Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Za posledních pár měsíců jsem prošel několika projekty, mnohé z nich jsem urychleně opustil, u některých zatím zůstávám. Setkávám s dalšími a dalšími situacemi, které mne v různých projektech nepříjemně překvapují, někdy snad až příliš.
Rozhodl jsem se tedy sepsat pár faktorů, kterých si budu všímat, až příště budu chtít pomoci nějakému softwarovému projektu. Pokud jsou Vaše priority odlišné, budu rád, pokud se podělíte o Vaše názory.
Kupředu k bodům:
Někdo je v tomto možná až příliš velký konzervativec, ale v základu měl pravdu - projekt bez dobré přípravy nemá moc valnou naději na kvalitní výsledek. Fáze vývoje a cílové vlastnosti programu by neměly být závislé na tom, jak v libovolném okamžiku rozhodne vůdčí programátor (obvyklé), ale spíše by měly být na začátku vývoje jasně sepsány a na viditelném místě uschovány. "Bazarový vývoj" má největší úspěch v případě, že každý z trhovců přesně ví, co dělá, a tuší také, na čem se pracuje u ostatních.
S konfliktním (a značně tvrdohlavým) vývojářem se lehko dostanete do hádky, načež on si o Vás prostě negativní obrázek udělá, ať budete argumentovat sebelépe. Podobnou variantou je vývojář, který nedokáže ustoupit ze svých nároků nebo není schopen uznat svou chybu (dezinformace je v tomhle hodně častá). Jakmile existuje velice podobný otevřený projekt (např. 2 frontendy jednoho programu, oba pod QT), avšak vývojáři se nedokážou shodnout na spojení, raději si svou spolupráci promyslete - není nic méně konstruktivního než flamewars.
Vývojář Vás někdy nemůže o něčem informovat také proto, že to jednoduše neví. Projekt musí stát na pevných komunikačních základech, nejenom na jednom mailing listu a kanálu na IRC. Přehledné záznamy o komunikaci na emailové konferenci jsou nezbytné, další důležitý bod je přehledná (a obsáhlá) webová stránka (s cílovými vlastnostmi projektu - bod 1), dále například malá wiki pro koordinaci práce na jednotlivých součástech programu.
To by ode mne stačilo, teď jste na řadě Vy.
Tiskni
Sdílej:
"Pak tu jsou projekty bez dokumentace, které si píšou programátoři sami pro sebe. Nemám rád programy bez dokumentace! Raději budu mít program špičkově zdokumentovaný s menším množstvím funkcí než nezdokumentovaný bastl."Knuth věděl, proč píše TeX ve WEBu...