Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Již nejednou se tu objevily blogové zápisy o tom, jak je Aukro špatné a že je lepší používat eBay nebo něco úplně jiného. Osobně mám s Aukrem zkušenosti veskrze dobré, jen bych chtěl připomenout několik nešvarů, se kterými se lze na Aukru setkat (ale které mají obecnější charakter a mohou se - případně s různými obměnami - vyskytovat obecně na jakýchkoli podobných serverech).
Na Aukru se do vyskytuji již zhruba tři roky. Poprvé jsem jeho služby využil, když jsem chtěl prodat svůj starý telefon Siemens S55, pro který jsem již nenašel využití. Bylo to úspěšné, tak jsem podobným způsobem začal prodávat jiné nepotřebné věci (zejména elektroniku, ale třeba i jízdní kolo nebo balík starých časopisů), často ve velmi opotřebovaném stavu nebo i nefunkční. Přestože jsem vždy detailně uvedl a fotograficky zdokumentoval skutečný stav, dařilo se věci prodávat za poměrně výhodné ceny - a hlavně, měl jsem dobrý pocit, že například letitá polofunkční věž ještě někomu poslouží.
Občas i něco koupím, ať už použité nebo mnohdy i nové. Takhle jsem zakoupil například akordeon, velký CRT monitor EIZO, různé knihy a hudebniny, mikroskop atd. V drtivé většině případů jsem byl plně spokojen, problémy se objevily jen málokdy a dařilo se je zvládnout.
Vzhledem k nasbíraným zkušenostem jsem se rozhodl o tom něco málo napsat, aby ten, kdo je na Aukru (nebo jiných takových serverech) nový, věděl, na co si má dát pozor.
K hodnocení spokojenosti s protistranou slouží na Aukru systém komentářů (nedávno byl doplněn ještě o další způsob hodnocení, ale ten teď řešit nebudu). Podle mého názoru by se měl využívat tak, že komentář smluvní strana udělí těsně poté, co protistrana učinila to, co učinit měla. Tedy při obvyklém placení předem by prodávající měl udělit kupujícímu komentář po obdržení platby. Kupující naopak poté, co obdrží zboží. Jenže často se vyskytují lidé, kteří udělí komentář až poté, co ho udělí ten druhý. A pokud ho druhý neudělí, neudělí ho ani oni.
Je jasné, co tím (hlavně prodávající) sledují - pokud dostanou negativní komentář (což je mimochodem hodně řídká věc a já jsem například neudělil ani nedostal ještě ani jeden), dají také negativní, bez ohledu na cokoliv. Nesetkal jsem s tím přímo, ale co jsem hovořil s jinými lidmi (s výrazně většími zkušenostmi na Aukru), tak to tak skutečně je.
Někdo dokonce přímo v popisu Aukce nebo na stránce "O mně" říká, že dává komentáře vždy jako druhý. Ač se mi to příliš nelíbí, informování je aspoň férové, takže si každý může udělat předem představu.
Vydražené zboží kupujícímu obvykle chodí poštou (občas lze použít osobní odběr - takhle jsem například kupoval mobilní klimatizaci, protože prodávající bydlí jen pár kilometrů daleko). Proto má člověk dobrou příležitost vychutnat si kvalitu poštovních služeb naplno. Někteří prodávající totiž neumějí pořádně zabalit balík - setkal jsem se i se zabalením menšího posilovacího stroje (!) do hedvábného papíru.
Balík se pak během přepravy rozpadne, takže není doručen a musí se na poštu. Tam po čekání (typicky 20 - 60 minut) člověk u přepážky jen prokáže totožnost a je mu sděleno, že musí jít k vedoucí pošty, kde se provede zápis o poškození balíku. Takže další čekání, obvykle obdobné jako k přepážce. Pak si člověk ještě vyposlechne kritiku ohledně zabalení, jako kdyby za to mohl...
Handlíři jsou zvláštní kategorie kupujících, kteří vlastně až tak vaše zboží koupit nechtějí, zato se chtějí dohadovat o každou korunu. Zejména mají pocit, že specifikovaná cena za poštovné je příliš vysoká a že to přece musí jít poslat levněji. Přitom musím přiznat, že jsem se asi třikrát naopak spálil tím, že jsem cenu poštovného podhodnotil a jednou to vzhledem k prodejní ceně byla dokonce čistá ztráta.
Ale když ponechám stranou, že když stanovím nějakou cenu za dopravu, tak by ji měl kupující brát jako fakt, tak říkám zcela otevřeně, že chci využívat služby, kde lze uplatňovat u pošty záruku. Pokud bych to poslal obyčejným balíkem, sice ušetřím pár korun, ale když se to pak ztratí, mám smůlu. Proto vždy všechno posílám jako cenný balík (v některých případech ještě jako křehký) s náležitě uvedenou cenou.
Handlíře je prostě nejlepší ignorovat a neztrácet s nimi čas. Stačí mít připravený mail (nebo to nejlépe uvádět i do aukcí a na stránce "O mně"), že udané podmínky jsou neměnné a "ber nebo neber".
Občas se objeví další člověk "svého druhu", který se snaží prodávajícího tlačit ke zrušení aukce a prodeji zboží bokem. Opět další kategorie, kterou je dobré ignorovat. Prodávající tak sice ušetří několik málo korun na provizi pro Aukro, ale jednak porušuje podmínky, a hlavně je takový obchod výrazně riskantnější. Takoví "zájemci" totiž mnohdy ani nemají účet na Aukru (čili o jejich totožnosti není jasné vůbec nic), případně ho mají, ale bez obchodní historie. Pokud jde o věc za pár korun, nebylo by to ještě tak hrozné, ale pouštět se do nějakého většího obchodu by byl pořádný hazard.
I když se mi naštěstí nikdy nestalo, že by mi přišlo něco jiného, než jsem dražil, drobné odlišnosti někdy bývají. Je potřeba si dát pozor hlavně na udávané technické parametry, typicky třeba impedanci reprosoustav. Nejlepší je ještě před příhozem si důležité parametry ověřit dotazem u prodávajícího. Může to být třeba jen překlep nebo jiná neúmyslná chyba.
Podobných nešvarů existuje jistě mnohem víc, ale s dalšími skutečně významnými jsem se zatím nesetkal. Kdo nějaké zajímavé zkušenosti má, nechť prosím přispěje do diskuse.
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
29.11.2010 17:59neni problem prodat nekolik desitek levnych veci a nasbirat kladne komentare a potom udelat podvod s drahou veciJá vím. Znám lidi, kteří nabízejí třeba kuchařské recepty posílané e-mailem. Cena "Kup teď" například 5 Kč. Prodají to stovce lidí a hned mají hromadu kladných komentářů. To samozřejmě nemusí znamenat, že chtějí podvádět. U komentářů jde prostě o to, že kdo má víc kladných (a nejlépe žádné záporné), vypadá důvěryhodněji. Někdo také například zasílá zboží na dobírku jen tomu, kdo má určitý počet kladných komentářů.
je to same jako za starych casu kdy se inzerovalo v casopisech, slo to tenkrat jde to i dnesSamozřejmě, že to jde. Ale působí nedůvěryhodně, pokud se někdo snaží dosáhnout toho, aby prodávající zboží stáhl z aukce a prodal to bokem.
Jednou jsem viděl dokonce člověka který za korunu prodával odkazy na stažení Ubuntuneni problem prodat nekolik desitek levnych veci a nasbirat kladne komentare a potom udelat podvod s drahou veciJá vím. Znám lidi, kteří nabízejí třeba kuchařské recepty posílané e-mailem.
Proc davat komentar ihned pote, co dostanu jako prodejce zaplaceno?Protože platbou kupující svůj závazek vyplývající z právního úkonu (uzavření kupní smlouvy) splnil.
Kupujici nemusi byt z nejakeho duvodu se zbozim, pripadnym poskozenim behem prepravy ci dobou doruceni spokojen, takze muze probihat reklamace atd.Reklamace už je samostatná záležitost - tím spíš, že pokud jde o nové zboží a prodávající je podnikatel, bývá záruka 2 roky nebo i více a reklamovat lze tedy i mnohem později.
Kdybych jim komentar udelil ihned po obdrzeni platby, tak me zacnou vydirat tim, ze daji negativ, pokud jim nebudu po vuli.Jenže úplně stejně to může probíhat i opačně. Prodejce může tlačit na (právem) nespokojeného kupujího tím, že za oprávněný negativ dá také negativ, přestože ze strany kupujícího bylo všechno v pořádku.
Komentáře dávám hned, jak dostanu zboží (v případě koupě) a nebo peníze (v případě prodeje). Jestli mi jej partner oplatí nestuduji, ale myslím, že většinou ano. Jen jednou jsem se dotazoval, proč nebyl přidán - odesílal jsem starší monitor, neměl jsem originální obal a nebyl jsem si jist, zda to dorazilo bez problémů. Dostal jsem odpověď, že vše je OK, ale na komentář čekám dodnes. ))