Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Součástí rozvrhů na FELu jsou i rozvrhy jednotlivých lidíTaky jsem koukal. Nebylo by lepší prostě nezobrazovat cizí rozvrhy (a to ani ostatním studentům - vždyť takhle k tomu má přístup několik tisíc lidí, takže je to stejně v podstatě veřejná informace)?
Pokud chceš do KN:E-* na Karlově náměstí, existuje zadní vchod bez turniketů, ale pštHe he, zkusím :).
Přednášky na státních univerzitách jsou veřejné, takže vrátný tě tam pustit musí. Prý to je napsané v nějakém zákonu, či co. Co se cvičení týče, tam už to je horší.Nemas na to nejaky odkaz? Rad bych si to precetl.
tam z toho byli kluci otráveníPrávě proto, že jsi nechodil na přednášky
Nicméně to programování ABB robotů se mi nelíbí tolik.To mě zas docela jo, odpovídá to na spoustu otázek které jsem měl. Dost se mi líbila třeba výměna informací mezi roboty, takové jednoduché, lehce pochopitelné a ovladatelné kanály.
Dostali jsme se jen k tomu návleku a to je humus na tom psátNj, po čtvrt hodině jsem si myslel, že mi to vykloubí ruku :D.
Ani nevím zda to maj propojený s kompem.Údajně nějak, ale prakticky to moc nechodí, jednodušší je prý program nahrát na disketu a tu pak uložit/načíst v té řídící jednotce s kompresorem.
Proč jsou ty šílené obstrukce u vstupu netuším. Nejspíš v tom bude nějaký tunel při stavbě té budovy.Ono je to teď všude, asi nějaká mánie. Turnikety u vchodu a "pípátka" na každé místnosti (dokonce i přednáškovky). Navíc je to tak geniálně udělané, že když je učebna v režimu "přístup má jen vyučující", tak když odejdeš (třeba na záchod), tak se nemáš jak vrátit (musí ti otevřít někdo zevnitř).
Stejně tak nechápu, proč je v polovině učeben smartboard, který nikdo nepoužívá.Smartboard a ještě k tomu projektor (ale aby jej bylo možné použít, tak se musí stáhnout plátno přes tabuli, která je mimochodem na jakékoli předměty, kde se počítá totálně malá). Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?
řednášky na FITu se prý nahrávají všechny, u kterých to přednášející povolil, pomocí techniky v přednáškové místnosti.Která ovšem aktuálně nefunguje a i když funguje, tak je kvalita otřesná a nikoho při stavbě nenapadlo, že by mohlo být užitečné snímat i to, co se píše na tabuli. PS: To mám dneska ale "hejtovací" den, co
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křídapreci AFAIK dosud nerozreseny spor, zda utirat suchym nebo mokrym hadrem
preci AFAIK dosud nerozreseny spor, zda utirat suchym nebo mokrym hadremJedině mokrý hadr a stěrka!
která je mimochodem na jakékoli předměty, kde se počítá totálně maláA v T9:105 jsem úplně zezadu skoro neviděl, protože průměrný fix prostě zanechává moc slabou čáru
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?Práší a špiní. Ale stejně mi na dost věcí přijde lepší než whiteboard. Ale whiteboard je přece in, tak se musí dávat všude.
Práší a špiní. Ale stejně mi na dost věcí přijde lepší než whiteboard. Ale whiteboard je přece in, tak se musí dávat všude.Fixky sice nepráší ale špiní mnohem víc a když se ušpiníš od křídy, tak se oprášíš a je to, fixku někdy ani nevypereš. Btw. pokud bys někdy potřeboval zjistit rozvrh na FITu a nemáš kde, tak napiš.
protože průměrný fix prostě zanechává moc slabou čáruDost často bývají ty fixy vypsaný a buď nepíšou nebo píšou slabě, takže ani černá barva nejde číst. Ještě horší je ale když se na tabuli píše světle zelenou fixou, to většinou nepřečtu vůbec :-/. A taky je blbý, když na tabuli po smazání zůstanou stopy po předchozím psaní, to se taky blbě čte ze tabule.
Ono většinou jde o zloděje. Dělal jsem kdysi vrátného na jedné nejmenované fakultě UK a vím, že si zloději odtamtud občas něco odnesli - i přes různá opatření. Na záchodky chodívali feťáci a ty pak bylo nutné vyhánět...Proč jsou ty šílené obstrukce u vstupu netuším. Nejspíš v tom bude nějaký tunel při stavbě té budovy.Ono je to teď všude, asi nějaká mánie. Turnikety u vchodu a "pípátka" na každé místnosti (dokonce i přednáškovky). Navíc je to tak geniálně udělané, že když je učebna v režimu "přístup má jen vyučující", tak když odejdeš (třeba na záchod), tak se nemáš jak vrátit (musí ti otevřít někdo zevnitř).
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?Astma...
Biologie buňky byla vpravdě fenomenální. Kdyby měl Honza Černý popularizační přednášku na Právnické fakultě, tak se následující rok polovina právníků přesune na biologii.A ono to hlavně ještě volně pokračuje, ale zase dopoledne
tuhle cihluJá teď mám rozečtené tohle. Jasně, je to lamerštější.
