Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
co když otec prostě uvede, že neví?Pak bude potrestán. Protože (§ 22, odst. 2, zákona 200/1990 Sb, ve znění zákona 411/2005 Sb.): Přestupku se dále dopustí ten, kdo jako provozovatel vozidla nezná údaje o totožnosti osoby, které svěřil nebo přikázal vozidlo k řízení. Pokuta 5-10 tisíc.
Mnjo, tu a tam mám dojem, že cestou gestapáckou se vydávají téměř všechny zeměTřeba teď Švýcarsko. Podle určitých informací tam zakázali používat navigační přístroje s databází míst, kde se měří.
Proste ide o to, že ak na nejakom úseku kde je čo ja viem - 60-tka idem 65-tkou a radar ma odfotí, tak mám proste prúser - ale má prúser napríklad otec, lebo ma nechcel udať.
Keď ale na tom istom úseku idem napríklad 120-tkou a ešte pri tom niekoho zabijem, tak mám relatívne šancu sa z toho vykrútiť, lebo ma nikto nemusí udať.
A tohle jsi tam vyčetl kde??? Pokud pojedeš 120 km/h a ještě přitom někoho zabiješ tak tě bude muset provozovatel vozidla (nebo jak se tomu říká) udat stejně jako když tě zvěční radar při překročení o 10km/h.
Zákon, kterej tohle nedovolí je dobrej.ale prdlajs. buzeraci a vynucenym praskanim se stav nezlepsi. co tak zlepsit stav policie, aby byla schopna a ochotna lepe vykonavat vlastni praci a hledat dukazy, nez ji nechat dale flakat (napriklad za stromem s radarem), pripadne beztrestne mlatit lidi pri ruznych prilezitostech a i jinak porusovat zakony (nedodrzovani rychlosti,...), a na druhe strane nutit obcany k praskani svych bliznich pod hrozbou vysoke pokuty (a pozdeji mozna pod hrozbou dlouholeteho zalare nobo dokonce trestu smrti, podle toho jak se to zakonosracum bude zrovna hodit).
Stav policie se těžko zlepší, když jí budou občané pohrdat a nebudou jí pomáhat.Je to přesně naopak. Vztah k policii se těžko zlepší, pokud se bude policie chovat v esenbáckém stylu. Tím mám na mysli, že namísto služby občanům se budou policisté snažit o dosahování co nejlepších statistik při co nejmenší námaze, sami budou na dodržování zákonů kašlat a současně se dožadovat stálého zvětšování pravomocí.
Případů, kdy lidé nevidí a nechtějí se obtěžovat tím, jít proti někomu svědčit, jistě není málo.To má řadu důvodů. Někdo se bojí pomsty pachatele, před kterou ho policie není schopna ochránit (jak často se využívá možnost ochrany svědka?). Ale většina lidí prostě není ochotna vstoupit do mašinerie, kdy je s nimi jednáno i hůř než s pachatelem (dlouhé čekání, nepříjemné výslechy, pohrdavý přístup ze strany policistů apod.).
Ale tady se jedná o nepříjemnosti v řádu tisícikorunTím spíš není důvod nutit lidi k udávání svých blízkých.
Je to přesně naopak. Vztah k policii se těžko zlepší, pokud se bude policie chovat v esenbáckém stylu.Nesouhlasím s tím, že je to naopak. Domnívám se, že je to silně provázané (něco na způsob začarovaného kruhu). Nevím, jestli bych tomu říkal esenbácký styl.
To má řadu důvodů. Někdo se bojí pomsty pachatele, před kterou ho policie není schopna ochránit (jak často se využívá možnost ochrany svědka?). Ale většina lidí prostě není ochotna vstoupit do mašinerie, kdy je s nimi jednáno i hůř než s pachatelem (dlouhé čekání, nepříjemné výslechy, pohrdavý přístup ze strany policistů apod.).Já neříkám, že je v té neochotě občanů policie zcela nevinně. Jen konstatuji, že bez ochoty občanů bude/je policie poměrně bezmocná a představa, že budu policii bojkotovat a ona se mase občanů navzdory stane superefektivní, kulhá. Zvlášť když jí ještě navíc budu zakazovat instalaci kamer a podobně. Jistěže to mohlo fungovat a leckde funguje bez kamer. Jenže to je tam, kde jsou lidé ochotní svědčit a "bonzovat".
Tím spíš není důvod nutit lidi k udávání svých blízkých.Řekněme, že v tomto bodě mám prostě jiný názor -- v drobnostech by se měl člověk společnosti přizpůsobit, v podstatných věcech se snažit přizpůsobit společnost sobě.
