abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    2.5. 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 510 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník

    Vložit další komentář
    27.8.2006 22:25 dancelli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    V tom TV šotu ta mluvčí drah ještě uvedla, že ty úschovny rušej aby ČD ušetřily a že to bude k dobru cestujícím. Tak to jsem fakt nepochopil. :-(

    27.8.2006 22:59 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    V tom TV šotu ta mluvčí drah ještě uvedla, že ty úschovny rušej aby ČD ušetřily
    Podle osvědčeného pravidla eliminace nákladů, které způsobují zejména služby zákazníkům. Jak píše autor, úkol číslo jedna je zbavit se obtížného hmyzu (= cestujících), aby pak již nic nebránilo dráze v rozletu. Nenašel by se na to nějaký paragraf ve smyslu omezování osobních svobod občanů tohoto státu (= cestovat jako lidi a ne jako dobytek) za jejich peníze? :D
    Luk avatar 27.8.2006 23:21 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Kdyby byly ČD soukromé a nelily se do nich veřejné peníze, nijak zásadně by mě to netrápilo. Toto ovšem není ten případ, proto mi to vadí.

    Paragrafů, které by šly aplikovat na České dráhy, je spousta. Již v minulosti se představitelé ČD dopouštěli řady trestných činů: porušování povinností při správě cizího majetku, poškozování věřitele, zvýhodňování věřitele, poškozování spotřebitele, zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění, zneužívání informací v obchodním styku, neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení, na zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a některé další. Trestní oznámení však v drtivé většině nedospěla ani k obžalobě.

    Nicméně v tomto případě asi o žádný trestný čin nejde, přepravní podmínky jsou takové, že negarantují prakticky nic.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 07:52 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ony dotace statu jsou ciste ucelove na nejakou konkretni vec - vesmes jde o kryti ztraty z provozu osobni dopravy (na zaklade objednavky, kterou vytvari a nasledne take plati kraj) ci veci kolem financovani dopravni infrastruktury (ktere dnes ale vesmes konci u SZDC, nikoliv CD). Dalsi casti jsou treba doprovodne socialni programy, ktere usnadnuji redukci poctu zamestnancu.

    Provozu uschoven se pokud vim zadna dotace netyka - a nejspis ani nepujde o nejakou ziskovou vec (kdyz uvazime naklady na lidske zdroje, energie, vyuziti prostor). Naopak by se myslim naslo spousta chytraku, ktera rekne ze baba z uschovny toho nic moc nedela a vlastne ne zamestnana zbytecne.

    Je to dalsi klasicky stret, kdy na jedne strane jsou lide, ktere zachovani (nerentabilni) sluzby pozaduji a na strane druhe jsou ti, ktere pozaduji likvidaci nerentabilnich sluzeb, ktere nejsou primou soucasti vlastniho 'zakladniho' byznysu - tedy prepravy osob.

    Ostatne - pronajmout prostor na nadrazi si muze kdokoliv a provozovat uschovnu sam. Ale obavam se, ze by slo o podnikatelskou sebevrazdu ;)
    Luk avatar 28.8.2006 11:00 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ano, úschoven se dotace netýká. Týká se pouze osobní dopravy (když pominu další dotace). Proto zruší ztrátovou úschovnu, protože úbytek cestujících vykompenzuje vyšší dotace.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:05 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    To je ciste Vase soukroma spekulace spekulace nepodlozena zadnym realnym cislem. Nebo snad disponujete statistikou vyuziti uschovny v pomeru k prepravenym cestujicim?
    Luk avatar 28.8.2006 12:25 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ta čísla samozřejmě nemám a (legálně) ani mít nemohu, protože ČD nic takového nezveřejňují. Jenže jakýkoli úbytek cestujících bude vykompenzován dotací, jak vyplývá z principu úhrady prokazatelné ztráty.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:29 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Tak to je samozrejme nesmysl. Prokazatelna ztrata se hradi pouze u vlaku, ktere prislusne opravnene instituce objednaly. Samozrejme je spousta vlaku, ktere si nikdo neobjednal a jezdi na zaklade trzni poptavky (tj. se jejich provoz zaplati). Nastudujte si laskave neco o problematice, nez zacnete placat nesmysly :-)
    Luk avatar 28.8.2006 12:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ta "spousta" je kolik vlaků? A jak se vypočítá, jaká je prokazatelná ztráta na nějaký konkrétní vlak? Pokud se nemýlím, tak právě toto je předmětem sporů ČD s kraji - protože ČD nejsou schopny tu ztrátu uspokojivě vyčíslit.

    A "žonglování" s čísly se ukázalo i u těch několika málo výběrových řízení, která se konala. První soutěž ČD prohrály (a vlak si udržely jen na základě podmínek licence), kdežto do dalších se deklarovaná ztráta zázračně snížila o jeden řád. Čím to? A mohl bych pokračovat...
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 13:20 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Dobra polovina rychliku, veskere vlaky vyssi kategorie (Ex,EC,IC,SC..).

    Prokazatelna ztrata se urcuje pokud vim na zaklade pravidelnych scitani cestujicich v konkretnich vlacich (manualni secteni pruvodcim) - z toho vyjde prumerne vyuziti konkretnich spoju a tedy i vynosy z nej, naklady pak vsecko co se jizdy daneho vlaku tyka (nafta, vlakovy personal, dopravni cesta, pomerna cast udrzby vozidel, odpisy apod...).

    Ostatne nevim, proc sam nejdete podnikat do dopravy a nepredvete nam, jak to lze delat lepe... moznost konkurovat ma kazdy :-)
    Luk avatar 28.8.2006 13:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Některé náklady na vlak jsou nesporné (palivo, vlak. personál atd.), ale u těch ostatních se s tím dá kouzlit. Jestliže náklady na 1 vlak jsou třeba 10 milionů (a výnosy také 10), není problém to přepočítat tak, aby to bylo 11 a dotace byla milion.
    Ostatne nevim, proc sam nejdete podnikat do dopravy a nepredvete nam, jak to lze delat lepe... moznost konkurovat ma kazdy
    Už jsem o tom uvažoval ;-) Ale nijak moc by mě to nebavilo, jsou zábavnější věci (a myslím si, že jim rozumím víc, než dopravě).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:07 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Je to dalsi klasicky stret, kdy na jedne strane jsou lide, ktere zachovani (nerentabilni) sluzby pozaduji a na strane druhe jsou ti, ktere pozaduji likvidaci nerentabilnich sluzeb, ktere nejsou primou soucasti vlastniho 'zakladniho' byznysu - tedy prepravy osob.
    a tento trend nakonec povede k tomu, že ČD se zbaví kompletně všeho kromě úřednického aparátu a bude outsourcovat své kompletní služby na autobusy Student Agency. Dvakrát hurá a až si toho pak po několika letech někdo všimne a zruší i ten aparát, hurá potřetí...

    Služby (i dopravní) jsou tak podivnou oblastí podnikání, že míra jejich využívání (a tedy rentabilita) je nepřímo úměrná míře snahy zbavovat je přidané hodnoty k "základnímu byznysu", neboli "základní byznys", tedy přeprava XY z A do B, není sám o sobě dostatečným důvodem pro to, aby se člověk rozhodl jet raději vlakem než autobusem, taxíkem nebo vypůjčeným autem.

    Hodně naivně vypadá strategie snížovat kvalitu poskytovaných služeb, protože samy o sobě jsou pochopitelně prodělečné, a přitom třeba ještě zvyšovat ceny jízdného za "základní byznys", který odbouráním prodělečných dodatečných služeb ztrácí na kvalitě.

    Dávám Českým drahám rok, maximálně dva... :DDD
    28.8.2006 12:24 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Rok, dva davali draham uz pred sesti-sedmi lety.

