Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Protože jsem lama, chtěl jsem začít něčím jednodušším, tj. asi prvák. Školy samozřejmě mají předměty a studijní průchody rozepsané na webu, stačí najít.
ČVUT je úžasně otevřená škola, takže se sice můžete proklikat na studijní plán („průchod“) i k nějakému random předmětu, bohužel ale nedokážete zjistit časoprostorové souřadnice, protože rozvrhy jsou dostupné jen po loginu. (pokud tušíte, jaký to má důvod, moc rád se ho dozvím) Asi nejméně bolestivá možnost je najít nakloněného insidera, který vám na intranet dané fakulty pustí wget -r
. Pokud nikoho neznáte, snad se někdo najde třeba na IRCčku. Zajímalo by mě, co by se stalo, kdyby ty potahané věci někdo nahrál na Uložto.
Minulý semestr jsem chodil na Biologii buňky a bylo to naprosto fenomenální. Pak jsem ještě viděl cosi od Warwicka, který nám dokonce povolil natáčet a dát to na internety. Pro tento semestr jsem vyselektoval (ale všechno najednou nestíhám):
S Čuňkovou univerzitou (codename CUNI) jsem zatím neměl problém, maximálně jsem se zeptal někoho na chodbě, kde je místnost 101. S ČVUT jsem si užil víc, na Karláku jsem musel social-engineeringovat vrátného a nový barák v Dejvicích je úplně ztracený, bez karty člověk nemůže udělat ani krok. Skrz hlavní turnikety je většinou dostatečný provoz na to, aby člověka někdo z procházejících pustil, přednášková místnost na kartu už je větší oříšek. Vyplatí se přijít dřív a za někoho se pověsit.
(pak je ještě jedna možnost týkající se použité technologie Mifare Classic)
Pak už by žádný další problém být neměl, respektive ještě se mě nikdo na nic neptal a prezenci nikdo nedělal (taky když na tu přednášku přijde sto lidí…).
Dostat se na cvičení už asi bude těžší a asi to bude vyžadovat dohodu s přednášejícím/cvičícím a kdo ví, jestli to vůbec půjde. Zatím jsem to nezkoušel.
Slidy, pokud jsou taky v nějakém zaheslovaném intranetu, vám kdyžtak někdo zkopíruje na flashku.
Náplň přednášek mi zatím vždycky přišla v pohodě, ale organizační obstrukce kolem mě zaráží. Proč nemůže mít škola rozvrh na webu? Proč pro vstup musím přesvědčovat kolemjdoucí? Proč, ačkoli se přednášky nahrávají, jsou dostupné jen pár lidem? Proč přednášející na začátku oznámí, že slidy nedostaneme, protože mu je vyučující z jiné univerzity minule ukradli a učili podle nich? Všiml jsem si, že spousta studentů nosí diktafon. Co by se stalo, kdyby to někde zveřejnili? Proč je předmětů, jako byl X36UPS, tak málo? Ach jo, asi mi zase něco nedochází. Myslel jsem, že cílem veřejných škol je šířit moudro všemi rozumnými prostředky.
Tiskni
Sdílej:
Součástí rozvrhů na FELu jsou i rozvrhy jednotlivých lidíTaky jsem koukal. Nebylo by lepší prostě nezobrazovat cizí rozvrhy (a to ani ostatním studentům - vždyť takhle k tomu má přístup několik tisíc lidí, takže je to stejně v podstatě veřejná informace)?
Pokud chceš do KN:E-* na Karlově náměstí, existuje zadní vchod bez turniketů, ale pštHe he, zkusím :).
Přednášky na státních univerzitách jsou veřejné, takže vrátný tě tam pustit musí. Prý to je napsané v nějakém zákonu, či co. Co se cvičení týče, tam už to je horší.Nemas na to nejaky odkaz? Rad bych si to precetl.
tam z toho byli kluci otráveníPrávě proto, že jsi nechodil na přednášky
Nicméně to programování ABB robotů se mi nelíbí tolik.To mě zas docela jo, odpovídá to na spoustu otázek které jsem měl. Dost se mi líbila třeba výměna informací mezi roboty, takové jednoduché, lehce pochopitelné a ovladatelné kanály.
Dostali jsme se jen k tomu návleku a to je humus na tom psátNj, po čtvrt hodině jsem si myslel, že mi to vykloubí ruku :D.
Ani nevím zda to maj propojený s kompem.Údajně nějak, ale prakticky to moc nechodí, jednodušší je prý program nahrát na disketu a tu pak uložit/načíst v té řídící jednotce s kompresorem.
