.Narozdíl od Šmída, když mi něco nefunguje, tak nejdřív zjišťuju proč, pak teprve případně začnu nadávat. (A co se fstabu týče, /dev/mdx to jistí
 )
)
            Vzhledem k tomu, že očekávám stále širší nasazení UTF, tak bych v tom neviděl problém.
Není UTF jako UTF. Vzhledem k tomu, že v Linuxu převažuje UTF-8, zatímco Microsoft vsadil na UTF-16 (žádné překvapení - z technického hlediska je to skoro nejhorší možná volba), problémy se dají očekávat i nadále.
treba musi zkoumat, jak takove jmeno oescapovat do ruznych textove orientovanych konfiguraku (nebot na to neexistuje jednotny zpusob).V nejhorším by asi šel použít symlink.
ostatni programy muzou mit vlastni predstavu o tom, co jsou povolene znaky ve jmene souboru. Pak je chyba uzivatele, ze se snazi je puzit na soubory, ktere nesplnuji jejich predpoklady.Takové programy jsou dle mého chybné. Každý program by měl umět pracovat s názvem, který není v daném systému zakázán. Programy přece spolu musí také spolupracovat, proto není rozumné, když si každý bude vymýšlet vlastní omezení na názvy souborů.
To, ze jadro Linuxu povoluje prakticky cokoliv ve jmene soubouru, jeste neznamena, ze je dobry napad davat tam cokoliv.S tímhle souhlasím. Za mnohem větší zlo než mezery ale považuju diakritiku, ikdyž u normálních souborů mi mezery taky vadí, zbytečně to komplikuje manipulaci s nimi. Problém je to v jednořádkových příkazech, které člověk použije jen jednou a chce s tím mít co nejméně práce, ve skriptech, které mají mít nějakou trvanlivost, se to musí ošetřit tak jako tak. Jelikož ale sám používám mezeru jako první znak názvu skriptů, které si dělám pro svou potřebu (nikam je nešířím), musím se ohradit, proti démonizování mezer v názvech souborů.
Za mnohem větší zlo než mezery ale považuju diakritiku, ikdyž u normálních souborů mi mezery taky vadí…A co teprve, když ten název je čínsky. To je pak lahůdka. Ne, nedělám si legraci, už se mi to stalo.
No, spravne by to melo byt tak, ze ano, linux mezery samozrejme umi, ale protoze si tvurci udev byli vedomi problemum s mezerami, tak mezery nahrazuji ve jmenech zarizeni sekvenci "\xHH", kde HH je hexa-kod znaku. Tvurci programu mount zvolili pro parsovani souboru /etc/fstab jiny, ale podobny zpusob - pomoci zapisu "\OOO", kde OOO je osmickovy zapis kodu znaku. V tomhle pripade si Jarda mel skutecne precist manual, kdyz mu neco nefungovalo. Jak se pise v man fstab: Each filesystem is described on a separate line; fields on each line are separated by tabs or spaces. Tim je jasne receno, ze znak mezera nebo tabulator slouzi jako oddelovac poli. A dale se pak pise The second field, (fs_file), describes the mount point for the filesystem. For swap partitions, this field should be specified as `none'. If the name of the mount point contains spaces these can be escaped as `\040'. Takze to nadavani bylo opravdu bezpredmetny a opravdu ukazalo Jardovu neschopnost najit a zjistit i elementarni informace. Presne takhle to vypada s vyukou na ceskych skolach - nepremyslet, jenom opakovat nadiktovany veci, neschopnost samostatne zjistovat informace, analyzovat problem a najit reseni.Proč se vytvořil link "/dev/disk/by-label/test\x20label", když se měl vytvořit "/dev/disk/by-label/test label". Linux neumí mezery v názvech zařízení?Ale umi, jenom autori distribuci jsou dostatecne rozumni, aby takovou zvrhlost (mezery ve jmenech souboru) nepouzivali.
Má to vadu na kráse. Proč se vytvořil link "/dev/disk/by-label/test\x20label", když se měl vytvořit "/dev/disk/by-label/test label". Linux neumí mezery v názvech zařízení?Vadu na krase to nema. Kdyz napisu text
\x20\x08, tak presne vim, ze se sklada z jednoho znaku mezery nasledovaneho znakem tabulator.
Kdyz tam ale napis a bb c, tak od pohledu vis prd, kolik je tam mezer a kolik tabulatoru. Proto se nekteri lide rozhodli, ze bude lepsi, kdyz whitespace nebudou do nazvu motat primo v ciste forme, ale udelaji nejaky zastupny JEDNOZNACNY zapis. Tohle ti bohuzel asi nedochazi, ale mozna to casem pochopis. Musim souhlasit, ze pokud se skript neudela dobre, muze mit problemy s mezerama a proto je dobre mezery nemotat do nazvu souboru. A mimochodem, nemusim te utirat, blba ze sebe delas sam docela dobre
 Akorat proste nahravas na smec svoji blbosti, tak se pak nediv.
 Akorat proste nahravas na smec svoji blbosti, tak se pak nediv.
             23.4.2008 09:52
msk             | skóre: 27
             | blog: msk
        23.4.2008 09:52
msk             | skóre: 27
             | blog: msk
            
        Další věc. Mám takhle složku "/Users/Jarda/Stažené soubory/SVN"Nemam sil komentovat ...
 ... cimz se ponekud straci smysl skriptu.
 ... cimz se ponekud straci smysl skriptu.
            č  
             23.4.2008 13:37
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        23.4.2008 13:37
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         
            $ cat /etc/fstab|grep NIKON LABEL=NIKON\040D80 /mnt/p vfat rw,noauto,quiet
 Mno.. Kdyz ti to nefunguje a kdyz je Linux tak zakerny, ze ti vsechno prejmenovava, tak se seber a jdi k windowsum.. Windows jsou pro takove lidi jako jsi ty
 Mno.. Kdyz ti to nefunguje a kdyz je Linux tak zakerny, ze ti vsechno prejmenovava, tak se seber a jdi k windowsum.. Windows jsou pro takove lidi jako jsi ty  
             23.4.2008 08:26
jose17             | skóre: 44
             | blog: Joseho_blog
             | Bratislava
        23.4.2008 08:26
jose17             | skóre: 44
             | blog: Joseho_blog
             | Bratislava
         23.4.2008 11:49
Dalibor Smolík             | skóre: 54
             | blog: Postrehy_ze_zivota
             | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
        23.4.2008 11:49
Dalibor Smolík             | skóre: 54
             | blog: Postrehy_ze_zivota
             | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
         
             23.4.2008 16:19
Jan Drábek             | skóre: 41
             | blog: Tartar
             | Brno
        23.4.2008 16:19
Jan Drábek             | skóre: 41
             | blog: Tartar
             | Brno
         
            
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                