Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Klec je nepříjemná věc. Ve světě obchodu je jednou z jejích podob tzv. customer lock-in (zvaný také vendor lock-in nebo proprietary lock-in). Všichni to známe, zákazník se nějak (ať už dobrovolně či nikoli) připoutá k dodavateli zboží či služeb a nemůže (resp. může jen obtížně) odejít jinam. U proprietárního softwaru s uzavřeným zdrojovým kódem je taková situace velmi častá, pozor je ale třeba dát i u open-source softwaru.
Kdo se krví upisuje Ďáblu, musí počítat, že na získané výhody časem pořádně doplatí. Jak lehce se podepíše, tak těžko se pak nese tíha problémů. Je to dobře vidět, jak lidé rádi přijímají "dotované" telefony, poplatkové prázdniny, tiskárny skoro zadarmo, software za výhodnou cenu atd. Když si ale pak pro ně (resp. pro jejich peníze) Ďábel přijde, neváhají se chovat hůř než tisíc Ďáblů (i když by se měli zlobit hlavně sami na sebe).
U proprietárního SW je to jasné - nestandardní, nezdokumentované a často měněné formáty vytvářejí závislost na jediném tvůrci SW, a současně trvale nutí k přechodům na stále novější verze (jakmile si někdo tuto novější verzi pořídí, kdo má starší, už nemůže přijímat data vytvořená v novější verzi). Příklady netřeba připomínat - týká se to jak formátů samotných dat, tak i komunikačních protokolů, souborových systémů, API a dalších věcí.
Velmi nepříjemnou formou je vynucený vstup do takového vztahu, typicky prostřednictvím státních orgánů. Stát tak své nebohé občany vrhá do chřtánu, odkud není úniku (viz stále ještě dost rozšířené proprietární formáty na mnohých státních serverech - naštěstí zvolna ubývají) - pokud se člověk nechce vzdát bezpapírové komunikace se státní správou.
Ale pozor! Customer lock-in může nastat i v případě open-source softwaru, pokud se zanedbají některé důležité věci:
I když v porovnání s proprietárním uzavřeným SW je to skoro procházka růžovým sadem, nelze brát tato rizika na lehkou váhu. Jejich podcenění může vést k tomu, že "přechod na Linux může být neúnosně nákladný"
Tiskni
Sdílej:
Víceméně máte pravdu, jenom bych namítnul, že i když budu uzamčen v některé "krabicové" distribuci, budu na tom nesrovnatelně lépe, než někdo, kdo bude pracovat s proprietárním řešením.
Myslím si, že je poměrně jedno, mám-li Gentoo kompilované "from scratch" nebo systém naistalovaný z binárních balíčků, uvnitř je to pořád ten stejný Linux a záleží jenom na mojí úrovni jakožto uživatele (nebo správce), jak se ke svému Linuxu budu chovat. Prase zůstane prasetem i na Debianu, a i Mandrake se jistě bez problémů dá vyladit na stabilní a dobrou práci.
A kdo umí (nebo chce umět), tak se při přechodu na jinou distribuci neztratí. Kdo chce jenom klikat a žít v "nevědomosti" drakconfů nebo yastu, budiž mu přáno.