Proč jsou ty šílené obstrukce u vstupu netuším. Nejspíš v tom bude nějaký tunel při stavbě té budovy.Ono je to teď všude, asi nějaká mánie. Turnikety u vchodu a "pípátka" na každé místnosti (dokonce i přednáškovky). Navíc je to tak geniálně udělané, že když je učebna v režimu "přístup má jen vyučující", tak když odejdeš (třeba na záchod), tak se nemáš jak vrátit (musí ti otevřít někdo zevnitř).
Stejně tak nechápu, proč je v polovině učeben smartboard, který nikdo nepoužívá.Smartboard a ještě k tomu projektor (ale aby jej bylo možné použít, tak se musí stáhnout plátno přes tabuli, která je mimochodem na jakékoli předměty, kde se počítá totálně malá). Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?
řednášky na FITu se prý nahrávají všechny, u kterých to přednášející povolil, pomocí techniky v přednáškové místnosti.Která ovšem aktuálně nefunguje a i když funguje, tak je kvalita otřesná a nikoho při stavbě nenapadlo, že by mohlo být užitečné snímat i to, co se píše na tabuli. PS: To mám dneska ale "hejtovací" den, co
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křídapreci AFAIK dosud nerozreseny spor, zda utirat suchym nebo mokrym hadrem
preci AFAIK dosud nerozreseny spor, zda utirat suchym nebo mokrym hadremJedině mokrý hadr a stěrka!
která je mimochodem na jakékoli předměty, kde se počítá totálně maláA v T9:105 jsem úplně zezadu skoro neviděl, protože průměrný fix prostě zanechává moc slabou čáru
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?Práší a špiní. Ale stejně mi na dost věcí přijde lepší než whiteboard. Ale whiteboard je přece in, tak se musí dávat všude.
Práší a špiní. Ale stejně mi na dost věcí přijde lepší než whiteboard. Ale whiteboard je přece in, tak se musí dávat všude.Fixky sice nepráší ale špiní mnohem víc a když se ušpiníš od křídy, tak se oprášíš a je to, fixku někdy ani nevypereš. Btw. pokud bys někdy potřeboval zjistit rozvrh na FITu a nemáš kde, tak napiš.
protože průměrný fix prostě zanechává moc slabou čáruDost často bývají ty fixy vypsaný a buď nepíšou nebo píšou slabě, takže ani černá barva nejde číst. Ještě horší je ale když se na tabuli píše světle zelenou fixou, to většinou nepřečtu vůbec :-/. A taky je blbý, když na tabuli po smazání zůstanou stopy po předchozím psaní, to se taky blbě čte ze tabule.
Ono většinou jde o zloděje. Dělal jsem kdysi vrátného na jedné nejmenované fakultě UK a vím, že si zloději odtamtud občas něco odnesli - i přes různá opatření. Na záchodky chodívali feťáci a ty pak bylo nutné vyhánět...Proč jsou ty šílené obstrukce u vstupu netuším. Nejspíš v tom bude nějaký tunel při stavbě té budovy.Ono je to teď všude, asi nějaká mánie. Turnikety u vchodu a "pípátka" na každé místnosti (dokonce i přednáškovky). Navíc je to tak geniálně udělané, že když je učebna v režimu "přístup má jen vyučující", tak když odejdeš (třeba na záchod), tak se nemáš jak vrátit (musí ti otevřít někdo zevnitř).
Btw. co je vlastně tak strašně špatného na kombinaci "klasická" tabule a křída, že se všude cpou ty na fixky?Astma...
Biologie buňky byla vpravdě fenomenální. Kdyby měl Honza Černý popularizační přednášku na Právnické fakultě, tak se následující rok polovina právníků přesune na biologii.A ono to hlavně ještě volně pokračuje, ale zase dopoledne
tuhle cihluJá teď mám rozečtené tohle. Jasně, je to lamerštější.
Fyziologii buňkyNemám šanci se tam dostat, jsem rád, že se mi podařilo vyběhat ve škole uvolnění na ty Biosignály v pondělí ráno.
Základy molekulární biologieTo bych s odřenýma ušima stihl a ještě zvážím, jestli se budu vždycky v úterý hnát do Dejvic (XD36OSY), nebo na podstatně bližší Albertov.
Základy parazitologieOpět, nedostanu se tam. Nebo možná každý druhý týden. Dtto Diskrétní matematika.
Obecně, než chodit na něco moc pokročilého, tak si vybírej radši ty základní kurzy.Jop jop, proto jsem si vybíral hlavně z prváků.
přednášková místnost na kartu už je větší oříšektohle jsem taky nepochopil, k cemu je to dobre a zajimalo by me, ktery debil to vymyslel...
a nový barák v Dejvicích je úplně ztracenýMyslíš ten s tím betonovým hranolem? Já sice nemusím do učeben, ale na turniketech to bylo při odchodu vždycky fuck-da-police metoda
Myslíš ten s tím betonovým hranolem?Pohledový beton se tomu říká.
ale na turniketech to bylo při odchodu vždycky fuck-da-police metodaJá musel někoho prosit i cestou ven.
BTW v tý budově jsem nějak nepochopil výtahyJsem byl jenom v přízemí.
zkoumal jsem vnitřek a například jsem nenašel žádný tlačítkaTřeba je to na kartu a podle rozvrhu nejlíp ví, do kterého patra chceš
Já musel někoho prosit i cestou ven.U fuck-da-police metody právě nemusíš
BTW v tý budově jsem nějak nepochopil výtahy, zkoumal jsem vnitřek a například jsem nenašel žádný tlačítka (nebo jsem slepý)Protože vevnitř tlačítka nejsou, jsou venku -- zmáčkneš si patro a tam se ti rozsvítí, který výtah přijede. Ale ta budova je prostě divná celá. Už jsem to tady v jedné diskusi psal -- chodil jsem na jinou fakultu do ~100 let staré budovy, na které bych chybu hledal jen těžko a tahle nová budova jedna hrůza vedle druhé. Zajímavost z nové budovy: Na střeše je senzor a když prší (resp. když rozhodne, že prší), tak automaticky uzavře okna a nedovolí je otevřít (klička byla uznána příliš low-tech a všechna okna jsou ovládána motorky na tlačítko a otevřít je i v případě, že se počítač rozhodne, že to povolí, je nadlidský úkol). Jak to potom vypadá v místnosti s 25počítači po několika cvičeních bez vyvětrání, si asi dokáže každý představit (a ne, nechat otevřené dveře taky nejde)..
Protože vevnitř tlačítka nejsou, jsou venku -- zmáčkneš si patro a tam se ti rozsvítí, který výtah přijede.OMG tomu říkám kvalitní řešení
Zajímavost z nové budovy: Na střeše je senzor a když prší (resp. když rozhodne, že prší), tak automaticky uzavře okna a nedovolí je otevřít (klička byla uznána příliš low-tech a všechna okna jsou ovládána motorky na tlačítko a otevřít je i v případě, že se počítač rozhodne, že to povolí, je nadlidský úkol). Jak to potom vypadá v místnosti s 25počítači po několika cvičeních bez vyvětrání, si asi dokáže každý představit (a ne, nechat otevřené dveře taky nejde).Sakra to vypadá už jen krok od nepřátelské sebeuvědomující se UI
Jedním z velkých problémů v rámci zveřejňování přednášek jsou autorská práva. Běžná, prvoplánová odpověď, že záznam veřejné přednášky je principielně veřejný, není pravdivá. Proto byl zaveden způsob regulace přístupu k přednáškám přímo vyučujícím, což se ukázalo po mnoha diskuzích jako nejlepší kompromisní řešení. Z toho plyne také to, že každý vyučující může regulovat přístup dle svého uvážení a proto je na místě jen a pouze rozumná diskuze pouze s vyučujícím.Osobně bych byl rád, pokud by byly záznamy standardně dostupné (aspoň studentům), ale přednášející špatně snášejí malou docházku (příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce
(příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce).Co to bylo za předmět? Podle mých zkušeností s prezencí na přednáškách bych odhadoval něco od doc. Staudka
Škarvadovy Principy programovacích jazyků. Se Staudkovými přednáškami máš pravdu -- nejednou jsem si ze zajímavosti počítal, kolik konkrétně lidí tam je (už si to nepamatuji, ale opět do 10 nebo 20). Ale člověk si časem zvykne na ten luxus vybrat si prakticky kterékoli místo z celé posluchárny, i na to, že přede mnou nesedí hráč WoW, který mě leda rozptyluje (tyhle vážně nesnáším -- oproti tomu facebookáři mi prakticky nevadí). O to nepříjemnější jsou první přednášky v následujícím semestru. ;c)(příklad z minulého semestru: podle údajů v ISu mělo předmět zapsáno 420 studentů (i když mám pochybnosti o tom, že se do té posluchárny tolik lidí vůbec vejde…), ale praktická docházka na přednášky byla nějakých 10-20, co si pamatuji -- všichni přišli až na poslední přednášku, kdy přednášející slíbil, že nám poví, co bude na zkoušce).Co to bylo za předmět? Podle mých zkušeností s prezencí na přednáškách bych odhadoval něco od doc. Staudka, i když za sebe teda můžu říct, že jsem se tam snažil chodit, protože mi to přišlo většinou docela zajímavé.