Nevím, jestli bych tomu říkal esenbácký styl.A co je podle tebe to, když si čtyři policajti stoupnou na silnici a udělají "kontrolu vozidla", takže tě zastaví a prohledávají a prohledávají, než jim strčíš peněženku a oni si z ní něco vyberou. Co je podle tebe to, když si tě policie pozve na výslech ohledně přestupku a příslušníci ti opomenou oznámit tvoje práva, což podle zákona musí. Co je podle tebe to, když příslušník jede jako prase a když způsobí nehodu, svede se to na někoho jiného, nebo se odloží pro nedostatek důkazů. A tak dál se dá pokračovat... nechci říct, že všichni příslušníci jsou lemplové, ale většina těch slušných pravděpodobně dávno rezignovala a/nebo odešla dělat něco jiného.
1) pokud policie neni schopna dodat poradne dukazy, nevim proc by mel byt z kazdeho povinne praskac aby nahradil policejni neschopnost. samozrejme, dnesni trend rozmistovani kamer na kazdy roh, kde je obtizne resit kdo s autem vlastne jel, cini z techto investic do jiste miry vyhozene penize. ovsem misto umistovani kamer vsude mozne a naslednemu vytvareni praskacskych zakonu by bylo lepsi, kdyby bylo vice policajtu v ulicich schopnych hned resit problemy - vzdyt je tech fizlu dnes v CR vic nez kdysi v cele CSSR!Myslím si, že to není jen neschopnost. Myslím, že bez svědků a udavačů to prostě nejde a nepůjde. Kde není žalobce, není soudce.
2) zaprve: ryba smrdi od hlavy. za druhe, opet nevim proc kvuli nekolika saskum bych mel byt ze zakona udavac.Chceme-li si hrát na demokracii, tak tam je v určitém smyslu tou hlavou a hlavním zodpovědným občan. Budou-li všichni občané přesvědčení anarchisté, pak i když omylem zvolí někoho pořádkumilovného, tak pořádek nebude.
3) obcane policiji pohrdaji, protoze stoji za starou backoru a ucinne pomoci se od ni docka malokdy. spolehnuti na ni neni, pomaht polici udavacstvim je jen dalsim podorovanim v mizerne praci.Ne, pomáhat policii znamená pomáhat policii. Někdy se ta pomoc ztratí v byrokracii, někdy policii pomůže. Řekl bych, že jen zřídkakdy uškodí.
4) podle tohoto tveho nazoru se zda, ze jsem skutecne jen narod prasivych praskacu a udavacu. to je ale hnus!Zajdi na libovolnou základku, podívej se, kolik žáků udá spolužáka, že opisoval. Jdi se podívat prakticky kamkoli, kde to smrdí úplatky, udavače nepotkáš. Je to právě naopak. Udávání má u nás tak mizernou pověst, že je takřka nemožné u nás vynutit dodržování zákonů. Asi je to dáno historicky, že si Češi málokdy vládli sami a tak berou stát jako nepřítele. Pokud si skutečně myslíš, že jsme národ udavačů, tak se domnívám, že tu nežiješ.
Myslím si, že to není jen neschopnost. Myslím, že bez svědků a udavačů to prostě nejde a nepůjde. Kde není žalobce, není soudce.Ty poslední dvě věty spolu moc nesouvisí. Žalobce samozřejmě je - státní zástupce. Tomu ale musí někdo z Policie přinést podnět.
Ne, pomáhat policii znamená pomáhat policii. Někdy se ta pomoc ztratí v byrokracii, někdy policii pomůže.Vzpomenu na případ nemocniční vraha - primář nemocnice se "přihlásil k výslechu", protože vypátral pravděpodobného vraha. I tak policii trvalo několik dní, než se dotyčného obtěžovala vyslechnout a zatknout. Pomáhat policii ano, ale ne dělat za ně jejich práci.
budto praskne pirata nebo jde sedet. logicke a spravne."Udejte své rodiče nebo děti. V zájmu Říše a Vůdce. Logické a správné." Pánové Göring, Heydrich a Himmler by měli radost.
autor blogu k nim pravdepodobne patri.Nepochybně
jedna z levicackych vlastnosti je se vymlouvat, zatloukat, ohejbat pater a prezivat jak krysa, misto aby se teda pachatel prestupku priznal jak chlap s koulema a celil trestu.Tak tak. A mezi další levičácké vlastnosti patří podpora presumpce viny, podpora represe proti nevinným a nahrazování osobní odpovědnosti paternalismem státu.
Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké.Explicitně se tedy mluví jen o trestním stíhání. Sporné pak je, jestli můžeš toto právo vykládat extenzivně i na přestupky. Taky se podívej na čl.4 LZPS. Odstavec 2 říká
Meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou základních práv a svobod (dále jen "Listina") upraveny pouze zákonem.Zákon o silničním provozu je zákonem
Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro jaké byla stanovena.a zároveň bys musel prokázat, že výrazem trestním stíháním se dá chápat i přestupkové řízení.
Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké.To tam je? Pak povazuju nazev toho dokumentu za sarkasmus. Takze kdyz muj pribuzny nekoho oddela, tak ja ho podle tohohle nemusim nahlasit i kdyz to vim? Jen proto, ze je to muj pribuzny? Tak jake "pravo" zajistuje poskozenemu a pozustalym tenhle dokument, kdyz zaroven rika, ze pribuzni vraha muzou zapirat az do aleluja, i kdyby to byla jedina moznost jak ho odsoudit? Neni trochu ujete nadrazovat pribuzenske vztahy zakladnim moralnim principum? Nebo je tohle zrovna ten pripad, kdy je to upraveno zakonem? Nicmene v pripade prekroceni rychlosti o nejakych par kilometru je to fakt divny.
A kdyz pribuzny nebudu, nekdo me donutit muze? Ja nemam se svoji rodinou nejmensi problem, jde mi o princip.Donutit tě nemůže (vyloučíme-li metody jako mučení atd. které se provozují jen v těch nejsvobodnějších státech ze svobodných). Jde taky o to, že ani právo nevypovídat nikoho nezbavuje odpovědnosti jak za čin tak za případné napomáhání nebo nezabránění trestnému činu.
Jde taky o to, že ani právo nevypovídat nikoho nezbavuje odpovědnosti jak za čin tak za případné napomáhání nebo nezabránění trestnému činu.To nestaci. Svedectvi pribuzneho muze byt casto zasadnim prvkem vedoucim k vyreseni pripadu. A je absurdni, aby stat zbavoval povinnosti oznamit tak dulezitou informaci jen kvuli pribuzenstvi kdyz jde o vyreseni zavazneho trestneho cinu, jimz byla poslapana prava a svobody nekoho jineho. Vyse citovana veta nema v dokumentu nazvanem "Listina zakladnich prav a svobod" vubec co delat.
je absurdni, aby stat zbavoval povinnosti oznamit tak dulezitou informaci jen kvuli pribuzenstviNení to "jen kvůli příbuzenství". Je to kvůli blízkosti člověka, což obecně nemusí být jen blízký příbuzný (viz § 89, odst. 8 TrZ). Bylo-li by prolomeno toto, pak by zcela ekvivalentně mělo být zrušeno též právo nevypovídat proti sobě samotnému (jinak řečeno, zavedena "povinnost se přiznat").
(jinak řečeno, zavedena "povinnost se přiznat".a tady uz je absurdita navrhovaneho zakona videt v plne krase:
Vis, musis rict. Tecka.A běda, jestli se při mučení zjistí, že jsi věděl a neřekl...
Navic nevim, co vam na "povinnosti se priznat" pripadne divne. Uznat svoji chybu a postavit se trestu by mel umet kazdy clovek v moderni spolecnosti.Někdo spáchá úkladnou vraždu, policajt se ho zeptá, a on: "Zabil jsem ho já, přiznávám se." Takhle už jsem se dlouho nepobavil
Jediným skutečně účinným opatřením - kromě prevence - je tedy důsledná kontrola. Budou-li policisté na silnicích skutečně vidět, budou-li přestupky důsledně trestány, pak může být taková represe účinnáOpatření, které kritizuješ, má jenom zabránit tomu, aby se někteří hajzlíčci vyhýbali potrestání (třeba ti, co si sklopí sluneční clonu, aby nebyli na fotce vidět, a jezdí ve městě stovkou).
Kdo mluví o presumci viny a represi nevinných? Myslel jsem, že se bavíme o situaci, kdy existuje důkaz, že někdo (třeba můj příbuzný nebo dokonce já sám) spáchal přestupek a já mu pomáhám zbavit se právě té tebou zmiňované osobní zodpovědnosti.jedna z levicackych vlastnosti je se vymlouvat, zatloukat, ohejbat pater a prezivat jak krysa, misto aby se teda pachatel prestupku priznal jak chlap s koulema a celil trestu.Tak tak. A mezi další levičácké vlastnosti patří podpora presumpce viny, podpora represe proti nevinným a nahrazování osobní odpovědnosti paternalismem státu.
Kdo mluví o presumci viny a represi nevinných? Myslel jsem, že se bavíme o situaci, kdy existuje důkaz, že někdo (třeba můj příbuzný nebo dokonce já sám) spáchal přestupek a já mu pomáhám zbavit se právě té tebou zmiňované osobní zodpovědnosti.Tady dáváme na jednu misku vah pouhý přestupek (tj. čin nízké společenské nebezpečnosti), a na druhou zradu na blízkém člověku. Zradu, která je svou vahou srovnatelná s vlastizradou, tedy s hrdelním zločinem. Zákon, který nutí člověka, aby kvůli vyšetření nezávažného skutku spáchal tak hrůzný čin, je zákon špatný. A protože by se jednalo o postih člověka, který se nezachoval špatně, byla by to represe nevinného.
co když otec prostě uvede, že neví?Pak bude potrestán. Protože (§ 22, odst. 2, zákona 200/1990 Sb, ve znění zákona 411/2005 Sb.): Přestupku se dále dopustí ten, kdo jako provozovatel vozidla nezná údaje o totožnosti osoby, které svěřil nebo přikázal vozidlo k řízení. Pokuta 5-10 tisíc.