    Pokud jde o ty uschovny - i dnes jsou funkcni jen na par mistech, rozhodne to neni tak, ze je uschovna kdekoliv stavi vlak. Pamatuju radu mist, kde uschovna byvala diky obsazenosti stanice personalem - ktery v ramci uspor byl propusten (ze stanice se udelala zastavka) a tedy i zanikla uschovna. Ze by tam kvuli tomu ubylo cestujicich se rict neda ;-)

    Uschovny na nadrazi vyuziva zlomek cestujicich, pochybuju (realne i na zaklade posouzeni kapacit techto zarizeni v pomeru k prepravovanym lidem), ze zruseni teto "pridane hodnoty" vetsina cestujicich pociti... vetsina to IMHO ani nezaregistruje (specialne na Hl.n. ne, s ohledem na polohu) ;)

    Rozumnejsi mi prijde pridana hodnota, kterou pociti vice cestujicich (tj. napr. zkulturneni prostor nadrazi jako celku).
    28.8.2006 12:33 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Rok, dva davali draham uz pred sesti-sedmi lety.
    Viz původ této hlášky ;)
    Ze by tam kvuli tomu ubylo cestujicich se rict neda ;-)
    Protože vlakem dnes jezdí už jen šílenci nebo zoufalci (co nemají jinou možnost). Horší je, že díky tomuto "opatření" žádní noví cestující nepřibydou. V Německu se nádraží postupně proměňují v nákupní a zábavní centra, aspoň ta větší. V Česku budeme rádi, když tam za pár let zbyde střecha, abysme při čekání na pendolíno nemokli :P
    Rozumnejsi mi prijde pridana hodnota, kterou pociti vice cestujicich (tj. napr. zkulturneni prostor nadrazi jako celku).
    Do čehož mi jaksi možnost uložit si zavazadla, abych nemusel hlídat, kdo mi je ukradne, dost zásadně zapadá.
    28.8.2006 12:40 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Protože vlakem dnes jezdí už jen šílenci nebo zoufalci (co nemají jinou možnost).
    Asi jsem zoufalý šílenec (nebo šílený zoufalec), ale já vlakem jezdím často a docela rád ;-). Je fakt, že se ČD snaží, seč může, aby se to změnilo.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.8.2006 12:56 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Promena velkych nadrazi v nakupni/zabavni centra se planuje i u nas. Otevrete oci a zapatrejte po prislusnych projektech.
    vencour avatar 28.8.2006 20:39 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Jj, minimálně Znojmo a Tábor se už proměnily k lepšímu obrazu.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    vencour avatar 27.8.2006 22:30 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Jj, co s tim technickym stavem, podat žalobu pro obecné ohrožení? Vyfotit, dát datum, označení vlaku a poslat do novin?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Luk avatar 27.8.2006 22:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ten poslední případ vím naprosto přesně (od té doby jsem totiž vlakem nejel) - bylo to 8.6.2006 ve vlaku R611 (za Kolínem, směr Jihlava), a měl bych dokonce i svědka (foto ale nemám). Na obecné ohrožení by to bylo ale dost těžko, ty dveře mohly zvenku vypadat zavřené a vlakvedoucí nemá povinnost to kontrolovat tak, že obejde celý vlak.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 22:56 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No až na ty připomínky k technickému stavu a pádu dítěte souhlas. Za smrt toho dítěte může prokazatelně matka, protože tak malé dítě nemá nechat pobíhat samotné po vlaku (ať už kvůli nebezpečí technického rázu, tak kvůli nebezpečí ohrožení stran různých individuí). A technický stav? No není to nejideálnější, na druhou stranu si myslím, že normální člověk snad nebude za jízdy zkoušet, jestli jsou dveře zajištěny nebo jestli může vypadnout. To je holt ta módní vlna americké debility, kdy člověk může vysoudit peníze z toho, že suší kočku v mikrovlnce. Osobně mě pěkně štve, že kvůli těm bezpečnostním hovadinám jezdí čím dál víc vagónů bez oken nebo jen s malými vyklápěcími okýnky. Nejen, že se v těch vagónech pak nedá dýchat, ale navíc je cesta pěkně nudná, když se nemůžu dívat z okna...
    θηριον ειμι
    Luk avatar 27.8.2006 23:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No promiň, ale tohle je fakt mimo mísu. Sušení kočky v mikrovlnce je s tím, že vlaky jezdí s otevřenými dveřmi, naprosto nesrovnatelné. Zřejmě jsi nikdy nejel našimi skvostnými vlaky "na stojáka" na konci vagónu (to je pro ty, kdo přistupují třeba v Libni do rychlíku směr Kolín, často jediná možnost, jak se do toho vlaku vůbec vejít). Vlak přejede přes výhybku, člověk upadne na dveře, a ... letí (pokud byly otevřené, což nemusí být na první pohled vidět).

    Co se týká technického stavu, mohu odpustit nesvítící nebo blikající světlo, netopící topení, smrad na záchodě, netekoucí vodu na záchodě, neprůhledná skla, vrzající podvozky atd. atd., ale nesmířím se s otevřenými dveřmi nebo jinou přímo nebezpečnou závadou. Tramvaj se s otevřenými dveřmi nerozjede, metro také ne. Vlak klidně. Máme 21. století, signalizovat otevřené dveře není technicky problém.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:36 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No, když vlak jede přes výhybku tak to určitě nevalí stovkou, tedy k přežití by mělo stačit se držet, protože ven ho to snad nevycucne :-) Ale samozřejmě je to celkem chyba. Vagóny jsou značeny celkem zřetelně a ve stanici je nepochybně dost času se na to kouknout.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Tvůj optimismus bych chtěl mít. Když se mi stalo (v rychlíku, kde jsem byl rád, že jsem se vešel), že jsem v Poříčanech upadl na (jak se ukázalo) otevřené dveře, zpotil jsem se pořádně.

    Jinak přes výhybky se někdy jezdí docela rychle. Když je to tzv. po hrotu, tak je to (podle typu) běžně i ta stovka, v přímém směru i víc.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:45 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No jo, ale to nemůže tolik hodit. Samozřejmě, ve vlaku to hází samo o sobě, ale upadnout tam mi přijde jako záležitost silně nemehlovská.
    Copak toho není dost?
    27.8.2006 23:47 dancelli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Na trase Praha - Pradubice v pátek odpoledne, vážně nic těžkýho. Já tuhle stál asi na 8cm plochy.

    27.8.2006 23:52 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Pátky odpoledne jsou v dopravě obecně výjimečná situace :-) 8cm ale není tak zlý. Někdy může být člověk rád, že stojí na jedné noze (a chtít, aby byla vaše vlastní, to už by bylo moc).
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Když musím jet v nelidskou hodinu našlapaným ranním vlakem, chovám se jako nemehlo :-D A to nepočítám, že jako nemehlo se může chovat i vedlestojící člověk, který na mě spadne a já to prostě neustojím.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:52 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    V situaci, kdy je někdo nucen vecpat se do vlaku ke dveřím předpokládám, že se kolem těch dveří nepohybuje tolik lidí, aby si před rozjezdem nezkontrolovali, zda ten poslední, který se o ně opírá (a tudíž nastupoval poslední a tudíž je to ten, který by případně letěl) dveře zavřel. Uznávám, že technický stav vozů ČD není zcela ideální, ale ještě jsem se nesetkal s vozem, kde by ty dveře nešly zavřít. Pokud byly otevřené, pak proto, že je někdo nezavřel... A je smutné, že jako synonymum 21. století se uvádí naprostá závislost na technice. To nejsme schopni v 21. století si sami všimnout, jestli jsou dveře zavřené nebo ne? To na to musíme mít kontrolku? Myslím, že je na čase zamyslet se nad novým významem slova "svoboda" -- tentokrát v souvislosti s technikou...
    θηριον ειμι
    Luk avatar 28.8.2006 00:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Pokud byly otevřené, pak proto, že je někdo nezavřel... A je smutné, že jako synonymum 21. století se uvádí naprostá závislost na technice.
    Stále se tu bavíme o vlacích, kde se dveře zavírají povelem strojvůdce (pneumaticky nebo elektricky). Takových vlaků je min. 95 % z vozového parku ČD (možná skoro 100 %). Pokud není zima, není důvod tyto dveře ručně zavírat, protože by je zájemce o nastoupení musel zase otevřít, což je v některých případech docela fyzický výkon.
    To nejsme schopni v 21. století si sami všimnout, jestli jsou dveře zavřené nebo ne? To na to musíme mít kontrolku?
    Když už máme technikou řešeno zavírání, proč ne i kontrolu? Kromě toho, když si člověk otevřených dveří všimne až za jízdy, nejdou většinou dovřít bez předchozího většíhi otevření. To ale není zrovna moc bezpečné, kromě toho je to i porušení přepravních podmínek. A jít hledat v přeplněném vlaku průvodčího? Ne, vážně, pořád mi z toho vychází jako nejvhodnější kombinace dobrý technický stav (funkční zavírání) a indikace otevření.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 00:14 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    100% ani zdaleka ne.
    Copak toho není dost?
    28.8.2006 00:20 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    http://zeleznice.e-metro.cz/
    Copak toho není dost?
    28.8.2006 00:24 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    (tam samozřejmě najdete jenom vagóny, ne celé jednotky, takže si rozmyslete o čem vlastně mluvíte :-))
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 28.8.2006 00:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Možná je to místně hodně odlišné (přece jen třeba jižní Čechy jsou v porovnání se zbytkem ČR dost železničně historické). Ale nevzpomenu si, že bych někdy zažil, že by tam automatické zavírání nebylo.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 00:57 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ty vlaky jsou tady řazené víceméně z plzeňského depa. Určitě je to možné vidět i ve vlacích z Plzně na Prahu.
    Copak toho není dost?
    28.8.2006 00:18 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Samozřejmě nehodlám snižovat význam "technické kontroly" bezpečnosti cestujících, ale myslím, že se to tu poněkud přehání. A obávám se, že nám tu kolem Brna jezdí asi jiné České dráhy než u Kutné Hory ;-), protože alespoň tady rozhodně není poměr vlaků s automatickým zavíráním ku ručnímu 95:5... Mimochodem, pokud se tedy bavíme o vlacích s "automatickým" zavíráním dveří, pak mi tím spíš není jasné, jak se dá z takového vlaku při nedovřených dveřích nárazem zevnitř vypadnout. U tohoto typu vagónů jsem totiž neviděl jiný systém otvírání než do strany, takže by daný jedinec musel padat opravdu velmi nešikovně :-D, ale to je jedno.

