Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Za posledních pár měsíců jsem prošel několika projekty, mnohé z nich jsem urychleně opustil, u některých zatím zůstávám. Setkávám s dalšími a dalšími situacemi, které mne v různých projektech nepříjemně překvapují, někdy snad až příliš.
Rozhodl jsem se tedy sepsat pár faktorů, kterých si budu všímat, až příště budu chtít pomoci nějakému softwarovému projektu. Pokud jsou Vaše priority odlišné, budu rád, pokud se podělíte o Vaše názory.
Kupředu k bodům:
Někdo je v tomto možná až příliš velký konzervativec, ale v základu měl pravdu - projekt bez dobré přípravy nemá moc valnou naději na kvalitní výsledek. Fáze vývoje a cílové vlastnosti programu by neměly být závislé na tom, jak v libovolném okamžiku rozhodne vůdčí programátor (obvyklé), ale spíše by měly být na začátku vývoje jasně sepsány a na viditelném místě uschovány. "Bazarový vývoj" má největší úspěch v případě, že každý z trhovců přesně ví, co dělá, a tuší také, na čem se pracuje u ostatních.
S konfliktním (a značně tvrdohlavým) vývojářem se lehko dostanete do hádky, načež on si o Vás prostě negativní obrázek udělá, ať budete argumentovat sebelépe. Podobnou variantou je vývojář, který nedokáže ustoupit ze svých nároků nebo není schopen uznat svou chybu (dezinformace je v tomhle hodně častá). Jakmile existuje velice podobný otevřený projekt (např. 2 frontendy jednoho programu, oba pod QT), avšak vývojáři se nedokážou shodnout na spojení, raději si svou spolupráci promyslete - není nic méně konstruktivního než flamewars.
Vývojář Vás někdy nemůže o něčem informovat také proto, že to jednoduše neví. Projekt musí stát na pevných komunikačních základech, nejenom na jednom mailing listu a kanálu na IRC. Přehledné záznamy o komunikaci na emailové konferenci jsou nezbytné, další důležitý bod je přehledná (a obsáhlá) webová stránka (s cílovými vlastnostmi projektu - bod 1), dále například malá wiki pro koordinaci práce na jednotlivých součástech programu.
To by ode mne stačilo, teď jste na řadě Vy.
Tiskni
Sdílej:
"Pak tu jsou projekty bez dokumentace, které si píšou programátoři sami pro sebe. Nemám rád programy bez dokumentace! Raději budu mít program špičkově zdokumentovaný s menším množstvím funkcí než nezdokumentovaný bastl."Knuth věděl, proč píše TeX ve WEBu...