abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:22 | Nová verze

    SuperTux (Wikipedie), tj. klasická 2D plošinovka inspirovaná sérií Super Mario, byl vydán v nové verzi 0.7.0. Videoukázka na YouTube. Hrát lze i ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 03:11 | Zajímavý projekt

    Ageless Linux je linuxová distribuce vytvořená jako politický protest proti kalifornskému zákonu o věkovém ověřování uživatelů na úrovni OS (AB 1043). Kromě běžného instalačního obrazu je k dispozici i konverzní skript, který kompatibilní systém označí za Ageless Linux a levné jednodeskové počítače v ceně 12$ s předinstalovaným Ageless Linuxem, které se chystají autoři projektu dávat dětem. Ageless Linux je registrován jako operační

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 15:33 | Humor

    PimpMyGRC upravuje vzhled toolkitu GNU Radio a přidává alternativní barevná témata. Primárním cílem autora bylo pouze vytvořit tmavé prostředí vhodné pro noční práci, nicméně k dispozici je nakonec celá škála barevných schémat včetně možností různých animací a vizuálních efektů (plameny, matrix, bubliny...), které nepochybně posunou uživatelský zážitek na zcela jinou úroveň. Témata jsou skripty v jazyce Python, které nahrazují

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 14:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    FRANK OS je open-source operační systém pro mikrokontrolér RP2350 (s FRANK M2 board) postavený na FreeRTOS, který přetváří tento levný čip na plně funkční počítač s desktopovým uživatelským rozhraním ve stylu Windows 95 se správcem oken, terminálem, prohlížečem souborů a knihovnou aplikací, ovládaný PS/2 myší a klávesnicí, s DVI video výstupem. Otázkou zůstává, zda by 520 KB SRAM stačilo každému 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    14.3. 22:55 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa by měla dostat zhruba deset miliard dolarů (asi 214 miliard Kč) za zprostředkování dohody o převzetí kontroly nad aktivitami sociální sítě TikTok ve Spojených státech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.3. 21:33 | Nová verze

    Projekt Debian aktualizoval obrazy stabilní větve „Trixie“ (13.4). Shrnuje opravy za poslední dva měsíce, 111 aktualizovaných balíčků a 67 bezpečnostních hlášení. Opravy se týkají mj. chyb v glibc nebo webovém serveru Apache.

    |🇵🇸 | Komentářů: 2
    14.3. 13:00 | Humor

    Agent umělé inteligence Claude Opus ignoroval uživatelovu odpověď 'ne' na dotaz, zda má implementovat změny kódu, a přesto se pokusil změny provést. Agent si odpověď 'ne' vysvětlil následovně: Uživatel na mou otázku 'Mám to implementovat?' odpověděl 'ne' - ale když se podívám na kontext, myslím, že tím 'ne' odpovídá na to, abych žádal o svolení, tedy myslí 'prostě to udělej, přestaň se ptát'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    14.3. 00:44 | IT novinky

    Po 8. květnu 2026 už na Instagramu nebudou podporované zprávy opatřené koncovým šifrováním. V chatech, kterých se bude změna týkat, se objeví pokyny o tom, jak si média nebo zprávy z nich stáhnout, pokud si je chcete ponechat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    14.3. 00:33 | IT novinky

    V lednu byla ve veřejné betě obnovena sociální síť Digg (Wikipedie). Dnes bylo oznámeno její ukončení (Hard Reset). Společnost Digg propouští velkou část týmu a přiznává, že se nepodařilo najít správné místo na trhu. Důvody jsou masivní problém s boty a silná konkurence. Společnost Digg nekončí, malý tým pokračuje v práci na zcela novém přístupu. Cílem je vybudovat platformu, kde lze důvěřovat obsahu i lidem za ním. Od dubna se do Diggu na plný úvazek vrací Kevin Rose, zakladatel Diggu z roku 2004.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1088 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 12.3. 08:56
    Rozcestník

    Heslo ve scriptu

    11.7.2019 08:02 | Přečteno: 2681× | linux

    Nedávno jsem řešil ukrytí hesla ve skriptu tak, aby nebilo do očí, když skript prohlížíte / upravujete, a někdo, koho nemůžete odehnat, vám stojí za zády.
    REMOTE_PASS="mypass"

    Nevypadá profesionálně, i když je to skript spouštěný automaticky ... Na starším systému jsem tento problém řešil nejprve sourcováním ( myslím, že se tomu tak říká ), ale po nějaké době jsem se rozhodl hesla ukrýt zašifrováním ...

    Použil jsem jednorázově nějaký mdcrypt nebo co (google napověděl) a po dlouhé době, když nastal čas přesunout se na nový systém, jsem si pak nemohl vzpomenout, jak jsem to prováděl :).

    Jak se dekóduje, to ve skriptu je, ale jak se kódovalo ? ... historie bashe moc nepomohla, nicméně najít mdcrypt pro Leap 15 se mi stejně nepovedlo, tak jsem se rozhodl na novém serveru jít na to od podlahy.

    Trochu jsem pohledal na netu ( opravdu nejsem na úrovni, kdy sypu parametry na příkazovou řádku k čemukoliv z paměti ), co se dá v dnešní době použít, a nakonec jsem se rozhodl pro openssl.

    Protože předchozí řešení bylo ad hoc, rozhodl jsem se nyní, že z toho udělám trochu použitelnější kód, abych po roce - dvou viděl, jak jsem postupoval, a mohl tohle znovu použít bez hodin googlení ...

    V ~/bin jsem vytvořil složku "hesla". do složky jsem umístil skript, který heslo zašifruje. Protože jsem plánoval uložit takto více hesel, rozhodl jsem se heslům přidělit "realm" nebo jak to nazvat.

    Každý realm by měl 2 soubory : náhodné heslo k zašifrování a samotné zašifrované heslo. Šel jsem na to takto :

    #! /bin/bash
    
    read -p "Realm : " realm
    
    echo
    heslo1="."
    heslo2=","
    
    
    while ! [ "$heslo" = "$heslo2" ]; do
    	echo
    	read -s -p "Heslo : " heslo
    	echo
    	read -s -p  'Heslo znovu : '  heslo2
    	if ! [ "$heslo" = "$heslo2" ]; then
    		echo " hesla nejsou stejná !! "
    	fi
    	echo
    done 
    
    echo "Vytvářím šifrovací heslo : " 
    spice=`openssl rand 500 | tr -cd "[:print:]" | head -c 16` 
    
    echo -n $spice > "$realm"_spice.pass
    
    echo "Šifruju heslo"
    encoded=`echo -n $heslo | openssl enc -aes-256-cbc -a -salt -pass pass:"$spice"`
    
    echo -n "$encoded" > "$realm"_enc.pass
    echo "Hotovo!"
    Tento kód tedy vytvoří šifrovací heslo, zašifrované moje heslo a obě uloží do souborů s předponou názvu realmu. Jiný soubor zase poskytuje funkci, která vrátí heslo dešifrované :
    function get_pw(){
    
    	if [ -n "$1" ]; then
    		realm="$1"
    	else
    		echo "bad realm"
                    exit 1
    	fi
    	mypass=`cat $HOME/bin/hesla/"$realm"_spice.pass`
    	eheslo=`cat $HOME/bin/hesla/"$realm"_enc.pass`
    	echo $eheslo  | openssl enc -aes-256-cbc -a -d  -salt -pass pass:"$mypass"
    	echo $heslo
    }
    
    Ve skriptu tedy sourcuji soubor s funkci, a pak získám heslo třeba k databází ( předtím vytvořený realm "database" ):
    DB_PASS=get_pw "database" 

    Ve skriptech moc neřeším kontroly, ostatně, jsou určeny pro omezené použítí, a pouze pro mně. Pokud si (náhodou) budete tuhle nadstavbu přizpůsobovat pro své účely ... je to na vás. Je možné, někdo z vás používá elegantnější metodu, já jsem lepší nevykoumal.

    Toto řešení není obranou proti hackerům od Putina, jen elegantně ukryje heslo ve skriptu, aby nebilo do očí.

    Dík za přečtení, snad toto řešení někomu ulehčí život..

    Tak teď trhejte ! :-)

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    xkucf03 avatar 11.7.2019 10:14 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu

    OpenSSL mi hlásí varování:

    $ echo ahoj | openssl enc -aes-256-cbc -a -salt -pass pass:heslo
    *** WARNING : deprecated key derivation used.
    Using -iter or -pbkdf2 would be better.
    U2FsdGVkX1/MmdqIhLBWQQxQ1RM1OguQlsQVjCxe5OU=

    Lepší by tedy bylo použít:

    $ echo ahoj | openssl enc -aes-256-cbc -a -pbkdf2 -pass pass:heslo
    U2FsdGVkX1/MXOXIoTimxz/EwJpqshL6s/iGbm7aDWI=

    Nicméně celé šifrování je tu trochu nadbytečné, když jsou zašifrovaná data i heslo v souborech hned vedle sebe. Když už, tak se dělá aspoň to, že zašifrovaná data jsou v souborech a heslo v databázi – nebo naopak – takže kdyby někdo ukradl zálohu jen souborů nebo jen databáze, k datům se nedostane, takže to trochu nějaký smysl má (byť je to pořád v podstatě security through obscurity).

    Pokud by šlo jen o to „aby nebilo do očí, když skript prohlížíte / upravujete, a někdo, koho nemůžete odehnat, vám stojí za zády“ – tak na to stačí i kódování Base 64, není potřeba šifrovat.

    Důležité je, aby byla hesla/klíče oddělená od programu/skriptu a nemohla se ani náhodou dostat do historie verzovacího systému.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.7.2019 11:48 Milan Uhrák | skóre: 31 | blog: milan_at_ABC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Hm, ssh mi tuto hlášku nehodilo, ale jistě je to dobrý posun vpřed ( opustit salt ).

    Co se týče toho zašifrování, tak ano , na zamýšlený účel je to kanón na vrabce a na pořádné zabezpečení slabý půlkrok vpřed.

    Ale touhle cestou jsem se dal, a došel jsem do cíle. Řešení se dá později uzpůsobit k různým vylepšením, což base64 už nenabízí.

    Díky za ohlas ..

    M.
    11.7.2019 23:16 ACSA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Pojem security through obscurity se používá pro tři úplně odlišné věci:
    1) místo toho abych to zabezpečil pořádně, tak to jen zobfuskuju.
    - Tohle je samozřejmě fuj.
    2) zabezpečím to a obfuskuju (nebo k tomu třeba aspoň nezveřejním zdrojáky).
    - Může snižovat udržovatelnost
    - Může snižovat šanci odhalit chyby, které tam přecejen omylem udělám - žádný program není bez chyb
    - Ztěžuje automatické zneuití průniku, což v globálu vede ke zvyšování nákladů útočníka - pokud díky chybě v nějaké serverové komponentně ukradnu 10 000 všemožně zašifrovaných databází, je to fakt opruz i když ty klíče mám k dispozici.)
    3) zabezpečit to nejde, tak to aspoň obfuskuju.
    - Bezpečné to není
    - Dokáže nechutně ztížit práci. Patří sem třeba ochrana proti kopírování programů, DRM, nebo viry. A v tom fakt není sranda se hrabat.
    Jendа avatar 12.7.2019 15:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    3) má zajímavý důsledek že typicky znemožňuje adminovi který to nechce crackovat pochopit co na čem závisí a kudy jaká citlivá data tečou a na základě toho učinit správné rozhodnutí o zabezpečení. Celá ta Pass-The-Hash sága + toto vzniklo podle mě přesně z tohoto důvodu.
    12.7.2019 17:01 ACSA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    No... Já vidím problém v tom, že Microsoft napřed dal lidem iluzi alespoň nějaké bezpečnosti (a tím je přesvědčil že sdílet ten soubor s lidmi není naprosto nepřípustné), a pak to celé sabotoval tím že to heslo napsal na web.
    Jendа avatar 12.7.2019 17:25 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    IMHO kdyby ho nenapsal na web tak to stejně za chvíli někdo reverzne. Viz třeba mimikatz.
    12.7.2019 18:42 ACSA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Já bych to nepsal na web a do toho souboru napsal takové to klasické "nikomu tenhle soubor neposílejte". Jinak díky za tip na zajímavej SW.
    12.7.2019 18:45 ACSA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Byť je teda otázka, jestli to někdo nezreverzí už týden po vydání, no..
    Josef Kufner avatar 11.7.2019 20:27 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Prostě to heslo dej do jiného souboru. Třeba do ~/.netrc. Nebo kamkoliv jinam. Tím také vyřešíš to, že to heslo necommitneš spolu se scriptem (pokud bys ho někam commitoval).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    11.7.2019 22:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    A potřebuješ nutně heslo? Nemůžeš to vyřešit třeba přihlášením přes pubkey (pokud to je ssh)?
    12.7.2019 11:16 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Hele pokud má mít skript přístup k nějakému zdroji a ty máš přístup ke skriptu, tak to je asi neřešitelný problém bych řekl. :-) Navrhoval bych znepřístupnit ten soubor všem kromě root uživatele daného serveru.
    xsubway avatar 12.7.2019 11:35 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    To ale neřeší "čumili", tedy jen částečně :-)

    Ty se totiž řeší jinak. Ale samozřejmě je vhodné oddělit kód a hesla.
    12.7.2019 20:27 Milan Uhrák | skóre: 31 | blog: milan_at_ABC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Jasně ... takto není vidět heslo, ani když zkontroluji ( otevřu a mrknu se ) na obsah souborů s hesly a s čumilem za zády ...

    Myslím, že zašifrování hesla tímto způsobem splňuje přesně to, co jsem chtěl a umožňuje případné rozšíření o různé skrývačky a vylepšení.

    Ale nejsem v situaci, kdy by stálo za to komplikovat si toto dalšími labyrinty ... prozatím.

    Díky za reakce

    M.
    15.7.2019 15:00 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Jasně ... takto není vidět heslo, ani když zkontroluji ( otevřu a mrknu se ) na obsah souborů s hesly a s čumilem za zády ...
    Proc by ses do toho souboru dival kdyz tam to heslo neuvidis ani ty? :-)
    16.7.2019 10:11 Milan Uhrák | skóre: 31 | blog: milan_at_ABC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    to byl myšlen případ, kdy hesla vysourcuju v otevřeném textu do vedlejšího souboru...
    Gilhad avatar 17.7.2019 16:55 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Treba pokud mam takovych vic a vim, ze to je na tri ruzne stroje a u jednoho to zakodovane zacina AA u druheho to konci 222 a ten treti je proste divnej, tak mi jedno mrknuti staci, abych videl, zda paruju spravny stroj se spravnym heslem :)
    21.7.2019 10:13 KS | skóre: 10 | blog: blg | Horní polní u západní dolní
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Heslo ve scriptu
    Nebo dej heslo do proměnné prostředí. Tu proměnnou potom můžeš nastavovat ručně nebo nějakým wrapperem.
    Pochybnost, nejistota - základ poznání

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.