Byla vydána nová verze 2.45.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 96 vývojářů, z toho 38 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze počáteční podporu repozitářů, ve kterých lze používat SHA-1 i SHA-256.
Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Právě se "bavím" prolézáním Squeaku a hledáním nějakých metod. Netuším proč, ale Smalltalk (nebo spíše Squeak) mi příliš k srdci nepřirostl. I když vidím jeho schopnosti a líbí se mi koncept image, skutečnost, že můžu změnit cokoliv a mraky dalších super vlastností, jazyk samotný mě z nějakého důvodu odpuzuje - rozhodně je mi syntakticky odporný. Svojí roli může mít i prostředí Squeaku, z něhož jsem opravdu velice "nadšený" a velice rád je používám.
Přestože se mi zdá, že se spousta Smalltalkerů "baví" kopáním do Javy a C++, domnívám se, že skutečná výzva pro tento jazyk je Lisp. Jazyk, který mi na vysoké dokázali poměrně dost znechutit, přesto se k němu chci po skončení zkoušek, diplomek a promocí, vrátit a prozkoumat jej. Jazyk, který mě fascinuje a narozdíl od Smalltalku se mi jeho syntaxe skutečně líbí (mám rád závorky ).
Při shánění informací o Smalltalku a Lispu jsem nacházel odkazy na článek s názvem Pomsta Nerdů, kterýžto byl z původního umístění stažen (a mě se nechtělo číst anglický originál). Naštěstí tu máme webový archív, kde si můžete Pomstu Nerdů přečíst. Je tu nějaký Smalltalker a Lispař v jedné osobě, který by dokázal oba jazyky (pokud možno objektivně) porovnat?
Tiskni Sdílej:
jee to je ale nahoda, na tenhle clanek sem zrovna nedavno narazil pri prochazeni wikipedie. akorat tady v tom ceskym prekladu mi nak chybi apendix s ukazkama kodu a porovnanim ostatnich jazyku. doporucuju precist si original.
taky bych se lisp nekdy rad naucil, vypada to jako dobra vyzva...
Smalltalk je mnohem "objektovější" a čistší jazyk než Java nebo C# (o C++ ani nemluvim ).O tom jsem psal, srovnávat Smalltakl a Javu je jako srovnávat kamión s Ferrari. To, že je Smalltalk skutečně mocný jazyk vím, ale mě jeho syntaxe přijde hrozná.
Zato LISP a jeho závorkové peklo se mi hnusí Věřím že je to taky mocný jazyk, ale těch závorek je prostě přílišSto lidí, sto chutí. Mě se na Lispu závorky líbí, kód vypadá vcelku uhlazeně