Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.
Tento zápis je reakcí na blogpost "Simpsonovi za 150 tisíc" a následnou diskuzi.
INTRO: Podívejme se nejdříve, jaká panuje situace v IT. Některé (placené) produkty Microsoftu mají na trhu úspěch a jsou velmi rozšířené. Někomu může cena třeba MS Office připadat stále velká, ale v posledních letech je patrná ochota Microsoftu jít s cenou dolů. Proč tomu tak je? Již několikrát se ukázalo, že pokud na nějakém poli Microsoftu vyroste (hrozí vyrůst) konkurence, je ochoten investovat nemálo peněz resp. slevit ceny svých produktů, jen aby si zachoval pozici na trhu. Existence OpenOffice (a dalších kvalitních textových procesorů) vedla ke snížení ceny MS Office. Podobně začínající nástup Firefoxu přiměl Microsoft, aby konečně zapracoval na Exploreru. Projekt OLPC a hrozba miliónů počítačově gramotných uživatelů PC nezasažených Microsoftem jej dohnala ke snaze naportovat Windows na tuto platformu.
Výše popsané chování MS je naprosto logické. Možná budete ohledně některých uvedených vztazích "příčina - následek" pochybovat. Já se ale snažil poukázat na to, že pokud se má něco změnit, je třeba přestat plkat a začít konat. A že změna není nemožná. Mnoho lidí si stěžuje na vysoké ceny DVD, vstupného v kině, špatné filmy, pochybný způsob používaný ČPU k vyčíslení škod,... Vyzývám proto všechny diskutující.
Přestaňte stahovat filmy z internetu (Je mi jasné, že mnoho z vás bude tvrdit, jak stahuje legálně, tedy sami nesdílí. Nechci zde diskutovat legálnost tohoto konání. Spousta věcí je legálních, ale nejsou zrovna "košer")! Přestaňte dávat filmovým producentům záminku k řečem o ztrátách způsobených internetovými piráty. Přestaňte chodit do kina a kupovat DVD! Případně kupujte pouze DVD se starými filmy (dobrých jich je až až) za "rozumnou cenu". Hlasujte svoji peněženkou. Přihlašte se k této myšlence, dejte najevo, že nehodláte za filmy platit "více, než je zdrávo" a šiřte ji mezi ostatní! Teprve až filmovému průmyslu rapidně klesnou tržby a zároveň se nebude moci vymlouvat na internetové piráty, teprve pak si uvědomí, jak byla jejich strategie kontraproduktivní a půjdou s cenami dolů.
POZNÁMKA: Z ankety u první možnosti nedopatřením vypadlo "...stáhnu z netu".
Tiskni
Sdílej:
Přestaňte stahovat filmy z internetu (Je mi jasné, že mnoho z vás bude tvrdit, jak stahuje legálně, tedy sami nesdílí. Nechci zde diskutovat legálnost tohoto konání. Spousta věcí je legálních, ale nejsou zrovna "košer")! Přestaňte dávat filmovým producentům záminku k řečem o ztrátách způsobených internetovými piráty. Přestaňte chodit do kina a kupovat DVD! Případně kupujte pouze DVD se starými filmy (dobrých jich je až až) za "rozumnou cenu". Hlasujte svoji peněženkou.za tohle mě na novinky.cz smazali příspěvky, na zive.cz mě nazvali idiotem a kreténem a tuším na rootu blbcem
tak aspoň v tom nebudeš sám
Jsou výjimky za 63$ plus zřejmě poštovné, po kterých šilhám ... jinak dvd "v kartonu" to jistí. Obecná zena za video dvd je pro mne rozumná za (do) 300Kč.
Dovoz z Polsla. Podobně a za podobnou cenu se da sehnat i crysis a asi i další hry distribuované u nás Electronic Arts.
EA má u nás všechny nové hry za těch +/- 1200. Nejhorší na tom je, že až na vyvímky (třeba ten Orange Box) obsah krabice té nadstandartní ceně neodpovídá.
Dobře, že existují i firmy jako CD Project, které se snaží v krabici nabídnout i něco navíc, než placku a návod. Taková normální edice Zaklínače se můzě směle měřit i s kdejakou zběratelskou edicí.
Upřesnění: na filmy platí autorské právo 50 nebo 70 let? Mam pocit, že 50 v Evropě a 70 let v USA? Třeba Metropolis (rok 1927) nebo Kabinet doktora Caligariho (rok 1920) jsem stáhnul z netu a myslim si, že legálně.
) abych měl up/down ratio aspoň 2.V P2P je neuvěřitelná síla. Podívám se na kinobox, film mě zaujme a stáhnu si ho. Pokud se mi líbí, jdu na něj i do kina. Soundtrack, nějaký klip, hudba co slyším v rádiu - stačí pár kliknutí a stahuju. Klidně desítky let staré vinyly, které kdosi digitalizoval, klidně věci, které bych "normálně" (čili v obchodě) prostě nesehnal... Za to nabídnu to, co jsem legálně či ilegálně získal, zase ostatním...
)
To ze nejde zastavit P2P je sice smutne, ale protoze nemame komunizmus, tak je zcela legitimni, aby autori usilovali o zruseni P2P. Oni vytvori dilo, oni stanovi podminky jeho uziti a to je proste jejich pravo. Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze v IT se vydelavaji nemravne penize, protoze programator ma 3x vice nez popelar a tak od zitra budou vsechny programy vsech a platy v IT se snizi 3x, protoze kopirovani programu nelze zabranit, takze holt budeme mit vsechny programy zadarmo a programatori dostanou statem stanoveny plat.To by se mi pochopitelně nelíbilo, regulace (a navíc státní!) by vedla dříve nebo později k demotivaci, tedy ke snížení produktivity, tak jako ve vámi zmíněném komunismu. Ekonomika je ale systémem pracujícím na principu přežití v divočině. Pokud jakýkoli majitel patentu na cokoli není schopen svůj nápad ochránit, lůza ho rozcupuje. Takhle to prostě funguje. Číňani kopírují americké výrobky, japonci kopírovali americké vozy, kam se dostali? Toyota je v USA jedničkou, čínské výrobky zaplavují trhy na celé planetě. A přitom stačilo málo - koupit si exemplář dlouho a náročně vyvíjeného produktu (například auta), rozebrat, znovu nakreslit plány, tu a tamhle něco poupravit, a mohou to prodávat na 10x nižší cenu, ne proto že by to bylo až tak nekvalitní, ale proto že reversní engineering určitých věcí je prostě levnější než "forward engineering" tedy skutečný výzkum.Já rozhodně nejsem zastáncem regulace, proto taky nechci, aby někdo reguloval P2P - ze stejného důvodu, proč nechci aby nějaký nesmyslný zákon reguloval kde co (kopírování, či například povinné přidávání biopaliv - větší z prominutím hovadinu jsem neviděl). Nejlepší je, když se o sebe trh postará sám - podle pravidel přirozeného výběru. A ten začíná některým distributorům zvláště hudby a filmů šlapat na paty.
Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze v IT se vydelavaji nemravne penize, protoze programator ma 3x vice nez popelar a tak od zitra budou vsechny programy vsech a platy v IT se snizi 3x, protoze kopirovani programu nelze zabranit, takze holt budeme mit vsechny programy zadarmo a programatori dostanou statem stanoveny plat.Fuj, to je ale znacne demagogicky argument - zejmena kvuli te casti o statem stanovym platu a snizeni platu 3x. To prece s tematem vubec nesouvisi. Ten argument preformuluji tak, ze ho zbavim demagogicke manipulace: "Jak by se vam libilo, kdyby nekdo prisel s tim, ze od zitra se na programy nevztahuje ochrana autorskeho zakona a tedy je mozne je volne kopirovat?" Na takovy argument si klidne odpovim. To by se mi libilo. Jednak by kazdy software pak automaticky poskytoval 2 ze 4 svobod prosazovanych FSF, jednak by to nejspis nijak neposkodilo firmy vydelavajici na free/open source software, nebot to je z prevazne vetsiny praktickych hledisek vicemene bez ochrany autorskym zakonem, naopak by to poskodilo jejich konkurenci.
zbohom nenažraný producenti, neschopní režiséri, nafúkané hviezdy/hviezdičky, každý človek si jednoducho napíše (open) scenár, pustí softík, a film je na svete
Silne pochybuji, ze v Cechach by doslo k nejakemu zruseni nejakeho polatku
.
Ted k tomu DRM. Myslim, ze jeho cas se nachylil, viz Apple a Sony, kteri zacali zpristupnovat hudbu bez DRM ( U toho Apple to mam jenom z druhe ruky, nebo spis huby
) Myslim, ze DRM mozna prezije, ale uz bude spis na ustupu. Mozna jeste nejakou dobu bude mnozstvi takto chraneneho obsahu stoupat, ale dlouhodobe nema sanci. Obsah bez DRM je momentalne konkurancni vyhoda a jako s takovou s ni budou distributori zachazet.
Takze pokud dojde k zavedeni DRM, tak nebudou kopie mozne a poplatek bude snizen az zrusen. Verejny ochrance prav tohle sleduje a pokud skutecne dojde k masivnimu narustu DRM, tak bude pozadovat snizeni poplatku, protoze za dila chranena DRM jej neni mozne vybirat.Az na to, ze vicemene vsechno dnes pouzivane DRM lze jen stezi povazovat za ucinnou ochranu. Chrani to sice zkomprimovany soubor, ale v okamziku, kdy jsou data dekomprimovana a predana dalsi vrstve (driveru graficke karty), tak tam zadna ochrana neni a je mozne to bez problemu a ztraty kvality zaznamenat (napr. pri virtualizaci).
Toto pravo omezuje prava autora volne nakladat se svym dilem, je povinnen strpet to, ze si dilo okopirujete. A takove omezeni prav je z ustavy vsech kulturnich statu mozne pouze za uplatu. Uplne stejne jako kdyz vam seberou pole a postavi na nem dalnici.Ovšem toto právo autor neměl od přírody ani od boha. Bylo mu dáno zase jenom státem a nedá se říct, že by autorské právo bylo vrozeně intuitivní. Je velký rozdíl mezi vlastnictvím reálných věcí (což je samozřejmost jasná už i malým dětem) a imaginárním vlastnictvím myšlenek/informací/dojmů (existence čehož mě osobně ve věku asi 10 let silně překvapila). Fyzické vlastnictví má tradici od prehistorických dob. Imaginární vlastnictví bylo zavedeno mnohem později. A hlavně je třeba pamatovat na to, proč bylo zavedeno. Cílem měl být přínos pro společnost jako celek. Je důležité se zamyslet, zda současná podoba autorského práva je stále ještě pro společnost přínosná a zda by nějaká jiná nebyla vhodnější. Viz úvahy Stallmana či Lessiga.
Tento poplatek je kompenazace za to, ze si muzete delat kopie. To neni o presumpci viny za kopie porizene v rozporu s autorskym zakonem. To je pouze za kopie porizene v souladu s autorskym zakonem a tak nemuzeme mluvit o vine.Tohle má vadu - příjemce poplatku a autor, jehož dílo jsem si zkopíroval, jsou dva různé subjekty. Navíc nevidím důvod, proč by poplatek, který má být (ale není) kompenzací za kopii pro vlastní potřebu, měl platit ten, kdo si kupuje třeba pevný disk nebo tiskárnu - to jsou věci, které z kopírováním děl pro vlastní potřebu nesouvisí...
S hlasováním pěženkou souhlasím. Autor by měl za své dílo dostat odpovídající odměnu.
Na druhou stranu kdyz si vezmu všchny filmy, hudbu, hry, soft. atd. co za svou cenu nestojí a není je jak možné legálně odzkoušet, nebo zkusební verze je zavádějící (např. ukazuje nejlepšch pár minut a zbytek díla je jen kýbl nudy), nemožnost nebo obtížná možnost se k některám produktům u nás legálně dostat (Futurama, Pátý Element, staré filmy a hry co už se k nám nedovází a clověk si je musí objednávat po všech čertech), dvd regiony, všelijaké ochrany a jiné restrikce, které platícím jen otravují život tak mám na sdílení hned jiný pohled.
Shrnul by jsem to oblíbeným motem ripperů: If you like it, buy it.
Jinak co si mám myslet o zprávě co jsem cca před mesícem četl na cdr.cz. Že filmoví distributoři v Číně se snaží bojovat proti vysoké míře pirátství výrazným snížením ceny dvd, na cenu někde kolem 30 Kč za noviku. Nejsem debil, že si dvd kupuju za stávající ceny?
Ps: Ještě by to chtělo nělaký úderný název (Nejlépe se stejně údernou zkratkou). 