    A já končím, tahle debata nemá žádné perspektivy ;-)
    θηριον ειμι
    Luk avatar 28.8.2006 00:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    A obávám se, že nám tu kolem Brna jezdí asi jiné České dráhy než u Kutné Hory , protože alespoň tady rozhodně není poměr vlaků s automatickým zavíráním ku ručnímu 95:5
    Asi ano ;-) Protože když to tak vezmu, tak nejvíc tu jezdí vlaky (Os) s vagóny Bdmeer (původní označení, nové nevím). Pak rychlíky (těch už teď mnohem méně než dřív) s různými vozy, a samozřejmě klasické motoráky 810. Bdmeer a 810 zavírání jednoznačně mají, u těch rychlíkových vagónů si nepamatuji, že by nějaký neměl.
    U tohoto typu vagónů jsem totiž neviděl jiný systém otvírání než do strany, takže by daný jedinec musel padat opravdu velmi nešikovně , ale to je jedno.
    Asi jsem tak velký nešika, když jsem málem vypadl :-D
    A já končím, tahle debata nemá žádné perspektivy
    Nemá. U někoho, kdo začíná nenávidět IT, bych snad ani jiný postoj nečekal ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 10:29 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Nemá. U někoho, kdo začíná nenávidět IT, bych snad ani jiný postoj nečekal ;-)
    :-) No bodejť. Nejlepší by bylo, kdyby zase začaly jezdit ty dřevěné vagóny tažené parní lokomotivou. Ty vydržely mnohem dýl a nebyly tak poruchové. :-D Navíc to jezdilo pomaleji a když se člověk koukal z okna, tak mu to nekřivilo úsměv jak u dnešních rychlíků (to vím jen z doslechu -- zas takový pamětník nejsem ;-)). A na šalinách v Brně totéž. úplně nás připravili o zábavu z naskakování a vyskakování z vagónů, když zavedli dveře :-D
    θηριον ειμι
    28.8.2006 03:34 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Stále se tu bavíme o vlacích, kde se dveře zavírají povelem strojvůdce (pneumaticky nebo elektricky). Takových vlaků je min. 95 % z vozového parku ČD (možná skoro 100 %). Pokud není zima, není důvod tyto dveře ručně zavírat, protože by je zájemce o nastoupení musel zase otevřít, což je v některých případech docela fyzický výkon.
    95% ze vsech vlaku, nebo si tu vetu spatne vysvetluju? no ja tedy ovladane dvere videl pouze v "lokalce" a pak pred lety, kdyz tu jezdila nejaka "pokusna" souprava , no je pravda, ze rychliky moc nejezdim, nechce se mi tu vyskakovat ;) (ale rychliky pokud vim maji jenom nejaky "zamek", ktery ale funguje pouze, pokud byly dvere zavreny) .. a v EC nebo IC jsem nejel nikdy, ale to rozhodne neni 95% vozoveho parku CD :)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    28.8.2006 04:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Zavírat dveře dákově umí i takové ty prastaré zelené vagóny, ze kterých se normálně rychlíky skládají - takové ty, co mají jenom ten "zámek".

    Akorát teda jsem vypozoroval, že se to používá jenom když vlak vyjíždí z Prahy a na dalších stanicích už potom průvodčí zavírají ručně.
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 28.8.2006 06:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Upřímně řečeno, nedokážu si představit, jak budou ručně zavírat dveře u rychlíku, který má třeba 10 (nebo i víc) vagónů. Ručně se zavírají jen tehdy, pokud se je nepodaří zavřít automaticky (když si toho vlakvedoucí všimne).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 10:22 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jako první je zavírají "ústně" - tj. na posledního nastupujícího volají, aby za sebou zavřel. Pokud nezavře, tak je zavřou ručně a cestujícímu vynadají.
    28.8.2006 14:41 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ručně se zavírají jen tehdy, pokud se je nepodaří zavřít automaticky (když si toho vlakvedoucí všimne).
    Jak jsem psal - vypozoroval jsem, že ty dveře opravdu zavírají ručně.
    Quando omni flunkus moritati
    Marián Kyral avatar 28.8.2006 15:03 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Tak třeba na trase Frýdek-Místek - Ostrava to je asi 50:50. Něco jezdí motoráčky, ty zavírání mají a něco normální vlaky a ty jsou plně manuální.

    Ale třeba na trase Ostrava - Český Těšín jsou všechny vlaky zavírány automaticky. Asi to souvisí s tím, jestli je trať elektrifikovaná, nebo ne. Elektrifikace tratě do FM je v plánu, jak jsem slyšel. Tak uvidíme, co tam bude jezdit za 10 let ;-)
    28.8.2006 16:50 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    no jak jsem rikal, rychliky mozna ano, osobaky urcite ne ;)

    a to manualni zavirani funguje presne jak tu nekdo psal - kdyz to nejaky blbec nezavre, tak pruvodci zkousi na nekoho zavolat, jestli by to mohl zavrit, pokud to nikdo neudela, tak tam bezi - jenze timhle zpusobem se dozavrou jenom dvere, ktere jsou evidentne otevrene, ne ty, ktere jsou spatne pribouchnute
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    Marián Kyral avatar 28.8.2006 17:30 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Případně otevřené na opačné straně, než je nástupiště, neb tam tudy je to o 10 metrů blíže.
    28.8.2006 19:05 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    no jak jsem rikal, rychliky mozna ano, osobaky urcite ne
    Samozřejmě že taky. Viděl jsem vagón z osobáku (ten co nemá kupíčka) připojenej do rychlíku a taky se dveře uměly zavřít samy.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 22:54 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    hmm ... to fakt ... nevim ... proste mi to prijde jako scifi ;)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    28.8.2006 22:55 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No, nějak extra sci-fi to není, vagóny jsou to leckdy víceméně stejně staré (ve stejném stavu rozkladu) :-)
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 28.8.2006 23:41 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Proč by to mělo být sci-fi, když to mají i blbé motoráky 810 (811,...), kde by skutečně nebyl problém to zavírat ručně?
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    29.8.2006 00:11 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    http://zeleznice.e-metro.cz/rady/rada_b_hpty_nov.htm

    myslel jsem tyto (rada Bt) a jim podobne, u nich mi to prijde jako scifi ;)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    27.8.2006 22:41 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Abych řek pravdu, tak by mě ani nenapadlo nechat na nádraží kolo nebo tašku :)
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    Luk avatar 27.8.2006 22:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    V cizině (na západ od nás) to dělám normálně, když tam přijedu vlakem, často se to hodí. Jednou jsem nechal bagáž i v Praze, stejně tam nebylo nic cenného.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 22:59 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Když jsme byli v oktávě v Praze, nechávali jsme veškerou bagáž na nádraží a vraceli jsme se pro ni až odpoledne, kdy jsme se šli ubytovat. Zajímalo by mě, jak to budou dělat letos, jestli o té změně neví :-D
    θηριον ειμι
    27.8.2006 22:52 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Na výlety jezdím jen vlakem nebo busem. Úschovnu používám docela často, samozřejmě v ní nenechávám kolo (žádné nemám) nebo nějaké drahé věci. Nechávám tam batoh se spacákem(, někdy i stanem) a hadrama na zbytek cesty. Foťák, stativ a další věci jako jsou telefon nebo třeba nůž si s sebou beru v "pohotovostním" zavazadle. Raději nechám bágl v úschovně než třeba opuštěný stan někde v kempu.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    27.8.2006 23:04 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Se mnou svádí dráhy osobní boj. Strašně rád jezdím vlakem. A ČD se mi to snaží rozmluvit. Docela úspěšně. Už mě přemluvily svým chováním abych na Slovensko jezdil autobusem, do Liberce autobusem...

    Hospoda na mýtince, Web na mýtince, dráhy na mýtince. Budou si jezdit sami bez protivnejch cestujících a bude. Dotace si vystávkujou a mluvčí vysvětlí, že je to dobré pro cestující, což bude mít pravdu... když do vlaků nepolezou.

