abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.16.0 klienta a serveru VNC (Virtual Network Computing) s názvem TigerVNC (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout nový server w0vncserver pro sdílení Wayland desktopu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Binárky na SourceForge. TigerVNC je fork TightVNC.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | Humor

    Rozsáhlá modernizace hardwarové infrastruktury Základních registrů měla zabránit výpadkům digitálních služeb státu. Dnešnímu výpadku nezabránila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:11 | Nová verze

    Čínský startup Kimi představil open-source model umělé inteligence Kimi K2.5. Nová verze pracuje s textem i obrázky a poskytuje 'paradigma samosměřovaného roje agentů' pro rychlejší vykonávání úkolů. Kimi zdůrazňuje vylepšenou schopnost modelu vytvářet zdrojové kódy přímo z přirozeného jazyka. Natrénovaný model je dostupný na Hugging Face, trénovací skripty však ne. Model má 1 T (bilion) parametrů, 32 B (miliard) aktivních.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    včera 09:00 | IT novinky

    V Raspberry Pi OS lze nově snadno povolit USB Gadget Mode a díky balíčku rpi-usb-gadget (CDC-ECM/RNDIS) mít možnost se k Raspberry Pi připojovat přes USB kabel bez nutnosti konfigurování Wi-Fi nebo Ethernetu. K podporovaným Raspberry Pi připojeným do USB portu podporujícího OTG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Komunita

    Konference Installfest 2026 proběhne o víkendu 28. a 29. března v budově FELu na Karlově náměstí v Praze. Přihlásit přednášku nebo workshop týkající se Linuxu, otevřených technologií, sítí, bezpečnosti, vývoje, programování a podobně lze do 18. února 0:15.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Komunita

    Fedora Flock 2026, tj. konference pro přispěvatele a příznivce Fedory, bude opět v Praze. Proběhne od 14. do 16. června. Na Flock navazuje DevConf.CZ 2026, který se uskuteční 18. a 19. června v Brně. Organizátoři konferencí hledají přednášející, vyhlásili Call for Proposals (CfP).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Zajímavý software

    Z80-μLM je jazykový model 'konverzační umělé inteligence' optimalizovaný pro běh na 8-bitovém 4Mhz procesoru Z80 s 64kB RAM, technologii z roku 1976. Model používá 2-bitovou kvantizaci a trigramové hashování do 128 položek, což umožňuje zpracování textu i při velmi omezené paměti. Natrénovaný model se vejde do binárního souboru velkého pouhých 40 KB. Tento jazykový model patrně neprojde Turingovým testem 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    26.1. 17:44 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) na přelomu roku dokončila rozsáhlou modernizaci hardwarové infrastruktury základních registrů. Projekt za 236 milionů korun by měl zabránit výpadkům digitálních služeb státu, tak jako při loňských parlamentních volbách. Základní registry, tedy Registr práv a povinností (RPP), Informační systém základních registrů (ISZR) a Registr obyvatel (ROB), jsou jedním z pilířů veřejné správy. Denně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    26.1. 17:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zahájila nové vyšetřování americké internetové platformy 𝕏 miliardáře Elona Muska, a to podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Vyšetřování souvisí se skandálem, kdy chatbot s umělou inteligencí (AI) Grok na žádost uživatelů na síti 𝕏 generoval sexualizované fotografie žen a dětí. Komise o tom dnes informovala ve svém sdělení. Americký podnik je podezřelý, že řádně neposoudil a nezmírnil rizika spojená se zavedením své umělé inteligence na on-line platformě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (23%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (33%)
    Celkem 647 hlasů
     Komentářů: 17, poslední 22.1. 15:24
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Grunt avatar 25.12.2007 23:55 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Vyzkoušeli jste ovladače nouveau?
    Ne, ale mám v plánu. Zatím je to bohužel na jiných distrech než Gentoo docela problém, ale bude přeinstalováno co nevidět.

    Škoda, že jde vývoj tak pomalu. Velmi rád bych pomohl, ale bohužel nemám potřebné znalosti, tak se alespoň snažím zasílat dumpy. Snad to jednou neskončí jako Hurd.

    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    25.12.2007 23:58 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Zatím je to bohužel na jiných distrech než Gentoo docela problém ...
    na kterých? - např. na Fedoře mi to přijde ještě jednodušší než na Gentoo ;-)
    Grunt avatar 26.12.2007 13:06 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    na kterých? - např. na Fedoře mi to přijde ještě jednodušší než na Gentoo ;-)
    No jo, na tu bych málem zapomněl. Čest výjimkám(Ale pokud si dobře pamatuji, tak Fedora se zavázala k tomu, že se pokusí nahradit "nv" za "nouveau", takže to ani není zas taková výjimka).
    Sice jsem moc nepochodil:

    
    (WW) NOUVEAU: No matching Device section for instance (BusID PCI:0:1:3) found
    (EE) NOUVEAU(0): [dri] Failed to open the DRM
    (EE) NOUVEAU(0): 1435:
    (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration
    
    ,ale alespoň jim zašlu dump.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:13 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    máš nejnovější libdrm a x11-drm? Co máš za kartu? Pokuď máš trošku času, zkus se zeptat na irc :-) Pokuď chceš a máš kernel s podporou Relay a DebugFS, zkus i mmio trace :-)
    Grunt avatar 26.12.2007 13:24 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    máš nejnovější libdrm a x11-drm?
    Mně by nepomohly ani nejnovější nouveau ovladače. Mam kartu s pořadovým číslem 0425. Proto říkám, že jim pošlu alespoň dump.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:43 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    lspci | grep VGA
    zkus napsat, co ti vyhodí tohle :-)
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 00:35 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Myslím, že vývoj zas tak pomalu nejde(přijde mně, že ,FeatureMatrix se alespoň pro NV4x, docela posouvá). Dvě změny v changelogu denně, ale někdy i o hodně víc :-) Buhužel používám v kombinaci s NV grafikou jen Gentoo, takže složitost instalace na jiných distribucích nemůžu posoudit, ale myslím, že to nebude tak těžké :-)
    Grunt avatar 26.12.2007 13:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Myslím, že vývoj zas tak pomalu nejde(přijde mně, že ,FeatureMatrix se alespoň pro NV4x, docela posouvá).
    No jo, 2D šlo celkem rychle, ale 3D už nějakou dobu stagnuje(i když je pravda, že pár políček teď docela zežloutlo). Mám pocit, že o vánocích 2007 předpovídali kompletně hotový driver.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    25.12.2007 23:57 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Pokuď máte kartu s jádrem NV4x, mělo by Vám to fungovat celkem bezproblémově(nemluvím o hrách co vyžadují OpenGL, viz.: Phoronix). Já mám NV4B a nezaznamenávám žádné problémy(kromě čas od času o něco nižší rychlosti překreslovaní v konzoli).
    no ... mělo ... já jsem s nouveau zaznamenal problémy s composite, dává to špatné barvy (projevuje se to například v qmmp), zakázání v xorg.conf tvrdošíjně odmítá, v logu napíše, že je to zakázáno a pak o pár řádků níž že initialising built-in extension COMPOSITE ... a třeba kuickshow mi místo obrázku ukazuje prázdné okno
    Vývojáře ovladačů Nouveau určitě taky potěší, pokud jim odešlete REnouveau dump a MMIO trace.
    no nevím, mají to rozbité ... nové dumpy se nezobrazují, některé staré chybí ... čert ví, co má nebo nemá smysl posílat :-/

    btw, proč v anketě ignoruješ možnost používat Xka s jiným ovladačem než nouveau nebo nvidia?
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 00:29 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    určitě to má smysl posílat(kdyžtak mrkni na irc.freenode.net #nouveau), jenom se neaktualizuje seznam na internetu. S volbou "RandR12" "true" jsou jedině problémy s OpenGL, bez randru jde composite i s OpenGL.

    P.S.: bohužel mně zrovna tahle možnost nenapadla, ale můžeš to napsat do diskuze :-)
    David Heidelberg avatar 28.12.2007 17:39 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    jinak nemají to rozbité :-) můj dump z 24.12. je tam taky :-)
    bazil avatar 26.12.2007 00:39 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    no zatím jen čas od času posílám dumpy ... ať jim to klukům jde :-)
    David Watzke avatar 26.12.2007 04:06 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Proč by to někdo používal, když to je to pomalejší? Dumpy posílám, ale moc nedoufám... i když by rozhodně bylo super mít open-source 3D ovladač na úrovni toho oficiálního.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    26.12.2007 09:22 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Třeba protože to bude vyžadovat míň obezliček při instalaci, nastavování a další správě - podobně jako se dnes pro ATIny s r300 a r400 používá jak fglrx, tak radeon.
    David Watzke avatar 26.12.2007 20:27 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    emerge nvidia-drivers
    A nastavení ovladače "nvidia" v xorg.conf - jednodušší to být nemůže.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    26.12.2007 20:35 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Ehm? Funkce out-of-box je mnohem jednodušší, než instalace balíčku s ovladačem.
    David Watzke avatar 26.12.2007 20:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    WTF? Nouveau snad v balíčku není?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    26.12.2007 22:21 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    podobně jako se dnes pro ATIny s r300 a r400 používá jak fglrx, tak radeon.
    Tedy původní komentář předpokládá podobný stav jako je u ovladače radeon. A ten jsem opravdu ručně doinstalovávat nemusel. Fungovalo to out-of-box.
    26.12.2007 23:17 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Samozřejmě, že všechno je v balíčku. A samozřejmě, že v Gentoo nebo jakékoliv jiné distribuci "udělej si sám" nebude žádný rozdíl v náročnosti údržby uzavřeného a svobodného ovladače. To ale neplatí pro celosvětové binární distribuce, kde musíš kvůli licencím ten ovladač minimálně stahovat zvlášť (a povětšinou i ručně konfigurovat), přestože máš v ruce krásné lisované DVD, na kterém by se těch pár MB pro ovladač našlo. Oproti tomu o svobodném driveru oproti tomu ani nevíš, že tam je.

    PS: přirovnal bych to k převodovkám v autech. Někteří řidiči dávají meziplyn při podřazení v jakémkoliv autě a situaci, ale valná většina to mileráda nechá na převodovce. ;-)
    Shadow avatar 26.12.2007 11:30 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Protože pro někoho je důležitější svoboda než rychlost, kterou třeba stejně není schopen využít.
    If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
    David Watzke avatar 26.12.2007 20:27 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Jo, ale když je to (zatím) omezující? Když už, tak teda nv.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:19 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Tak třeba jen pro to, že to nepotřebuje pár zbytečných knihoven a rozdíl oproti nvidia-drivers je pro mně minimální (filmy i 720p, 1080 hdtv fungují skvěle). Až začnu hrát na Linuxu hry, tak to myslím asi tak vyjde na nějakou tu stabilní verzi Nouveau (viz FeatureMatrix pro NV4x) :-D
    Grunt avatar 26.12.2007 22:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Protože o rychlém framebufferu + CF + dvou obrazovkách si zatím můžeme nechat jen zdát. A ta otevřenost a funkčnost po startu kernelu je milé plus.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Watzke avatar 26.12.2007 22:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    No, to s tím framebufferem už není tak docela pravda... je tu uvesafb.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Grunt avatar 26.12.2007 23:12 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    je tu uvesafb
    to je nová vesafb-tng?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Watzke avatar 26.12.2007 23:28 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Ano, akorát je to trochu úchylněji řešený, nicméně je to ve vanilla jádře a jede to i na amd64.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Grunt avatar 27.12.2007 00:28 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Ano, akorát je to trochu úchylněji řešený, nicméně je to ve vanilla jádře a
    Bavíme se o klasické VESE, která je ve vanille a ne o patchy co je v Gentoo jádře? Pokud ano, tak musím upozornit na opravdu debilní konfiguraci jako parametr pro jádro, i to mně až tak moc netíží, ale hlavně jsem říkal rychlost.
    a jede to i na amd64.
    x86 není jediná architektura, ale po pravdě funkčnost pro ostatní moc v žaludku neleží, ale zase je to plus.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Watzke avatar 27.12.2007 00:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Bavíme se o klasické VESE, která je ve vanille a ne o patchy co je v Gentoo jádře? Pokud ano, tak musím upozornit na opravdu debilní konfiguraci jako parametr pro jádro, i to mně až tak moc netíží, ale hlavně jsem říkal rychlost.
    Tohle je nová věc, ne vga=0x31B video=vesafb, ale video=uvesafb:1024x768-32. A ne, žádnej patch v Gentoo jádře, řekl jsem přece, že je to ve vanille. A není to klasická vesa... proto se to jmenuje jinak - uvesafb.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Grunt avatar 27.12.2007 16:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    A ne, žádnej patch v Gentoo jádře, řekl jsem přece, že je to ve vanille.
    V případě, že se bavíme stále o tomto by mě tedy zajímalo v které vanille, protože v 2.6.23.12 ani vidu, ani slechu. Mám pocit, že je defaultně dodávan pouze v jádře gentoo.
    Výhoda je tu kromě jednoduššího parametru pro jádro ta, že se dá nastavit obnovovací frekvence.
    A hlavně se všechny parametry dají měnit za chodu a není nutno po každé změně načítat nové jádro.
    Rychlý je to AFAIK stejně.
    No právě…proto říkám, že až výjde nouveau bude na světě hned o něco lépe.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Watzke avatar 28.12.2007 04:17 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Je to v RC 2.6.24.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Watzke avatar 27.12.2007 01:00 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Rychlý je to AFAIK stejně. Výhoda je tu kromě jednoduššího parametru pro jádro ta, že se dá nastavit obnovovací frekvence.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Ilfirin avatar 26.12.2007 08:34 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Tak jsem doufal, že přihodíš nějaké čísla FPS :-/
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:09 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    To v tenhle moment nemá cenu, protože to bude hodně záležet na použité kartě, jediný co můžu v tenhle moment říct, že to překreslování je někdy o něco pomalejší, ale pokuď na tom někdo nechce hrát hry a chce využívat i composite, tak by to mělo bejt v pohodě :-)
    stativ avatar 26.12.2007 11:53 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Ještě jsem je nezkoušel, ale čas od času posílám dump a jednou (bohužel jen jednou), jsem se dokopal k tomu opatchovat jádro a zaslat i MMIO trace.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:14 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    nevím jaké jádro používáš, ale já jsem patchování nepotřeboval. Stačí povolit v menuconfigu Relay a DebugFS ;-)
    stativ avatar 26.12.2007 13:24 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Jo, teď na to koukám, to patchování jsem spletl s něčím jiným. Nicméně to stejně znamenalo novou kompilaci, v jádře nechci mít takové kraviny jako je debugFS dokud je nepotřebuju.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    David Heidelberg avatar 26.12.2007 13:40 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    taky jsem si ho musel zkompiloval(celejch 6 minut času mého počítače) :-) přibyla položka /boot/nouveau :-)
    Limoto avatar 26.12.2007 19:16 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ovladače Nouveau
    Docela mě láká nouveaufb, ale dokud na tom slušně nepojede ET a 2 screeny tak se k přechodu nechystám.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.