Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Tak se zdá, že je to za mnou, přežil jsem první semestr na FELu a pokračuji do druhého. Moje výsledky sice jsou nic moc a moc mě to tu nebaví. Čekal jsem od "prestižní" školy něco jiného, ani pořádně nevím co. Dneska jsem měl zkoušku z elektrických obvodů, kterou jsem totálně podělal, jsem totiž lama. Pro zájemce mé výsledky:
Algoritmizace: A Technická dokumentace: C Matematika: E (ještě 3 body na D, ale nechtěl jsem k ústní), první pokus Úvod to elektrotechnických materiálů: E (ještě 0,3 body na D, ale nechtělo se mi k ústní), třetí pokus Algebra: E (jeden bod méně a bylo F), druhý pokus Elektrické obvody 1: F, první pokus
Z obvodů to byla první zkouška, pořád jsem to odkládal a stejně se na to neučil, nějak mě ten předmět nebere. I když se mi zkoušející snažil při testu radit stylem: sestav 2 obvodové rovnice nebo použij (teď jsem zapomněl jak se to jmenuje, to zkratování jednoho zdroje a odebrání druhého ... možná dispozice??). Jenže on tam byl proudový zdroj a s tím já to neumim, možná, kdybych se na to alespoň hoďku podíval, ale ... Jestli vypíšou termíny v létě, tak to zkusim. Po letním semestru se rozhodnu, jestli to zabalím a půjdu si hrát na píseček, nebo jestli to mám nějak přežívat. Ale mně se do tý práce tak nechce...
Tiskni
Sdílej:
Pokud se ty obvody I. od tý doby, co jsem byl v prváku, moc nezměnili, tak je se to dá nadrtit (podobně jako mnoho jiných věcí na FELu), pač jsou na to typový příklady. Jedinej problém jsem měl to stihnou spočítat - bylo na to strašně málo času.
tak je se to dá nadrtit (podobně jako mnoho jiných věcí na FELu),
dnes nemaji ty skoly s universitou nic spolecneho. Jeden spolupracovnik studoval matematiku v Nemecku a rikal, ze zkousky se konaly formou vedecke diskuze s profesorem. A na zaver vyslovil prof svuj usudek ve forme znamky. Tomu rikam vysoka skola.
na fjfi taky, když profesor vidí že to mu rozumíš tak je to pěkné pokecání a o fyzice, když ale zjistí že nevíš o co jde, tak chce alespon nějakou znalost, pokud není ani to tak tě vyhodí.
sestav 2 obvodové rovnice nebo použij (teď jsem zapomněl jak se to jmenuje, to zkratování jednoho zdroje a odebrání druhého ... možná dispozice??). Jenže on tam byl proudový zdroj a s tím já to neumimJmenuje se to superpozice a proudový zdroj se (IIRC) nahrazuje tím, že ho prostě dáš pryč.
A cache miss? Hm, tak to neviem. Ale podla nazvu nieco ako page fault.Při hodně volné definici "něco jako" máš pravdu.
kdyz pak clovek vidi magistra informatiky z matfyzu jak nevi co je hash tabulka, nebo co znamena cache miss pro procesor, protoze je to neucili
Takove pocity jsem mel na FELu 3 roky a to mi furt jeste chybela spousta povinych predmetu. A pristup vetsiny "profesoru", no hruza... A pak jsem zkusil prijmacky na FI MUNI a uz u nich mi bylo jasny, ze to je neco jineho. A s malymi vyjimkami jsem byl velice spokojen. Sice zkouska formou pokecani s profesorem byla snad jedna jedina, ale zase jich vetsina byla typu rozumis tomu=no problem. A kdyz pridam prednasky nahravane na sit, vetsina domacich ukolu odevzdavana elektronicky, a ja nevim, co vsechno.... Jednu prednasku dokonce oducil profesor, ktery byl cely semestr na stazi v Cambridgi A to prijemne studijni, zadna okynka jak na poste a jeste velice mile referentky, se kterymi se dalo komunikovat i po ICQ...
Fakt nechapu, nad cim vsichni fnukate. FEL mam uz cca rok za sebou (EaI VT), ale na zkousku z EO1 si pamatuju velice jasne. Daval jsem ji az napotreti a vim proc. Tenhle predmet (podobne jako rada dalsich) je o tom, ze pro jeho dokonceni se bud musis nazpamet nadrtit sbirku prikladu (coz je podle me spatne reseni) nebo se naucit myslet trochu jinym zpusobem, coz je podle me velice uzitecna schopnost (mimochodem PARy jsou v tom dost podobne, ale tam musis udelat oboji). A pokud kvuli tomuhle odejdes nekam jinam, kde tohle nebude, dle meho nazoru se o neco dost duleziteho pripravis. Protoze hlavni prinos VS studia IMO netkvi v sume informaci kterou nacerpas (ta se, obzvlaste v IT, da nabrat i jinak a rycheji), ale v tom, ze se naucis urcitymi zpusoby premyslet a pristupovat k reseni problemu.
