Byl vydán AlmaLinux OS 10 s kódovým názvem Purple Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Na rozdíl od Red Hat Enterprise Linuxu 10 nadále podporuje x86-64-v2.
Byl vydán Mozilla Firefox 139.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 139 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byly publikovány výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu uskutečněného v říjnu 2024. Zúčastnilo se více než 7000 uživatelů. Téměř 93 % z nich například používá uživatelské rozhraní v angličtině.
Lukáš Růžička v článku RamaLama aneb vyháníme lamy na vlastní louku na MojeFedora.cz představuje open source nástroj RamaLama umožňující spouštět jazykové modely v izolovaných OCI kontejnerech, a to bezpečně, bez potřeby mít root přístup k počítači, s podporou GPU či CPU a bez zbytečných obtížností kolem.
Byl vydán Sublime Text 4 Build 4200. Sublime Text (Wikipedie) je proprietární multiplatformní editor textových souborů a zdrojových kódů. Ke stažení a k vyzkoušení je zdarma. Pro další používání je nutná licence v ceně 99 dolarů. Spolu se Sublime Merge je cena 168 dolarů.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.12.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.5. Přehled novinek v Changelogu.
Po 25 letech s číslem 329 končí linuxový časopis Linux Format (Wikipedie, reddit, 𝕏).
Immich z balíčků open source aplikací FUTO je alternativa k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí. Umožňuje vlastní hosting serveru Immich. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.14 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.15. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Cílem tohoto blogpostu je malá testovací anketa: Za jak dlouho se doklikáte k mapě tarifních pásem. Podotýkám že nesmíte použít podobných pomocných prostředků jako google apod.
Za celou touto anketou stojí moje e-mailová korespondence s referentem Dopravního podniku hlavního města Prahy, který reagoval na mou stížnost tvrzením (cituji) : Stránky byly navrženy tak, aby splňovaly standardy přístupnosti a jsou testované i nevidomými uživateli. Pokud se domníváte, že jsme se nějak proti standardům provinili, napište nám, prosím, konkrétní připomínku.
Tak do toho! Připravte si stopky..
Tiskni
Sdílej:
Protože tak mrňavá písmenka by rasterizace rozmazala. Museli by použít rozměrově obrovské PNG, což je nad jejich síly. Pak je třeba uznat, že pokud člověk nezná topografii, hledání názvu zastávky v PDF má něco do sebe. Nakonec se často jedná o původní oficiální mapy, které jdou do tisku a vylepují se v neskutečných rozměrech. Pro ně je optimalizace pro různá výstupní zařízení nepochopitelná nebo „zbytečně“ drahá.
Ale buďtě rád, že to udělali takto. Taky tam mohli vypustit hrůzný JPEG, z kterého by nešlo přečíst nic. (Já mám taky uloženou předrastrovanou brněnskou mapu, protože poppler nepatří mezi rychlíky.)
Třeba od zavedení datových schránek si úředníci zasílají 200DPI JPEGy zabalené do PDF, kde stránka má stovky kilobajtů. Přitom ten samý dokument v DjVu má pár desítek kilobajtů a přitom je vzorkován na 600 DPI. A mohu říci, že vesničky, z kterých vede 128kb/s DSL, opravdu na vlastní kůži poznaly přínos elektronizace veřejné správy.
Mrdka .....
Diletanti jak zvon.
Je to Dopravní podnik hlavního města Prahy? Je. A podstatou není to jestli tu mapu nakonec najdu tam nebo jinde, ale to že ten web prostě není uživatelsky přístupný. A výsledek této ankety je pouze dokladem tohoto tvrzení.
Mimochodem. Odkazem na tuto anketu jsem také obeslal všechny radní hlavního města Prahy, jelikož hl. m. Praha je 100% vlastníkem Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. tedy oni jsou zástupci tohoto hlavního akcionáře. Musím kladně ohodnotit že radní pan Ondřej Pecha zareagoval poměrně rychle - zhruba po hodině. S ohledem na jeho odpověď však soudím že jde o génia k němuž my oslíci z venkova bychom měli s otevřenými ústy vzhlížet, neboť odepsal (doufám že se za zveřejnění odpovědi neurazí) cituji:
Trvalo mi to asi 2 sec.Jen pro ilustraci. Žáden z mých kolegů (a to jsou mezi nimi absolventi ČVUT s červeným diplomem) se nedostal pod jednu minutu. Ba většinou se jim za tu dobu ani nestačila načíst hlavní stránka.
Já to balím, to nemá smysl... Jdu domů.
Jedu do Prahy stejně jako do libovolného jiného města, ale najednou si ještě musím zjišťovat, jak funguje tamní doprava, jelikož funguje odlišně od dopravy jinde. Skvělé! (A bohužel mě to čeká.)Jasně, jízdenky z Olomouce nemůžeš použít v Brně ani v Praze. Tak daleko holt ještě nejsme. Až bude jeden společný dopravní systém v celé republice, bude to jednodušší. V Praze se dá prý platit jízdné i pomocí SMS. To je děs, člověk si musí zjistit, jak to funguje. No a pokud chci najít mapy Pražské integrované dopravy, tak je budu hledat kde? Na stránkách dopravního podniku? Naprosto mi uniká souvislost. Pokud budu chtít najít program Městského divadla v Brně, také je nebudu hledat například na stránkách Martina Havelky.
Docela by mne zajímalo, jak jste ošálil tu opruzující reklamu.Jakou? Já si vůbec žádné nevšiml. Že by ji za mě ošálil FlashBlock?