Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
o situaci stredniho skolstvi vypovida i skutecnost, ze si stredoskolsti ucitele musi privydelavat jako redaktori linuxovskych portalu ..
Pokud se ptas, kam povede cesta ceskeho skolstvi, tak ja si myslim, ze to bude asi takhle:
Pres 30 nemam ale sam na sobe pozoruji rozdil kdyz se musim ucit spoustu "zbytecnych" vedomosti a kdyz se flakam, kdyz se ucim tak sice za chvili o danym tematu temer nic nevim ale snadneji si pamatuju i dulezite informace a lip ziskavam schopnosti v pro me dulezitych oborech. Beru to jako stroj ktery kdyz nebezi tak zatuhne a je tezke ho potom donutit k vykonu.
Navic nikdo ti na stredni skole nerekne jaka zamestnani za celej zivot vystrida a co se mu bude a nebude hodit i kdyz si to 100% mysli.
Musim rict, ze americani ktere znam (7 mesicu jsem delal primo v USA a i jinde ve svete jsem spolupracoval s americany) jsou vyrazne lepsi nez prumerni cesi ve schopnosti samostatne resit problem, komunikovat, jsou asertivnejsi a umi lepe diskutovat, umi lepe obhajit sve nazory a umi je nesrovnatelne lepe prezentovat.
A ti američané které znáte jsou průměrní američané (kriterium nic moc, ale řekněme okolo IQ 100)? Nebo se dá očekávat, že vzhledem ke svému zaměstnání budou někde směrem k inteligentnější části? Byli ve státních školách? Pro člověka jako jednotlivce je asi užitečnější být schopen obhájit a prezentovat své názory než být schopen získávat, pamatovat si a vyhodnocovat informace (čímž neříkám, že to naše školy učí), ale jaký to má dopad na společnost?
udelal bych mnohem lip, kdybych chodil za skolu a stravil ten cas v knihovne nebo jezdenim na kole
To asi ano. Otázka zase je, jestli jste (byl) běžný žák. A pokud by bylo na výběr mezi tím poslat vás do školy a nechat koukat na telenovely a krváky v televizi (což je pro řadu lidí asi reálnější scénář)? Ono je asi otázkou, co je z pohledu společnosti vlastně cílem škol - jestli vzdělání, výchova, indoktrinace, nebo do určitého věku mít kam odložit děti a od určitého věku udržet pracovní sílu mimo trh...
A ti američané které znáte jsou průměrní američané (kriterium nic moc, ale řekněme okolo IQ 100)?Asi ne tak úplně (předpokládám že nikdo nekamarádí s reprezentativním vzorkem populace) - ale to se týká i čechů které znám, i když vzhledem k tomu, že jich znám přece jen mnohem víc než američanů, asi se to tomu průměru bude blížit víc. Ale přesto si myslím, že moje zkušenost něco vypovídá, i když není reprezentativní. A jen tak mimochodem, myslím že v některých velmi důležitých schopnostech (např. schopnost prezentovat své názory před publikem nebo argumentovat věcně, v asertivním a nikoli pasivně-agresivním módu) průměrný američan s dokončenou střední vysoce předčí i nadprůměrné čechy s mimořádnou inteligencí a vysokoškolskými tituly.
To asi ano. Otázka zase je, jestli jste (byl) běžný žák. A pokud by bylo na výběr mezi tím poslat vás do školy a nechat koukat na telenovely a krváky v televizi (což je pro řadu lidí asi reálnější scénář)?Já jsem chtěl říct nikoli to, že by se mělo žákům umožnit dělat si co chtějí, ale že by se systém výuky měl změnit tak, aby výuka přinesla větší užitek než kdyby se jim to umožnilo. Víc rozvíjet schopnost myslet než pamatovat si (= biflovat). Spíš než množství zapamatovaného hodnotit to, jak jsou schopni spolupracovat a diskutovat, dávat jim samostatné úkoly, a nutit je prezentovat výsledky před třídou atp. Osobně nevím, jak to teď na školách je. Mám pár známých co učí, a ti se neshodnou jestli se to už změnilo k lepšímu nebo je to pořád jen tupé biflování.
Já zkusím jinak. Kdykoli mám dělat nějaký projekt za který mám odpovědnost, automaticky požaduji k tomu příslušné prostředky a příslušné pravomoce. Pokud přidělené prostředky a pravomoce nepostačují ke splnění úkolu natolik, že jsou výrazně níže, než by bylo potřeba k převzetí odpovědnosti, snažím se jít od toho.