    A takový by to mohlo bejt pěkný cestování...
    27.8.2006 23:33 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Asi něco dělám špatně, ale poslední dva roky cestuju vlakem relativně dobře, pomineme-li občasné problémy typu ,přijdu na vlak a zjistím, že stihnu ještě ten co měl jet dvě hodiny před ním` a některé další.

    Problém bude ale i v tom, že mám moc rád vlaky a nesnáším až nenávidím autobusy.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:37 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Také mám rád vlaky, a jednu dobu jsem s nimi cestoval docela často. Ale když vidím tu snahu, jak se cestujících zbavit, beru vlak jen jako nutné zlo, když není lepší možnost.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:39 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jenže ona žádná lepší možnost není :-)
    Copak toho není dost?
    27.8.2006 23:42 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Každopádně to tu celé vyzývá trochu nefér, ČD nejsou obří monolitické těleso snažící se všemi prostředky cestující zahubit a vyhubit. Samotné vedení má možná představy lehce surrealistické, nicméně neplatí, že vše s logem ČD je jeho prodlouženým chapadlem, které vám půjde po krku :-)
    Copak toho není dost?
    27.8.2006 23:43 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ne vyzývá ale vyznívá. Chm.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Je ovšem zajímavé, jak mluvčí ČD při každé příležitosti zdůrazňuje, že "služby objednává stát (resp. kraje)". Tedy že si stát (MDČR) určuje, kolik vlaků a kudy bude jezdit. A že stát má povinnost uhradit ztrátu z osobní dopravy. Přitom jednoduchá matematika říká, že méně peněz od cestujících = větší ztráta = větší dotace. A současně platí: méně cestujících = méně starostí. Přeber si to, jak chceš ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:48 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Zavři oči, napočti do deseti a přečti si ten můj komentář ještě jednou :-)
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:55 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Proč? Řeknu to znovu: Stát určuje počet vlaků (pro ČD konstanta). Dráhy nemají žádný prospěch z většího počtu cestujících, zato jim z toho plynou větší starosti. Čím víc prodělají, tím víc dostanou od státu. Tedy na eliminaci cestujících mohou jen vydělat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:57 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Opakuji co jsem říkal, ty dráhy nejsou jeden jeden dokonalý nedělitelný celek.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ale je ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:47 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Pokud seženete nějaké auto a řidiče.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 27.8.2006 23:54 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    To je rozhodně menší problém než se psychicky připravit na cestu vlakem. Nicméně někdy to nejde, třeba když se má člověk sám dostat odněkud z daleka, kde si přivodí nezpůsobilost k řízení.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.8.2006 23:59 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    To je problém dost zásadní. Já tedy nemůžu na písknutí zajistit auto s řidičem, které mě odveze kam jen budu chtít.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 28.8.2006 00:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    A co si udělat řidičák? ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 00:16 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jestli mi když jim ukážu řidičák kdekoliv půjčí auto s řidičem, tak ano, to by problém řešilo.

    Na vysvětlenou: pokud bych musel řídit, klesá pohodlí cestování pod úroveň vlaku. A pokud bych musel mít (a tahat s sebou) vlastní auto, jsme někde v bodě mrazu.
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 28.8.2006 00:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    To už se pak ale dostáváme k definici pohodlnosti, což je věc ryze subjektivní. Pokud bych měl jet vlakem 3x delší dobu než autem, muset jít ještě na nádraží a z něj pěšky, a ve vlaku celou cestu stát, to mi to auto přijde pohodlnější. I přes tu nepříjemnou skutečnost, že musím řídit a že musím někde zaparkovat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 09:17 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Zase kdyz udelam nekam vylet , nechci se vracet na start.

    Treba mne to prestane bavit uz po par hodinach, tak sednu na bus nebo vlak a trada dom. Nebo po mnohem vic hodinach a to same. Nemusim si kazit cestu premyslenim, kolik casu bude potreba, nez se doplazim tam kde parkuju a pod.

    Nerikam ze se auto nehodi, ale tak 3x do roka. Ostatni pripady mi pripadajji jako zoufalci, co TO musi nejak vyuzit,kdyz uz do TOHO cpou takovy prachy. Tuhle jsem slysel jednoho podobnyho: ukazal rukou na baraky vzdaleny tak pul km a jeste se vytahoval, ze odtamtud prijel autem. A to do fitka, debil!

    Strasne se mi libi projekty na vystavbu celych ctvrti ci mest, kam auta vubec nesmi. Kdo chce mit auto, parkuje na zachytnem parkovisti mimo. Ostatni si auto pronajmou ci jsou v nejakem Klubu vlastniku aut a pujcuji si z nej, kdyz potrebujou.

    Kdyz vidim ulice zaneradeny tema hnusnejma smradlavejma krabicema, dela se mi zle :-( Nekdy mma pocit, ze zabiraj treba tretinu vseho volnyho prostoru.
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    28.8.2006 10:25 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Zase kdyz udelam nekam vylet , nechci se vracet na start.

    Treba mne to prestane bavit uz po par hodinach, tak sednu na bus nebo vlak a trada dom. Nebo po mnohem vic hodinach a to same. Nemusim si kazit cestu premyslenim, kolik casu bude potreba, nez se doplazim tam kde parkuju a pod.
    Akorát že v praxi je to přesně naopak.
    28.8.2006 10:56 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Výlety s autem mám za trochu nešťastně. Znamená to dělat kolečko. Na takové přechody hor, ale i menší mi příjde podstatě příjemnější někam dojet a jít jinam.

    Mimo to mám rád zážitky. Ve vlaku, na nádraží se s někým potkám, něco vidím. Vlak jede krajinou, vidím odkud a kam jsem jel a dojel. V autě znám jen pohled na bílou čáru a bariéry u dálnice, možná tu pumpu.

    Některé zážitky z vlaků patří spíš k drsným, ale mám to za lepší, nežli znát z cest jen tu dálnici, osazenstvo auta a cíl.
    28.8.2006 14:12 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Strasne se mi libi projekty na vystavbu celych ctvrti ci mest, kam auta vubec nesmi. Kdo chce mit auto, parkuje na zachytnem parkovisti mimo. Ostatni si auto pronajmou ci jsou v nejakem Klubu vlastniku aut a pujcuji si z nej, kdyz potrebujou.
    Ale fuj fuj, zase ty "komunistický" myšlenky, zase to omezování osobní svobody k omezování! Snad byste ještě nechtěl, aby byla v takových čtvrtích měststká doprava k parkovištím zadarmo! A vůbec, jak si jako workoholik a konzument discountů a televize (ideální člověk dneška) můžete dovolit trávit nějaký čas na ulici? A ubírat druhým právo na svobodnou dopravní zácpu? Dětem svobodně dýchat výfukové plyny? Styďte se!

    (PS. to můžou chtít jenom socky, co maj čas se flákat. Schopní buď pracují a vytvářejí kapitalistické hodnoty anebo si užívají na Bahamách, a necourají se po českých noclehárnách :P)

    :DDD
    28.8.2006 00:18 Devilkin | skóre: 17 | blog: domecek | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No nevím. V autě se člověk musí celou cestu věnovat řízení, což znamená, že práce např. s notebookem je značně ztížena :-). Nehledě na začnou neekologičnost takového cestování (obzvlášť známe "jedno auto=jeden člověk"). Já řízení auta beru jako ještě vetší zlo, které musím navíc prakticky denně podstoupit. Už si jen matně vzpomínám, že mě to kdysi bavilo.

    Jinak ovšem zcela souhlasím. ČD na cestující zvysoka s***. Nejhorší je, že pokud to nebude normální organizace bez dotací (nebo hodně omezenými dotacemi), která má generovat zisk, tak s tím prostě není možnost nic udělat. Všude jinde by stačilo se na takovou "firmu" vykašlat a ona by buď zanikla a přišla by jiná která by si zákazníku vážila, nebo by se zamyslela a provedla by nápravu. Jenže takhle když se na ně vykašlu, tak jim maximálně udělám radost.

    Ale na to ať zapomenou, já je teda otravovat nepřestanu a budu jim to znepříjemňovat stejně jak oni mě ;-)
    Luk avatar 28.8.2006 00:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    V autě se člověk musí celou cestu věnovat řízení, což znamená, že práce např. s notebookem je značně ztížena
    Představa práce s notebookem vestoje na konci vagónu mě docela rozesmívá :-D
    Nehledě na začnou neekologičnost takového cestování (obzvlášť známe "jedno auto=jeden člověk").
    No, když to porovnám s ekologičností motoráku se třemi cestujícími, pořád to auto vychází líp. Tedy když nepočítám to, že mé přesednutí do auta znamená, že místo toho pojede motorák se dvěma cestujícími a auto k tomu.
    Já řízení auta beru jako ještě vetší zlo, které musím navíc prakticky denně podstoupit.
    Mě řízení taky moc nebaví, hlavně ne po trase, kterou jsem projel tisíckrát. Ale mnohdy je to pořád lepší než tím vlakem.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 02:15 Devilkin | skóre: 17 | blog: domecek | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Představa práce s notebookem vestoje na konci vagónu mě docela rozesmívá :-D

    No, když to porovnám s ekologičností motoráku se třemi cestujícími, pořád to auto vychází líp

    Tak jak je to.