Hm, je tam aspoň nějaké omezení, jak daleko do minulosti budu povinen si pamatovat (nebo vést evidenci), komu jsem kdy půjčil auto? Nebo se mne policie bude moci přijít zeptat, kdo řídil mé auto 12. června 1998 v deset dopoledne a když nebudu vědět, vyfasuju 10K pokuty? Tohle mne totiž fascinuje na detektivkách: když se vyšetřovatel někoho zeptá, kde byl k nějakému datu a hodině asi tak před dvěma měsíci, dotyčný vždy naprosto přesně ví, a pokud řekne že neví, ukáže se, že stejně lže…
Přestupek musí být odložen, protože se nepodařilo zjistit pachatele.Omyl! Nemusí být odložen, protože Policie má samozřejmě právo pátrat po pachateli dál bez tvé pomoci. Jenže oni se na to radši vys... To je míň práce. Krom toho momentálně není v plánu, aby byla zrušena možnost odepřít výpověď. Teď je v návrhu, aby pokutu v případě fotografie prostě zaplatil majitel auta bez ohledu na to, kdo řídil. Taky dobrý, co?
Nemusí být odložen, protože Policie má samozřejmě právo pátrat po pachateli dál bez tvé pomoci.Policie může sice pátrat dál, ale v reálu to nedělá (ani u trestných činů), a po 1 roce vyprší promlčecí lhůta.
Teď je v návrhu, aby pokutu v případě fotografie prostě zaplatil majitel auta bez ohledu na to, kdo řídil. Taky dobrý, co?Tohle je IMHO ještě méně ústavně čisté než ten druhý návrh. Ústavní soud by to skoro určitě smetl.
Policie může sice pátrat dál, ale v reálu to nedělá (ani u trestných činů), a po 1 roce vyprší promlčecí lhůta.No jistě - polemizoval jsem s tím, že případ musí být odložen. Nemusí. Ne-mu-sí
Tohle je IMHO ještě méně ústavně čisté než ten druhý návrh. Ústavní soud by to skoro určitě smetl.Nicméně je to současná pracovní verze od pana ministra dopravy. Aspoň podle toho, co říkal v neděli na ČT1. Já jenom doufám, že tuhle vládu už brzo někdo zahodí někam do kanálu.
Teď je v návrhu, aby pokutu v případě fotografie prostě zaplatil majitel auta bez ohledu na to, kdo řídil. Taky dobrý, co?Tohle je IMHO ještě méně ústavně čisté než ten druhý návrh. Ústavní soud by to skoro určitě smetl.
Mně to naopak přijde čistší. Majitel vozu rozhoduje o svém voze a pokud se nepodaří přímo vypátrat řidiče, tak jde pokuta na majitele (nebavím se o případech zranění při dopravní nehodě) a on už si to s řidičem vyjedná, stejně by to bylo s parkováním. Když dnes zaparkuje špatně člověk sběhlý v právu, tak pokutu neplatí a ví, jak se vykroutit. Když špatně zaparkuje někdo jiný méně drzý, tak pokutu zaplatí, protože neví, odkud se mu může nezaplacená pokuta vrátit.
přestože to výjimečně (zatím jen jednou) používám takyZloděj křičí: chyťte zloděje. Co takhle si nejdřív zamést před vlastním prahem?
Opravdu nechápu, co je gestapáckého na tom požadovat dodržování dopravních předpisů.Nic. O tom ale můj zápis vůbec není.
Můžeš tvrdit co chceš, ale fakt je, že možnost odvolat se na osobu blízkou se stala oblíbeným způsobem, jak se zbavit zodpovědnosti za vlastní chování.A policie místo aby postihovala přestupky hned na místě (což je mimochodem výrazně účinnější než postih za několik měsíců, kdy si člověk už ani nepamatuje, co kde udělal), si to chce prostě zjednodušit. Tak požaduje ono povinné bonzování. Podobně by totiž šlo odůvodnit leccos - odposlechy a domovní prohlídky bez souhlasu soudu, zadržení bez soudu na delší dobu, povinná registrace uživatelů Internetu (podle doporučení Eugena Kasperského) atd.
Kecy o odposleších a domovních prohlídkách jsou blábol - diagnóza paranoia.
Žádnou toleranci zločinu.
Takhle kdejaký debil bliká, když vidí silniční hlídku, aby varoval další imbecily a práce Policie je často k ničemu.Tohle je častý omyl. Cílem práce policie není postihnout co nejvíc řidičů. Cílem je, aby bylo bezpečno. Když někdo o hlídce ví, chová se obvykle jako beránek. Pokud bude hlídek v terénu hodně, budou se objevovat na různých místech (ne jen na těch několika notoricky známých jako dosud), bude to mít skutečný efekt. Trest je účinný jen tehdy, když je okamžitý. Teď jsem spáchal, teď budu potrestán. Fotka za pár měsíců nic neřeší - jediný efekt bude, že spousta řidičů za nějakou dobu nasbírá tolik bodů, že přijdou o papíry. Kromě těch, kteří mají žaludek na úplatky, protože ti se s tím vyrovnají hladce, žádné body dostávat nebudou a na silnici zůstanou.
Kecy o odposleších a domovních prohlídkách jsou blábolV jakém smyslu? Bylo by snad v pořádku, aby policie mohla neomezeně odposlouchávat, koho se jí zlíbí, a stejně tak rabovat v bytech?
Auto je svojí nebezpečností srovnatelné se zbraní a já jako jeho provozovatel nesu zodpovědnost za způsob jeho používání.
Stejně jako nůž, vlasec, zásuvka, kabel ať už pod proudem nebo ne, dřevěná tyč, ocelová tyč, cihla, šutr, hrábě, krumpáč, lopata, kolejnice a obrovská hromada dalších věcí. Pomalu vším můžeš někomu ublížit.. jenom u auta to je trochu dražší. Když si někdo půjčí můj nůž (který může zabít člověka do 3 vteřin) a pak ho dá zpátky, tak jak mám vědět kdo to byl a proč bych měl pykat za něco co jsem neudělal? A je jedno jestli to je nůž nebo auto.
Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník Odpovědnost za škodu způsobenou provozem dopravních prostředků
§ 427
(1) Fyzické a právnické osoby provozující dopravu odpovídají za škodu vyvolanou zvláštní povahou tohoto provozu.
(2) Stejně odpovídá i jiný provozovatel motorového vozidla, motorového plavidla, jakož i provozovatel letadla.
§ 428
Své odpovědnosti se nemůže provozovatel zprostit, jestliže škoda byla způsobena okolnostmi, které mají původ v provozu. Jinak se odpovědnosti zprostí, jen jestliže prokáže, že škodě nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
§ 429
Provozovatel odpovídá jak za škodu způsobenou na zdraví a věcech, tak za škodu způsobenou odcizením nebo ztrátou věci, pozbyl-li občan při poškození možnosti je opatrovat.
§ 430
(1) Místo provozovatele odpovídá ten, kdo použije dopravního prostředku bez vědomí nebo proti vůli provozovatele. Provozovatel odpovídá společně s ním, jestliže takové užití dopravního prostředku svou nedbalostí umožnil.
(2) Je-li dopravní prostředek v opravě, odpovídá po dobu opravy provozovatel podniku, v němž se oprava provádí, a to stejně jako provozovatel dopravního prostředku.
§ 431
Střetnou-li se provozy dvou nebo více provozovatelů a jde-li o vypořádání mezi těmito provozovateli, odpovídají podle účasti na způsobení vzniklé škody.
Se zbraněma a psama to funguje (majitel je povinen je hlídat), tak proč by nemohlo jít i s autama?
Zbraň sice jste povinen hlídat, ale rozhodně to není tak, že když někdo někoho zastřelí vaší zbraní, budete automaticky souzen za vraždu. Souzen budete, ale za úplně jiný trestný čin.
Skvělé. Takže když nebudu vědět, kdo si půjčil ten nůž, který našli nějakému chudákovi v zádech, nebudou mi muset nic prokazovat a půjdu automaticky sedět za vraždu? Princip je stejný…Pokud bude ten nůž prokazatelně váš, tak budete v každém případě přinejmenším "sprostý podezřelý". Když najdou mrtvolu s kulkou z vaší registrované zbraně, taky si dojdou nejdřív pro vás. To se holt nedá svítit, znáte to logické pravidlo, že nejjednodušší vysvětlení bývá často to pravdivé? Ale tady nejde o vraždy, ale o automaticky podle registrační značky dokumentovatelné přestupky. Trestný čin jde k soudu tak jako tak, takže by mělo proběhnout nějaké standardní vyšetřování a tím pádem také posuzování míry zavinění. U přestupku je tohle luxus, který přímo nahrává vychcánkům - ve skutečnosti je potenciálně míra zneužití mizivě malá, už kvůli minimálnímu dopadu na případně poškozeného. Jinak řečeno: když mi někdo sebere klíčky a já kvůli němu dostanu složenku na pokutu, tak si příště dám sakra pozor, aby se k těm klíčkům už nedostal. O to taky jaksi v pokutovém řízení jde: cílem není ani náhrada škody, ani "spravedlnost pro spravedlnost" (což bývá u řady trestných činů), ale právě preventivní, odstrašující účinek. Cílem je, aby se prostě rychlost nepřekračovala, protože to je posuzováno jako ohrožování ostatních.