Stejná aplikace na školství: Učitel: Nulová práva u dětí, nulová práva u rodičů, společenská autorita právě těsně nad nulou. Společnost hodnotí vzdělanost jako zbytečnou, pokud nevede k velkým penězům. A teď dotaz, co s tímhle může vzniknout za výsledek?
A k moderní metodě výuky. Dlouho jsem se pokoušel naučit anglicky moderními metodami výuky. Pak jsem zapřemýšlel a došlo mi, že moderní metody výuky angličtiny vymýšlejí lidé, kteří umějí perfektně anglicky a už si ani nevzpomínají na dobu, kdy začínali. Tudíž, ať se na mě nezlobí, nejsou příliš povolaní vcítit se do začátečníků. Tudíž poté jsem se vykašlal na všechny moderní výuky, zahodil Headwayky a jiné do popelnice, a vzal jsem si poctivou starou učebnici po staru. A ejhle, výsledky byly hmatatelné a šlo to ráz na ráz. Zlepšování bylo naprosto rapidní, že se nedalo přehlédnout, a s moderní výukou pro mě absolutně nemyslitelné.
Takže ohledně moderních výuk je otázka, zda se nezaměňuje prostředek s cílem. Cílem je vždy (respektive mělo by být) naučit, nic jiného. Moderní výuka, či jiná je jen prostředek. Pokud nějaká metoda, ať moderní, či nemoderní nepní cíl, je špatná.
Jak to dopadne se školami nevím. Studoval jsem před 20 lety vysokou a před cca 25 lety gymnázium. A dnes znovu studuji vysokou. Rozdíl za těch 20 let fakticky moc nevidím. Kvalita profesorů má plus mínus stejné statistické rozložení dnes i tehdy. Jestli něco vidím jako rozdíl je to, že se rapidně zhoršila kvalita skript. Kolem přijímaček se točilo daleko více peněz, než tehdy. Rozdíl na středních školách posoudit nemohu.
Na základních a středních školách vidím, že učitel ztrácí obecně autoritu. Že lidé, kteří umí ze školství odcházejí co to dá. Že ve školách stojí spousty automatů na Coca-Colu, na sušenky a sladkosti, zatímco srandovně na jídelnu dohlíží přísný hygienik, který velmi tvrdě dusí jídelnu co má vařit, aby děti zdravě jedly. Prachy holt nesmrdí.
Ale jinak jsem optimista. Ono to dopadne líp,. než se zdá.
S tou maturitou máte poměrně smůlu - já si to vodbyl letos ještě naštěstí s ne-státní původní, ale když se budete snažit, třeba prosadíte zpátky tu starou. Neska vo tom psali v Respektu, že proti tomu studenti protestujou.
Nová maturita by mi nevadila (je trapně jednoduchá), ale hlavně ať v tom není bordel! Takhle jdou co 14 dní protichůdné zprávy... To je pak na hovno, takováhle práce.
kdovi jak to nakonec dopadne, nas strasili se statni maturitou nekdy kolem roku 1997 (ano, tak dlouho uz se na tom paraziti typu Scio zivi) a uz tehdy jsme delali nejake vypraskane "srovnavaci testy", takze bych tomu jeste par (desitek) let dal..
Maturita v současném pojetí, kdy čtyřka z jedné školy může znamenat víc než jednička z druhé, je jen trapná fraška...
Právě naopak. Současný systém ukazuje na úroveň (požadavky) školy. Chybou je pouze tradiční přístup "jednička je jediná známka, kterou můžeš mít".
...jejich studijní obory nejsou obecně tak snadno srovnatelné.
Takže průmku lze srovnávat s hnojárnou, gymplem a učňákem? To jsou mi noviny!
U středních škol je problém právě v tom, že je jich spousta a není snadné si udržet přehled o jejich úrovni a důvěryhodnosti.
Nicméně je pozoruhodné, že nebylo nic podobného zavedeno na úrovni základních škol.
Takže průmku lze srovnávat s hnojárnou, gymplem a učňákem? To jsou mi noviny!
Co se týká předmětů vyučovaných všude, rozhodně ano. Prostě jde jen o to, že pro absolventa učňáku bude za slušný výsledek považováno něco jiného než pro absolventa gymnázia. Ale nevidím důvod, proč by nemělo být možné jejich absolventy porovnávat. Za celým tím povykem proti jednotným maturitám ale cítím spíš strach z toho, že by se najednou mohlo ukázat, že absolventi některých "prestižních" gymnázií jsou jsou na tom v češtině nebo matematice v průměru hůř než absolventi některých průmyslovek.
Nicméně je pozoruhodné, že nebylo nic podobného zavedeno na úrovni základních škol.
Na základních školách ale žádná závěrečná zkouška není. Pokud by měla být zavedena, pak bych byl jednoznačně pro to, aby byla jednotná. Navíc je tu problém, že v tom současném bordelu někdo opouští základní školu po pěti letech, někdo po sedmi (?) a někdo po devíti.
Navíc je tu problém, že v tom současném bordelu někdo opouští základní školu po pěti letech, někdo po sedmi (?) a někdo po devíti.
No a? Musí ukončit základní vzdělání a je jedno, na které škole jej ukončí.
Nic proti Americanum nemam, ale mam poznamku k tomu TOP 20 vysokych skol. Ze prevladaji americke VS muze byt pomerne dobre zpusobene tim, ze americke maji daleko vetsi pool talentovanych lidi, z ktereho mohou vybirat, nez treba Cesko? A na urovni EU je zase pomerne velka jazykova bariera. Jinymi slovy - tvrdit, ze je neco lepsi jenom proto, ze je to lepsi v TOP X% je zavadejici statistika.
Jinak, vubec bych se nedivil, kdyby byly americke VS v prumeru lepsi nez VS u nas. Ale u EU jako celku o tom mam ponekud pochybnosti.
Jinak, vubec bych se nedivil, kdyby byly americke VS v prumeru lepsi nez VS u nas. Ale u EU jako celku o tom mam ponekud pochybnosti.To já ani ty nejmenší. Slušně jim sekundují snad jen britské univerzity, a pak pár jednotlivých univerzit z jednotlivých zemí - ale podle obvyklých a uznávaných ukazatelů americké univerzity jasně dominují.
V TOP 20 maji převahu i ve srovnání s celým zbytkem světa - tvrdíte, že mají větší pool než celý zbytek světa?
Vzhledem k tomu, že jejich pool zahrnuje většinu světa, tak bych řekl že ano. Mimochodem, kdo ten žebříček vlastně sestavuje?
Vzhledem k tomu, že jejich pool zahrnuje většinu světa, tak bych řekl že ano. Mimochodem, kdo ten žebříček vlastně sestavuje?Pokud vím, populace v USA má kolem 300 mil. obyvatel, populace světa pak kolem 6 miliard. Předpokládám, že nechcete tvrdit že 300 mil. je většina z 6 miliard, takže zjevně chcete odkazovat na to, že na americké univerzity mohou chodit studenti z celého světa - což ovšem zhruba stejně platí i pro britské, čínské, ruské a indické univerzity, nemluvě o českých. Takže ten pool je přinejmenším stejný, i když odmyslíme fakt, že pro čínského studenta je americká univerzita (a naopak) mnohem hůře přístupná než nějaká domácí bez ohledu na jeho schopnosti. To, že tak často nejlepší studenti z různých zemí chodí na americké univerzity, jen dokazuje že jsou kvalitní.
Mimochodem, kdo ten žebříček vlastně sestavuje?Pokud chctete naznačit, že sami američané, tak nikoli - podobných žebříčků je více, jsou sestavované různými organizacemi a mají podobné výsledky - americké univerzity dominují.
1. Zda se, ze jste presne nepochopil, v cem spociva logicky problem vasi argumentace. Americane mohou mit vice nejlepsich univerzit nez ostatni, ale mohou mit take vice tech nejhorsich. Tedy, prumerna americka univerzita muze byt zcela srovnatelna s okolnim svetem. Nerikam, ze to tak skutecne je, ale ze odvolavat se na TOP 20 je zavadejici.
