O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
V tom TV šotu ta mluvčí drah ještě uvedla, že ty úschovny rušej aby ČD ušetřily a že to bude k dobru cestujícím. Tak to jsem fakt nepochopil.
V tom TV šotu ta mluvčí drah ještě uvedla, že ty úschovny rušej aby ČD ušetřilyPodle osvědčeného pravidla eliminace nákladů, které způsobují zejména služby zákazníkům. Jak píše autor, úkol číslo jedna je zbavit se obtížného hmyzu (= cestujících), aby pak již nic nebránilo dráze v rozletu. Nenašel by se na to nějaký paragraf ve smyslu omezování osobních svobod občanů tohoto státu (= cestovat jako lidi a ne jako dobytek) za jejich peníze? :D
Ostatne nevim, proc sam nejdete podnikat do dopravy a nepredvete nam, jak to lze delat lepe... moznost konkurovat ma kazdyUž jsem o tom uvažoval
Ale nijak moc by mě to nebavilo, jsou zábavnější věci (a myslím si, že jim rozumím víc, než dopravě).
Je to dalsi klasicky stret, kdy na jedne strane jsou lide, ktere zachovani (nerentabilni) sluzby pozaduji a na strane druhe jsou ti, ktere pozaduji likvidaci nerentabilnich sluzeb, ktere nejsou primou soucasti vlastniho 'zakladniho' byznysu - tedy prepravy osob.a tento trend nakonec povede k tomu, že ČD se zbaví kompletně všeho kromě úřednického aparátu a bude outsourcovat své kompletní služby na autobusy Student Agency. Dvakrát hurá a až si toho pak po několika letech někdo všimne a zruší i ten aparát, hurá potřetí... Služby (i dopravní) jsou tak podivnou oblastí podnikání, že míra jejich využívání (a tedy rentabilita) je nepřímo úměrná míře snahy zbavovat je přidané hodnoty k "základnímu byznysu", neboli "základní byznys", tedy přeprava XY z A do B, není sám o sobě dostatečným důvodem pro to, aby se člověk rozhodl jet raději vlakem než autobusem, taxíkem nebo vypůjčeným autem. Hodně naivně vypadá strategie snížovat kvalitu poskytovaných služeb, protože samy o sobě jsou pochopitelně prodělečné, a přitom třeba ještě zvyšovat ceny jízdného za "základní byznys", který odbouráním prodělečných dodatečných služeb ztrácí na kvalitě. Dávám Českým drahám rok, maximálně dva... :DDD
Uschovny na nadrazi vyuziva zlomek cestujicich, pochybuju (realne i na zaklade posouzeni kapacit techto zarizeni v pomeru k prepravovanym lidem), ze zruseni teto "pridane hodnoty" vetsina cestujicich pociti... vetsina to IMHO ani nezaregistruje (specialne na Hl.n. ne, s ohledem na polohu) ;)
Rozumnejsi mi prijde pridana hodnota, kterou pociti vice cestujicich (tj. napr. zkulturneni prostor nadrazi jako celku).
Rok, dva davali draham uz pred sesti-sedmi lety.Viz původ této hlášky ;)
Ze by tam kvuli tomu ubylo cestujicich se rict nedaProtože vlakem dnes jezdí už jen šílenci nebo zoufalci (co nemají jinou možnost). Horší je, že díky tomuto "opatření" žádní noví cestující nepřibydou. V Německu se nádraží postupně proměňují v nákupní a zábavní centra, aspoň ta větší. V Česku budeme rádi, když tam za pár let zbyde střecha, abysme při čekání na pendolíno nemokli :P![]()
Rozumnejsi mi prijde pridana hodnota, kterou pociti vice cestujicich (tj. napr. zkulturneni prostor nadrazi jako celku).Do čehož mi jaksi možnost uložit si zavazadla, abych nemusel hlídat, kdo mi je ukradne, dost zásadně zapadá.
Protože vlakem dnes jezdí už jen šílenci nebo zoufalci (co nemají jinou možnost).Asi jsem zoufalý šílenec (nebo šílený zoufalec), ale já vlakem jezdím často a docela rád
. Je fakt, že se ČD snaží, seč může, aby se to změnilo.
