Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Přestaňte stahovat filmy z internetu (Je mi jasné, že mnoho z vás bude tvrdit, jak stahuje legálně, tedy sami nesdílí. Nechci zde diskutovat legálnost tohoto konání. Spousta věcí je legálních, ale nejsou zrovna "košer")! Přestaňte dávat filmovým producentům záminku k řečem o ztrátách způsobených internetovými piráty. Přestaňte chodit do kina a kupovat DVD! Případně kupujte pouze DVD se starými filmy (dobrých jich je až až) za "rozumnou cenu". Hlasujte svoji peněženkou.za tohle mě na novinky.cz smazali příspěvky, na zive.cz mě nazvali idiotem a kreténem a tuším na rootu blbcem
Jsou výjimky za 63$ plus zřejmě poštovné, po kterých šilhám ... jinak dvd "v kartonu" to jistí. Obecná zena za video dvd je pro mne rozumná za (do) 300Kč.
Dovoz z Polsla. Podobně a za podobnou cenu se da sehnat i crysis a asi i další hry distribuované u nás Electronic Arts.
EA má u nás všechny nové hry za těch +/- 1200. Nejhorší na tom je, že až na vyvímky (třeba ten Orange Box) obsah krabice té nadstandartní ceně neodpovídá.
Dobře, že existují i firmy jako CD Project, které se snaží v krabici nabídnout i něco navíc, než placku a návod. Taková normální edice Zaklínače se můzě směle měřit i s kdejakou zběratelskou edicí.
Upřesnění: na filmy platí autorské právo 50 nebo 70 let? Mam pocit, že 50 v Evropě a 70 let v USA? Třeba Metropolis (rok 1927) nebo Kabinet doktora Caligariho (rok 1920) jsem stáhnul z netu a myslim si, že legálně.
To ze nejde zastavit P2P je sice smutne, ale protoze nemame komunizmus, tak je zcela legitimni, aby autori usilovali o zruseni P2P. Oni vytvori dilo, oni stanovi podminky jeho uziti a to je proste jejich pravo. Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze v IT se vydelavaji nemravne penize, protoze programator ma 3x vice nez popelar a tak od zitra budou vsechny programy vsech a platy v IT se snizi 3x, protoze kopirovani programu nelze zabranit, takze holt budeme mit vsechny programy zadarmo a programatori dostanou statem stanoveny plat.To by se mi pochopitelně nelíbilo, regulace (a navíc státní!) by vedla dříve nebo později k demotivaci, tedy ke snížení produktivity, tak jako ve vámi zmíněném komunismu. Ekonomika je ale systémem pracujícím na principu přežití v divočině. Pokud jakýkoli majitel patentu na cokoli není schopen svůj nápad ochránit, lůza ho rozcupuje. Takhle to prostě funguje. Číňani kopírují americké výrobky, japonci kopírovali americké vozy, kam se dostali? Toyota je v USA jedničkou, čínské výrobky zaplavují trhy na celé planetě. A přitom stačilo málo - koupit si exemplář dlouho a náročně vyvíjeného produktu (například auta), rozebrat, znovu nakreslit plány, tu a tamhle něco poupravit, a mohou to prodávat na 10x nižší cenu, ne proto že by to bylo až tak nekvalitní, ale proto že reversní engineering určitých věcí je prostě levnější než "forward engineering" tedy skutečný výzkum.Já rozhodně nejsem zastáncem regulace, proto taky nechci, aby někdo reguloval P2P - ze stejného důvodu, proč nechci aby nějaký nesmyslný zákon reguloval kde co (kopírování, či například povinné přidávání biopaliv - větší z prominutím hovadinu jsem neviděl). Nejlepší je, když se o sebe trh postará sám - podle pravidel přirozeného výběru. A ten začíná některým distributorům zvláště hudby a filmů šlapat na paty.
Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze v IT se vydelavaji nemravne penize, protoze programator ma 3x vice nez popelar a tak od zitra budou vsechny programy vsech a platy v IT se snizi 3x, protoze kopirovani programu nelze zabranit, takze holt budeme mit vsechny programy zadarmo a programatori dostanou statem stanoveny plat.Fuj, to je ale znacne demagogicky argument - zejmena kvuli te casti o statem stanovym platu a snizeni platu 3x. To prece s tematem vubec nesouvisi. Ten argument preformuluji tak, ze ho zbavim demagogicke manipulace: "Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze od zitra se na programy nevztahuje ochrana autorskeho zakona a tedy je mozne je volne kopirovat?" Na takovy argument si klidne odpovim. To by se mi libilo. Jednak by kazdy software pak automaticky poskytoval 2 ze 4 svobod prosazovanych FSF, jednak by to nejspis nijak neposkodilo firmy vydelavajici na free/open source software, nebot to je z prevazne vetsiny praktickych hledisek vicemene bez ochrany autorskym zakonem, naopak by to poskodilo jejich konkurenci.
zbohom nenažraný producenti, neschopní režiséri, nafúkané hviezdy/hviezdičky, každý človek si jednoducho napíše (open) scenár, pustí softík, a film je na svete
Takze pokud dojde k zavedeni DRM, tak nebudou kopie mozne a poplatek bude snizen az zrusen. Verejny ochrance prav tohle sleduje a pokud skutecne dojde k masivnimu narustu DRM, tak bude pozadovat snizeni poplatku, protoze za dila chranena DRM jej neni mozne vybirat.Az na to, ze vicemene vsechno dnes pouzivane DRM lze jen stezi povazovat za ucinnou ochranu. Chrani to sice zkomprimovany soubor, ale v okamziku, kdy jsou data dekomprimovana a predana dalsi vrstve (driveru graficke karty), tak tam zadna ochrana neni a je mozne to bez problemu a ztraty kvality zaznamenat (napr. pri virtualizaci).
Toto pravo omezuje prava autora volne nakladat se svym dilem, je povinnen strpet to, ze si dilo okopirujete. A takove omezeni prav je z ustavy vsech kulturnich statu mozne pouze za uplatu. Uplne stejne jako kdyz vam seberou pole a postavi na nem dalnici.Ovšem toto právo autor neměl od přírody ani od boha. Bylo mu dáno zase jenom státem a nedá se říct, že by autorské právo bylo vrozeně intuitivní. Je velký rozdíl mezi vlastnictvím reálných věcí (což je samozřejmost jasná už i malým dětem) a imaginárním vlastnictvím myšlenek/informací/dojmů (existence čehož mě osobně ve věku asi 10 let silně překvapila). Fyzické vlastnictví má tradici od prehistorických dob. Imaginární vlastnictví bylo zavedeno mnohem později. A hlavně je třeba pamatovat na to, proč bylo zavedeno. Cílem měl být přínos pro společnost jako celek. Je důležité se zamyslet, zda současná podoba autorského práva je stále ještě pro společnost přínosná a zda by nějaká jiná nebyla vhodnější. Viz úvahy Stallmana či Lessiga.
Tento poplatek je kompenazace za to, ze si muzete delat kopie. To neni o presumpci viny za kopie porizene v rozporu s autorskym zakonem. To je pouze za kopie porizene v souladu s autorskym zakonem a tak nemuzeme mluvit o vine.Tohle má vadu - příjemce poplatku a autor, jehož dílo jsem si zkopíroval, jsou dva různé subjekty. Navíc nevidím důvod, proč by poplatek, který má být (ale není) kompenzací za kopii pro vlastní potřebu, měl platit ten, kdo si kupuje třeba pevný disk nebo tiskárnu - to jsou věci, které z kopírováním děl pro vlastní potřebu nesouvisí...
S hlasováním pěženkou souhlasím. Autor by měl za své dílo dostat odpovídající odměnu.
Na druhou stranu kdyz si vezmu všchny filmy, hudbu, hry, soft. atd. co za svou cenu nestojí a není je jak možné legálně odzkoušet, nebo zkusební verze je zavádějící (např. ukazuje nejlepšch pár minut a zbytek díla je jen kýbl nudy), nemožnost nebo obtížná možnost se k některám produktům u nás legálně dostat (Futurama, Pátý Element, staré filmy a hry co už se k nám nedovází a clověk si je musí objednávat po všech čertech), dvd regiony, všelijaké ochrany a jiné restrikce, které platícím jen otravují život tak mám na sdílení hned jiný pohled.
Shrnul by jsem to oblíbeným motem ripperů: If you like it, buy it.
Jinak co si mám myslet o zprávě co jsem cca před mesícem četl na cdr.cz. Že filmoví distributoři v Číně se snaží bojovat proti vysoké míře pirátství výrazným snížením ceny dvd, na cenu někde kolem 30 Kč za noviku. Nejsem debil, že si dvd kupuju za stávající ceny?
Ps: Ještě by to chtělo nělaký úderný název (Nejlépe se stejně údernou zkratkou).
Tiskni
Sdílej: