Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.
Jack Dorsey představil (𝕏, Nostr) svůj nový projekt bitchat. Jedná se o bezpečnou decentralizovanou peer-to-peer aplikaci pro zasílání zpráv bez potřeby internetu, serverů a telefonních čísel. Využívá se Bluetooth Mesh Network. Detaily v technické dokumentaci. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Unlicense.
Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové verzi 3.3 "Far Above the Clouds". Nově je postaven na Qt6/KF6 a využívá GStreamer místo Phononu.
Společnost IBM představila novou generaci svých serverů: IBM Power11.
Multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem Ardour byla postavena na GTK2. Vývojáři neplánovali její portaci na GTK3 nebo GTK4. Naopak, v lednu loňského roku si vytvořili vlastní fork GTK2 s názvem YTK. Ten v únoru letošního roku přestal být volitelným a nově byla zcela odstraněna podpora GTK2.
Byla vydána nová verze 6.4 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Společnost initMAX pořádá sérii bezplatných webinářů věnovaných novému Zabbixu 7.4. Podrobnosti a registrace na webu initMAX.
… více »Byla vydána verze 7.0 open source platformy pro správu vlastního cloudu OpenNebula (Wikipedie). Kódový název nové verze je Phoenix. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Za posledních pár měsíců jsem prošel několika projekty, mnohé z nich jsem urychleně opustil, u některých zatím zůstávám. Setkávám s dalšími a dalšími situacemi, které mne v různých projektech nepříjemně překvapují, někdy snad až příliš.
Rozhodl jsem se tedy sepsat pár faktorů, kterých si budu všímat, až příště budu chtít pomoci nějakému softwarovému projektu. Pokud jsou Vaše priority odlišné, budu rád, pokud se podělíte o Vaše názory.
Kupředu k bodům:
Někdo je v tomto možná až příliš velký konzervativec, ale v základu měl pravdu - projekt bez dobré přípravy nemá moc valnou naději na kvalitní výsledek. Fáze vývoje a cílové vlastnosti programu by neměly být závislé na tom, jak v libovolném okamžiku rozhodne vůdčí programátor (obvyklé), ale spíše by měly být na začátku vývoje jasně sepsány a na viditelném místě uschovány. "Bazarový vývoj" má největší úspěch v případě, že každý z trhovců přesně ví, co dělá, a tuší také, na čem se pracuje u ostatních.
S konfliktním (a značně tvrdohlavým) vývojářem se lehko dostanete do hádky, načež on si o Vás prostě negativní obrázek udělá, ať budete argumentovat sebelépe. Podobnou variantou je vývojář, který nedokáže ustoupit ze svých nároků nebo není schopen uznat svou chybu (dezinformace je v tomhle hodně častá). Jakmile existuje velice podobný otevřený projekt (např. 2 frontendy jednoho programu, oba pod QT), avšak vývojáři se nedokážou shodnout na spojení, raději si svou spolupráci promyslete - není nic méně konstruktivního než flamewars.
Vývojář Vás někdy nemůže o něčem informovat také proto, že to jednoduše neví. Projekt musí stát na pevných komunikačních základech, nejenom na jednom mailing listu a kanálu na IRC. Přehledné záznamy o komunikaci na emailové konferenci jsou nezbytné, další důležitý bod je přehledná (a obsáhlá) webová stránka (s cílovými vlastnostmi projektu - bod 1), dále například malá wiki pro koordinaci práce na jednotlivých součástech programu.
To by ode mne stačilo, teď jste na řadě Vy.
Tiskni
Sdílej:
"Pak tu jsou projekty bez dokumentace, které si píšou programátoři sami pro sebe. Nemám rád programy bez dokumentace! Raději budu mít program špičkově zdokumentovaný s menším množstvím funkcí než nezdokumentovaný bastl."Knuth věděl, proč píše TeX ve WEBu...