abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    18.12. 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    18.12. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    18.12. 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (24%)
     (0%)
     (8%)
     (0%)
     (4%)
     (4%)
     (12%)
     (32%)
     (16%)
    Celkem 25 hlasů
     Komentářů: 12, poslední dnes 16:06
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    14.5.2006 01:31 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Jak jste poznal ten ctvrty pad v anglictine?
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    14.5.2006 03:24 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Hádám, že podle "používám koho/co?"
    14.5.2006 07:13 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Angličtina pády , jen je nevyjadřuje deklinací (skloňováním), nýbrž předložkovými spojeními a slovosledem, jestli ti jde o toto.

    Ale říkat tomu "čtvrtý pád"...
    14.5.2006 08:55 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Angličtina pády , jen je nevyjadřuje deklinací (skloňováním), nýbrž předložkovými spojeními a slovosledem, jestli ti jde o toto.
    Anglictina ma, pokud vim, pouze zbytky padu (napr. "me", genitivni -s) apod. Kdyz oznacite jako "pad" neco, co nema koncovky a neni tedy nijak rozeznatelne od "zakladniho tvaru", popira se tim samotny smysl toho pojmu, totiz mluvnickou kategorii slova (jmena) vyjadrujici obmenami tvaru ruzne vztahu ve vete - tedy neslouzi k nicemu.

    Bohuzel, pod tradicnim tlakem latinskych (a reckych) gramatik maji jeste nekteri autori anglickych mluvnic tu drzost mluvit v anglictine o "padech". Predlozkove vazby jsou predlozkove vazby ... muzu rict, ze vazbou "give to you" vyjadrim to, co bych v latine nebo cestine vyjadril primo dativem zajmena (tibi, ti), ale tvrdit, ze "to you" je dativ zajmena "you" prinese maximalne zmatek (zkuste si podobne zaradit vazbou "for you" :P). Nastesti se od tohoto umeleho cleneni anglickych vazeb snad uz davno opustilo.
    14.5.2006 19:41 Sodalite | skóre: 18 | blog: tucnakov | Břeclav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Jenomže v případě pádu jde především o to, aby se vyjádřily vztahy mezi jednotlivými větnými členy. Obměňování forem není IMHO až tak důležité. Pod vlivem tohoto si lze dovolit říct, že v angličtině pád je, jenom není formálně realizovaný - není na první pohled vidět. Tuto funkci plní slovosled a na postavení slova ve větě tedy záleží, jak budeme pádovou příslušnost interpretovat. Nakonec i v angličtině se používá označení case, což je možné přeložit jako pád: possessive case, object case.

    Abych ještě něco řekl k otázce, jak Vlasta Ott přišel na to, že to je 4. pád. Přišel na to podle postavení dotyčného slova na pozici tzv. přímého předmětu (object direct), který odpovídá našemu 4. pádu. Znovu tvrdím, že je pouze věcí nomenklatury a konvence, jestli budeme u angličtiny tohle označovat jako pád nebo ne. Je zbytečné se o tom přít.
    Absolutní pravda je nepoznatelná. Všechny ostatní jsou jenom soukromé lži.
    14.5.2006 11:53 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Soukromě bych to taky nazvala čtvrtý pád, protože ve druhém pádu by byla předložka of. Když jsem dřív něco překládala z češtiny do angličtiny, říkala jsem si v duchu takové věci.
    ^D
    14.5.2006 19:18 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Soukromě bych to taky nazvala čtvrtý pád, protože ve druhém pádu by byla předložka of. Když jsem dřív něco překládala z češtiny do angličtiny, říkala jsem si v duchu takové věci.
    coz trochu zacne selhavat v pripadech jako

    for me (4. pad?)

    with you (7. pad?)

    without you (2. pad?)

    ... atd.

    o neco nazornejsi je operovat s primym (bez predlozky) a neprimym predmetem, a predlozkove vazby se ucit jako takove. Ubyde tak jeden v podstate zbytecny krok prevadeni na pady "v duchu", ktery se hodi fakt jen pro prekladani... ale i tam je lepsi nez prekladat "pady" zvolit vhodnou ceskou vazbu, ktera muze mit pad uplne jiny.
    14.5.2006 08:42 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Sloveso užívat (s předponami) se pojí v dnešní moderní češtině častěji s pádem čtvrtým než druhým. Je možné použít druhého pádu (jako teď), ale ne vždy se to hodí, protože to není stylově neutrální - dnes už to má příznak zastaralosti. Vazba se objevuje v ustálených spojeních: "využil jsem prostě příležitosti" je (i z hlediska stylu) v pořádku; obecněčesky ("hovorově") a také v pořádku je "využil jsem příležitost".

    Nevhodné je podle mého názoru tedy:

    Program využívá balíčků ze standardní distribuce.

    Použil jsem k tomu programu XY.

    Programátor užívá nového editoru. (Extrém. ;-))

    Ten "příznak zastaralosti" je dost subjektivni dojem. Je pravda, ze obecna cestina tihne k prostejsi skladbe (tj. ke 4. padu coby predmetu slovesa) a ze tedy genitivni vazby obecne ustupuji. To ale zdaleka neznamena, ze se stanou nevhodnymi pro technicke texty. Uz proto, ze jak podotykas, jde o tvary tradicne ceske a nikoliv o kalk z cizinstiny ;)

    Ty vety jako priklady jsou naprosto v poradku. Dulezitejsi spis je, aby pripadny delsi text dodrzel jakztakz konsistenci v podobnych vazbach (pusobi pak slohove kompaktneji). Navic lze diky genitivu jemne odlisovat "používat editoru k něčemu (jako nástroj)" a "používat editor samotný (jako cíl)" - ale to uz je nepovinne a tezko se spolehat.

    Samozrejme jsou tu (spise byvaly) pak jeste extremy jako "Není tu pana ředitele?" - "Ne, právě ho odešlo..." :PPP a mozna nekdo s hyperkorektni snahou zplodi vety jako: "Přečetl jsem si té knihy..." ale to jsou podle me vyjimky.

    V otazce vhodneho jazyka bych se (byt autorem blogu, jehoz snahu o cestinarske okenko vitam :) radeji zameril na opravdove zhovadilosti a prohresky primo proti skladbe a tvaroslovi cestiny, jako priklad bych nabidl rozmahajici se patvar: "bude se soustředit", nez na pouzivane a kodifikovane varianty, byt se subjektivne "zdaji zastarale".

    Jako inspiraci bych nabidl treba posledni zpravicku a uziti zajmena "svůj": "Autoři však nabádají uživatele, ať počkají na svá DVD (nyní v prodeji, o prázdninách na webu projektu) a nezkazí si dojem z audiovizuálně nepříliš zdařeného ripu."

    Ackoliv pouziti zajmena nemusi byt ve vete vytrzene z kontextu vyslovene chybne (paklize mel autor vskutku na mysli DVD "uživatelů"), prave proto by nebylo od veci pojednat o tom, proc to zajmeno "svá DVD" pusobi v danem kontextu dost nevhodne.
    14.5.2006 09:31 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Samozrejme jsou tu (spise byvaly) pak jeste extremy jako "Není tu pana ředitele?" - "Ne, právě ho odešlo..." :PPP a mozna nekdo s hyperkorektni snahou zplodi vety jako: "Přečetl jsem si té knihy..." ale to jsou podle me vyjimky.
    Totéž je IMO i "chleba" a ten tu s námi bude ještě hodně dlouho ;-)
    V otazce vhodneho jazyka bych se (byt autorem blogu, jehoz snahu o cestinarske okenko vitam :) radeji zameril na opravdove zhovadilosti a prohresky primo proti skladbe a tvaroslovi cestiny, jako priklad bych nabidl rozmahajici se patvar: "bude se soustředit", nez na pouzivane a kodifikovane varianty, byt se subjektivne "zdaji zastarale".
    To sis zadal úkol vskutku sysifofský. :-) Když i mně tak dlouho trvalo, než jsem to přijal a to s gramatikou problémy nemívám...
    14.5.2006 11:33 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Ty vety jako priklady jsou naprosto v poradku.

    No, jak se to vezme. Já jsem měl na mysli zcela konkrétní věty, na které jsem při psaní myslel. Takže jde o kontext, který si laskavý čtenář "musí" přimyslet - jinak ano, věty jsou zcela v pořádku. Otázka je, jak přesně vymězit "stylistickou chybu".

    radeji zameril na opravdove zhovadilosti a prohresky primo proti skladbe a tvaroslovi cestiny

    Tohle byl jenom takový cimrmanovský úkrok stranou. 8-) Muselo to ven.

    Jako inspiraci bych nabidl treba posledni zpravicku a uziti zajmena "svůj":

    To jsem chtěl psát původně, ale cítil jsem se na to včera nepřipraven. Takže příště.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    14.5.2006 08:44 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    Asi jsem vadnej, ale zrovna tohle mi uši netahá. Jak by to mělo být správně? Ty uvedené příklady.

    Každý má své. Já si nezvykl na (tuším ablativ) "je to o tom". A také na "politikové" místo "politici". Správně -- nesprávně, tahá to mé slechy. :)

    14.5.2006 08:53 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Jo, už chápu co se nelíbí (mám ráno delší vedení). Ale nevadí mi to. "Není tu pan ředitele" "Ach není tu, není, co by mne těšilo"...:)
    14.5.2006 09:09 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Nejak mi se mi zda, ze se vsichni lide vyjadruji po svem zpusobu. tak jak je pro ne charaktristicke. Take je to jejich znameni. Slovosled a gramatika neni moje nejsilejnejsi stranka, ale podle vyjadrovani a slovosledu me moji znami spolehlive poznaji. I bez podpisu. Tak se mi to menit nechce. :-)
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    14.5.2006 10:00 MarzocchiDH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    Jo, to je hned vidět, že vám ta gramatika moc nejde...

    14.5.2006 10:03 MarzocchiDH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    ...ale když jste u té země, tak tomu rozumím :-)

    14.5.2006 11:24 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Zatnul jsem zuby a dočetl to do konce. Uff, zlatá algebra :-)
    14.5.2006 13:06 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    Hehe, taky jsem se musel přemoct, abych to dočetl :o) Tak, a teď jdu na tu algebru... :o)
    vencour avatar 14.5.2006 13:47 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    Mně i jinak zní vazba u používá, užívá, využívá - asi bych tam použil jiné vazby ... či jinou vazbu.

    A taky mam občas takový češtinářský roupy, že si takhle staročesky hraju, se slovy a větami. Čili pak používám akuzativ i užívám genitivu.

    Kdo má rád jazyk, ten musel milovat i pana Kaplana a jeho jazykové poklesky :-D.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.5.2006 14:00 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    jo jo pan Kaplan ma tridu stale rad
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    14.5.2006 14:08 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    A vy, užívajíce balíčků distribucí standardních v bludech svých gramatických nezůstávejte. Já mávaje standartou genitivů svých ,volám…

    Něco takového? :-)

    vencour avatar 14.5.2006 14:43 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv

    Kdybych měl svůj den, tu bych svého pegase povznesl k nebesům a náležitě Vám odvětil podle naznačeného a hozeného stylu. Leč tíže prostší reality mne táhne k zemi a tak jdu obcovat s bohyní Elektrou z FELu a ČVUT :-D

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.5.2006 15:31 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Falešný genitiv
    :-) Je to určitě důležitější a záslužnější, nežli si vymýšlet πdžoviny, tak jako já činím. Horší, je že já už někdy nejsem schopnej mluvit normálně. :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.