Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Tento zápisek částečně navazuje na můj předchozí zápisek „Předpověď počasí pro Android.“ V zápisku nejprve popíši pár novinek které přibyly od mého předchozího blogu. V další části bych se rád obrátil na čtenáře ohledně testování nové verze. V blogu najdete i pár tipů na řešení problémů, na které jsem narazil.
Původně aplikace měla separátní layout pro tablety, který se od toho pro mobily lišil jen tím, že měl odsazení po stranách, aby text nebyla taková nudle. Jak se ukázalo, Google Play pozná, když něco ošidíte. Přestože jsem nahrál screenshoty pro tablet, Play pořád tvrdilo, že moje aplikace není optimalizovaná pro tablety. Výsledkem je nové rozložení, které zobrazuje seznam krajů v levém sloupci a předpověď v pravém.
Při práci na tomto rozložení jsem poprvé narazil na výraznější problém mezi různými verzemi Androidu. Chtěl jsem totiž, aby byl vybraný kraj v seznamu zvýrazněný. To funguje víceméně out-of-the-box při správném nastavení parametrů pro ListView na Androidu 4.x, ale jakmile jsem to spustil v emulátoru s 2.3, tak to prostě nic nedělalo. Ani řešení s použitím selektorů a a příslušného android:state_*
v XML. Jak se ukázalo, tak nejsem jediný, kdo na tento problém narazil. Bohužel nikde žádné řešení. Nakonec se mi podařilo najít workaround, který se momentálně používá ve verzi pro Android 2.1 a vyšší, verze pro Android 3.0 a vyšší workaround nemá. Workaround jsem popsal na Stack Overflow.
Asi nejvýraznější novinkou je experimentální podpora ikon počasí. Jak se ukázalo, aplikace nemusí rozumět Česky, aby to jakž-takž fungovalo. Princip je jednoduchý – nejprve se předpověď prohledá na určitá klíčová slova (např. „polojasno“ nebo „místy“). Kvantifikátory se váží vždy na následující jev. To sice není perfektní, protože se v předpovědi může vyskytnout něco jako „na jihu zataženo, na severu jen místy.“ V tom případě se kvantifikátor „místy“ naváže na to, co v předpovědi následuje. Naštěstí to ale není takový problém, protože něco takového se v předpovědi vyskytne jen výjimečně a ani tehdy to většinou nevede k nějaké významnější změně ikonky. Výstupem je vektor vlastností, pomocí kterého se pak složí ikonka.
Ikonky zatím nejsou pro všechno (musím je nakreslit) a i samotné zpracování zatím nezná všechny jevy, protože potřebuji vědět, jak v předpovědi vypadají. Takže ikonky sněhu budou až bude chvíli sněžit .
Zatím poslední novinkou je přepis všech dialogů, aby používali DialogFragment, což by mělo znamenat lepší chování dialogů (např. chybový dialog při rotaci nezmizí). To bylo něco, co jsem chtěl udělat už dávno, ale protože to nebylo tak jednoduché, tak jsem to odložil. Impulz k tomu to opravdu dodělat byl první (a zatím poslední) pád, který jsem měl reportovaný na Google Play. Tohle je zároveň část, do které se muže zapojit i čtenář, a to testováním nové verze, kterou lze stáhnou na konci zápisku.
Google Play má z pohledu vývojáře jednu velice pěknou vlastnost. Když totiž aplikace nainstalovaná přes Google Play spadne, automaticky odešle informace o pádu (verze aplikace, zařízení, stack trace) vývojáři. Zřejmě je možné, aby uživatel i vyplnil nějakou zprávu, protože je tam i kolonka „user message,“ která je ale daného reportu prázdná.
Zpět k věci. Ten pád by zrovna v kódu řešícím dialogy. Do té doby jsem předpokládal, že kód je zcela odladěný, protože se mi nepodařilo žádným způsobem vyvolat pád, ale asi se stejně nějaká chybička vloudila. Nevýhoda starého řešení dialogů byla v tom, že obsahovala spoustu obezliček, které řešili věci jako vyvolání dialogu na pozadí, změny konfigurace (např. rotace) apod. Tak jsem se tedy vrhl na fragmenty.
Aby to nebylo tak jednoduché, tak většina dialogů (progress dialog a chybové dialogy) je vyvolávána ze samostatného vlákna. Tady se ukazuje, jak špatné tutoriály pro android jsou, protože většina tutoriálů pro vlákna, a zejména AsyncTask, používá něco na způsob: „při startu zavolej dialog.show(), na konci dialog.dismiss().“ Zásadní problém tohoto řešení je v tom, že to funguje jen když je aplikace na popředí. Jakmile ji nějak dáme do pozadí (otevření jiné aplikace, klávesa home), tak to spadne. U fragmentů se tohle dá řešit celkem elegantně, bohužel o tom tutoriály mlčí. Místo „dialog.show()“ je potřeba používat:
getFragmentManager().beginTransaction().add(progressDialog, "progressDialog").commitAllowingStateLoss();a místo „dialog.dismiss()“ pak:
getFragmentManager().beginTransaction().remove(progressDialog).commitAllowingStateLoss();tj. místo používání funkcí samotného fragmentu využít FragmentManager. Důležité je také použít na konci
commitAllowingStateLoss()
místo obyčejného commit()
. Idea je prý taková, že aplikace by neměla změnit svůj stav (tj. např. odstranit dialog), když jí uživatel nevidí. Proto commit()
když aplikace není vidět vyhodí výjimku. Když ale např. dojde k chybě, měla by se uživateli zobrazit, když se do aplikace vrátí. To umožní právě commitAllowingStateLoss()
, která zobrazení (případně zrušení) dialogu odloží do chvíle, kdy je aplikace vidět.
Úplně nakonec je jedna drobná změna do samotného stahování předpovědi. Aplikace umožňuje přidat jeden další požadavek na stahování (víc není potřeba), i když už se počasí stahuje. Problém byl v tom, že když se během stahování aplikace hodila do pozadí, pak do popředí a párkrát se změnila konfigurace, mohla se ta samá předpověď stahovat dokud docházelo ke změnám konfigurace. Teď se korektně detekuje, jestli se už předpověď pro daný kraj nestahuje a v tom případě se už znovu nestahuje.
Rád poprosil zvídavé čtenáře o testování nové verze, která obsahuje přepsané dialogy. Z pohledu kódu se totiž jedná o asi nejvýraznější změnu, ke které došlo od uveřejnění Počasí v krajích. Nejzajímavější jsou asi změny konfigurace (rotace) během stahování, zavření aplikace během stahování a různé stavy při nedostatku paměti, protože tam nejčastěji docházelo k problémům. Tak tomu dejte co proto
Tiskni
Sdílej:
Ten problem s otocenim obrazovky je bohuzel hodne neprijemna a zaludna vec, dost to komplikuje vsechny asynchronni operace. Pokud spustis AsyncTask, ktery ma odkaz na aktivitu, a ta aktivita se restartuje, tak mas 2 problemy: 1) asynctask ma odkaz na starou aktivitu, takze nemuze dorucit vysledek nove aktivite 2) vznikl memory leak - garbage colllector nemuze starou aktivitu odstranit dokud AsyncTask neskonci.Tak tak, je to hnus. A ještě horší je to ve chvíli, kdy na zařízení začne docházet paměť. Pak se totiž některé fragmenty můžou zahodit a znovuvytvořit, takže není možné je nějak přímo referencovat.
Problem s listSelectorem jde na 100% nejak resit bez nutnosti 2 apk. Zkousels napriklad: http://stackoverflow.com/a/4856003/243225 ?2 APK nemám kvůli tomu listu, ale protože verze pro API 7+ používá support library, která je dost velká, zatímco 11+ jede nativně. Rozdíl ve velikosti je zhruba 500 kB vs 70 kB.
Pokud vim, tak kdyz dochazi pamet, tak se killne rovnou cela aplikace.Přišlo mi, že je GC může fragment odstranit a pak se znovu vytvoří. Stejně to není tak podstatné. Podstatné je, že člověk musí tak jako tak používat FragmentManager, protože fragment nemusí být vždy nutně přístupný pod stejnou referencí. Nebo, pokud člověk přistupuje k fragmentu z jiného fragmentu získávat reference v onCreate(). Vlastně je to ten samý problém jako s aktivitami, akorát přesunutý trochu jinam.
Kvuli 500 kB mi prijde dost zbytecny to delit na dve APK... Proguard umi osekat nepouzivany kod z knihoven, ale nevim jak velky vliv to bude mit na vyslednou velikost.To je po použití ProGuard. Každopádně nevidím smysl v tom používat Support Library pro něco, co už v systému je.