Jj, minimálně Znojmo a Tábor se už proměnily k lepšímu obrazu.
Jj, co s tim technickym stavem, podat žalobu pro obecné ohrožení? Vyfotit, dát datum, označení vlaku a poslat do novin?
Ale samozřejmě je to celkem chyba. Vagóny jsou značeny celkem zřetelně a ve stanici je nepochybně dost času se na to kouknout.
Na trase Praha - Pradubice v pátek odpoledne, vážně nic těžkýho. Já tuhle stál asi na 8cm plochy.
8cm ale není tak zlý. Někdy může být člověk rád, že stojí na jedné noze (a chtít, aby byla vaše vlastní, to už by bylo moc).
A to nepočítám, že jako nemehlo se může chovat i vedlestojící člověk, který na mě spadne a já to prostě neustojím.
Pokud byly otevřené, pak proto, že je někdo nezavřel... A je smutné, že jako synonymum 21. století se uvádí naprostá závislost na technice.Stále se tu bavíme o vlacích, kde se dveře zavírají povelem strojvůdce (pneumaticky nebo elektricky). Takových vlaků je min. 95 % z vozového parku ČD (možná skoro 100 %). Pokud není zima, není důvod tyto dveře ručně zavírat, protože by je zájemce o nastoupení musel zase otevřít, což je v některých případech docela fyzický výkon.
To nejsme schopni v 21. století si sami všimnout, jestli jsou dveře zavřené nebo ne? To na to musíme mít kontrolku?Když už máme technikou řešeno zavírání, proč ne i kontrolu? Kromě toho, když si člověk otevřených dveří všimne až za jízdy, nejdou většinou dovřít bez předchozího většíhi otevření. To ale není zrovna moc bezpečné, kromě toho je to i porušení přepravních podmínek. A jít hledat v přeplněném vlaku průvodčího? Ne, vážně, pořád mi z toho vychází jako nejvhodnější kombinace dobrý technický stav (funkční zavírání) a indikace otevření.
)
, protože alespoň tady rozhodně není poměr vlaků s automatickým zavíráním ku ručnímu 95:5... Mimochodem, pokud se tedy bavíme o vlacích s "automatickým" zavíráním dveří, pak mi tím spíš není jasné, jak se dá z takového vlaku při nedovřených dveřích nárazem zevnitř vypadnout. U tohoto typu vagónů jsem totiž neviděl jiný systém otvírání než do strany, takže by daný jedinec musel padat opravdu velmi nešikovně
, ale to je jedno.
A já končím, tahle debata nemá žádné perspektivy
A obávám se, že nám tu kolem Brna jezdí asi jiné České dráhy než u Kutné Hory , protože alespoň tady rozhodně není poměr vlaků s automatickým zavíráním ku ručnímu 95:5Asi ano
Protože když to tak vezmu, tak nejvíc tu jezdí vlaky (Os) s vagóny Bdmeer (původní označení, nové nevím). Pak rychlíky (těch už teď mnohem méně než dřív) s různými vozy, a samozřejmě klasické motoráky 810. Bdmeer a 810 zavírání jednoznačně mají, u těch rychlíkových vagónů si nepamatuji, že by nějaký neměl.
U tohoto typu vagónů jsem totiž neviděl jiný systém otvírání než do strany, takže by daný jedinec musel padat opravdu velmi nešikovně , ale to je jedno.Asi jsem tak velký nešika, když jsem málem vypadl
A já končím, tahle debata nemá žádné perspektivyNemá. U někoho, kdo začíná nenávidět IT, bych snad ani jiný postoj nečekal
Nemá. U někoho, kdo začíná nenávidět IT, bych snad ani jiný postoj nečekal
No bodejť. Nejlepší by bylo, kdyby zase začaly jezdit ty dřevěné vagóny tažené parní lokomotivou. Ty vydržely mnohem dýl a nebyly tak poruchové.