    Pravda, ne vždycky je práce s notebookem možná (teď navíc žádný funkčí nemám), ale i tak odpadá to protivné řízení a já si navíc v 85% i sednu :-)

    Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtip ;-)
    28.8.2006 05:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtip
    Tak porovnej, kolik nafty vypálí motorák, který veze tři lidi, a kolik benzínu by vypálily tři osobní auta.

    A aby toho nebylo málo, množství škodlivin, které vypouští automobily se s postupujícím časem stále snižuje, protože automobily se zdokonalují. Vlaky oproti tomu zastarávají čím dál víc, velké neelektrické lokomotivy pálí mazut a o nějakém katalyzátoru si můžeme nechat jenom zdát (ostatně katalyzátor pro naftový motor AFAIK neexistuje)

    A nové lokomotivy jen tak nebudou - dráhy vyhodily spoustu peněz za zbytečná Pendolina, která jsou potřebná tak, jako Gripeny pro české letectvo.
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 28.8.2006 06:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    ostatně katalyzátor pro naftový motor AFAIK neexistuje
    Existuje oxidační katalyzátor, existuje filtr pevných částic, ale o tom si u lokomotiv můžeme nechat jenom zdát. Nové něco takového možná obsahují, ale ty tu hned tak nebudou. A to, co jezdí po kolejích, se složením výfukových plynů nezadá s nechvalně proslulými Aviemi.
    A nové lokomotivy jen tak nebudou - dráhy vyhodily spoustu peněz za zbytečná Pendolina, která jsou potřebná tak, jako Gripeny pro české letectvo.
    Pendolino je hezké jen na efekt. Skutečný přínos je bez pořádné modernizace tratí (a ne té na 140-160 km/h; pendolino je stavěné na 230 km/h) zanedbatelný. Nákup nových lokomotiv a vagónů pro vyšší rychlosti by byl výrazně levnější.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 14:21 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Připravuje se nákup asi dvaceti nebo kolika nových vícesystémových lokomotiv řady 380 (právě vyvýjených). Ony totiž ČD ve skutečnosti krom Pendolin nemají ani nic, co by bylo rozumně schopno využít i těch 160 km/h! Mají řadu 151, jenže ta není vícesystémová, takže rychlík do Bratislavy přes Brno, třeba, s ní neodvezete. Proto tyto vlaky tahají slovenské 350 (to je podobný kus, ale vícesystémový). Docela nic moc situace, že.
    Copak toho není dost?
    28.8.2006 07:28 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ekologická zátěž. Porovnávat extrémní případ prázdného vlaku s naftovým motorem a auta je trochu demagogie. Trochu dost. Většinou ve vlaku jede mnohem víc lidí a mnoho (většina) vlaků je elektrických.

    Navíc nepotřebují x-proudé silnice, nevytváří se tolik výrobků, které je třeba po pár letech recyklovat...
    28.8.2006 14:45 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Považovat prázdný vlak za extrémní případ je ještě větší demagogie. A elektřina pro tu většinu (sic!) elektrických vlaků se taky musí někde vyrobit.
    nevytváří se tolik výrobků, které je třeba po pár letech recyklovat...
    To je pravda, protože ČD používá i soupravy, které mají deset let po konci životnosti.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 15:04 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Já bych řekl, že na posouzení by bylo potřeba počítat s celkem. Vyvozovat něco z jednoho vlaku má cenu jen pro ten jediný případ.

    Já to nepočítal, jen četl. Ale ani ti největší antivlakaři zatím fakt menší ekologické náročnosti železniční přepravy nezpochybňovali. A jsem přesvědčený, že na to by bylo třeba s čísly pořádně počarovat.
    28.8.2006 15:12 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ano, když se započítá celek proti celku, tak to vyjde lépe pro vlaky. Nicméně diskuze začala o motorákem obsazeným třemi lidmi.

    Jenže lidé se nerozhodují podle ekologičnosti, ale spíš podle ekonomičnosti - co to bude stát a jak dlouho se pojede. U toho prvního vyhraje autobus (a pro tři lidi i auto) u toho druhého vyhraje auto.

    Ještě se vrátím k tomu motoráku - u nás jezdí motoráky i na elektrifikovaných tratích, když cestujících není tolik, aby naplnili (a zaplatili) elektrický vlak. Nicméně jako všechno, co ČD vymyslí, je to dost nedotažené - kdyby místo motoráku investovali a koupili řekněme předělanou tramvaj (přizpůsobení pro jiné napájení), bylo by to ještě ekologičtější a pro ně levnější.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 15:22 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Jenže lidé se nerozhodují podle ekologičnosti, ale spíš podle ekonomičnosti - co to bude stát a jak dlouho se pojede. U toho prvního vyhraje autobus (a pro tři lidi i auto) u toho druhého vyhraje auto.

    kdyby místo motoráku investovali...

    Tak to souhlasím. A nemám z toho radost.

    Dalibor Smolík avatar 28.8.2006 08:33 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Poznámka k nákladní přepravě: V dřívějších dobách, kdy byly jen velké fabriky, nebylo problém postavit vlečku až do domu. Dnes je řada menších firem, které také vyrábějí, ale vlečku mít nemohou: Co to znamená - já si zaplatím možná levnou dopravu do místa nejbližší stanice (v našem případě 6 km od provozovny), ale pak musím zaplatit za překlad zboží na auto a dopravit domů. Cena za těch 6 km vydá stejně tolik, jako vlak z Břeclavi na Vysočinu. A jsme u toho ...
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    28.8.2006 14:51 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Navíc nikdo neví, kdy ten náklad přijede. To znamená, že musíš mít náklaďák s řidičem připravené, až ti ČD zavolaj, že si pro to máš přijet. A když to nestihneš dost rychle, tak penále.

    Kdyby byly ČD co k čemu, tak si objednají vagóny, na které půjde naložit kamion, a udělají vlak, který bude vozit kamiony i řidiče mezi velkými městy podle jízdního řádu (tj. bude předem dáno, že vlak vyjede v xx:xx z místa A, na místo B se přijede v xx:xx, bude tam xx minut dlouhá přestávka na odpojení a připojení vagónů a na místo C se dojede v xx:xx)
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 28.8.2006 06:25 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Záleží na tom, o jaký vlak se jedná. Na jednu stranu je dost takových, kde sednout si je prakticky nemožné (pokud člověk nenastupuje ve výchozí stanici a s dostatečným předstihem), ale jsou i takové, kde jezdí běžně 1-3 cestující.
    Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtip
    Nebyl. Na rozhýbání desítek tun mrtvé váhy se nějaké to "trakční palivo" spotřebuje. A tipuji, že ve velkém množství případů bude ten vlak méně ekologický než auto.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 17:23 Devilkin | skóre: 17 | blog: domecek | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Tak když už jsme u toho tipování, tak si tipnu, že jen výroba a likvidace pneumatik, dá, co se ekologické zátěže týče, za všechny ne zcela zaplněné vlaky ;-).

    BTW, já nemyslel jako vtip to, že vlak se třemi cestujícími vypustí víc škodlivin než auto ze třemi cestujícími. To je snad jasné. Já mysle jako vtip zrovna tohle porovnání, které je naprosto zcestné, protože vlaky jsou myšleny jako hromadná doprava a opravdu ve většině případů nejezdí ze třemi lidmi.

    Navíc je to IMO doprava která má budoucnost. Jen to chce ten moloch co nejrychleji privatizovat a hlavně uvolnit koleje i malým dopravcům.

    PS: Nechce se mi teď googlit, ale pokud si správně vzpomínám, tak jen při nastartování lokálky padne 30l nafty. Kolik to muže zbaštit na rozjetí takového 20 vag. vlaku si netroufám ani tipnout :-). Možná si přecejenom půjdu s tím Googlem chvilku pohrát ;-).
    Luk avatar 28.8.2006 18:33 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jasně že železniční doprava je a musí být už z principu ekologičtější, protože valivý odpor kovových kol je zanedbatelný, kdežto odpor pneumatik je poměrně velký. K tomu se samozřejmě u delších vlaků přidává mnohem nižší aerodynamický odpor.

