MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Jak mnozí z vás tuší (a mnozí taky ne), zvolil jsem název tohoto blogspotu podle písničky od Faithless (odkaz vede na vltavu). Z názvu už docela logicky plyne, že za tím bude elektronická muzika, Djové a podobné věci.
Varování: Já elektronickou muziku poslouchám, takže jsem pravděpodobně tak zaujatý, jak jen můžu být. Ostatně se můžete sami přesvědčit na last.fm (dříve Audioscrobbler). Uvedu citát o muzice (tuším, že Carla Coxe), se kterým se ztotožňuju.
Music never separated people, no one style of music is better then the other, no one style is truer then the other. Its ALL MUSIC!
Já uznávám pouze dva hudební styly a to je muzika, co se mi líbí a zbytek. Proto je taky možné, abych měl v první desítce vedle sebe Massive Attack, Faithless, Divokýho Billa, Red Hor Chilly Peppers i Rammsteina (přestože neznám druhého takového pošuka, co by poslouchal tolik různých stylů ).
DJ, či-li disk jockey je člověk, který pouští nějakou muziku. Ač se to nezdá, tak první DJs byli ve spojených státech v rádiích už v padesátých letech! Většina lidí proto zná buď ty z rádia, nebo ty z diskoték. Ani v jednom případě není důvod je jakkoliv oslavovat, protože se jejich práce dokáže se ctí zhostit dobře udělaný playlist a generátor "vtipných" hlášek dnes určitě zvládnou počítače také. Pak už stačí slušný rozpoznávač řeči[1] a najednou zjistíte, že máte "elektronického DJ".
![]() |
![]() |
Ovšem wikipedie obsahuje i sekci The DJ as an artist a z toho plyne, že mimo těch "obyčejných" Djs existují i tací, kteří jsou označováni za umělce. Příkladem mohou být
V čem se tedy liší prvně jmenovaných od těch druhých? Základním rozdílem je, že zatímco rádiový Djs pouští mechanicky jednu písničku za druhou, tak ti druzí mixují dvě (nebo více) dohromady[4] a tím vytváří úplně novou, která neexistovala. Každý DJ má vlastní techniku, vlastní styl, takže mix ze stejných tracků nebude u různých Djs stejný, u každého bude znít jinak. Moment, teď jsem použil slovo track. Track má naprosto stejný význam jako na CD, je to prostě zvuková stopa. Jako termín je daleko přesnější, protože se mnohdy nejedná o písničky v klasickém slova smyslu.
Dalším rozdílem je skutečnost, že velká část z nich jsou i producenti. To znamená, že tvoří vlastní muziku, vlastní tracky. Ať již čistě na PC (např česká DJ Lucca používá Fruity Loops), nebo čistě postaru, analogově, (britský Makaton).
Dalším termínem je set, což je vystoupení DJ na nějaké party (dělají se i rádiové sety, například na bbc1). DJ prostě přijede s kufrem plným LP[5] disků, stoupne si za mixážní pult a začne. Jeho kvalita se mj odvíjí i od toho, jak dokáže "pracovat" s lidmi, kteří ho poslouchají. Proto se nedá říct, že je mixování mechanický, strojový proces, naopak, lidská složka je tam nenahraditelná.
Techno, já ti složím techno za 10 minut na počítači, to není muzika. Takhle mluví lidé, kteří nemají o ničem ani potuchy (přesto jim to nezabraňuje shazovat něco, čemu nerozumí). Nemluvě o tom, že jediné, co "složí" bude tak basová linka. Elektronická hudba začala vznika už v šedesátých letech a rozhodně se k tomu nepoužíval Eniac :). Naopak, s rozvojem techniky vznikaly nové, (analogové) elektronické nástroje, syntézátory, samplery, ... . Jedna z prvních kapel, které je začali používat byli i takový Beatles, Pink Floyd, nebo němečtí Kraftwerk, později například Vangelis, nebo Jean Michel Jarre a ještě později Moby, Orbital, Björk, ... .
Je docela logické, že s rozvojem techniky dochází k nahrazování analogové techniky digitální, hudba není vyjímkou. Dnes se teda každý může stát umělcem, stačí počítač, zvukovka a nějaký software z warezu, nemusí ani znát noty. Skutečnost je jiná. Já dyž si stáhnu Gimpa (nebo raději Photoshop, ten přeci používají profíci) a něco v něm nakreslím, jsem hned profesionální grafik, nebo dokonce umělec? Jako ve všech oblastech lidské práce potřebujete talent a hlavně tréning.
Elektronická hudba je velmi rozsáhlá. Sahá od komerčních disko sraček[6] typu Verona (což je právě to, co má většina lidí asociované pod slovem techno), přes kapely typu Scooter, kteří podle mě pouze dokola vykrádají jedno hudební téma. Dále tam patří raveři (dnes se jim říká teknaři), kteří pořádají, většinou nelegálně, party za pomocí mobilních soundsystémů. I rockové kapely mají Djs (Limp Bizkit, Linkink Park), celkem zvláštní může vypadat kombinace s jazzem (acid jazz). Čistě elektroničtí muzikanti (Moby[7]) a kapely (Massive Attack, Chemical Brothers, Underworld), docela výlučnou skupinou tvoří hip-hopeři a v neposlední řadě také výš zmiňovaní Djs.
Tento zápis jsem začal psát už dříve, ale dnes jsem zjistil, že 21. srpna zemřel vynálezce syntézátoru Robert Moog.
Tiskni
Sdílej:
13:22 * elviin listening to 13 - Underworld - Born Slippy