2. Maji vetsi pool lidi. American (kterych je 260 milionu nebo kolik) si vybira mezi univerzitami po celych USA (a mozna v Kanade). Pokud ti nejlepsi jdou na ty nejlepsi skoly, pak tyto skoly nashromazdi daleko vice talentovanych lidi nez v zemi, ktera ma jen 10 milionu obyvatel, a ti si take vybiraji mezi lokalnimi univerzitami (tj. v Cechach). No a pokud ma skola vice talentovanych lidi, je pro ni snazsi umistit se v TOP 20. Podobne je to i s ostatnimi zememi EU - Francouzi preferuji francouzske univerzity, Britove britske, a tak dale. Tedy koncentrace talentovanych lidi na nejlepsich univerzitach v kazde z tech zemi je nizsi. Kdyby kazdy student v EU vybiral univerzitu v ramci cele EU (a nemel domaci preference), jsem pomerne presvedceny, ze by pak EU dominovala TOP 20 prave kvuli tomuto jevu.
Americane mohou mit vice nejlepsich univerzit nez ostatni, ale mohou mit take vice tech nejhorsich. Tedy, prumerna americka univerzita muze byt zcela srovnatelna s okolnim svetem. Nerikam, ze to tak skutecne je, ale ze odvolavat se na TOP 20 je zavadejici.Jistě se nedá vyloučit, že na druhé straně spektra mají univerzity, které jsou mnohem horší než evropské, a tudíž v průměru se to jaksi vykompenzuje. Jenže zapomínáte, že kvalita univerzit není rozložena náhodně - naopak, dá se předpokládat, že to je dáno tím, jaké je v dané zemi akademické prostředí, jak stát podporuje vzdělání, jaká hodnota se v dané kultuře vzdělání připisuje atd. Takže se sice nedá absolutně vyloučit, že v průměru jsou mimořádně dobré univerzity v USA vykompenzovány mimořádně špatnými, avšak vzhledem k tomu, že kvalita univerzit je spolu-určována řadou faktorů, které působí celostátně (myslím na úrovni USA jako celku), považuji za nesrovnatelně pravděpodobnější, že pokud např. nejlepší americké univerzity dominují nad nejlepšími britskými, pak i nejhorší americké budou dominovat nad nejhoršími britskými.
2. Maji vetsi pool lidi. American (kterych je 260 milionu nebo kolik) si vybira mezi univerzitami po celych USA (a mozna v Kanade)...Abych se přiznal, myslím si že kvalita univerzit dělá kvalitu studentů mnohem víc než kvalita studentů dělá kvalitu univerzit. Jistě, to že je výhodnější, když nejlepší univerzity stáhnou nejlepší lidi z 260 milionů než z jen 60 milionů, na tom něco je. Ale proč tedy světu nedominují čínské univerzity? Nebo kanadské - ty přece vybírají zhruba z téhož poolu jako ty americké (alespoň tam rozhodně nehraje roli jazyková bariéra nebo vzdálenost, když jste z NY, máte řadu kanadských Unis blíž než Caltech)? Ale hlavně - vaše argumetny jsou rozhodně validní, ale nezapomínejte, v jakém kontextu jsem já začal tu argumentaci ve které pokračujeme. Prostě si pořád myslím, že národ, který je schopen provozovat tolik špičkových univerzit, nemůže být složen výhradně z lidí blbých "jako pučtok" - nesouhlasíte snad se mnou?
Prostě si pořád myslím, že národ, který je schopen provozovat tolik špičkových univerzit, nemůže být složen výhradně z lidí blbých "jako pučtok" - nesouhlasíte snad se mnou?To rozhodně, samý blbci tam nejsou, avšak někteří té chytrosti moc nepobrali. Například zde je snímek obrazovky z vysílání stanice CNN, kde redaktor (nebo tvůrce té mapky) označil Českou republiku za Švýcarsko. Jistě, kdejaký človíček který maká někde ve Walmartu má celkem u zadku kde leží v evropě Švýcarsko, nebo Česká republika, ale redaktoři zpravodajské stanice? Věřím tomu, že jejich země je velká a že mají (můžou mít) problém při výuce zeměpisu obsáhnout USA, ale nějaké základní elementární znalosti jiných světadílů by jim jistě neuškodili.
kvalita vyuky a to, kam se bude ceske skolstvi ubirat, zavisi hlavne na ucitelich a na tom, jak kvalitne budou pripraveni z VSA tady se dostáváme ke klíčovému problému - peníze. Kvalitní výuka dnes závisí na nadšencích, kteří to dělají z lásky navzdory vědomí, že jinde by si vydělali mnohem víc. Takových je ale málo.
Financovani podle poctu studentu je problematicke, ale zas jak to na stredni udelat jinak?
IMHO i tady by dost pomohly jednotné testy. Pak by bylo možné při přidělování prostředků zohlednit nejen kvantitu (kolik hlav školou projde), ale i kvalitu (s jakým výsledkem).