Pokud bude ten nůž prokazatelně váš, tak budete v každém případě přinejmenším "sprostý podezřelý". Když najdou mrtvolu s kulkou z vaší registrované zbraně, taky si dojdou nejdřív pro vás. To se holt nedá svítit, znáte to logické pravidlo, že nejjednodušší vysvětlení bývá často to pravdivé?
To je právě ten rozdíl: budu sprostý podezřelý, což bych mohl být i z tisíce jiných důvodů. Ale rozhodně nepůjdu sedět za vraždu, pokud mi neprokážou, že jsem ji spáchal já, nebo o tom aspoň nepřesvědčí soud. Pokud by místo nože šlo o pistoli (pokud bych nějakou měl), budu moci být trestně stíhán a odsouzen, ale jen za nesplnění povinností při nakládání se zbraní, které mi ukládá zákon, ne za vraždu. Za vraždu budu odsouzen teprve až mi prokážou, že jsem ji spáchal já, ne jen proto, že byla spáchána mým majetkem. Klasická presumpce neviny.
A teď si to porovnejte s tím návrhem, kterému tady řada diskutujících hlasitě tleská. Ten je postaven na presumpci viny: bylo to tvé auto, takže ty jsi automaticky vinen, pokud neprokážeš opak. To je velmi nebezpečný precedens, protože jakmile by to prošlo, okamžitě začnou BSA a OSA požadovat, aby stejný princip platil i pro poškozování autorských práv (už teď mají takové tendence) a kdo ví, kde to skončí.
O to taky jaksi v pokutovém řízení jde: cílem není ani náhrada škody, ani "spravedlnost pro spravedlnost" (což bývá u řady trestných činů), ale právě preventivní, odstrašující účinek.
Teoreticky. V praxi jde o příjem do rozpočtu státu nebo obce. Tento návrh je pro výběrčí velmi pohodlný: oni své prachy dostanou a je jim jedno, zda od viníka nebo od někoho, kdo se ničím neprovinil. Takže by to naopak ještě víc posílilo chápání pokut ne jako trestu za přestupky, ale jako dodatečné silniční daně.
To ovšem popisujete návrh, který zde zazněl asi někde v diskusi, ten v blogu diskutovaný spočíval akorát v tom, že bude majitel povinen vše ohledně svého auta vypovědět. A v zásadě klidně může říct, že mu ho zřejmě někdo ukradl, a bude na policii, aby to prokázala. Nebo ne? Rozdíl bude v tom, že nebude moc zahuhlat "nic neřeknu, poškodilo by to osobu blízkou" a dál se nestarat. Ale tím rozdíly končí. Nebo se pletu?A teď si to porovnejte s tím návrhem, kterému tady řada diskutujících hlasitě tleská. Ten je postaven na presumpci viny: bylo to tvé auto, takže ty jsi automaticky vinen, pokud neprokážeš opak. To je velmi nebezpečný precedens, protože jakmile by to prošlo, okamžitě začnou BSA a OSA požadovat, aby stejný princip platil i pro poškozování autorských práv (už teď mají takové tendence) a kdo ví, kde to skončí.
Takže pokud se nějakým způsobem zjistí, že neřídil Ovečkin a majitel to věděl, tak se ta lež může přičíst majiteli ke zlému.To nepochybně, ale jediným způsobem, jak se to může zjistit (protože nestačí, když vyšetřující policita prostě ví, že lžeš), je zavolat na ruskou ambasádu sdělit jim, že je vedeno vyšetřování proti jejich občanovi a ať poskytnou jeho údaje atd. atd. atd. Na to se každej vy...
Jak se dá "půjčit" auto, aniž by neslo nějaké zjevné znaky tohoto "půjčení"?
U naprosté většiny aut bohužel docela snadno.