Navíc to jezdilo pomaleji a když se člověk koukal z okna, tak mu to nekřivilo úsměv jak u dnešních rychlíků (to vím jen z doslechu -- zas takový pamětník nejsem
). A na šalinách v Brně totéž. úplně nás připravili o zábavu z naskakování a vyskakování z vagónů, když zavedli dveře
Stále se tu bavíme o vlacích, kde se dveře zavírají povelem strojvůdce (pneumaticky nebo elektricky). Takových vlaků je min. 95 % z vozového parku ČD (možná skoro 100 %). Pokud není zima, není důvod tyto dveře ručně zavírat, protože by je zájemce o nastoupení musel zase otevřít, což je v některých případech docela fyzický výkon.95% ze vsech vlaku, nebo si tu vetu spatne vysvetluju? no ja tedy ovladane dvere videl pouze v "lokalce" a pak pred lety, kdyz tu jezdila nejaka "pokusna" souprava , no je pravda, ze rychliky moc nejezdim, nechce se mi tu vyskakovat ;) (ale rychliky pokud vim maji jenom nejaky "zamek", ktery ale funguje pouze, pokud byly dvere zavreny) .. a v EC nebo IC jsem nejel nikdy, ale to rozhodne neni 95% vozoveho parku CD :)
Ručně se zavírají jen tehdy, pokud se je nepodaří zavřít automaticky (když si toho vlakvedoucí všimne).Jak jsem psal - vypozoroval jsem, že ty dveře opravdu zavírají ručně.
no jak jsem rikal, rychliky mozna ano, osobaky urcite neSamozřejmě že taky. Viděl jsem vagón z osobáku (ten co nemá kupíčka) připojenej do rychlíku a taky se dveře uměly zavřít samy.
Nekdy mma pocit, ze zabiraj treba tretinu vseho volnyho prostoru.
Zase kdyz udelam nekam vylet , nechci se vracet na start. Treba mne to prestane bavit uz po par hodinach, tak sednu na bus nebo vlak a trada dom. Nebo po mnohem vic hodinach a to same. Nemusim si kazit cestu premyslenim, kolik casu bude potreba, nez se doplazim tam kde parkuju a pod.Akorát že v praxi je to přesně naopak.
Strasne se mi libi projekty na vystavbu celych ctvrti ci mest, kam auta vubec nesmi. Kdo chce mit auto, parkuje na zachytnem parkovisti mimo. Ostatni si auto pronajmou ci jsou v nejakem Klubu vlastniku aut a pujcuji si z nej, kdyz potrebujou.Ale fuj fuj, zase ty "komunistický" myšlenky, zase to omezování osobní svobody k omezování! Snad byste ještě nechtěl, aby byla v takových čtvrtích měststká doprava k parkovištím zadarmo! A vůbec, jak si jako workoholik a konzument discountů a televize (ideální člověk dneška) můžete dovolit trávit nějaký čas na ulici? A ubírat druhým právo na svobodnou dopravní zácpu? Dětem svobodně dýchat výfukové plyny? Styďte se! (PS. to můžou chtít jenom socky, co maj čas se flákat. Schopní buď pracují a vytvářejí kapitalistické hodnoty anebo si užívají na Bahamách, a necourají se po českých noclehárnách :P) :DDD
. Nehledě na začnou neekologičnost takového cestování (obzvlášť známe "jedno auto=jeden člověk"). Já řízení auta beru jako ještě vetší zlo, které musím navíc prakticky denně podstoupit. Už si jen matně vzpomínám, že mě to kdysi bavilo.
Jinak ovšem zcela souhlasím. ČD na cestující zvysoka s***. Nejhorší je, že pokud to nebude normální organizace bez dotací (nebo hodně omezenými dotacemi), která má generovat zisk, tak s tím prostě není možnost nic udělat. Všude jinde by stačilo se na takovou "firmu" vykašlat a ona by buď zanikla a přišla by jiná která by si zákazníku vážila, nebo by se zamyslela a provedla by nápravu. Jenže takhle když se na ně vykašlu, tak jim maximálně udělám radost.
Ale na to ať zapomenou, já je teda otravovat nepřestanu a budu jim to znepříjemňovat stejně jak oni mě
V autě se člověk musí celou cestu věnovat řízení, což znamená, že práce např. s notebookem je značně ztíženaPředstava práce s notebookem vestoje na konci vagónu mě docela rozesmívá
Nehledě na začnou neekologičnost takového cestování (obzvlášť známe "jedno auto=jeden člověk").No, když to porovnám s ekologičností motoráku se třemi cestujícími, pořád to auto vychází líp. Tedy když nepočítám to, že mé přesednutí do auta znamená, že místo toho pojede motorák se dvěma cestujícími a auto k tomu.