Ale urcite to neni tak jednoduche - bud by ty testy musely byt v podstate trivialni (jako ta nova statni maturita), aby sly pouzit pro vsechny skoly a nic moc by to neresilo (vetsina skol by mela velmi dobre vysledky) nebo by byl problem, jak udelat ruzne obtizne testy (napr. pro humatnine zamereny gympl a prirodovedene zamereny) aby to bylo srovnatelne. Dalsi problem je, ze pak by se skoly soustredily vyuku hlavne na to, aby obstaly v techto testech, coz by bylo urcite kontraproduktivni a imho by se to projevilo v hosi kvalite vyuky (drilovani vzorovych prikladu a otazek a pod.).
+1
a tohle muzem ovlivnit prevazne my vsihcni tlakem na politiky a tim koho budem volit
Nemůžeme. Politik se z principu nebude pouštět do náročné akce s nejistým výsledkem, která přinese výsledky v nejlepším případě za deset let. Takže je úplně jedno, jestli tam sedí modří, oražoví, červení, černí nebo zelení, kašlou na to všichni. Stačí se podívat na to, jak se přiděluje křeslo ministra školství - dá se tomu, komu je nutné nějaké ministerstvo dát, ale komu se nechce svěřit nic "důležitého".
aby se nalily penize do skolstvi neni proces ktery by trval 10 let
Jenže samotné nalití peněz ničemu (až na zpomalení nebo zastavení útěku kvalitních pedagogů) nepomůže.
A se ty neco udelas s prstem v nose neznamena, ze to udelaji vsichni maturanti
Čeština: u nás měli na nižší úrovni všichni přes 80%, na vyšší úrovni většina přes 75% (očekávám, že hranice pro prolezení bude taková nějaká) --- nejsme nějaká bohové-vědí-jak-vzdělaná třída, nicméně věřím, že učni s tím mohou mít problém (kdo ale umí číst, měl by být v pohodě).
Ja statni maturitu chapu jako absotluni minimum, co student musi umet, aby se ta zkouska dala nazvat maturitou...
Proč to tedy má nahradit školní maturitu? A pokud ji to nemá nahradit, nebude toho testování trošku moc?
Ja videl lidi, co studovali na VS (tj. museli mit maturitu a zvhedem k tomu, ze delali CVUT, tak typuju, ze asi to asi maturita ze ZSV nebyla) a neumeli uplne elementarni operace jako prevest z jedne strany rovnice na druhou nebo pocitat se zlomkama - tohle je pro me jasny argument pro zavedeni statnich maturit (i kdyby nakrasne delali maturitu ze ZSV, tak pocitam, tak tupa hovada se neudelali maturitu z cehokoli)
K čemu jsou přijímací zkoušky na VŠ?
Budou-li ty testy dobře navrženy, pak ano.
Jenže to by musely být dobře navrženy. Zkoušky (např. TOEFL), které mají velkou škálu výstupních výsledků, jsou několikahodinové, to si u maturity nedokážu představit.
Jsou-li všechny lehké, nemá test rozlišovací schopnost na horním konci, jsou-li všechny těžké, nemá rozlišovací schopnost na dolním, a jsou-li všechny středně těžké, pak akorát rozdělí testované na dobré a špatné.
Přesně to je náš případ. Nehledě k tomu, že maturita z jednoho předmětu má pokrýt veliké množství témat, což je nemožné učinit ve zhruba 40 otázkách.
Mimochodem když jsem maturoval já (a pan Kubeček možná taky), bylo to co se dnes nazývá státní maturitou samozřejmostí a pochopitelně se povinně maturovalo z matematiky.
Bohužel ne, já maturoval v roce 1992, takže jsem absolvoval právě tu frašku včetně komického napovídání ze strany zkoušejících. A právě vlastní zkušenost mne utvrdila v přesvědčení, že takováhle "zkouška" žádný smysl nemá. Vzpomínám si na výstižný výrok jednoho našeho pedagoga: "Uvědomte si, kdo vás u té maturity bude zkoušet: člověk, který vás čtyři roky učil a který předvádí výsledky své práce. Myslíte si, že je v jeho zájmu předvést, že vás nic nenaučil?"
...skládala se komise ze zástupců 2 dalších škol, kteří nás vůbec neznali.
To je i dnes, tedy až na to, že ten zástupce je jen jeden a beztak je z určitého okrsku (okres? kraj? něco jiného?) a tady se všichni znají (rodiče s daným chlastali na kolejích apod.).
Proč to tedy má nahradit školní maturitu?mozna se pletu, nechce se mi to hledat...ale ziju v domneni, ze maturita se bude skladat z pisemne casti, ktera bude zadavana statem (to pak vidim jako to nezbytne minimum, kde stat garantuje, ze kdo bude mit maturitu umi aspon tohle) a skolni ustni casti, kterou si muze z valne casti udelat skola sama - zde si muze nastavit imho svoje standardy, klidne o mnhoho vys, nez statni. Ze by toho testovani bylo moc mi ani v nejmensim neprijde
K čemu jsou přijímací zkoušky na VŠ?k tomu, aby odfiltrovaly tyto idioty. Ja ty lidi moc neznal, tak jsem jen chtel zduvodnit, jak jsem dosel k tomu, ze maji maturitu. Stav, kdy takovito idioti maji maturitu mi neprijde moc idealni bez ohledu na to, jestli pak studuji na VS nebo ne. Druha vec ovsem je, ze hodne vysokych skol (vcetane zminovaneho CVUT) uz davno prijmacky zrusily, protoze jsou placeni od poctu studentu a v pripade, ze by si z toho mala lidi, co se tam hlasi, jeste vybralrali ty pouzitelne, mohli by skolu rovnou zavrit
mozna se pletu, nechce se mi to hledat...ale ziju v domneni, ze maturita se bude skladat z pisemne casti, ktera bude zadavana statem (to pak vidim jako to nezbytne minimum, kde stat garantuje, ze kdo bude mit maturitu umi aspon tohle) a skolni ustni casti, kterou si muze z valne casti udelat skola sama - zde si muze nastavit imho svoje standardy, klidne o mnhoho vys, nez statni. Ze by toho testovani bylo moc mi ani v nejmensim neprijde
Například v případě literatury státní maturita upravuje obsah ústní zkoušky (přičemž školní klasická maturita z tohoto předmětu neměla být vůbec, jenže je v tom bordel, což je ostatně to, co mi vadí, ta ženská na ministerstvu to mění co týden --- teď zase má být i školní i státní maturita... současně).
jsem z toho skutecne depresivni, kdyz tu ctu ty komentare, vesmes lidi, kteri vlastni jakysi papir, ktery vypovida o tom, ze prosli jakymsi procesem, jehoz cilem bylo ziskani toho lejstra.
Proboha, je to skutecne tak tezke pochopit, ze uroven skolstvi nema s budoucnosti ceskeho (nebo jakehokoliv jineho naroda) vubec co docineni. Z celeho sveta slysim tu medicinu - potrebujeme vzdelane lidi. Proboha k cemu? Aby bylo vic nezamestnanych vysokoskolaku?
Smirme se stim. Pracovni mista proste nejsou, i kdyby byli vsichni doktori ved. A tak to bude pokracovat., kdo tomu neveri, tak at si precte Kapital.
Souhlas.
K čemu bude člověku 10 diplomů, když nebude umět používat selský rozum. Když v případě potřeby nebude umět vzít do ruky lopatu, vidle a bude jen čekat až mu ti pečení holubi nalétají do huby.
Vzdělání je jedna věc a s tím, co leze poslední dobou ze škol( kdy lidi dělají školu jen proto, aby měli papír), tak to je docela hrůza. --- Stačí se podívat, jak maturitu získávají i ti, kteří neumí pořádně používat ani mateřský jazyk. Neříkejte mi, že po revoluci se vyrojilo tak vysoké procento (když se podívám na internetové diskuse, tak se obávám, že jich je tak 70% diskutujících) dyslektiktiků, dysgrafiků a největší množství je asi dyspraktiků.
Kdo se chce podívat, jak to vypadá, když je příliš mnoho vystudovaných, nechť se zajede podívat do Řecka. Tam je velmi vysoké procento těch, kdo vystudovali vysokou a nemají žádné pracovní umístění. A není to proto, že by si práci nehledali, ale proto, že pro ně není práce.
Ale pokud jsem to pochopil, ten příspěvek, tak ten útočil právě na ty rychlokvašky.
Vzdělané lidi určitě potřebujeme, ale ty skoro statisíce Bc. MBA a podobných. --- Jako na to, na co dříve stačila základní škola je dnes potřeba maturita ne-li vysoká škola. :( A to je strašně špatně.
Otázkou ovšem zůstává, jak poznáme vzdělaného člověka, když dnes se to určuje jen podle toho, kolik má na co papírů, což neříká nic o tom, co o daném tématu vlastně ví a umí. :)
Já osobně za člověka vzdělaného považuji toho, který umí své nabyté znalosti a vědomosti využít v praxi. Na což ovšem žádný papír neexistuje. :)
Za svou praxi jsem zatím poznal jedno takové pravidlo. Lidé, kteří něco z vystudovaného tématu znají, tak se za tituly neschovávají. :)
Jinak např. potřebujeme takovéto vzdělance? Viz. Naprosto nesmyslný grant.
Sue Williamsová (53) má z grantu zkoumat "kulturní přístupy k ženské zadnici". Bude vytvářet sádrové odlitky zadků a snažit se pochopit jejich místo v současné kultuře.Celej gympl nám v literatuře a ZSV furt někdo hustil jaký místo kdečeho v kdejaký kultuře navíc v kdejakým století. Všecko to byly hrozný s**čky, žádná seriózní tématika. V takovejhle disciplínách musí člověk akorát žvanit, žvanit a žvanit, hodně používat pojmy jako místo v kultuře, místo v moderním životěa spoustu cizích slov, a hned je z něj kapacita.
Celej gympl nám v literatuře a ZSV furt někdo hustil jaký místo kdečeho v kdejaký kultuře navíc v kdejakým století. Všecko to byly hrozný s**čky, žádná seriózní tématika.
Budeš se divit, ale i literatura či filosofie může být zajímavá (a seriózní?).
v literatuře a ZSV furt někdo hustil......nějaký ptákoviny, z toho ale nevyplývá, že literatura nebo ZSV není zajímavé/seriózní
Obrovská spousta témat ve všech vědních oborech se dá dělat seriózně a je jedno jestli se jedná o technický výzkum nebo se jedná o humanitní obory.
Problém je v tom, že v poslední době jsou takové mraky "vystudovaných odborníků s papírem", kteří umí akorát okecávat a často berou jen granty za naprosto nesmyslné projekty a studie s cílem vytřískat na tom co nejvíce peněz a po nás potopa. --- Jde to nádherně vidět na těch kvantech protichůdných studií a výzkumů ohledně rádobykomplexních odvětvích jako je např. výzkumy ohledně výživy, ekotémata a další. (A většina těchto výzkumů není humanitního směru, ale právě toho "technického směru")
Bohužel se po listopadu dopřálo sluchu těm, kdo volali po "zvýšení podílu vysokoškolsky vzdělaných", a ne těm, kdo upozorňovali, že jediný způsob, jak toho docílit, je snížit úroveň toho, co takové "vysokoškolské vzdělání" znamená. Už tehdy jsem z legrace navrhoval, že jestli se v tomto nesmyslném kritériu chceme dostat na světovou špičku, stačí přejmenovat střední školy na vysoké a bude vymalováno.
A totéž platí i u středních škol. Ještě před čtyřiceti lety mělo "mít maturitu" nějaký zvuk. Dnes už jsme dospěli do stavu, kdy je maturita požadována u každé přepážky na úřadě a její úroveň tomu odpovídá.
jak jiz napsal kolega nad Vami, otazka je, jak vzdelane a kolik.
Ja kdyz jsem studoval, tak uz jsem mel od 3 rocniku dite (manzelka take studovala, do dejvicke menzy jsme chodili na vecere a v kocarku vedle stolu rvalo dite) a proto jsem se nemohl studiu venovat na 100%. Presto jsme byl mezi lepsimi a casto jsem si rikal, ze kdyby se melo opravdu studovat, tak bych to akorat tak prolezl. Jiz tenkrat jsem si u 50% spoluzaku rikal, ze tam nemaji co delat, ale byl jsem rad, ze je to volnejsi v me situaci.
Je tedy pravdou, ze studium je mozno udelat lehci nebo tezsi. A kdyby to melo byt opravdu spickovou uroven, tak by tam mohlo byt max. 20% toho dnesniho poctu. To s sebou prinasi nasledujici problemy:
Je treba si uvedomit, ze lide uklizeni na vysokych skolach vytrhuji kapitalismu trn z paty, jinak by bylo na trhu prace tolik lidi, ze by nepokoje byly uz davno. Spickovych lidi neni vubec potreba velke mnozstvi. Problem je ta masa tech prumernych, pro ktere nebude v budoucnu prace. Jestlize se vyresi tento problem, tak pak je mozno utahnout sroub a nechat vzniknout elitu. Ale bez toho to nema cenu.
