FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.
Společnost Jolla spustila kampaň na podporu svého nového telefonu Jolla Phone se Sailfish OS. Dodání je plánováno na první polovinu příštího roku. Pokud bude alespoň 2 000 zájemců. Záloha na telefon je 99 €. Cena telefonu v rámci kampaně je 499 €.
Netflix kupuje Warner Bros. včetně jejích filmových a televizních studií HBO Max a HBO. Za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun).
V Las Vegas dnes končí pětidenní konference AWS re:Invent 2025. Společnost Amazon Web Services (AWS) na ní představila celou řadu novinek. Vypíchnout lze 192jádrový CPU Graviton5 nebo AI chip Trainium3.
Firma Proxmox vydala novou serverovou distribuci Datacenter Manager ve verzi 1.0 (poznámky k vydání). Podobně jako Virtual Environment, Mail Gateway či Backup Server je založená na Debianu, k němuž přidává integraci ZFS, webové administrační rozhraní a další. Datacenter Manager je určený ke správě instalací právě ostatních distribucí Proxmox.
Třeba se jen učí na státnice nebo tak něco...Budu v to doufat.
...právě ta možnost snadné editace, člověku to to prostě nedá...
Analog forever! Digitální fotka je jak svíčková z pytlíku
Sám tohle v praxi nedělám, použil jsem to jako "učebnicový příklad". I když nahrazení vypálené oblohy něčím hezčím vůbec nemusí být na závadu - koneckonců ta obloha ve Španělsku asi bílá nebyla. Loni jsme doma měli velký kalendář s fotkami a koukal jsem na jedno foto s krásnou oblohou a prohlížel jak šlompácky ji tam namontovali. Při letmém pohledu (kalendář si člověk asi zrovna moc neprohlíží) to bylo v pohodě. Ale při kouknutí na okraje hor to byla hrůza. A to dělají profíci…
. Návodů pro Gimp není nikdy dost.
Jestli budu mít někdy chuť a čas, tak zase něco přihodím. :)
Jen mi ten Tvůj příspěvek připomněl mou "daily mrdačka in …".
Tvůj přispěvek mě velice zaujal. Rád vidím, když někdo nad věcí uvažuje a umí použít nástroj ke správnému výsledku. Přeju hodně štěstí!
Tohle je první příspěvek, který jsem nejen hodnotil, ale dokonce kladně.
Díky za pochvalu 
Skenovat obrázky z časopisu je také pěkná prasárna
Máš na to nějaký speciální fígl? Možná by si s tím dokázal z velké části poradit nějaký odšumovací nástroj, jako třeba Noise Ninja.
Nejlepší "odšumovací nástroj" je oko a ruka, i když si někdy trochu málo pomáhám "automatizací", ruční retuš nic nenahradí, výsledek je vždy "nebe a dudy".Souhlas. Abych řekl pravdu, ani žádný odšumovací nástroj neznám (a nemám) :-o
Alé né každý má čas se s tím hodiny piplat, že?Když to má jít do tisku, tak si ten čas prostě najít musíš.
Udělám na to příklad a ukázku, ale teď na to bohužel nemám moc času. Takže to vidím nejdřív za týden :-/
Před časem zde Quetzal sliboval super seriál, jenže jak rychle se vyskytnul, tak rychle se po něm slehla zem. Seriál nikde.Také by mě zajímalo, kam se poděl. Přiznávám, že mi příprava prvního dílu k vydání trvala neúměrně dlouho, ale když už jsem to udělal, tak se autor vytratil. Prozatím tedy máme alespoň (také výborný) seriál GIMP v příkladech.
Podle toho, co psal Martin výše, to vypadá na něco vážnějšího, než že ho to přestalo bavit 
Víťův seriál je hezký 
Když člověk na tu firmu trochu přitlačí, tak ho mnohdy ve vektorovém formátu vyhrabou. A pokud ne, tak si stejně raději dám tu práci a překreslím ho do vektorů. Většinou se časem ukáže, že to logo bude potřeba i na jiné věci, než jen web. A pak se ta práce rychle vrátí.
Já u nás naštěstí v tomto ohledu řeším jen ten web
Pokud jde o to, že ho někde ve vektorech vyhrabou, tak mám pocit, že to často funguje tak, že firma vyrobí zákazníkovi logo, ten (řekněme šéf firmy) si ho třeba nechá dodat i na hlavičkový papír. Pak se podívá na CD, tam nějaký divný soubor s koncovkou AI, který neumí otevřít, a DOC, který si zkopíruje a firma ho používá. Jeho zaměstnanci se k tomu vektorovému logu možná nikdy nedostanou… Vícekrát už jsem totiž slyšel, že ten doc je jediné, co mají. 
Ale pro jistotu ještě zopakuji - tento blog nebyl ani o tom, jak správně pracovat s logem, ani o fotografování, ale o GIMPu :)
Když člověk na tu firmu trochu přitlačí, tak ho mnohdy ve vektorovém formátu vyhrabou.
To sice ano, ale pak je to většinou v nativním formátu CorelDraw, což je pro mne ještě o kus horší než ten JPEG… :-(
...to neva, já bych řekl že je to ono, prásklo mně to přes oči ještě než jsem vůbec začal číst, trošku jsem tehdy (teď už né tolik) ujížděl na architektuře. Maj tam dobrej rokáč "heavy metal", v moři jsem byl jednou po kotníky, ale 14 večerů tam...
otázkou zůstává jestli za to stála ta mrzlina...
...ale je fakt, že já si taky den před vejplatou koupim pomerančovou čokoládu Lindt, i když vim, že už nebudu mít na tolik potřebný cigára...
Zmíněnou Lindtku mám také moc rád a ještě hruškovou
Na cigára mi nezbývají peníze už skoro 20 let - vřele doporučuji
...no a s cigárama, to se (zase) musim rozhodnout nějaké to ráno, šoková metoda.
) - a s pocitem, že bych byl za slibotechnu a slabocha + špetkou pevné vůle jsem to zvládnul
byly snad jediné 2 krásné Holanďanky - pak jsem zjistil, že jsou to ŠpanělkyAha, tak už to chápu. Vony se všechny rozprchly někde po světě a tady zůstaly jen ty — méně krásný

No nevím, jak moc méně krásné jsou holky v Madridu, ale mám nezapomenutelný zážitek na jedno vystoupení v kostele. Seděly tam tak hezky v řadách za sebou naše holky, pak Rusky a za nimi Holanďanky. Naše holky jsou hezké, Rusky byly jak malované obrázky, nádherná děvčata. No a za nimi Holanďanky… Ten propastný rozdíl se nedá popsat. To se musí vidět 
[PhotoME] Verze PhotoME: 0.79R16 (Build 853) [Obecné] Typ: JPEG Velikost: 1 305,7 KB Datum vytvoření: 3.7.2006 10:52 Poslední změna: 26.10.2008 12:14 Výrobce: FUJIFILM (http://www.fujifilm.cz) Typ: FinePix S5600 Software: Digital Camera FinePix S5600 Ver1.00 Rozlišení: 2592 x 1944 px (5 MP, 4:3) Ohnisková vzdálenost: 6.3 mm Clona: F4.5 Expoziční čas: 1/250" ISO: 64/19° Program: Auto Měření expozice: Multi segment Vyvážení bílé: Auto Ostření: Auto Blesk: Blesk nepoužit, auto mod [Obrázek] Processing Software: digiKam-0.9.4 Výrobce: FUJIFILM Typ fotoaparátu: FinePix S5600 Orientace: 90° po směru HR (vlevo/dolů) Rozlišení obrázku na šířku: 72 dpi Rozlišení obrázku na výšku: 72 dpi Jednotka X a Y rozlišení: inch Software: Digital Camera FinePix S5600 Ver1.00 Datum a čas změny souboru: 2006-07-03 10:52:44 Y a C pozice: Po stranách Držitel práv: Exif IFD: 0x0000013D PRINT Image Matching: 0x00000121 [Fotoaparát] Expoziční čas: 1/250" F hodnota: F4.5 Expoziční mod: Normální program Citlivost ISO: 64/19° Exif verze: Version 2.2 Datum a čas vzniku originálních dat: 2006-07-03 10:52:44 Datum a čas generování digitálních dat: 2006-07-03 10:52:44 Určení složek: YCbCr Komprimační mod: 2 bpp Čas závěrky: 8.08 Tv (1/270.6") Clona: 4.3 Av (F4.4) Jas: 8.46 (352.1 fL) Korekce expozice: ±0 EV Max clona objektivu: 3.4 Av (F3.2) Režim měření expozice: Multi segment Zdroj světla: Neznámý Blesk: Blesk nepoužit, auto mod Ohnisková vzdálenost: 6.3 mm Privátní data výrobce: 0x00000363 Podporovaná verze Flashpix: Version 1.0 Barevný prostor: sRGB Šířka: 2592 px Výška: 1944 px Interoperability IFD Pointer: 0x0000049D Horizontální rozlišení senzoru: 4442 ppcm Vertikální rozlišení senzoru: 4442 ppcm Jednotka velikosti senzoru: cm Metoda měření: Jednočipový barevný senzor Zdroj dat: Digitální fotoaparát Typ scény: Přímo pořízený snímek Zpracování obrazu: Normální proces Mód expozice: Automatická expozice Vyvážení bílé: Auto Typ scény: Standard Doostření: Normální Rozsah vzdálenosti objektu: Neznámý [Data výrobce] Version: 1.3.0 Quality: Normal Sharpness: Normal White Balance: Auto Saturation: Normal Flash Mode: Auto Flash Exposure Compensation: 0 Macro: Off Focus Mode: Auto ??? (1022): 1 Focus Pixel: x = 1296, y = 972 Slow Sync: Off Picture Mode: Auto ??? (1032): 1 Auto Bracketing: Off Sequence Number: 0 ??? (1200): 0 Color Mode: Standard Blur Warning: None Focus Warning: Good Exposure Warning: Good Dynamic Range: Standard
Jinak například při focení přírody jsem to dělával tak, že jsem si namáčknul klidně i do oblohy (hloubka ostrosti je u EVF stejně obrovská) a pak jsem zamířil na focený objekt a domáčknul. Polarizák k Fuji mám od Hamy == na h…, ale přechoďák od B+W jsem měl vždy s sebou.
Ale tento blog NENÍ o fotografování, ale o GIMPu
Tiskni
Sdílej: