Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Cílem tohoto blogpostu je malá testovací anketa: Za jak dlouho se doklikáte k mapě tarifních pásem. Podotýkám že nesmíte použít podobných pomocných prostředků jako google apod.
Za celou touto anketou stojí moje e-mailová korespondence s referentem Dopravního podniku hlavního města Prahy, který reagoval na mou stížnost tvrzením (cituji) : Stránky byly navrženy tak, aby splňovaly standardy přístupnosti a jsou testované i nevidomými uživateli. Pokud se domníváte, že jsme se nějak proti standardům provinili, napište nám, prosím, konkrétní připomínku.
Tak do toho! Připravte si stopky..
Tiskni
Sdílej:
Protože tak mrňavá písmenka by rasterizace rozmazala. Museli by použít rozměrově obrovské PNG, což je nad jejich síly. Pak je třeba uznat, že pokud člověk nezná topografii, hledání názvu zastávky v PDF má něco do sebe. Nakonec se často jedná o původní oficiální mapy, které jdou do tisku a vylepují se v neskutečných rozměrech. Pro ně je optimalizace pro různá výstupní zařízení nepochopitelná nebo „zbytečně“ drahá.
Ale buďtě rád, že to udělali takto. Taky tam mohli vypustit hrůzný JPEG, z kterého by nešlo přečíst nic. (Já mám taky uloženou předrastrovanou brněnskou mapu, protože poppler nepatří mezi rychlíky.)
Třeba od zavedení datových schránek si úředníci zasílají 200DPI JPEGy zabalené do PDF, kde stránka má stovky kilobajtů. Přitom ten samý dokument v DjVu má pár desítek kilobajtů a přitom je vzorkován na 600 DPI. A mohu říci, že vesničky, z kterých vede 128kb/s DSL, opravdu na vlastní kůži poznaly přínos elektronizace veřejné správy.
Mrdka .....
Diletanti jak zvon.
Je to Dopravní podnik hlavního města Prahy? Je. A podstatou není to jestli tu mapu nakonec najdu tam nebo jinde, ale to že ten web prostě není uživatelsky přístupný. A výsledek této ankety je pouze dokladem tohoto tvrzení.
Mimochodem. Odkazem na tuto anketu jsem také obeslal všechny radní hlavního města Prahy, jelikož hl. m. Praha je 100% vlastníkem Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. tedy oni jsou zástupci tohoto hlavního akcionáře. Musím kladně ohodnotit že radní pan Ondřej Pecha zareagoval poměrně rychle - zhruba po hodině. S ohledem na jeho odpověď však soudím že jde o génia k němuž my oslíci z venkova bychom měli s otevřenými ústy vzhlížet, neboť odepsal (doufám že se za zveřejnění odpovědi neurazí) cituji:
Trvalo mi to asi 2 sec.Jen pro ilustraci. Žáden z mých kolegů (a to jsou mezi nimi absolventi ČVUT s červeným diplomem) se nedostal pod jednu minutu. Ba většinou se jim za tu dobu ani nestačila načíst hlavní stránka.
Já to balím, to nemá smysl... Jdu domů.
Jedu do Prahy stejně jako do libovolného jiného města, ale najednou si ještě musím zjišťovat, jak funguje tamní doprava, jelikož funguje odlišně od dopravy jinde. Skvělé! (A bohužel mě to čeká.)Jasně, jízdenky z Olomouce nemůžeš použít v Brně ani v Praze. Tak daleko holt ještě nejsme. Až bude jeden společný dopravní systém v celé republice, bude to jednodušší. V Praze se dá prý platit jízdné i pomocí SMS. To je děs, člověk si musí zjistit, jak to funguje. No a pokud chci najít mapy Pražské integrované dopravy, tak je budu hledat kde? Na stránkách dopravního podniku? Naprosto mi uniká souvislost. Pokud budu chtít najít program Městského divadla v Brně, také je nebudu hledat například na stránkách Martina Havelky.
Docela by mne zajímalo, jak jste ošálil tu opruzující reklamu.Jakou? Já si vůbec žádné nevšiml. Že by ji za mě ošálil FlashBlock?