Fyziologii buňkyNemám šanci se tam dostat, jsem rád, že se mi podařilo vyběhat ve škole uvolnění na ty Biosignály v pondělí ráno.
Základy molekulární biologieTo bych s odřenýma ušima stihl a ještě zvážím, jestli se budu vždycky v úterý hnát do Dejvic (XD36OSY), nebo na podstatně bližší Albertov.
Základy parazitologieOpět, nedostanu se tam. Nebo možná každý druhý týden. Dtto Diskrétní matematika.
Obecně, než chodit na něco moc pokročilého, tak si vybírej radši ty základní kurzy.Jop jop, proto jsem si vybíral hlavně z prváků.
přednášková místnost na kartu už je větší oříšektohle jsem taky nepochopil, k cemu je to dobre a zajimalo by me, ktery debil to vymyslel...
a nový barák v Dejvicích je úplně ztracenýMyslíš ten s tím betonovým hranolem? Já sice nemusím do učeben, ale na turniketech to bylo při odchodu vždycky fuck-da-police metoda
Myslíš ten s tím betonovým hranolem?Pohledový beton se tomu říká.
ale na turniketech to bylo při odchodu vždycky fuck-da-police metodaJá musel někoho prosit i cestou ven.
BTW v tý budově jsem nějak nepochopil výtahyJsem byl jenom v přízemí.
zkoumal jsem vnitřek a například jsem nenašel žádný tlačítkaTřeba je to na kartu a podle rozvrhu nejlíp ví, do kterého patra chceš
Já musel někoho prosit i cestou ven.U fuck-da-police metody právě nemusíš
BTW v tý budově jsem nějak nepochopil výtahy, zkoumal jsem vnitřek a například jsem nenašel žádný tlačítka (nebo jsem slepý)Protože vevnitř tlačítka nejsou, jsou venku -- zmáčkneš si patro a tam se ti rozsvítí, který výtah přijede. Ale ta budova je prostě divná celá. Už jsem to tady v jedné diskusi psal -- chodil jsem na jinou fakultu do ~100 let staré budovy, na které bych chybu hledal jen těžko a tahle nová budova jedna hrůza vedle druhé. Zajímavost z nové budovy: Na střeše je senzor a když prší (resp. když rozhodne, že prší), tak automaticky uzavře okna a nedovolí je otevřít (klička byla uznána příliš low-tech a všechna okna jsou ovládána motorky na tlačítko a otevřít je i v případě, že se počítač rozhodne, že to povolí, je nadlidský úkol). Jak to potom vypadá v místnosti s 25počítači po několika cvičeních bez vyvětrání, si asi dokáže každý představit (a ne, nechat otevřené dveře taky nejde)..
Protože vevnitř tlačítka nejsou, jsou venku -- zmáčkneš si patro a tam se ti rozsvítí, který výtah přijede.OMG tomu říkám kvalitní řešení
Zajímavost z nové budovy: Na střeše je senzor a když prší (resp. když rozhodne, že prší), tak automaticky uzavře okna a nedovolí je otevřít (klička byla uznána příliš low-tech a všechna okna jsou ovládána motorky na tlačítko a otevřít je i v případě, že se počítač rozhodne, že to povolí, je nadlidský úkol). Jak to potom vypadá v místnosti s 25počítači po několika cvičeních bez vyvětrání, si asi dokáže každý představit (a ne, nechat otevřené dveře taky nejde).Sakra to vypadá už jen krok od nepřátelské sebeuvědomující se UI
Jedním z velkých problémů v rámci zveřejňování přednášek jsou autorská práva. Běžná, prvoplánová odpověď, že záznam veřejné přednášky je principielně veřejný, není pravdivá. Proto byl zaveden způsob regulace přístupu k přednáškám přímo vyučujícím, což se ukázalo po mnoha diskuzích jako nejlepší kompromisní řešení. Z toho plyne také to, že každý vyučující může regulovat přístup dle svého uvážení a proto je na místě jen a pouze rozumná diskuze pouze s vyučujícím.Osobně bych byl rád, pokud by byly záznamy standardně dostupné (aspoň studentům), ale přednášející špatně snášejí malou docházku (příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce
(příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce).Co to bylo za předmět? Podle mých zkušeností s prezencí na přednáškách bych odhadoval něco od doc. Staudka
Škarvadovy Principy programovacích jazyků. Se Staudkovými přednáškami máš pravdu -- nejednou jsem si ze zajímavosti počítal, kolik konkrétně lidí tam je (už si to nepamatuji, ale opět do 10 nebo 20). Ale člověk si časem zvykne na ten luxus vybrat si prakticky kterékoli místo z celé posluchárny, i na to, že přede mnou nesedí hráč WoW, který mě leda rozptyluje (tyhle vážně nesnáším -- oproti tomu facebookáři mi prakticky nevadí). O to nepříjemnější jsou první přednášky v následujícím semestru. ;c)(příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce).Co to bylo za předmět? Podle mých zkušeností s prezencí na přednáškách bych odhadoval něco od doc. Staudka, i když za sebe teda můžu říct, že jsem se tam snažil chodit, protože mi to přišlo většinou docela zajímavé.
Tiskni
Sdílej: