abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | IT novinky

    Po 26 letech od protiprávního policejního zásahu, který byl spuštěn na základě podnětu společnosti Microsoft, Obvodní soud pro Prahu 2 rozsudkem potvrdil, že Mironet prokázal významnou část svého nároku na náhradu škody vůči Ministerstvu spravedlnosti ČR. Soudem nyní přiznaná část nároku znamená rekordní odškodné, jaké kdy české soudy přiznaly za nesprávný postup státu. Spor byl rozdělen na několik škod, u pravomocně uzavřených částí

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.4. 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    19.4. 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 8
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1369 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Optimální dělení disku?

    26.10.2006 21:45 | Přečteno: 4349× | Linux

    Napadlo mě, že by bylo fajn trochu podiskutovat nad dělením disku.

    Uvažujme běžný stroj (v mém případě notebook a "odkladiště" desktop), na kterém je systém, adresář(e) uživatelů a majitel (já třeba) občas chce vyzkoušet nějakou novou distribuci. Nikdo neví, kdy to přijde, že. Pomíjím možnost virtualizace, ta je samozřejmě oblíbená a vhodná, ale já VMWare nepoužívám, i když nepopírám jeho přednosti.

    Takže jak dělit? Do kolika oddílů, jak veliké mají být? Otázka i odpověď samozřejmě subjektivní, ale aspoň nástin mého řešení.

    Používám "datové kontejnery", tzn. oddíly, kde je určitý typ dat. V mém případě jsou to obrázky, hudba a i nějaký ten film nebo natočené video. Podle toho, kolik takových dat máte nebo mít budete, je vhodné volit velikost těchto oddílů. Mně se osvědčilo dělení 40GB disku následovně:

    Navíc používám desktop, kde je disk o velikosti cca 60 GB, ten momentálně celý používám jako datové odkladiště. Má systémový oddíl (15 GB), home oddíl (19 GB) a čtyři "datové" oddíly o průměrné velikost 5 GB; dále ještě odkládací oddíl (600 MB).

    V praxi to znamená, že pokud chci vyzkoušet novou distribuci, mám na výběr, kam ji chci instalovat - data samozřejmě zálohuji (na desktop a vypaluji) - a důležité věci jsou tak po ruce, a přitom je neohrozím. Musím samozřejmě vědět, co dělám, už se mi stalo, že jsem si spletl oddíly a přepsal si vlastní home (zálohu jsem měl).

    Co z toho? Mám variabilní prostor, mohu data libovolně přesouvat, pokud potřebuji konkrétní oddíl pro nějaké pokusy. Oddíly z desktopu připojuji přes NFS na notebook. Hlavní přínos vidím v tom, že mám konkrétní data na zvláštním oddílu, tj. je v nich pořádek. Můžu je připojit, nebo ne. Zároveň, pokud potřebuji prostor, je můžu smazat, nebo přesunout, a nemusím zasahovat do rozdělení disku. Ostatně - takhle už to mám (na desktopu) asi tři roky.

    Nevýhody? Nutnost síťového přenosu, režie (konfigurace a správa NFS), nutnost zapínat oba počítače (na desktopu mi ale běží TV, takže to dělám tak jako tak).

    Jak to máte vy?        

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.10.2006 22:05 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Na desktopech a ntb disk zasadne nedelim, teda az na swap a /boot na mym kompu protoze mi bios nevidi celej disk.

    Na serverech davam extra /home a pridruzeny veci aby luseri nezabarli misto systemu.
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    28.10.2006 20:14 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    aby luseri nezabarli misto systemu.
    ak pouzivas ext2/ext3, tak tam je vyhradenych 5%

    aj napriek tomu by som oddelil /var, aby sa po pripadnom remounte toho jedineho filesystemu mohli zapisat logy...
    vencour avatar 26.10.2006 22:14 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?

    Děkuji, nemusim mastit post u sebe ... tedy: když mam dvě distra, dva oddíly, partišny na noťasu, k tomu /boot a ještě swap, kterej jsem ovšem přestal používat, nejdřív kvůlu suspendu do swapu, to jsem ho vyhradil pouze pro něj a teď je zatim nevyužitej. Mam 1,5GB ram, bez 128MB sdílené paměti pro videokartu.

    Tedy, jak byste dělili a používali místo, u mne je to 40 GB hadr? Momentálně to mam cca 150 MB /boot, cca 1700MB swap a zbytek +- napůl. Jelikož používam hlavně jedno distro, tak ta druhá partišna je většinou "do počtu", odkládám tam třeba soslá isa dister, naposled se jednalo o dvd Danixu.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    26.10.2006 22:16 daeltar | skóre: 13 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Na mém desktopu to mám takto:

    sda1:

    /dev/sda1 9,4G 4,9G 4,5G 53% /

    /dev/sda3 144G 21G 123G 15% /home

    swap 1G

    sda2:

    /dev/sdb1 154G 133G 21G 87% /depot
    buml avatar 26.10.2006 22:23 buml | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    moje deleni 40GB
    / 10.5 GB (netreba vysvetleni)
    swap 
    /home 5.5 GB (zde zustavaji pouze uzivatelske konfigurace)
    /data 23 GB (ulozene soubory uzivatelu)
    
    a primounteny 80 GB
    /mediadisk (hudba, videa a fotky)
    manzelka ma vlastni 60 GB s ubuntu a mandrivou (deleni podobne)
    To vite, doba ledova je doba ledova.
    26.10.2006 22:24 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Tak málo místa! Z toho bych dostal klaustrofobii :-)

    Laptop rozdělený nemám. Ve stolním počítači mám dva 250 GB disky, jeden mám celý pro data, druhý mám něco pro swap, pak 2x20GB pro systémy (Mandriva 2006, 2007), 20 GB pro Windows XP, zbytek pro home.

    Dál mám 4 USB externí disky různých velikostí, hrozně se totiž o data bojím, tak pořád zálohuju. Moje zálohovací mánie už dospěla do stádia, kdy jsem některý důležitý dokumenty ukryl pomocí mp3stego do empétrojek, který sdílím v různých P2P sítích.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    26.10.2006 22:26 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    A stojí to aspoň za poslech? ;-) :-D
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    26.10.2006 22:57 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Jasně :-) Použil jsem několik rozhlasových her, trochu té klasiky, metalu ale i třeba Britney Spears, takže si vybere skoro každý a opravdu se to dost stahuje ;-)
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    26.10.2006 23:23 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    To je zajímavá myšlenka.
    26.10.2006 22:40 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Můj jediný 10GB:
        /dev/hda1 (/): 2.5GB (1.7GB free)
    /dev/hda3 (/home): 6.2GB (3.8GB free)
           Linux swap: 518.2MB (běžné zaplnění 0%)
    
    to je na klaustrofobii coo?
    26.10.2006 23:06 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Na mé workstation s dvěma 160GB disky a oddíly porůznu buď RAID 1, nebo RAID 0:
    /dev/md/0              38M  6,0M   30M  17% /boot
    /dev/md/1             482M  185M  297M  39% /
    /dev/md/2              16G  3,6G   12G  24% /usr
    /dev/md/3             5,8G   42M  5,8G   1% /tmp
    /dev/md/4             5,8G  2,8G  3,1G  47% /var
    /dev/md/5              38G   24G   14G  63% /home
    /dev/md/6              29G   14G   16G  48% /mnt/backup
    /dev/md/7             151G   30G  121G  20% /mnt/media
    
    A ještě 2 × 2200 GB swap.

    Na server s třemi 250GB disky chystám rozdělení 100 MB /boot RAID 1, 2200 GB swap RAID 5, zbytek LVM RAID 5.
    27.10.2006 00:50 k3 | skóre: 15 | blog:  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Co na tom proboha poustis, ze potrebujes 2TB swap ? nehlede na to, ze na disky, ktere jsi popsal se to nevleze
    27.10.2006 01:25 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Samozřejmě překlep :-/, u swapů mají být jednotky MB.
    Vojta Drbohlav avatar 27.10.2006 01:50 Vojta Drbohlav | skóre: 26 | blog: Blog | Strahov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Stejně máš toho swapu docela dost ;-). 2 x 2200 MB?... to snad nejde ani využít :-D.
    27.10.2006 10:12 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Zatím mám 1 GiB RAM, ale swap jsem tvořil s tím, že ji možná rozšířím na 2 GiB. A 2200GB oddíl swapu přesně odpovídá tomu, pokud bych chtěl na něj systém uspávat.
    Vojta Drbohlav avatar 26.10.2006 23:33 Vojta Drbohlav | skóre: 26 | blog: Blog | Strahov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Tak moje rozdělení... sem docela skromnej :-D
    /dev/sda1              19G  4,9G   14G  27% /
    /dev/sda2             280G   55G  226G  20% /home
    /dev/hda2             965M  236M  730M  25% /portage
    /dev/hda3             4,7G  2,5G  2,3G  53% /distfiles
    /dev/hda4             106G  544K  106G   1% /data2
    
    /dev/sda1 je 1GB swap.

    sda je SATA disk 320GB a hda PATA disk 120GB.
    26.10.2006 23:51 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    No a nechcete použít LVM, pokud si nejste jistý? Nicméně na nb s tak málo místa bych to asi také nedělil (kromě swapu), pokud bych nechtěl použít nějaké šifrování (a pak bych to asi postavil právě nad lvm).
    26.10.2006 23:55 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?

    A abych odpověděl na otázku, na desktopu to mám teď:

    /dev/sda1 14G 7.7G 6.3G 55% /
    /dev/mapper/vg001-lvvar 10G 3.6G 6.5G 36% /var
    /dev/mapper/vg002-lvusr 14G 9.4G 3.3G 74% /usr
    /dev/mapper/vg001-lvhome 80G 55G 26G 69% /home
    tmpfs 1.4G 32K 1.4G 1% /tmp

    Ale zrovna jsem to trochu čistil.

    3.11.2006 22:12 martyone
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Moje řeč. LVM je zlatá věc - podle potřeby tu a tam na některém oddílu přidám, na jiném zas uberu :-)
    hajma avatar 27.10.2006 01:42 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    /
    swap

    21 promarněných znaků
    27.10.2006 04:17 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    /            234G    JFS
    /boot         31M    EXT2
    swap         460M    SWP
    
    Pritom swap som este nevidel zaplnenu. Stale je usage 0%. Memory je 1GB.
    Jardík avatar 27.10.2006 11:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Zásadně nedělím - jen boot (na něj dávám ext2, protože se z něj o 100ms kratší dobu načítá jádro než z ext3).
    Disk0 - nějakej WD 40 GB
    |-100 MB boot  (ext2)
    \-zbytek /     (ext3)
    Disk1 - nějakej WD 60 GB
    \-celý   /home (ext3)
    
    Věřím v jednoho Boha.
    27.10.2006 11:43 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    /dev/hda1             3,9G  2,7G  1,2G  70% /
    /dev/mapper/sh-sh     1,1T  1,1T   16G  99% /home/sh
    
    27.10.2006 11:45 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Jinak na desktop 10GB root, 1GB swap a zbytek na /home.
    Jardík avatar 27.10.2006 15:45 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Můžu vědět, co je ten /dev/mapper/sh-sh zač? Nějaké raid pole? Každopádně v /dev/null mám místa víc :)
    Věřím v jednoho Boha.
    30.10.2006 16:21 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    Ano, je to klasicka RAID5 z par 160GB disku.
    David Watzke avatar 27.10.2006 17:01 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    $ df -hT | grep [hs]d
    /dev/hda2     ext3     19G  3.9G   15G  22% /
    /dev/hda3     ext3    127G   16G  105G  14% /home
    /dev/hdb1 reiserfs    4.7G  390M  4.3G   9% /media/reiser # tam je KDE
    /dev/hdb2      xfs     66G  3.3G   62G   6% /data # téměř nic
    /dev/sda1 reiserfs     19G  2.3G   17G  12% /20GB # portage, overlay, /root
    /dev/sda2      xfs    280G  173G  108G  62% /300GB # filmy, music, iso, atd.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    28.10.2006 20:28 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Optimální dělení disku?
    obycajne takto nejak:

    /boot 100MB
    / cca 5GB (viac netreba)
    /var aspon 5GB (preoze apt cache mazem sporadicky)
    /home zbytok

    a swap podla velkosti pamate a ucelu pocitaca

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.