Já řízení auta beru jako ještě vetší zlo, které musím navíc prakticky denně podstoupit.Mě řízení taky moc nebaví, hlavně ne po trase, kterou jsem projel tisíckrát. Ale mnohdy je to pořád lepší než tím vlakem.
No, když to porovnám s ekologičností motoráku se třemi cestujícími, pořád to auto vychází líp
Tak jak je to.
Pravda, ne vždycky je práce s notebookem možná (teď navíc žádný funkčí nemám), ale i tak odpadá to protivné řízení a já si navíc v 85% i sednu
Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtip
Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtipTak porovnej, kolik nafty vypálí motorák, který veze tři lidi, a kolik benzínu by vypálily tři osobní auta. A aby toho nebylo málo, množství škodlivin, které vypouští automobily se s postupujícím časem stále snižuje, protože automobily se zdokonalují. Vlaky oproti tomu zastarávají čím dál víc, velké neelektrické lokomotivy pálí mazut a o nějakém katalyzátoru si můžeme nechat jenom zdát (ostatně katalyzátor pro naftový motor AFAIK neexistuje) A nové lokomotivy jen tak nebudou - dráhy vyhodily spoustu peněz za zbytečná Pendolina, která jsou potřebná tak, jako Gripeny pro české letectvo.
ostatně katalyzátor pro naftový motor AFAIK neexistujeExistuje oxidační katalyzátor, existuje filtr pevných částic, ale o tom si u lokomotiv můžeme nechat jenom zdát. Nové něco takového možná obsahují, ale ty tu hned tak nebudou. A to, co jezdí po kolejích, se složením výfukových plynů nezadá s nechvalně proslulými Aviemi.
A nové lokomotivy jen tak nebudou - dráhy vyhodily spoustu peněz za zbytečná Pendolina, která jsou potřebná tak, jako Gripeny pro české letectvo.Pendolino je hezké jen na efekt. Skutečný přínos je bez pořádné modernizace tratí (a ne té na 140-160 km/h; pendolino je stavěné na 230 km/h) zanedbatelný. Nákup nových lokomotiv a vagónů pro vyšší rychlosti by byl výrazně levnější.
nevytváří se tolik výrobků, které je třeba po pár letech recyklovat...To je pravda, protože ČD používá i soupravy, které mají deset let po konci životnosti.
Jenže lidé se nerozhodují podle ekologičnosti, ale spíš podle ekonomičnosti - co to bude stát a jak dlouho se pojede. U toho prvního vyhraje autobus (a pro tři lidi i auto) u toho druhého vyhraje auto.
kdyby místo motoráku investovali...
Tak to souhlasím. A nemám z toho radost.
Jinak doufám, že ta poznámka s podobnou ekologickou zátěží vlakové a automobilové dopravy, byl jen vtipNebyl. Na rozhýbání desítek tun mrtvé váhy se nějaké to "trakční palivo" spotřebuje. A tipuji, že ve velkém množství případů bude ten vlak méně ekologický než auto.
.
BTW, já nemyslel jako vtip to, že vlak se třemi cestujícími vypustí víc škodlivin než auto ze třemi cestujícími. To je snad jasné. Já mysle jako vtip zrovna tohle porovnání, které je naprosto zcestné, protože vlaky jsou myšleny jako hromadná doprava a opravdu ve většině případů nejezdí ze třemi lidmi.
Navíc je to IMO doprava která má budoucnost. Jen to chce ten moloch co nejrychleji privatizovat a hlavně uvolnit koleje i malým dopravcům.
PS: Nechce se mi teď googlit, ale pokud si správně vzpomínám, tak jen při nastartování lokálky padne 30l nafty. Kolik to muže zbaštit na rozjetí takového 20 vag. vlaku si netroufám ani tipnout
. Možná si přecejenom půjdu s tím Googlem chvilku pohrát
.
Kolik to muže zbaštit na rozjetí takového 20 vag. vlaku si netroufám ani tipnoutNo, takový vlak váží 20 x 40 tun (vagóny) + 80 tun (lokomotiva) = 880 tun. Když bude cestovní rychlost 120 km/h, pak je kinetická energie 0,5 x 8,8e5 x (120 / 3,6) ^ 2 = 490 MJ. Litr nafty má kolem 40 MJ, účinnost je asi 25 %, takže 490 / 40 * 4 = 49 litrů. To není moc, ale k tomu se připočítávají všechny odpory, takže to asi bude o dost víc.
Nerek bych, ze by u nas panovali zas tak spatne financni pomery a na naprave negativniho vlivu soudruhu je jen minimalni zajem kohokoliv cokoliv delat... u nas si vsichni predstavuji zazrak typu "dame tam min penez nez jinde a chcem to mit srovnatelne, ne-li lepsi"....
A ono ejhle, v myslich nekterych jedincu preziva i nadale...
A ja myslel ze socialismus je davno za namiVidíte, a přitom v socialistických systémech jsou ceny všeho nekvalitní a drahé, jako je to u dnešních Českých drah. Platíte jízdné a máte pocit zákazníka? Já ani náhodou. Když náhodou jedu vlakem (a dělám to opravdu v nouzi nejvyšší), tak mám ze špinavých nádraží a vagónů pocit, že jsem socialisticky okrádán, cesta je dražší a delší než jiné varianty. To co navrhuji, není právě socialistické ani trochu. Tomu se říká lákadlo kapitalistického pozlátka: nabídnout kvalitní služby naoko za babku a nechat si je zaplatit od takto přilákaných zákazníků za ostatní služby, které mohou mít pak o něco vyšší ceny. Takto fungují dnešní discounty a hypermarkety, stejně tak benzínové pumpy, lékárny apod. jestli jste si nevšiml. Socialistický způsob je přesně to, co se děje nyní: ceny rostou, financováno je to celé dost neprůhledně z veřejných rozpočtů a úroveň služeb se nezlepšuje, a ani není žádná perspektiva, jak by se zlepšit mohly. Přes velkohubé spění k zářným zítřkům je typické pro socialistický styl, že se vše pytlíkuje, jak se dá a čeká na mesiáše (apokalypsu a komunismus).A ono ejhle, v myslich nekterych jedincu preziva i nadale...
Kibicovat od stolu umi kazdy... tak kdyz si to tak jednoduse predstavujete, muzete zacit sam podnikat.
Vas byznysmodel je jiste zajimavy - jen si nepamatuju, ze by mel nekde ve svete v zeleznicni doprave realne obdoby. Nechcete nam to predvest v praxi na svem vlastnim podnikani v doprave?V oblasti hromadné dopravy tento až model ojedinělý není. Dotýká se ale ideologických tabu, takže... V praxi jde o to, sečíst příjem z jízdného a namodelovat (a vyzkoušet) koncovou bilanci se snížením nákladů na jeho výběr a zvýšením podílu zákazníků pro ostatní přidanou hodnotu (v oblasti MHD např. kompenzované zlepšením dopravní situace v centrech apod.). Pochopitelně se vždycky najdou chytráci, co budou chtít, aby v případě takové změny snášel projekt hned zlatá vejce a když ne, tak běda... Cílem takového modelu je však pokud možno optimálně zajistit dobrou dopravní obslužnost pro obyvatelstvo - proto se také dotuje. Takže dotace by se samozřejmě těžko snížila, možná dokonce zvedla - s tím rozdílem, že by výše přijmů pro podnik závisela více na tom, že přilákají více cestujících než na tom, že se zvedne cena jízdenky, což by podle obecně uznávané kapitalistické doktríny mělo vést ke zlepšování kvality služeb. Tak například firmy nabízející OpenSource projekty fungují podobným způsobem, Abclinuxu.cz funguje podobným způsobem. Benzínová pumpa drží ceny na minimu (v rámci kartelových dohod ehm ;), aby přilákala zákazníky i pro další zboží. Obrat lékáren zdaleka netvoří jen "léky", ale právě zboží prodávané okolo. A nákupní a zábavní centra na nádražích nepřitáhnou cestující do vlaků. V Německu si to mohou dovolit hlavně proto, že je tam na delší vzdálenost poměrně pohodlnější jezdit vlakem než autobusem nebo autem (i když je to taky docela drahé, ale aspoň si člověk připadá jako člověk), na nádraží budou tedy utrácet cestující vlakem. Samozřejmě, že kvalitní infrastruktura služeb spojená s cestováním vlakem hraje úlohu i v rozhodování, zda někam vlakem pojedu. Jsem ovšem skeptický k tomu, že lépe vybavená nádraží při zachované úrovni a cenách "základního byznysu", tj. přepravy, vlakové dopravě nějak pomohou. A samozřejmě je to jen nástin, nápad, inspirace. Vychází z myšlenky, že pokud je osobní přeprava dotována z veřejných rozpočtů, měla by být pro obyvatele státu a daňové poplatníky co nejlepší a nejdostupnější. Anebo si nehrát na "tržní" prostředí a dotace natvrdo zastavit. Tragika je v tom kočkopsu, co v těchto oblastech přetrvává, přičemž bohužel v českých podmínkách managementy nežene dopředu ani touha po vyšším zisku. Že po mně hned chcete kompletně zpracovaný podnikatelský záměr, je v internetové diskusi spíše úsměvné :P Ale zato si můžete nastínit zcela svobodně svou vlastní vizi, co říkáte? ;)Kibicovat od stolu umi kazdy... tak kdyz si to tak jednoduse predstavujete, muzete zacit sam podnikat.
Muzete uvest celostatni zeleznicni sit, kde by to tak fungovalo?
Nepamatuju se, ze bych nekde projel vlakem zdarma (a to uz mam najezdeno pomerne dost). Opak je pravdou - za jizdenku v zahranici i po vydolovani vsech moznych slev zaplatim vice nez u nas. A to plati i u MHD v rade velkych mest - riziko, ze z MHD zdarma si bezdomovci udelaji sve bydliste je pomerne velke (i tak je to problem, ale alespon existuji nastroje, kterak neplaticiho zapachem obtezujiciho pasazera vykazat). Ono je sice hezke mit dopravu uplne zdarma - ale co chcete delat s timto problemem pak? Osobne bych se obaval rapidniho zhorseni kultury cestovani...
Ad priklad s benzinem - bezna marze pumpy je kolem dvou korun na litr a na dobre situovanych mistech - treba u dalnic - i vice. Rozhodne to neni tak, ze bych dostal benzin za nakupni cenu, nedejboze zadarmo
Nejaky minimalni prijem tam bude... benzinka rozhodne charitu neprovozuje ;)
OpenSource projekty funguji na principu krizoveho financovani (jedna cinnost se dotuje z prijmu z jine cinnosti). Obdobne by to slo i v doprave - a leta to tak i fungovalo, ze prijmy z nakladni dopravy (ktera si na sebe vydela) castecne kompenzovaly ztraty te osobni. To se ale nelibi nasim panum politikum... takze dost skepticky vidim i to, ze by prijmy ze sluzeb na nadrazich mohly dotovat onu 'zakladni sluzbu'.
Sam priznavate, ze cestovani vlakem v Nemecku je drahe...
S tim clovekem bych si nebyl zrovna tak jiste - takova Berlin ZooGarden se potyka se stejnym problemem jako nase Hlavni nadrazi (bezdomovci apod). A pred dostavbou berlinskeho hlavniho nadrazi (za stovky milionu eur) to byla pomerne dulezita stanice...
A asi vam unika, ze v Nemecku dali na stavbu sveho kulturniho hlavniho nadrazi polovinu toho, co u nas slo na CELOU rekonstrukci koridoru Decin - Breclav (kde je take spousta veci novostavbou). Jo, to se to tem Nemcum pak stavi
U nas jsou take relace, kterym individualni automobilova / autobusova doprava jen tezce konkuruje. Z Prahy do Olomouce, Ostravy napriklad...
Osobne si nemyslim, ze pro pravidelne cestujici vyuzivajici nejakou z rady moznych slev je cestovani az tak drahe (lide obvykle nejezdi za "obycejne" jizdne). Co je u nas spis problem je rychlost - lety zanedbana sit dosahuje misty tak 'vysokych' rychlosti, ze clovek muze vlak predbehnout.
Dotovana z verejnych rozpoctu je doprava jako celek (vc. veci jako treba zakovske jizdne). Cena jizdneho se v prepoctu na kilometr v zasade nelisi at jde o vlak ci autobus... jiste, jsou tu relace, kde se dopravci predhani v co nejmensi cene (Praha-Brno apod), ale ty do nejakeho srovnavani pocitat nemuzeme (ty spoje nejsou dotovane). Do spoju propojujici vesnice v regionu se Student Agency rozhodne nepohrne... schvalne jestli vite proc
Vasi vizi jsem chtel zcela zamerne - prijde mi, ze si celou problematiku predstavujete jak hurvinek valku :-P
Nechcete nam to predvest v praxi na svem vlastnim podnikani v doprave?Příklady, kde to takto funguje, jsi už dostal o pár příspěvků výše.
Já mám vlaky taky rád, přijdou mi "lidovější" a je tam, sice hnusnej, ale záchod. Autobus nesnáším, vždycky se mi v něm chce čůrat. Nejčastěji hned poté co vyjedeme. A vydržet to do Brna...
To se ukáže časem, co se tam bude prodávat.Vše za 39,-? :D
.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
. Proto také Dráhy bojují za zpoplatnění silnic.
Co se týká obyčejných vlaků, kterými lidé jezdívají do práce (třeba já), bývá to záležitost krajů, které proplácejí ztráty z osobní dopravy a vytvářejí různé integrované systémy. Bohužel sem Dráhy nasazují staré a těžké vlaky, které nejsou pro tuto dopravu vůbec vhodné. Vemte si lokomotivu, co má 16 až 20 tun na nápravu, jak zastavuje a brzdí co pět minut a náklady na její provoz. Pokud vím, tak příměstské vlaky, které jsou lehčí, nízkopodlažné a celkově mnohem vhodnější pro tento typ dopravy, jezdí zatím pouze v PID. Ale toto je spíše otázka krajů a jak zatlačí na Dráhy.
Jen tak naokraj, ne že bych s vámi nějak zásadně nesouhlasil:
1. ...příjezd a odjezd přesně v tom čase... Jakožto řidič ovlivním pouze odjezd, příjezd je zcela mimo můj vliv.
2. Řízení je práce navíc, je to otravné a únavné.
Jakožto řidič ovlivním pouze odjezd, příjezd je zcela mimo můj vliv.
Příjezd mám také docela slušně pod kontrolou. Když vím, že mi cesta do práce trvá 50 minut a chci tam být v 8 hodin, tak vyjedu po sedmé a většinou to tak vyjde. Občas mě můžou zpomalit různé vlivy (objíždky, zácpy, náledí), ale autobus je na tom stejně a vlaky mají také často zpoždění. U hromadné dopravy příjezd neovlivním vůbec - buď existuje spoj, který jezdí na místo určení v požadovaný čas nebo ne. Když ne, mám smůlu.
Řízení je práce navíc, je to otravné a únavné.
To je věc názoru, já strávím v autě každý den skoro dvě hodiny a zase tolik mně to nevadí. Autobusem to trvá podstatně déle, další ztrátu času představuje cesta z domu na zastávku, ze zastávky do práce a zpět.
Občas mě můžou zpomalit různé vlivy (objíždky, zácpy, náledí), ale autobus je na tom stejně a vlaky mají také často zpoždění.Když porovnám průměrná dosahovaná zpoždění vlaku s tím, s jakou přesností jezdím stejné trasy autem, auto vede (cesty přes Prahu nepočítám). Jinak nejčastější příčinou zpoždění při cestách autem je jednoznačně čekání u závor
Autobusem to trvá podstatně déle, další ztrátu času představuje cesta z domu na zastávku, ze zastávky do práce a zpět.Pokud cesta vlakem/busem vypadá tak, že nasednu, nějakou (delší) dobu jedu, dá se klidně pracovat na notebooku (pokud je místo k sezení). Ale pokud je to ve stylu "10 minut jízdy - přestup - 10 minut jízdy - přestup - 20 minut jízdy" atd., je to na nic.
Tiskni
Sdílej: