V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Jak jsem slíbil, po řidičích osobních aut přicházejí na řadu jejich kolegové tiráci, aviatici, multikáristé a další za "velkými volanty". I oni si totiž nezřídka nedělají těžkou hlavu z nějakých pravidel.
Jak říkají statistiky, řidiči nákladních vozidel způsobí relativně (vzhledem k počtu vozidel) více nehod než řidiči aut osobních. Je to sice dáno především větším počtem ujetých kilometrů u náklaďáků, ale nic to nemění na faktu, že spousta řidičů náklaďáků prasí.
Opět přináším přehled těch nejčastějších přestupků, které jsou u náklaďáků k vidění.
U většiny náklaďáků sice nehrozí žádné extrémní rychlosti (jednak je většinou nedosáhnou - aspoň ne s nákladem - a také mívají často omezovač), ale to neznamená, že by nebylo možné potkat kamion řitící se tak rychle, že to nemůže dopadnout dobře.
Notoricky známé zdlouhavé předjíždění na dálnicích je sice nepříjemné, ale většinou celkem bezpečné. To se ovšem nedá říct o stylu, kterým někteří řidiči náklaďáků předjíždějí na běžných silnicích. Klidně jeden kamion předjíždí druhý (případně jedna V3S druhou apod.) na dlouhém úseku silnice, přestože tam není vidět (a to ani z vysoko umístěného sedadla řidiče). Řidič protijedoucího vozidla si pak musí zachraňovat život opuštěním silnice.
Někteří řidiči (zvlášť samotných tahačů bez připojeného návěsu - ale klidně i s ním, nebo i s cisternou apod.) si libují v řiťomilství. Nalepí se na auto před ním a počítají s tím, že ze své vyšší pozice případné nebezpečí včas uvidí.
Nejhorší je, že řidič osobáku, který jede před takovým dobytkem, podvědomě zrychluje (mít 40 tun za zády není dobrý pocit), takže často dojede další kamion a dostane se do tzv. sendviče. Pak stačí, aby přední kamion prudce zabrzdil, řidič toho zadního už pak nemá šanci včas reagovat, napasuje osobák pod přední kamion a jeho řidiče (a příp. i spolujezdce) dekapituje.
Novým hitem je "řetězení kamionů" kvůli vyhnutí se mýtnému. Když se jeden vůz navěsí hodně těsně (0,5 - 1 m) za ten před ním, projede bez zaplacení. Nevím, do jaké míry je to úspěšné, nicméně to někteří řidiči zkoušejí.
Náklaďáky (od malých po ty největší) často jezdí přetížené - jak celkově, tak nápravově. První případ je většinou způsoben snahou přepravit toho naráz co nejvíc, druhý zase ulehčit si vykládku u nákladů skládaných na více místech. Většinou to není vina řidiče, spíš člověka, který rozhodoval o tom, co se naloží.
Přetížení škodí hned dvakrát. Jednak je nebezpečné - zhoršuje obecně jízdní vlastnosti, přetěžuje brzdný systém, snižuje stabilitu atd. Velký problém je zvýšení těžiště, kdy se náklaďák může i převrátit v zatáčce. Druhým negativem je poškozování silnic. I na relativně kvalitní silnici se pod přetíženými kamiony za rok, dva roky vytvoří hluboké koleje. Silnice nižší třídy se může pod náporem takových mastodontů zcela rozpadnout za pár měsíců.
Některé náklaďáky, hlavně starší (Avia, Liaz, Praga V3S apod.) chrlí z výfuků takové množství pevných částic, že jízda za nimi připomíná pocit pilota-stíhače, letícího za zasaženým letadlem, které se z posledních sil drží ve vzduchu. Nedělám si sebemenší iluze o tom, jakým způsobem tato vozidla prošla měřením emisí.
Vědomi si velikosti a váhy svého vozu, najíždějí někteří řidiči do jízdních pruzích bez ohledu na cokoliv a kohokoliv. S blinkrem se neobtěžují, nebo ho dávají až po dokončení manévru. Jízda v pruhu vedle nich je, stručně řečeno, formou ruské rulety.
Bylo by toho ještě mnohem víc, ale pro dnešek už to stačí. Příště dostanou příležitost zase někteří další účastníci silničního provozu, protože žádná skupina není "čistá".
Tiskni
Sdílej:
no k prvnim trem bodum bych dodal ze jen malokdo se techto cinu vyvaruje... nevztahoval bych to jenom na ridice kamionu...Zřejmě jsi nečetl můj předchozí zápis. Doporučuji přečíst (a též Kategorizaci PrasiŘidičů a PrasiVozů).
k bodu o pretizeni bych doplnil ze silnice nepretezuji kamiony z ciziny ale ve vetsine pripadu jsou to cesti dopravci...No jistě, a mám dojem, že si čeští řidiči ještě nestihli uvědomit, že za to přijdou o třetinu řidičáku.
k vysokym emisim jenom podotknu, ze takova octavia po chiptuningu taky pekne kouri, nemluve o nejaky fabii sdi, ktera je schopna tu tatry obcas i prekonatViz zápis Kategorizace...
a co se tyka prejizdeni z pruhu do pruhu, tak kdyz se mrknes na meste, jak to vsechno probiha, tak je podle me mnohem nebezpecnejsi autobus, kterej prijede na zastavku blika vpravo, prehodi blinkr vlevo a odjizdi, protoze v tu chvili ma prednost...Autobusáci také přijdou na řadu. Všeho jenom dočasu!
ale jestli se ti situace u nas nelibi, zajed si treba do italie... potom budes rad ze bydlis u nas...Netvrdím, že mi situace u nás nelíbí (i když vždycky by mohla být lepší). Ovšem zdánlivá absence pravidel na silnici (třeba v té Itálii, ale jsou mnohem "důkladnější" státy) vede k tomu, že se řidiči chovají lépe. Více vnímají situaci okolo sebe a nespoléhají na to, že něco bude tak, jak by očekávali.
Jízda v pruhu vedle nich je, stručně řečeno, formou ruské rulety.jo tohle jsem zazil na vlastni kuzi
To slovo často je na místě. Myslím, že kamiony mají rychlostní limit 85km/h, a to i na dálnici. Často vídám borce, kteří mají na návěsu nalepenou 70 a hasí si to 100km/h. Není mi jasné, jak t může policie přehlížet, když si kamion veze důkaz proti sobě s sebou (nálepka na zádi/techničák a kolečko).
Není mi jasné, jak t může policie přehlížet, když si kamion veze důkaz proti sobě s sebou (nálepka na zádi/techničák a kolečko).To je jednoduché - mají prostě štěstí. A tomu štěstíčku se dá jít trochu naproti