Tenhle predmet (podobne jako rada dalsich) je o tom, ze pro jeho dokonceni se bud musis nazpamet nadrtit sbirku prikladu (coz je podle me spatne reseni) nebo se naucit myslet trochu jinym zpusobemTo by mě zajímalo, o jak trochu jiný způsob jde. Podle mě EO1 nebylo o ničem jiném, než o troše představivosti a o tom, že si člověk zapamatoval, že U = I . R
Trocha predstavivosti a U=R.I je dost eufemismus, zkus si tu zkousku jenom s timto (je pravdou, ze uroven naroku zkousejicich se mohla snizit od te doby, co jsem ji delal ja a potom uz to mysleni jinym zpusobem neni potreba). A pokud to z eufemismu posunes do reality, ziskas presne to, o cem jsem psal, proste mindset odlisny od toho, jak mysli lidi pred tim, nez ten predmet daji. A propos, ty jsi EO1 delal/dal? A PARy? ;)
Trocha predstavivosti a U=R.I je dost eufemismus, zkus si tu zkousku jenom s timtoVšechno ostatní se od tohohle odvíjí. No dobrá, možná ještě součet napětí ve smyčce a součet proudů uzlem.
A pokud to z eufemismu posunes do reality, ziskas presne to, o cem jsem psal, proste mindset odlisny od toho, jak mysli lidi pred tim, nez ten predmet daji.Nepozoroval jsem žádnou změnu.
A propos, ty jsi EO1 delal/dal?Za jedna na první pokus bez větších problémů - co si budeme povídat, EO1 není o ničem jiném než o sčítání odporů (vlastně nebylo, ten předmět, pokud vím, končí) PARy ne, od prvního semestru na mě katedra počítačů udělala dojem, že její předměty jsou ztráta času, takže jsem se pro jistotu dal na jiný obor (přesto nám tam povinně nanutili předměty KP a překvapivě to opravdu byla ztráta času)
Me poskytly EO1 novy nahled na skupinu problemu. Pokud tobe ne (ja netvrdim, ze to nutne musi platiti pro kazdeho), tak uz jsi takovy pohled na vec ovladal, nebo ho nejsi schopen. Mozna ti takovy pohled poskytnul jiny predmet. Pokud ne, VS pro tebe asi nebylo to prave.
To ze VT odsuzujes podle jednoho predmetu, ktery navic ve vetsine pripadu necvici lidi z katedry pocitacu je tvuj problem a doporucuji se nad tim zamyslet. A ktere ostatni predmety *36* a s kym jsi studoval?
To ze VT odsuzujes podle jednoho predmetu, ktery navic ve vetsine pripadu necvici lidi z katedry pocitacu je tvuj problem a doporucuji se nad tim zamyslet.1. neodsuzuju (tvůj výraz, ne můj) VT jako takovou, ale spíš katedru počítačů. 2. v mém případě byl cvičící z KP a on jediný byl něco, s čím jsem ohledně toho předmětu neměl problém (se Soláriem, přednášejícím a celkové koncepci toho předmětu už jsem ovšem problém měl) Můj názor je takový, že učit lidi algoritimizaci v Javě, kde je mate spousta věcí, je nesmysl. Navíc vzhledem k tomu, že šlo o základy programování, tak jsem celý tenhle předmět mohl vynechat a nic by se nestalo 3. nesoudím jenom podle jednoho předmětu, ale i podle dalších, které jsem s KP povinně absolvoval: Programování v C (to teda bylo povinně volitelné, ale další možnosti byly Java a pak ještě Java) - opět v Soláriu a tentokrát to ještě bylo vtipné v tom, že co jsem udělal doma, to obvykle nezkousl překladač ve škole a obráceně. (Poznamenávám, že vývojové prostředí bylo stejné v obou případech). O tom, že jsem najezdil třikrát 200km jenom kvůli tomu, abych dostal podpis do indexu aniž bych přitom dělal jakoukoliv zkoušku, ani nemluvím. No a korunu tomu nasadil předmět Úvod do počítačových systémů, o kterém soudím, že jsme ho jako ne-VT měli jenom proto, že v komisi, která sestavovala skladbu povinných předmětů, seděl někdo z Katedry Počítačů a bylo potřeba přihodit jim kšeft, aby měli peníze. Ten předmět byl naprosto zbytečný, většina látky se probírala o semestr později znova, ale tentokrát i pořádně. Ovšem to už měla na starosti jiná katedra. Jediný předmět KP, který mi přišel zajímavý, bylo kolem 5. semestru Připojování periferií k osobním počítačům - nepovinný předmět, kde se člověk opravdu něco dozvěděl. (Narozdíl od těch předchozích, které byly povinné, ale nedozvěděl jsem se nic.)
od prvního semestru na mě katedra počítačů udělala dojem, že její předměty jsou ztráta času- presne timhle katedru pocitacu odsuzujes, ale chapu ze ti vadi nazyvani veci pravymi jmeny.. algoritmizace - tenhle predmet by se mel predelat, prednasejici mi taky nesedela (pokud jsi potkal tutez, co ja).. stale to pro me neni duvod oznacit vsechny predmety jedne katedry za ztratu casu, prijde mi to dost kratkozrake (ale to je tvoje vec) a za nekompatibilitu prekladacu na ruznych platformach muze KP, proto jsou jeji predmety ztrata casu
Jediný předmět KP, který mi přišel zajímavý, bylo kolem 5. semestru..mozna kdybys mel tech pozdejsich predmetu vic.. ale asi marno diskutovat
algoritmizace - tenhle predmet by se mel predelat, prednasejici mi taky nesedela (pokud jsi potkal tutez, co ja)Ne, nepotkal.
stale to pro me neni duvod oznacit vsechny predmety jedne katedry za ztratu casu, prijde mi to dost kratkozrakePokud všechny povinné předměty, které jsem na KP musel absolvovat, pro mě byly ztráta času, pak je to dostatečný důvod pro označení všech povinných předmětů KP pro ostatní/společné obory za ztrátu času.
UPS jsem nemel, nemuzu slouzit, to ze se vetsina latky probirala dalsi semestr znova je problem studijniho programu, ktery pro obory mimo VT fakt nesestavuji lidi z KPPokud vím, tak v dané komisi tenkrát seděla paní Kubátová, takže tě to možná překvapí, ale minimálně jeden člověk z KP se na tom programu s největší pravděpodobností podílel.
od prvního semestru na mě katedra počítačů udělala dojem, že její předměty jsou ztráta časukontra
označení všech povinných předmětů KP pro ostatní/společné obory za ztrátu časutady ti ale vypadlo cca 90% predmetu, ktere KP uci, ale nejsou povinne pro ostatni studijni programy, a presto je v prvni sentenci oznacujes za ztratu casu. Proc? (coz je vse o co mi jde, platnost druhe sentence nepopiram)
Protoze hlavni prinos VS studia IMO netkvi v sume informaci kterou nacerpas (ta se, obzvlaste v IT, da nabrat i jinak a rycheji), ale v tom, ze se naucis urcitymi zpusoby premyslet a pristupovat k reseni problemu.
V tom se shodnem i neshodnem. Rozhodne je pravda, ze studium na VS neni o nashromazdeni velke sumy informaci, ale o nashromazdeni dostatku informaci a umeni je pouzivat/rozvijet atd... Na druhou stranu se neshodnem v tom, ze na FELu to takhle funguje. Alespon v dobe, kdy jsem tam byl ja (a to neni tak davno), to tak nebylo. Napriklad jsem dostal plny pocet bodu za protokol z laborek, kde jsem mel u vypoctu chyby napsano neco ve stylu sqrt(2)=1.543456E-7 (coz se blizilo pozadovanemu vysledku), nebo zkouska z Matiky, kdy se mi dostalo odpovedi: "U prikladu 4 mate 0 bodu, vysledek je sice spravne, ale resil jste to pomoci Laplacovy transformace (nebo jak se to jmenovalo) a tou se mela resit uloha 6, to takhle nejde, to byste preskocil celou kapitolu ve skriptech...."
Eh.. pokud jsi testovan na schopnost pouzit nejaky matematicky postup k vyreseni ulohy, pak pokud ten postup nepouzijes, prijde mi logicke ze dostanes 0 bodu. To je jako bys do prikladu se zadanim naprogramujte quicksort napsal: zavolam knihovni funkci quicksort. Je to funkcni reseni, ale nijak jim neprokazujes svoje znalosti.
Laborky jsou dost obskurni zalezitost (nastesti jsem jich moc nepotkal), ty nehodlam obhajovat. A podle problemu v jednom predmetu nechces odsoudit cele studium, ze ne?
Je to funkcni reseni, ale nijak jim neprokazujes svoje znalosti.Ale prokazuje - prokazuje to, že ví, že tam ta funkce je a jak se má použít. A pokud udělá wrapper pro tu funkci, tak to i naprogramoval. Ale knihovní řešení je samozřejmě pomalejší, protože není optimalizované pro konkrétní data, volají se z toho porovnávací funkce atd. Nejrychlejší je to všechno napsat do jedné funkce. Někde jsem viděl quicksort (samozřejmě nerekurzivní) pomocí céčkových maker a ten byl sakra rychlý.
NEPROKAZUJE tim ze vi, jakym zpusobem naprogramovat quicksort, na coz byl tazan. Prokazuje tim, ze umi napsat wrapper a vi ze takovahle funkce je v nejake knihovne, coz je znacne irelerevantni. A o to, jak naprogramovat nejrychlejsi quicksort uz tu vubec nejde. Staci naprogramovat nejaky quicksort a uz tento pozadavek nebyl splnen.
V Brne na MUNI to zavedli cca pred 5-ti lety. A je to docela fajn, F jako Failed, jinak vsechno A-E, jen je problem, ze je toho vic nez 1-3, takze pokud chce nekdo A, tak potrebuje vic nez by mu stacilo na 1. Pro prevody a pocitani prumeru se pocita A=1,B=1.5,C=2,...
je toho vic nez 1-3Existují i 1- a 2-, akorát to skoro nikdo nepoužívá