Až budeš chtít někoho dostat do basy, stačí si počíhat na jeho nepozornost, "půjčeným" autem přejet chodce a vypařit se. Pokud nebude mít majitel auta alibi, měli by to přišít rovnou jemu?Řeč ale není o "přejetí" chodce, ale o nedodržování dopravních předpisů, které je eventuelně automaticky dokumentovatelné, z čehož pak vyplývá problém určení řidiče v inkriminované době. Tj. existuje doklad, že auto značky XY překročilo na místě Z rychlost nebo parkovalo, ale neexistuje doklad o tom, kdo ho řídil. Protože jde často jen o přestupky, je nějaké kriminalistické vyšetřování jako v jiných závažných případech většinou kanón na vrabce. Což řeší principiální odpovědnost majitele vozidla: pokuta je jak za přestupek, tak případně za nezodpovědné svěření vozidla osobě, která není s to dodržovat předpisy a ohrožuje tak ostatní. Majitel tak dostane platební výzvu a hotovo. Pokud se cítí majitel takto poškozen třetí osobou, mohl by mít možnost vymáhat škodu např. soudně. Když někdo přejede vypůjčeným autem chodce, tak to je natolik závažný čin, že prostě nastoupí standardní kriminalistické vyšetřování, včetně určení toho, kdo kde byl. Tam sice můžete odmítnout výpověď kvůli "osobě blízké", ale kriminálka má pak i jiné prostředky, jak zjistit pravý stav věcí: výpovědi jiných svědků, záznamy kamer apod. I s tím, že pokud nemáte alibi, zůstanete jako hlavní podezřelý. Stejně jako když někdo pistolí registrovanou na vás někoho zastřelí. Holt si musíte zajistit, aby se k vašemu autu (což je opravdu něco jako ekvivalent např. ruční palné zbraně) nedostaly žádné nepovolané (či nepřející) osoby, jinak z toho budete mít v každém případě průser. Proto taky existuje něco jako registrační značka vozidla, proto se zjišťuje při silničních kontrolách, komu to auto patří (proč se takhle nezjišťuje např. komu patří mobil nebo bunda?). Proto taky v civilizovaných zemích není mimochodem tak jednoduché půjčit si jen tak od někoho auto.
Řeč ale není o "přejetí" chodce, ale o nedodržování dopravních předpisů, které je eventuelně automaticky dokumentovatelné, z čehož pak vyplývá problém určení řidiče v inkriminované době. Tj. existuje doklad, že auto značky XY překročilo na místě Z rychlost nebo parkovalo, ale neexistuje doklad o tom, kdo ho řídil. Protože jde často jen o přestupky, je nějaké kriminalistické vyšetřování jako v jiných závažných případech většinou kanón na vrabce.To je ale jiný problém – a to totiž ten, že jako dopravní přestupek se v drtivé většině případů řeší situace, které nejsou nijak nebezpečné ani nikoho neohrožují (ani potenciálně). To je ale jiný problém, a měl by se řešit zvlášť. Přece nebudeme umožňovat metody, jak se vyhnout postihu zákona jako řešení situace, že se např. dopravní značení často umisťuje v rozporu se zákonem. Je potřeba napravit obojí – jak dodržování zákona ze strany řidičů, tak ze strany správců komunikací a policie. Vždyť současný stav je, jako kdyby se tolerovalo, že vás budou prodavači v obchodech okrádat a kompenzovalo se to tím, že se bude tolerovat kradení v obchodech. To ale není právní stát, to je džungle. Zákon, u kterého už jeho tvůrci a vykonavatelé počítají s tím, že někdy platí a někdy ne, je pro společnost jedním z největších zel.
To je ale jiný problém – a to totiž ten, že jako dopravní přestupek se v drtivé většině případů řeší situace, které nejsou nijak nebezpečné ani nikoho neohrožují (ani potenciálně).Mám za to, že každý dopravní přestupek proti pravidlům silničního provozu, kterými jste povinen jako účastník se řídit, je potenciálním ohrožením ostatních účastníků, protože ti mají právo očekávat, že se pravidla dodržují. Proto je to také přestupek. To poznáte z toho, že se věc dostane úplně jinam, pokud skutečně někoho ohrozíte nebo dokonce zaviníte nedodržením pravidel nehodu.
Otázka je, jak moc ono ohrožení pravděpodobné. Ona už samotná jízda auta je samozřejmě potenciálním ohrožením (co když řidič dostane infarkt).Proto také musíte jednak vlastnit řidické oprávnění a také řídit pouze v patřičném zdravotním stavu.
Ale překročení omezení rychlosti (50 km/h "prostě proto") na rovné přehledné silnici mimo obec kde nikdy nebylo žádné omezení a kde omezení nikdo nerespektuje sice vytváří potenciální riziko, ale pravděpodobnost toho, že se něco stane kvůli vysoké rychlosti je zanedbatelná.Buď je tam to omezení na místě, anebo je tam omylem. V každém případě to není otázka dodržování předpisů, ale vhodnosti umístění značky, což je tedy věc k případnému řešení. Tedy nikoliv debatovat nad tím, zda dodržovat či ne, ale nad tím, jestli tam taková značka patří.
Buď je tam to omezení na místě, anebo je tam omylem. V každém případě to není otázka dodržování předpisů, ale vhodnosti umístění značky, což je tedy věc k případnému řešení. Tedy nikoliv debatovat nad tím, zda dodržovat či ne, ale nad tím, jestli tam taková značka patří.To omezení tam na místě rozhodně není. Takže umístění té značky je porušením zákona. Řidiči tam rychlost nedodržují, a tím také porušují zákon. Současná stav je takový, že umístění takové značky bez problémů prochází, měření rychlosti v takovém místě a udělování pokut bez problémů prochází, a vyhýbání se placení takové pokuty taky bez problémů prochází. Takže ten zákon ve skutečnosti nemá tu funkci, že by vytvářel pravidla, ale je to pouze klacek, který se použije, bude-li se to hodit.
Takže umístění té značky je porušením zákona.To bych netvrdil. Dnes může vlastník komunikace v podstatě umístit značku kamkoliv a zákon neporušuje. Dokonce i když policie vydá zamítavé stanovisko, vlastník k němu nemusí přihlížet. Odpovědnost za případné následky musí řešit soud. Jinak podle (nejen) mého názoru je většina dopravních značek umístěna nesmyslně - buď na nevhodném místě, nebo by tam vůbec neměly být. Kterých značek je naopak málo (a hlavně špatně provedené), jsou značky navigační.
To bych netvrdil. Dnes může vlastník komunikace v podstatě umístit značku kamkoliv a zákon neporušuje. Dokonce i když policie vydá zamítavé stanovisko, vlastník k němu nemusí přihlížet. Odpovědnost za případné následky musí řešit soud.Podle zákona nemůže. Řeší to podle mého nejporušovanější paragraf silničního zákona:
§ 78 Užití dopravních značek, světelných signálů, dopravních zařízení a provozních informací
(1) Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace musí tvořit ucelený systém.
(2) Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.
…
(6) V bezprostřední blízkosti pozemní komunikace v obci je zakázáno umísťovat cokoliv, co by bylo možno zaměnit s dopravní značkou, světelným a akustickým signálem, dopravním zařízením nebo zařízením pro dopravní informace nebo co by mohlo snižovat jejich viditelnost, rozpoznatelnost nebo účinnost, oslňovat účastníky provozu na pozemních komunikacích nebo rozptylovat jejich pozornost způsobem ovlivňujícím bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Jinak podle (nejen) mého názoru je většina dopravních značek umístěna nesmyslně - buď na nevhodném místě, nebo by tam vůbec neměly být. Kterých značek je naopak málo (a hlavně špatně provedené), jsou značky navigační.Souhlas, ještě podle mého chybí značky informativní. Myslím, že by žádná značka omezující rychlost neměla být samotná, ale vždy by měla být doprovázena značkou informativní. Protože pouhé snížení rychlosti je jako "zpomal a hádej, co bude".
Podle zákona nemůže. Řeší to podle mého nejporušovanější paragraf silničního zákonaJenže majitel řekne, že je to kvůli bezpečnosti (a třeba vytáhne pro jistotu i nějak čísla). Takže by správní orgán musel dokazovat, že tomu tak není, což je dost ošemetné - a když se někdo ohání záchranou životů, leckdo vyměkne.
Vzhledem k letošní zimě by to znamenalo, že by řidiči jezdili na zimních pneumatikách tak dva až tři měsíce po suchých silnicích. A na suché silnici může mít zimní pneumatika horší vlastnosti.
Po suchých silnicích v patnácti stupních nad nulou, dodal bych.
A co kamiony? Pro ty žádné zimní pneumatiky neexistují.Existují. Ale kamiony, které vozí třeba ovoce ze Španělska, by se musely cestou přezouvat.
Ale kamiony, které vozí třeba ovoce ze Španělska, by se musely cestou přezouvat.Zimní pneumatiky (tj. hluboký vzorek a měkká směs) pro kamiony opravdu neexistují. Existují jenom univerzály a potom ještě pneumatiky pro zimní provoz, které mají měkkou směs na povrchu a tvrdší na léto pod ní, na kterou se dostane, když se ta měkká sjede. Ty se ale zatím příliš neprosadily.
začít trvat na takových ustanoveních, jako že řidič musí přizpůsobit jízdu stavu vozidla a vozovky a omezovat plynulost provozu
Věřím, že někteří by to v silničním zákoně rádi viděli, ale osobně doufám, že to neprojde. :-) Už teď se někteří řidiči chovají, jako by to tam bylo… :-(
ja som osobne za to, aby za priestupky "zodpovedalo" vozidlo. Ak pokuta, tak držiteľovi vozidla. Ak priestupok za dvojročný zákaz (napr za alkohol), tak na vozidlo. Ak by napr také vozidlo bolo odfotené, marenie úradného výkonu .
A riešiť zodpovednosť, to nech si porieši držiteľ/majiteľ (zmlátiš syna, zamestnancovi to dáš k náhrade, atď).
Tiskni
Sdílej: