Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Prostě o všem o linuxu o životě o práci atd.
Za papírové dálniční kupony ministerstvo ročně zaplatí kolem tří set milionů korun, stát na nich vybere kolem dvou až tří miliard ročně. Naopak Kapsch ve své studii předpokládá, že by roční provoz vinět stál kolem 800 milionů korun.to vidím pouze jako jedno plus, který tento systém obsahuje. Začínají prosakovat nové verze
Ministerstvo dopravy zatím nemá přesnou cenu za celý projekt, ani cenu jedné elektronické viněty. Hlavním systémovým dodavatelem zůstává firma Kapsch. Ministr dopravy argumentuje tím, že ekonomicky smysluplný začne být projekt přechodem na zpoplatnění reálně projetých kilometrů, což by mělo být zavedeno do dvou let. Ministerstvo počítá s tím, že viněta nebude registrována ani na jméno, ani na konkrétní vozidlo a bude zachována její plná přenositelnost, například mezi více vozidly v rodině. V současné době se vedle koncové ceny řeší i několik technických problémů. Čitelnost elektronických dálničních známek pod mýtnými branami podle expertní komise ministerstva dopravy snižují mj. pokovená čelní skla osobních automobilů, nejisté je i přečtení viněty u vozidel, které se pohybují rychlostmi nad 160 km/h.Tolik citace z MD.
Zpoplatnění dle délky by se muselo řešit opět změnou zákona o silničních komunikacích
Pak se nelze divit, že krádeže těchto krabiček budou na denním pořádku, ono se ani neví zda
Tiskni
Sdílej:
předpokládá, že by roční provoz vinět stál kolem 800 milionů korun
Sakra, to číslo je mi nějaké povědomé, kde jsem ho jen mohl vidět? :-)
Predseda dopravni gay iniciativy prohlasil, ze stat ta sranda prijde na 12 miliard. V teto souvislosti je zajimave se podivat, kdo jak hlasoval. No nebudu vas napinat, rozpoctovi jestrabi v cele s nejlepsim ministrem financi vsech dob opet prokazali, ze statni schodek se zvysi jen pres jejich obstruujici mrtvoly.
a svícení ... nebude, je to přece neekologické
Když dorazil do bytu, bylo už dvaadvacet hodin. Světla zhasnou ve třiadvacet třicet.(1984)
nikdo neví s čím oni přijdou zda to bude to nebo ono
Zkušenost bohužel ukazuje, že je úplně jedno, s čím Kapsch přijde, protože jejich řešení bude stejně vybráno jako nejlepší a stát ho ochotně zaplatí.
Ministerstvo dopravy o zavedení vinět už jedná s provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch, která by měla novou technologii připravit. "V tuto chvíli musíme začít pracovat na přípravě elektronických vinět. Už jsme oslovili firmu Kapsch, protože viněty by byly součástí mýtného systému," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Uvažuje se jak o standardní verzi tedy kdy si koupíte krabičku dokoupíte kupon a jezdíte a i o druhé rozšířené verzi, kdy krabička by sloužila jen jako elektronický záznam a platilo by se od km.Já si nemůžu pomoct, ale určitě to bude buď accounting na straně klienta, nebo ta krabička bude hloupý maják opakující ID. V prvním případě šroubovák a reverzní inženýrství, v druhém lepší rádio a osciloskop…
a kdo nám zaručí, že satelit bude šmírovat jen nad dálnicemi a ne jindeTo už z principu zaručit nejde, protože satelit nešmíruje, jenom vysílá časové značky
V současné době se vedle koncové ceny řeší i několik technických problémů. Čitelnost elektronických dálničních známek pod mýtnými branami podle expertní komise ministerstva dopravy snižují mj. pokovená čelní skla osobních automobilů, nejisté je i přečtení viněty u vozidel, které se pohybují rychlostmi nad 160 km/h.Nemáte někdo na vyhození starý foťák s bateriovým bleskem?
Já si nemůžu pomoct, ale určitě to bude buď accounting na straně klienta, nebo ta krabička bude hloupý maják opakující ID. V prvním případě šroubovák a reverzní inženýrství, v druhém lepší rádio a osciloskop…Druhý případ je trochu horší - pokud by to pracovalo na stejné frekvenci jako mýto pro kamiony (5.8GHz), tak by byl "trochu" problém sehnat osciloskop za nějakou rozumnou cenu (menší než desítky-stovky tisíc Kč). To už mi přijde lepší rešení začít reverzovat mýtnou bránu :) Nicméně mám takový pocit, že to mýtné pro kamiony není jen hloupý RFID čip (koneckonců, proč by to jinak bylo v tak velké krabičce?)
Nemáte někdo na vyhození starý foťák s bateriovým bleskem?EMP generátor? Obávám se, že ty jednotky J by na zničení mýtné brány nestačily.
Druhý případ je trochu horší - pokud by to pracovalo na stejné frekvenci jako mýto pro kamiony (5.8GHz), tak by byl "trochu" problém sehnat osciloskop za nějakou rozumnou cenu (menší než desítky-stovky tisíc Kč).Aha. No, třeba tam bude nějaká rádiem dekódovatelné modulace a na osciloskop nám už poleze jen NF výstup. Taky je možnost reverzovat čip ve vinětě.
zničení mýtné brányVinět, vinět…
Aha. No, třeba tam bude nějaká rádiem dekódovatelné modulace a na osciloskop nám už poleze jen NF výstup. Taky je možnost reverzovat čip ve vinětě.No, uvidíme. Každopádně, řekl bych, že v tom bude nějaká sofistikovanější elektronika - přece jenom, je to (alespoň v případě mýtného pro kamiony) poměrně dost velká krabička.
Vinět, vinět…To jsem si říkal, ale kdyby to byl jen klasický samolepkový RFID čip tak kladivo (nebo mikrovlnka) bude jistější.
To jsem si říkal, ale kdyby to byl jen klasický samolepkový RFID čip tak kladivo (nebo mikrovlnka) bude jistější.DISCLAIMER: Opravdu to s ničením vinět nemyslím vážně. Není požadavkem možnost provedení na dálku a na pohled nepoznatelně? PS chválím naši jídelnu, že používá kontaktní čipy
V Německu jsou oproti většině okolních Evropských států řidiči osobních automobilů od nutnosti platit dálniční poplatky ušetřeni. V dnešní době je průjezd Německých dálnic pro všechny osobní automobily zdarma a výběr poplatků poplatků probíhá pouze u vozů nad 12t a to v podobě elektronického mýtného. odkaz
Nový systém se nazývá Toll Collect a vztahuje se na jízdy nákladních automobilů s celkovou hmotností nad dvanáct tun. Je to první a dosud jediný systém, který se obejde bez dálničních pokladen. Systém je totiž založen na satelitním sledování kamionů, v jejichž palubní desce je umístěn speciální přístroj ve velikosti autorádia (takzvaný On Board Unit neboli OBU), který na kilometr přesně určuje ujetou trasu a její cenu. Pokud se dá automobil do pohybu, systém automaticky registruje, kde se přesně nachází. OBU pak vypočítá výši poplatku a pošle tuto informaci do centrály, která ji vyúčtuje se spediční firmou. toll-collect
pre
slouží pro předformátovaný text (např. kusy kódu). Pro citáty je určen element blockquote
.
Což má zásadní problém, že když se změní výše nebo rozsah zpoplatnění, tak se bude účtovat podle starého nastavení. Řešit se to dá dvěma způsoby: předávat trajektorii (to je to nenáviděné sledování) nebo zajistit aktualizaci nastavení krabice.
Vzhledem k tomu, že komunikace stejně musí být obousměrná (aby krabice věděla, že se vyúčtování cestou neztratilo) a musí být kryptograficky zabezpečená (aby se údaje nefalšovaly), tak si dovedu představit řešení, že krabice bude ukládat trajektorii, před přenosem vyúčtování se povinně stáhne aktualizace ceníku, krabice vypočte správnou cenu a tu odešle. Pomocí kryptografie lze vynutit, aby všechny fáze byly vykonány v tomto a ne jiném pořadí.
Jediný problém je, že takové vyúčtování bude nějakou dobu trvat. Ale to je jen otázka vhodně nastavené časové tolerance.