    U současných vlaků je ale problém velká mrtvá váha. Zatímco auto s vlastní váhou 1 tuna uveze 5 lidí (= 200 kg / os.), vagón pro 80 sedících cestujících váží 40 tun, tedy 500 kg / os. K tomu ještě lokomotiva. Moderní soupravy jsou samozřejmě lehčí.
    Kolik to muže zbaštit na rozjetí takového 20 vag. vlaku si netroufám ani tipnout
    No, takový vlak váží 20 x 40 tun (vagóny) + 80 tun (lokomotiva) = 880 tun. Když bude cestovní rychlost 120 km/h, pak je kinetická energie 0,5 x 8,8e5 x (120 / 3,6) ^ 2 = 490 MJ. Litr nafty má kolem 40 MJ, účinnost je asi 25 %, takže 490 / 40 * 4 = 49 litrů. To není moc, ale k tomu se připočítávají všechny odpory, takže to asi bude o dost víc.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 08:05 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Nejhorší je, že pokud to nebude normální organizace bez dotací (nebo hodně omezenými dotacemi), která má generovat zisk, tak s tím prostě není možnost nic udělat.

    Oblibeny omyl vsech diskuteru-laiku. Osobni doprava malokde v Evrope je ziskova tak, aby se obesla bez dotaci statu. Opak je pravdou - v okolnich zemich jsou bezne statni dotace do zeleznic mnohem vyssi nez jsou u nas. Bezte se podivat treba do Svycarska... jaka tam je statni dopravni politika a kolik tam (v tak malem state) nacpou do zeleznic. Jiste, pak tam ty drahy taky podle toho vypadaji - u nas se premysli, kde jeste usetrit, protoze je tendence dotace snizovat a vymyslet obstrukce typu objednavani spoju krajem (ktery pak ma chut dotovat max. spojeni obci z krajskym mestem, ale uz ho nezajimaji spoje do okolnich kraju)... v dusledku to vede jen k tomu, ze clovek nikam poradne nedojede, protoze kazdy kraj ma jinou predstavu o sve dopravni obsluznosti... driv nebo pozdejc lze ocekavat, ze to dopadne jako s autobusy, ktere ve finale ani casto necekaji na prestupni vazby (kdyz jde o prestup z jedne firmy na druhou celkem bezne).

    Ziskove muzou byt maximalne nektere spoje (typicky u nas nektere relace Praha-Ostrava), ale drtiva vetsina by musela prijit zrusit, protoze by si na sebe sama nevydelala (to plati jak o vlacich, tak i autobusech). Kdo neveri, muze si to jit zkusit sam...
    Dalibor Smolík avatar 28.8.2006 10:32 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Opak je pravdou - v okolnich zemich jsou bezne statni dotace do zeleznic mnohem vyssi nez jsou u nas.
    To docela chápu - u nás jsou největší dotace do vlastních kapes politiků a jim spřízněných podnikatelů. Pak těžko mohou zbýt někde jinde
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Luk avatar 28.8.2006 11:03 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Nejde ani tak o samotné dotace, ale o jejich systém. Systém, kdy si dopravu objednává stát nebo kraj a dotuje se prokázaná ztráta, vede k tomu, že se dopravce přirozeně snaží zbavit cestujících, protože mu nepřinášejí nic navíc - jsou s nimi jen starosti.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:12 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ona prokazatelna ztrata se hradi ve Svycarsku zrovnatak. Ve strukture dotaci mezi Svycarskem a CR moc rozdilu neni - v cem se vsak podstatne lisi je jejich vyse (absolutni vysi, prepocitavat to na kilometr, tak Cesko draham poskytuje almuznu).
    Dalibor Smolík avatar 28.8.2006 12:25 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Ale no tak. Ve Švýcarsku panují trochu jiné finanční poměry. A neměli tam 41 let blahodárného vlivu uvědomělých soudruhů.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    28.8.2006 12:38 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    No, stejne je to v Nemecku, Francii... :-) Nerek bych, ze by u nas panovali zas tak spatne financni pomery a na naprave negativniho vlivu soudruhu je jen minimalni zajem kohokoliv cokoliv delat... u nas si vsichni predstavuji zazrak typu "dame tam min penez nez jinde a chcem to mit srovnatelne, ne-li lepsi"....
    Luk avatar 28.8.2006 12:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Na druhou stranu to ovšem nefunguje tak, že by se to pouhým nalitím peněz samo zlepšilo. To je všude - více peněz na toto, na toto, na toto... A když se tam ty peníze dají, není to nikde vidět.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:54 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Krok 1:

    Doprava cestujících zdarma, obzvláště tam kde není žádná jiná přidaná hodnota než "základní byznys", tj. přeprava z A do B.

    Krok 2, 3, 4, 5...:

    Přeměna nádraží na obchodní a zábavní centra, kde budou lidi cestující zadarmo nakupovat a bavit se, včetně napojení na infrastrukturu. Půjčovat auta, provozovat ubytování. Na malých nádražích aspoň stánky a hospody - prostoru je díky c. a k. železniční výstavbě na českých nádražích, která se proměnila v pouhé velkolepé zastávky, asi docela dost.

    Krok 1 je asi nutným předpokladem pro to, aby se pro krok 2 získali nějací zákazníci. Jinak to moc nevidím :D Ǔčelem "základního byznysu" pak bude získat co nejvíce klientů pro dodatečné služby, viz trend benzínových pump.

    Samozřejmě, že do toho nevidím. Ale nevidím ani jinou cestu, kterou by teď někdo plánoval.
    28.8.2006 12:57 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    A ja myslel ze socialismus je davno za nami :-D A ono ejhle, v myslich nekterych jedincu preziva i nadale... ;-)
    28.8.2006 13:11 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    A ja myslel ze socialismus je davno za nami :-D A ono ejhle, v myslich nekterych jedincu preziva i nadale... ;-)
    Vidíte, a přitom v socialistických systémech jsou ceny všeho nekvalitní a drahé, jako je to u dnešních Českých drah. Platíte jízdné a máte pocit zákazníka? Já ani náhodou. Když náhodou jedu vlakem (a dělám to opravdu v nouzi nejvyšší), tak mám ze špinavých nádraží a vagónů pocit, že jsem socialisticky okrádán, cesta je dražší a delší než jiné varianty.

    To co navrhuji, není právě socialistické ani trochu. Tomu se říká lákadlo kapitalistického pozlátka: nabídnout kvalitní služby naoko za babku a nechat si je zaplatit od takto přilákaných zákazníků za ostatní služby, které mohou mít pak o něco vyšší ceny. Takto fungují dnešní discounty a hypermarkety, stejně tak benzínové pumpy, lékárny apod. jestli jste si nevšiml.

    Socialistický způsob je přesně to, co se děje nyní: ceny rostou, financováno je to celé dost neprůhledně z veřejných rozpočtů a úroveň služeb se nezlepšuje, a ani není žádná perspektiva, jak by se zlepšit mohly. Přes velkohubé spění k zářným zítřkům je typické pro socialistický styl, že se vše pytlíkuje, jak se dá a čeká na mesiáše (apokalypsu a komunismus).
    28.8.2006 13:28 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Vas byznysmodel je jiste zajimavy - jen si nepamatuju, ze by mel nekde ve svete v zeleznicni doprave realne obdoby. Nechcete nam to predvest v praxi na svem vlastnim podnikani v doprave? ;-) Kibicovat od stolu umi kazdy... tak kdyz si to tak jednoduse predstavujete, muzete zacit sam podnikat.
    28.8.2006 13:58 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Vas byznysmodel je jiste zajimavy - jen si nepamatuju, ze by mel nekde ve svete v zeleznicni doprave realne obdoby. Nechcete nam to predvest v praxi na svem vlastnim podnikani v doprave? ;-) Kibicovat od stolu umi kazdy... tak kdyz si to tak jednoduse predstavujete, muzete zacit sam podnikat.
    V oblasti hromadné dopravy tento až model ojedinělý není. Dotýká se ale ideologických tabu, takže...

    V praxi jde o to, sečíst příjem z jízdného a namodelovat (a vyzkoušet) koncovou bilanci se snížením nákladů na jeho výběr a zvýšením podílu zákazníků pro ostatní přidanou hodnotu (v oblasti MHD např. kompenzované zlepšením dopravní situace v centrech apod.).

    Pochopitelně se vždycky najdou chytráci, co budou chtít, aby v případě takové změny snášel projekt hned zlatá vejce a když ne, tak běda... Cílem takového modelu je však pokud možno optimálně zajistit dobrou dopravní obslužnost pro obyvatelstvo - proto se také dotuje. Takže dotace by se samozřejmě těžko snížila, možná dokonce zvedla - s tím rozdílem, že by výše přijmů pro podnik závisela více na tom, že přilákají více cestujících než na tom, že se zvedne cena jízdenky, což by podle obecně uznávané kapitalistické doktríny mělo vést ke zlepšování kvality služeb.

    Tak například firmy nabízející OpenSource projekty fungují podobným způsobem, Abclinuxu.cz funguje podobným způsobem. Benzínová pumpa drží ceny na minimu (v rámci kartelových dohod ehm ;), aby přilákala zákazníky i pro další zboží. Obrat lékáren zdaleka netvoří jen "léky", ale právě zboží prodávané okolo.

    A nákupní a zábavní centra na nádražích nepřitáhnou cestující do vlaků. V Německu si to mohou dovolit hlavně proto, že je tam na delší vzdálenost poměrně pohodlnější jezdit vlakem než autobusem nebo autem (i když je to taky docela drahé, ale aspoň si člověk připadá jako člověk), na nádraží budou tedy utrácet cestující vlakem.

    Samozřejmě, že kvalitní infrastruktura služeb spojená s cestováním vlakem hraje úlohu i v rozhodování, zda někam vlakem pojedu. Jsem ovšem skeptický k tomu, že lépe vybavená nádraží při zachované úrovni a cenách "základního byznysu", tj. přepravy, vlakové dopravě nějak pomohou.

    A samozřejmě je to jen nástin, nápad, inspirace. Vychází z myšlenky, že pokud je osobní přeprava dotována z veřejných rozpočtů, měla by být pro obyvatele státu a daňové poplatníky co nejlepší a nejdostupnější. Anebo si nehrát na "tržní" prostředí a dotace natvrdo zastavit. Tragika je v tom kočkopsu, co v těchto oblastech přetrvává, přičemž bohužel v českých podmínkách managementy nežene dopředu ani touha po vyšším zisku.

    Že po mně hned chcete kompletně zpracovaný podnikatelský záměr, je v internetové diskusi spíše úsměvné :P Ale zato si můžete nastínit zcela svobodně svou vlastní vizi, co říkáte? ;)
    29.8.2006 06:39 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Dopravu v centrech mest resi poradna MHD, nikoliv zeleznice s pridruzenou uschovnou zavazadel (at se drzime tematu) ;-)

    Muzete uvest celostatni zeleznicni sit, kde by to tak fungovalo? :-) Nepamatuju se, ze bych nekde projel vlakem zdarma (a to uz mam najezdeno pomerne dost). Opak je pravdou - za jizdenku v zahranici i po vydolovani vsech moznych slev zaplatim vice nez u nas. A to plati i u MHD v rade velkych mest - riziko, ze z MHD zdarma si bezdomovci udelaji sve bydliste je pomerne velke (i tak je to problem, ale alespon existuji nastroje, kterak neplaticiho zapachem obtezujiciho pasazera vykazat). Ono je sice hezke mit dopravu uplne zdarma - ale co chcete delat s timto problemem pak? Osobne bych se obaval rapidniho zhorseni kultury cestovani...

    Ad priklad s benzinem - bezna marze pumpy je kolem dvou korun na litr a na dobre situovanych mistech - treba u dalnic - i vice. Rozhodne to neni tak, ze bych dostal benzin za nakupni cenu, nedejboze zadarmo ;-) Nejaky minimalni prijem tam bude... benzinka rozhodne charitu neprovozuje ;)

    OpenSource projekty funguji na principu krizoveho financovani (jedna cinnost se dotuje z prijmu z jine cinnosti). Obdobne by to slo i v doprave - a leta to tak i fungovalo, ze prijmy z nakladni dopravy (ktera si na sebe vydela) castecne kompenzovaly ztraty te osobni. To se ale nelibi nasim panum politikum... takze dost skepticky vidim i to, ze by prijmy ze sluzeb na nadrazich mohly dotovat onu 'zakladni sluzbu'.

    Sam priznavate, ze cestovani vlakem v Nemecku je drahe... :-) S tim clovekem bych si nebyl zrovna tak jiste - takova Berlin ZooGarden se potyka se stejnym problemem jako nase Hlavni nadrazi (bezdomovci apod). A pred dostavbou berlinskeho hlavniho nadrazi (za stovky milionu eur) to byla pomerne dulezita stanice... A asi vam unika, ze v Nemecku dali na stavbu sveho kulturniho hlavniho nadrazi polovinu toho, co u nas slo na CELOU rekonstrukci koridoru Decin - Breclav (kde je take spousta veci novostavbou). Jo, to se to tem Nemcum pak stavi ;-) U nas jsou take relace, kterym individualni automobilova / autobusova doprava jen tezce konkuruje. Z Prahy do Olomouce, Ostravy napriklad...

    Osobne si nemyslim, ze pro pravidelne cestujici vyuzivajici nejakou z rady moznych slev je cestovani az tak drahe (lide obvykle nejezdi za "obycejne" jizdne). Co je u nas spis problem je rychlost - lety zanedbana sit dosahuje misty tak 'vysokych' rychlosti, ze clovek muze vlak predbehnout.

    Dotovana z verejnych rozpoctu je doprava jako celek (vc. veci jako treba zakovske jizdne). Cena jizdneho se v prepoctu na kilometr v zasade nelisi at jde o vlak ci autobus... jiste, jsou tu relace, kde se dopravci predhani v co nejmensi cene (Praha-Brno apod), ale ty do nejakeho srovnavani pocitat nemuzeme (ty spoje nejsou dotovane). Do spoju propojujici vesnice v regionu se Student Agency rozhodne nepohrne... schvalne jestli vite proc ;-)

    Vasi vizi jsem chtel zcela zamerne - prijde mi, ze si celou problematiku predstavujete jak hurvinek valku :-P
    28.8.2006 14:54 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Nechcete nam to predvest v praxi na svem vlastnim podnikani v doprave?
    Příklady, kde to takto funguje, jsi už dostal o pár příspěvků výše.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 18:09 Devilkin | skóre: 17 | blog: domecek | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Přiznávám se, že jsem si o tom nic nepřečetl, takže ty dotace beru zpět.

    Ale stejně mi to nějak nejde do hlavy. Asi je problém v tom, že dotované je úplně všechno, včetně výstavby cest a dálnic (a ty obzvlášť štědře). To se pak dá jen těžko srovnávat co je ekonomičtější a ekologičtější.

    Začalo mě to docela zajímat, takže se jdu podívat po nějakých čísilkách ;-)
    Luk avatar 28.8.2006 18:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Silnice a dálnice jsou sice dotované, ale zase se platí spotřební daň z paliv (ta se sice z trakčního paliva platí také, ale z elektřiny ne). Takže je to celé složitější.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 19:07 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    A silniční daň pro podnikatele, což je částka hodná nezanedbání.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 00:20 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Nemám auto ani řidičák. Do Hrududu mi občas někdo naloží a veze, ale žádnou radost z toho nemám. Bojím se, motá se mi hlava, vylezu a je mi na padnutí. Autobusy docela dobrý, ale v poslední době nahahňali sedadla na sebe tak, že je tam asi 10cm na nohy. A ke všemu klimatizace, fujtajxl!

    Ty vlaky, jóó, za našich mladejch let... to bylo horší. Klidně zpoždění 100 minut na trati Beroun --Praha. To dělá 2 minuty na kilometr. I 300 pamatuji... :)

    Vláček -- nádhera... by byla. Ty neotevíratelný okna mi taky vadí. Už nejsou starý tvrdý lístky, co se daly použít jako trsátko na kytaru... :) Zase častěji přijedou +- podle jízdního řádu (těch deset minut meškání beru jako společenskou nutnost). Ale ten pocit, že ajzlboňáky svojí existencí cestujícího děsně obtěžuju, tady stále je.
    27.8.2006 23:41 dancelli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Já mám vlaky taky rád, přijdou mi "lidovější" a je tam, sice hnusnej, ale záchod. Autobus nesnáším, vždycky se mi v něm chce čůrat. Nejčastěji hned poté co vyjedeme. A vydržet to do Brna...:-(

    Marián Kyral avatar 28.8.2006 15:10 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Vystávkují? Jak, když tam žádní cestující nebudou a nějaká stávka jim bude u prdele?
    28.8.2006 16:52 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Cestující s tím moc nesouvisí.

    Když byla hrozila první stávka na železnici, tak je nejdřiv chtěli nakopat. Ale pak se zjišťovalo, co by se stalo a ono to, že by se republika "zastavila". Stále ten objem co přepravuje železnice je zásadní. Tak, tehdá Klaus, podepsal ČD bezpodmínečnou kapitulaci a bylo (docela důvěryhodný pramen). A tak to pokračuje.

    Doktoři, učitelé... si můžou stávkovat a premiéři můžou ukazovat svoji rozhodnost a nesmlouvavost. Tak se nebude učit, léčit... no bóže. Ale když nádražáci písknou, tak vláda nastoupí v uctivém předklonu plnit jejich požadavky (pravá, levá... přední, zadní).
    27.8.2006 23:19 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Dráhy službu zruší, protože je prodělečná.

    Nedivil bych se, kdyby se tam objevil nějaký podnikatel, který by si pronajal prostory, nabízel úschovu za stejné peníze a vydělal na tom.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 08:08 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Vis o nejakem? :) Proc teda nejsou uschovny na Vaclavaku misto obchodu s hadrama, kdyz se na tom da vydelat balik? :)
    Dalibor Smolík avatar 28.8.2006 10:36 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Úschovna má smysl na nádraží, ne na Václaváku. Otázkou je, kdo koho podmazal, aby ty prostory, kde byla úschovna získal. To se ukáže časem, co se tam bude prodávat.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    28.8.2006 12:10 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    To se ukáže časem, co se tam bude prodávat.
    Vše za 39,-? :D
    28.8.2006 15:56 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Hehe, uz nejakou dobu premyslim o tom, ze si pujcim Avii, zajedu do jednoho takoveho kramku a s cigarem v hube (no, sice nekourim, ale prijde mi to stylove) reknu, at mi to teda nalozej, ze za 39,- to vsechno beru:-).
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    28.8.2006 12:26 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Odlozit bagaz muzu chtit kdekoliv. Ostatne - nic podnikatelum nebranilo otevrit si uschovnu v budove v bezprostrednim okoli nadrazi. Nepamatuju se, ze by si v uschovnictvi nekde konkurovali... asi to nebude tak vyhodny byznys :-D
    27.8.2006 23:35 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jednou jsem cestoval s kamarádem a nechali jsme věci v úschovně. Kamarád ztratil ten doklad...to byl pak mazec
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    28.8.2006 08:37 Spinner
    Rozbalit Rozbalit vše Velka mesta
    Tak uz se radime k velkym evropskym mestum. Na zavrene uschovny jsme s kamaradem narazili uz prede dvema lety ve francouzskem Lionu - tam byl jenom jiny duvod - pry terorismus
    28.8.2006 09:22 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velka mesta
    treba je to u nas to same? V metru taky zmizeli odpadkace a ze to bylo z uspornych duvodu neverim.

    Hotl doplacime na hrani si na vojacky nasich politiku. Je to prece vetsi zabava nez se zbavit zavislosti na rope, ze?
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    28.8.2006 14:55 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velka mesta
    V Metru někdy byly odpadkáče?
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 28.8.2006 20:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velka mesta
    Jo, spousta. Pak v televizi bylo jak nekde teroristi udelali bum a od te doby mame smulu, odpadkace nejsou. Je to asi 2 roky zpatky.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    28.8.2006 22:40 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velka mesta
    Hm, tak to mě zaskočilo, protože už několik let vždycky když potřebuju něco vyhodit, tak není kam.
    Quando omni flunkus moritati
    28.8.2006 11:36 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Jenže ono je to z pohledu Drah poměrně logické. Je to obrovská společnost, pokud se nepletu, tak je to stále největší zaměstnavatel v republice. Tyto společnosti jsou vždycky neefektivní pro takové věci, jako doprava jednotlivých cestujících z Horní do Dolní. Veřejná doprava je navíc nákladná, cestující potřebují vyhřívaná nádraží, čekárny, prodejny lístků, informace, reklamace, průvodčí a podobně. Proto se dráhy soustředí spíše na ziskovější oblasti, jakou je nákladní doprava — ČD Cargo, zboží toho tolik nepotřebuje a taky si obvykle nestěžuje :-D. Proto také Dráhy bojují za zpoplatnění silnic.

    Co se týká obyčejných vlaků, kterými lidé jezdívají do práce (třeba já), bývá to záležitost krajů, které proplácejí ztráty z osobní dopravy a vytvářejí různé integrované systémy. Bohužel sem Dráhy nasazují staré a těžké vlaky, které nejsou pro tuto dopravu vůbec vhodné. Vemte si lokomotivu, co má 16 až 20 tun na nápravu, jak zastavuje a brzdí co pět minut a náklady na její provoz. Pokud vím, tak příměstské vlaky, které jsou lehčí, nízkopodlažné a celkově mnohem vhodnější pro tento typ dopravy, jezdí zatím pouze v PID. Ale toto je spíše otázka krajů a jak zatlačí na Dráhy.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Luk avatar 28.8.2006 12:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Že by se dráhy nějak "soustředily" na nákladní dopravu, tomu nevěřím. Před časem jsem si dělal takový soukromý test - zkoušel jsem, jak se budou chovat jejich obchodníci, když budu poptávat přepravu většího množství strojů (ve skutečnosti jich bylo jen pár a převezla je Avie, ale to nikdo z nich nevěděl). Kontaktoval jsem obchodní zastoupení ve všech krajích, a pouze v Ústí nad Labem se chovali tak, jak se u obchodníků očekává. Ostatní mi dali dost nepokrytě najevo, že pokud se nebude jednat o přepravu v objemu tisíců tun, ani jim nestojím za odpověď. Takže mám pocit, že ČD čekají jen na skutečně velkoobjemové přepravy (a ještě se jim člověk musí vnucovat) a nic menšího je nezajímá.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.8.2006 12:39 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Vždyť jsem to psal, ČD je obrovská firma a zoufale neefektivní pro malé objemy čehokoliv. Doufám, že časem vznikne pár dopravců, kteří dají ČD pořádně zabrat, aby se začala snažit. Zatím je to přesný případ defakto monopolu.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.8.2006 19:14 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Myslím, že je třeba podívat se na perspektivu hromadné dopravy z ještě jednoho pohledu. Je módní nadávat na automobily a chválit vlaky nebo autobusy. Jenže automobil má přes všechny nevýhody také několik velmi podstatných výhod. Především příjezd a odjezd přesně v tom čase, jaký majitel potřebuje. To je klíčová výhoda, které vlak a autobus nemůže konkurovat. Časy se změnily. Dříve pracovala polovina obyvatel vesnice v místním JZD a druhá polovina dojížděla do blízkého města. Pracovní doba byla skoro všude stejná, takže nebyl problém udělat vyhovující jízdní řád. Nyní lidé dojíždějí za prací dále, k mnoha různým zaměstnavatelům s různou pracovní dobou, přesčasy atd. Hromadná doprava je pro ně velmi nebo zcela nevyhovující. Potom jsou tu další věci - v autě se nikým nemačkám, čistotu mám takovou, jakou si zařídím, v noci není na nádražích úplně bezpečno atd. Ani cena nemusí být špatná - když jezdí autem několik lidí dohromady, tak to vychází docela levně.
    28.8.2006 20:24 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Jen tak naokraj, ne že bych s vámi nějak zásadně nesouhlasil:

    1. ...příjezd a odjezd přesně v tom čase... Jakožto řidič ovlivním pouze odjezd, příjezd je zcela mimo můj vliv.

    2. Řízení je práce navíc, je to otravné a únavné.

    28.8.2006 21:04 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj

    Jakožto řidič ovlivním pouze odjezd, příjezd je zcela mimo můj vliv.

    Příjezd mám také docela slušně pod kontrolou. Když vím, že mi cesta do práce trvá 50 minut a chci tam být v 8 hodin, tak vyjedu po sedmé a většinou to tak vyjde. Občas mě můžou zpomalit různé vlivy (objíždky, zácpy, náledí), ale autobus je na tom stejně a vlaky mají také často zpoždění. U hromadné dopravy příjezd neovlivním vůbec - buď existuje spoj, který jezdí na místo určení v požadovaný čas nebo ne. Když ne, mám smůlu.

    Řízení je práce navíc, je to otravné a únavné.

    To je věc názoru, já strávím v autě každý den skoro dvě hodiny a zase tolik mně to nevadí. Autobusem to trvá podstatně déle, další ztrátu času představuje cesta z domu na zastávku, ze zastávky do práce a zpět.

    Luk avatar 28.8.2006 22:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: České dráhy a jejich boj
    Občas mě můžou zpomalit různé vlivy (objíždky, zácpy, náledí), ale autobus je na tom stejně a vlaky mají také často zpoždění.
    Když porovnám průměrná dosahovaná zpoždění vlaku s tím, s jakou přesností jezdím stejné trasy autem, auto vede (cesty přes Prahu nepočítám). Jinak nejčastější příčinou zpoždění při cestách autem je jednoznačně čekání u závor ;-)
    Autobusem to trvá podstatně déle, další ztrátu času představuje cesta z domu na zastávku, ze zastávky do práce a zpět.
    Pokud cesta vlakem/busem vypadá tak, že nasednu, nějakou (delší) dobu jedu, dá se klidně pracovat na notebooku (pokud je místo k sezení). Ale pokud je to ve stylu "10 minut jízdy - přestup - 10 minut jízdy - přestup - 20 minut jízdy" atd., je to na nic.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.