Dalsi problem tech spicek je, ze tito lide delaji za 10. Samozrejme, ze firmam by se to libilo. Co se firmam nelibi, ze v danich musi zaplatit naklady na to, aby tech 9 usetrenych 'nekvalitnich' obcanu nedelalo problemy a spickovy vysokoskolach dosel z domova do prace bez ujmy na zdravi.
Souhlasím. Je neskutečný problém sehnat poctivého pracanta na jakékoli pozici. Ať řemeslníka, "kancelářskou krysu" nebo odborného pracovníka. Často se člověk setká s tím, že ten, kdo umí makat v oboru je spíš skromnější, nebere takové peníze a nedělá obrovský humbuk kolem reklamy.
Jenže je otázka, jestli ti lidé jsou ochotni vůbec podávat výkony v jakémkoli oboru.
Nerad bych jim křivdil, ale lidé si strašně rádi myslí, že pečení holubi létají do huby bez práce. :(
Přesně tak.
Teď jsem přijel od zákazníka, byl jsem mu dávat dohromady síť, není schopný si během 3 let udělat v serverovně klimatizaci, tak se jim to čas od času hryzne z důvodu přehřátí.
Bavil jsem se tam s hlavní recepční. Ta říká, že je obrovský problém sehnat nějakou dobrou recepční. Všechno to má maturitu, neumí to používat hlavu, když to dělá na počítači, tak aby nad tím člověk stál a když se baví s Němcem, tak mu umí prodat pohled a známku na něj, ale vysvětlit cestu do města nebo případně jakoukoli složitější konverzaci nezvládnou.
A to jsou lidi, kteří vylezou z gymnázií, obchodních akademií nebo-li starých středních ekonomek a tak podobně. K čemu takoví lidé mají maturitu? A ti lidé vylezou ze školy a chtějí 20 000 nástupní plat, protože oni mají maturitu a je to přece průměrný plat a když mám maturitu, tak musím být něco víc než průměr. O vysoké se ani nebavím., tam je to to samé jen v bledě modrém. :(
Před několika týdny jsem v Hospodářských novinách četl o zajímavém výzkumu o rozdílu mezi talentovanými a génii. Mezi talentovanými lidmi, kteří svůj obor provozují jenom jako koníček, a génii je (překvapivě) rozdíl v odtrénovaných hodinách. Člověk potřebuje prý nejmíň 10 tis. hodin tréninku, než začne být v oboru géniem. A kupodivu se to netýká jenom hudby. Matematikové se také cvičili v počítání tisíce jednoduchých příkladů. Myslím, že hodiny strávené nad "početním drilem" (tak se sborník příkladů z matematiky jmenoval) strávené na asijské základce mě nasměrovaly až na Matfyz a asijské děti umísťují na vysokých místech v matematických olympiádách. Ono se pořád mluví o kreativnosti a důvtipu, ale zapomíná se na obyčejnou píli. A české děti jsou hodně líné...
Abych se vrátil k českému střednímu školství, ten můj komentář měl hlavně říct to, že české děti, i kdyby měly talent, nestanou se génii, protože nejsou vedeny k píli. Sám si to pamatuju ze střední, že domácí úkoly dělal poctivě málokdo a spíš všichni sázeli na opisování ráno ve škole. Před matikou můj sešit koloval po celé třídě. Nebo můj brácha: hloupý není, ale neučí se. Když se ho zeptám, proč se neučí na jedničky, když na to má, tak se mě zeptá, proč by to dělal, že jemu ta trojka stačí... Nepopírám, že v tomhle případě může hrát roli lidský charakter (zkrátka není ctižádostivý), ale mám obavy, že české střední školství ctižádostivost nijak nepovzbuzuje a nenutí k píli už vůbec. Navíc učitelé jsou také líní zadávat domácí úkoly a ohodnocovat je. Pamatuju si, jak matikářka říkala, že nebude vybírat všechny sešity s domácím úkolem, protože by je nezvládla opravit. Když pak učitelky vidí, jak si dopoledne "někde něco zařizují", jejich argumentaci nedokáže akceptovat.
Tiskni
Sdílej: