Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Jak jsem slíbil, po řidičích osobních aut přicházejí na řadu jejich kolegové tiráci, aviatici, multikáristé a další za "velkými volanty". I oni si totiž nezřídka nedělají těžkou hlavu z nějakých pravidel.
Jak říkají statistiky, řidiči nákladních vozidel způsobí relativně (vzhledem k počtu vozidel) více nehod než řidiči aut osobních. Je to sice dáno především větším počtem ujetých kilometrů u náklaďáků, ale nic to nemění na faktu, že spousta řidičů náklaďáků prasí.
Opět přináším přehled těch nejčastějších přestupků, které jsou u náklaďáků k vidění.
U většiny náklaďáků sice nehrozí žádné extrémní rychlosti (jednak je většinou nedosáhnou - aspoň ne s nákladem - a také mívají často omezovač), ale to neznamená, že by nebylo možné potkat kamion řitící se tak rychle, že to nemůže dopadnout dobře.
Notoricky známé zdlouhavé předjíždění na dálnicích je sice nepříjemné, ale většinou celkem bezpečné. To se ovšem nedá říct o stylu, kterým někteří řidiči náklaďáků předjíždějí na běžných silnicích. Klidně jeden kamion předjíždí druhý (případně jedna V3S druhou apod.) na dlouhém úseku silnice, přestože tam není vidět (a to ani z vysoko umístěného sedadla řidiče). Řidič protijedoucího vozidla si pak musí zachraňovat život opuštěním silnice.
Někteří řidiči (zvlášť samotných tahačů bez připojeného návěsu - ale klidně i s ním, nebo i s cisternou apod.) si libují v řiťomilství. Nalepí se na auto před ním a počítají s tím, že ze své vyšší pozice případné nebezpečí včas uvidí.
Nejhorší je, že řidič osobáku, který jede před takovým dobytkem, podvědomě zrychluje (mít 40 tun za zády není dobrý pocit), takže často dojede další kamion a dostane se do tzv. sendviče. Pak stačí, aby přední kamion prudce zabrzdil, řidič toho zadního už pak nemá šanci včas reagovat, napasuje osobák pod přední kamion a jeho řidiče (a příp. i spolujezdce) dekapituje.
Novým hitem je "řetězení kamionů" kvůli vyhnutí se mýtnému. Když se jeden vůz navěsí hodně těsně (0,5 - 1 m) za ten před ním, projede bez zaplacení. Nevím, do jaké míry je to úspěšné, nicméně to někteří řidiči zkoušejí.
Náklaďáky (od malých po ty největší) často jezdí přetížené - jak celkově, tak nápravově. První případ je většinou způsoben snahou přepravit toho naráz co nejvíc, druhý zase ulehčit si vykládku u nákladů skládaných na více místech. Většinou to není vina řidiče, spíš člověka, který rozhodoval o tom, co se naloží.
Přetížení škodí hned dvakrát. Jednak je nebezpečné - zhoršuje obecně jízdní vlastnosti, přetěžuje brzdný systém, snižuje stabilitu atd. Velký problém je zvýšení těžiště, kdy se náklaďák může i převrátit v zatáčce. Druhým negativem je poškozování silnic. I na relativně kvalitní silnici se pod přetíženými kamiony za rok, dva roky vytvoří hluboké koleje. Silnice nižší třídy se může pod náporem takových mastodontů zcela rozpadnout za pár měsíců.
Některé náklaďáky, hlavně starší (Avia, Liaz, Praga V3S apod.) chrlí z výfuků takové množství pevných částic, že jízda za nimi připomíná pocit pilota-stíhače, letícího za zasaženým letadlem, které se z posledních sil drží ve vzduchu. Nedělám si sebemenší iluze o tom, jakým způsobem tato vozidla prošla měřením emisí.
Vědomi si velikosti a váhy svého vozu, najíždějí někteří řidiči do jízdních pruzích bez ohledu na cokoliv a kohokoliv. S blinkrem se neobtěžují, nebo ho dávají až po dokončení manévru. Jízda v pruhu vedle nich je, stručně řečeno, formou ruské rulety.
Bylo by toho ještě mnohem víc, ale pro dnešek už to stačí. Příště dostanou příležitost zase někteří další účastníci silničního provozu, protože žádná skupina není "čistá".
Tiskni
Sdílej:
no k prvnim trem bodum bych dodal ze jen malokdo se techto cinu vyvaruje... nevztahoval bych to jenom na ridice kamionu...Zřejmě jsi nečetl můj předchozí zápis. Doporučuji přečíst (a též Kategorizaci PrasiŘidičů a PrasiVozů).
k bodu o pretizeni bych doplnil ze silnice nepretezuji kamiony z ciziny ale ve vetsine pripadu jsou to cesti dopravci...No jistě, a mám dojem, že si čeští řidiči ještě nestihli uvědomit, že za to přijdou o třetinu řidičáku.
k vysokym emisim jenom podotknu, ze takova octavia po chiptuningu taky pekne kouri, nemluve o nejaky fabii sdi, ktera je schopna tu tatry obcas i prekonatViz zápis Kategorizace...
a co se tyka prejizdeni z pruhu do pruhu, tak kdyz se mrknes na meste, jak to vsechno probiha, tak je podle me mnohem nebezpecnejsi autobus, kterej prijede na zastavku blika vpravo, prehodi blinkr vlevo a odjizdi, protoze v tu chvili ma prednost...Autobusáci také přijdou na řadu. Všeho jenom dočasu!
ale jestli se ti situace u nas nelibi, zajed si treba do italie... potom budes rad ze bydlis u nas...Netvrdím, že mi situace u nás nelíbí (i když vždycky by mohla být lepší). Ovšem zdánlivá absence pravidel na silnici (třeba v té Itálii, ale jsou mnohem "důkladnější" státy) vede k tomu, že se řidiči chovají lépe. Více vnímají situaci okolo sebe a nespoléhají na to, že něco bude tak, jak by očekávali.
Jízda v pruhu vedle nich je, stručně řečeno, formou ruské rulety.jo tohle jsem zazil na vlastni kuzi
To slovo často je na místě. Myslím, že kamiony mají rychlostní limit 85km/h, a to i na dálnici. Často vídám borce, kteří mají na návěsu nalepenou 70 a hasí si to 100km/h. Není mi jasné, jak t může policie přehlížet, když si kamion veze důkaz proti sobě s sebou (nálepka na zádi/techničák a kolečko).
Není mi jasné, jak t může policie přehlížet, když si kamion veze důkaz proti sobě s sebou (nálepka na zádi/techničák a kolečko).To je jednoduché - mají prostě štěstí. A tomu štěstíčku se dá jít trochu naproti