Waydroid (Wikipedie, GitHub) byl vydán v nové verzi 1.6.0. Waydroid umožňuje spouštět aplikace pro Android na běžných linuxových distribucích. Běhové prostředí vychází z LineageOS.
Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 159 (pdf).
Hru Warhammer: Vermintide 2 (ProtonDB) lze na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do pondělí 24. listopadu.
Virtualizační software Xen (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 4.21. Podrobnosti v poznámkách k vydání a přehledu nových vlastností.
Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur (téměř 11 miliard Kč) na rozšíření výroby amerického producenta polovodičů onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Komise o tom informovala v dnešní tiskové zprávě. Společnost onsemi by podle ní do nového závodu v Rožnově pod Radhoštěm měla investovat 1,64 miliardy eur (téměř 40 miliard Kč).
Zdá se, že ta myšlenka už napadla každého, kdo se trochu motá kolem počítačů a programování. Jak to vlastně začalo? V čem se vůbec píše takový překladač? Je jasné, že gcc se píše v jazyce C, ale co v době, kdy C nebylo? Co by se vůbec stalo, kdyby nějaký virus smazal všechny překladače?
V pradávných dobách (tak 50. léta minulého století), kdy vznikaly první předchůdci dnešních počítačů, ovšem s "výkonem" nad kterým by ohrnula nos i vaše kalkulačka, software prakticky neexistoval. Programování se sestávalo z propojování patřičných vodičů a hlavně z výměn porouchaných relé a elektronek. Je zajímavé, že staré obrázky Eniacu nejvíce připomínají zapojení síťových prvků
.
Dalším vývojem se počítače začaly podobat těm, co známe dnes. Dostaly aritmeticko-logické jednotky, vstupně-výstupní porty, řadiče pro paměť a spoustu těch nezbytných věcí, které dělají počítač počítačem. Také programování se změnilo, místo "drátařiny" se začalo psát ve strojovém kódu daného procesoru. Ti nejlepší ze sebe sypali opkódy instrukcí a použitých registrů z paměti.
Naproti tomu ti, kterým se nechtělo tohle pamatovat, přemýšleli, až dali dohromady něco, co se česky správně, ale nepěkně, nazývá jazyk symbolických instrukcí. Lidově řečeno assembler. Ten zavedl lidsky zapamatovatelné názvy instrukcí a registrů. Také lebely, takže nebylo nutné adresy skoků počítat ručně, ale stačilo symbolické pojmenování skoků (proto ten český název).
No a právě assembler je tím základem libovolného jazyka. Pokud vymyslíme zbrusu novou platformu, tak první, co asi uděláme je, že na ni portujeme překladač jazyka C (anebo interpret Lispu). Ovšem dnes není potřeba jej psát celý v assembleru naší nové platformy, ale pouze patřičně upravit tu část, která generuje binární kód. Ale v dobách, kdy K&R C vytvářeli, tak museli pochopitelně celý překladač psát v assembleru (nebo v jiném jazyce -- že by v B?).
Ale když už máme překladač jazyka, můžeme jeho další verzi psát přímo v tom jazyce. Jazyk, který je dost mocný na to, aby v něm mohl být implementován jeho překladač se nazývá self-hosting a prvním takovým jazykem byl Lisp (alespoň to tvrdí wikipedia, já sám znám Lisp pouze jako interpretovaný jazyk). A po něm jazyky C a Pascal, případně Java, ... .
Současným příkladem tvorby překladače (interpretru) pro nový self-hosting jazyk je Perl6. Protože není Perl6 ještě hotový, je jeho interpret Pugs napsán v Haskellu.
Tiskni
Sdílej:
Ti nejlepší ze sebe sypali opkódy instrukcí a použitých registrů z paměti.
Vzpomínám si, že instrukci CALL jsem dlouho říkal "CD". To jsem netušil, že patřím k nejlepším, myslel jsem, že je to jen tím, že než se objevil DAM, neexistoval pro PMD-85 slušný assembler… :-)
Jazyk, který je dost mocný na to, aby v něm mohl být implementován jeho překladač se nazývá self-hosting a prvním takovým jazykem byl Lisp ... A po něm jazyky C a Pascal, případně JavaNo, já nevím, ale IMO takovej vlastní javac by asi běžel jen v JVM, ale to nechcu kecat. Spot je to hezkej, chválím
javac napsaný v Javě
. To není problém, pokud chceš překládat javovské programy, chceš je pravděpodobně i spouštět, takže JVM potřebuješ tak jako tak. Samotné JVM (aspoň to od Sunu) je afaik v C++.
). Mrknu se na to
. IAS jsem neměl, já měl ještě Strojově orientované jazyky, ale myslím, že to bude hodně podobné.
Ale mohl to byt jen dojem, prepis z te prednasky nemam :)