Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Jak mnozí z vás tuší (a mnozí taky ne), zvolil jsem název tohoto blogspotu podle písničky od Faithless (odkaz vede na vltavu). Z názvu už docela logicky plyne, že za tím bude elektronická muzika, Djové a podobné věci.
Varování: Já elektronickou muziku poslouchám, takže jsem pravděpodobně tak zaujatý, jak jen můžu být. Ostatně se můžete sami přesvědčit na last.fm (dříve Audioscrobbler). Uvedu citát o muzice (tuším, že Carla Coxe), se kterým se ztotožňuju.
Music never separated people, no one style of music is better then the other, no one style is truer then the other. Its ALL MUSIC!
Já uznávám pouze dva hudební styly a to je muzika, co se mi líbí a zbytek. Proto je taky možné, abych měl v první desítce vedle sebe Massive Attack, Faithless, Divokýho Billa, Red Hor Chilly Peppers i Rammsteina (přestože neznám druhého takového pošuka, co by poslouchal tolik různých stylů
).
DJ, či-li disk jockey je člověk, který pouští nějakou muziku. Ač se to nezdá, tak první DJs byli ve spojených státech v rádiích už v padesátých letech! Většina lidí proto zná buď ty z rádia, nebo ty z diskoték. Ani v jednom případě není důvod je jakkoliv oslavovat, protože se jejich práce dokáže se ctí zhostit dobře udělaný playlist a generátor "vtipných" hlášek dnes určitě zvládnou počítače také. Pak už stačí slušný rozpoznávač řeči[1] a najednou zjistíte, že máte "elektronického DJ".
![]() |
![]() |
Ovšem wikipedie obsahuje i sekci The DJ as an artist a z toho plyne, že mimo těch "obyčejných" Djs existují i tací, kteří jsou označováni za umělce. Příkladem mohou být
V čem se tedy liší prvně jmenovaných od těch druhých? Základním rozdílem je, že zatímco rádiový Djs pouští mechanicky jednu písničku za druhou, tak ti druzí mixují dvě (nebo více) dohromady[4] a tím vytváří úplně novou, která neexistovala. Každý DJ má vlastní techniku, vlastní styl, takže mix ze stejných tracků nebude u různých Djs stejný, u každého bude znít jinak. Moment, teď jsem použil slovo track. Track má naprosto stejný význam jako na CD, je to prostě zvuková stopa. Jako termín je daleko přesnější, protože se mnohdy nejedná o písničky v klasickém slova smyslu.
Dalším rozdílem je skutečnost, že velká část z nich jsou i producenti. To znamená, že tvoří vlastní muziku, vlastní tracky. Ať již čistě na PC (např česká DJ Lucca používá Fruity Loops), nebo čistě postaru, analogově, (britský Makaton).
Dalším termínem je set, což je vystoupení DJ na nějaké party (dělají se i rádiové sety, například na bbc1). DJ prostě přijede s kufrem plným LP[5] disků, stoupne si za mixážní pult a začne. Jeho kvalita se mj odvíjí i od toho, jak dokáže "pracovat" s lidmi, kteří ho poslouchají. Proto se nedá říct, že je mixování mechanický, strojový proces, naopak, lidská složka je tam nenahraditelná.
Techno, já ti složím techno za 10 minut na počítači, to není muzika. Takhle mluví lidé, kteří nemají o ničem ani potuchy (přesto jim to nezabraňuje shazovat něco, čemu nerozumí). Nemluvě o tom, že jediné, co "složí" bude tak basová linka. Elektronická hudba začala vznika už v šedesátých letech a rozhodně se k tomu nepoužíval Eniac :). Naopak, s rozvojem techniky vznikaly nové, (analogové) elektronické nástroje, syntézátory, samplery, ... . Jedna z prvních kapel, které je začali používat byli i takový Beatles, Pink Floyd, nebo němečtí Kraftwerk, později například Vangelis, nebo Jean Michel Jarre a ještě později Moby, Orbital, Björk, ... .
Je docela logické, že s rozvojem techniky dochází k nahrazování analogové techniky digitální, hudba není vyjímkou. Dnes se teda každý může stát umělcem, stačí počítač, zvukovka a nějaký software z warezu, nemusí ani znát noty. Skutečnost je jiná. Já dyž si stáhnu Gimpa (nebo raději Photoshop, ten přeci používají profíci) a něco v něm nakreslím, jsem hned profesionální grafik, nebo dokonce umělec? Jako ve všech oblastech lidské práce potřebujete talent a hlavně tréning.
Elektronická hudba je velmi rozsáhlá. Sahá od komerčních disko sraček[6] typu Verona (což je právě to, co má většina lidí asociované pod slovem techno), přes kapely typu Scooter, kteří podle mě pouze dokola vykrádají jedno hudební téma. Dále tam patří raveři (dnes se jim říká teknaři), kteří pořádají, většinou nelegálně, party za pomocí mobilních soundsystémů. I rockové kapely mají Djs (Limp Bizkit, Linkink Park), celkem zvláštní může vypadat kombinace s jazzem (acid jazz). Čistě elektroničtí muzikanti (Moby[7]) a kapely (Massive Attack, Chemical Brothers, Underworld), docela výlučnou skupinou tvoří hip-hopeři a v neposlední řadě také výš zmiňovaní Djs.
Tento zápis jsem začal psát už dříve, ale dnes jsem zjistil, že 21. srpna zemřel vynálezce syntézátoru Robert Moog.
Tiskni
Sdílej:
13:22 * elviin listening to 13 - Underworld - Born Slippy
).

, samozřejmě, že nejsou. Já jenom, že znám spoustu lidí (poslouchající třeba zrovna Beatles), kteří by nikdy neposlouchali něco tak podřadného, jako je elektronická muzika. Naštěstí Beatles nebyli tak zabednění a nebáli se používat nové nástroje.
Ad samply, to ony se všechny digitální mašiny staví tak, aby věrně kopírovaly právě ty "klasické" analogové stroje, takže bych se těm 60 létům ani moc nedivil.
)) (tedy to tuc-tuc, co se pouští na diskotékách, pařbách či jak tomu říkáme :) )
Ale jsem rád, že jste mi tímto článkem otevřel oči, že techno není jen to výše uvedené.
Každopádně nikomu neberu jeho názor na mjůzik...