Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Zdá se, že ta myšlenka už napadla každého, kdo se trochu motá kolem počítačů a programování. Jak to vlastně začalo? V čem se vůbec píše takový překladač? Je jasné, že gcc se píše v jazyce C, ale co v době, kdy C nebylo? Co by se vůbec stalo, kdyby nějaký virus smazal všechny překladače?
V pradávných dobách (tak 50. léta minulého století), kdy vznikaly první předchůdci dnešních počítačů, ovšem s "výkonem" nad kterým by ohrnula nos i vaše kalkulačka, software prakticky neexistoval. Programování se sestávalo z propojování patřičných vodičů a hlavně z výměn porouchaných relé a elektronek. Je zajímavé, že staré obrázky Eniacu nejvíce připomínají zapojení síťových prvků
.
Dalším vývojem se počítače začaly podobat těm, co známe dnes. Dostaly aritmeticko-logické jednotky, vstupně-výstupní porty, řadiče pro paměť a spoustu těch nezbytných věcí, které dělají počítač počítačem. Také programování se změnilo, místo "drátařiny" se začalo psát ve strojovém kódu daného procesoru. Ti nejlepší ze sebe sypali opkódy instrukcí a použitých registrů z paměti.
Naproti tomu ti, kterým se nechtělo tohle pamatovat, přemýšleli, až dali dohromady něco, co se česky správně, ale nepěkně, nazývá jazyk symbolických instrukcí. Lidově řečeno assembler. Ten zavedl lidsky zapamatovatelné názvy instrukcí a registrů. Také lebely, takže nebylo nutné adresy skoků počítat ručně, ale stačilo symbolické pojmenování skoků (proto ten český název).
No a právě assembler je tím základem libovolného jazyka. Pokud vymyslíme zbrusu novou platformu, tak první, co asi uděláme je, že na ni portujeme překladač jazyka C (anebo interpret Lispu). Ovšem dnes není potřeba jej psát celý v assembleru naší nové platformy, ale pouze patřičně upravit tu část, která generuje binární kód. Ale v dobách, kdy K&R C vytvářeli, tak museli pochopitelně celý překladač psát v assembleru (nebo v jiném jazyce -- že by v B?).
Ale když už máme překladač jazyka, můžeme jeho další verzi psát přímo v tom jazyce. Jazyk, který je dost mocný na to, aby v něm mohl být implementován jeho překladač se nazývá self-hosting a prvním takovým jazykem byl Lisp (alespoň to tvrdí wikipedia, já sám znám Lisp pouze jako interpretovaný jazyk). A po něm jazyky C a Pascal, případně Java, ... .
Současným příkladem tvorby překladače (interpretru) pro nový self-hosting jazyk je Perl6. Protože není Perl6 ještě hotový, je jeho interpret Pugs napsán v Haskellu.
Tiskni
Sdílej:
Ti nejlepší ze sebe sypali opkódy instrukcí a použitých registrů z paměti.
Vzpomínám si, že instrukci CALL jsem dlouho říkal "CD". To jsem netušil, že patřím k nejlepším, myslel jsem, že je to jen tím, že než se objevil DAM, neexistoval pro PMD-85 slušný assembler… :-)
Jazyk, který je dost mocný na to, aby v něm mohl být implementován jeho překladač se nazývá self-hosting a prvním takovým jazykem byl Lisp ... A po něm jazyky C a Pascal, případně JavaNo, já nevím, ale IMO takovej vlastní javac by asi běžel jen v JVM, ale to nechcu kecat. Spot je to hezkej, chválím
javac napsaný v Javě
. To není problém, pokud chceš překládat javovské programy, chceš je pravděpodobně i spouštět, takže JVM potřebuješ tak jako tak. Samotné JVM (aspoň to od Sunu) je afaik v C++.
). Mrknu se na to
. IAS jsem neměl, já měl ještě Strojově orientované jazyky, ale myslím, že to bude hodně podobné.
Ale mohl to byt jen dojem, prepis z te prednasky nemam :)