Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
), máš tam párkrát chybu shody podmětu s přísudkem. ale jinak pěkný úvod. Já osobně začínál také v SMT, a to na strojích Ondra (kreslení pomocí "čár" a podobný blbosti následovaný druhou hodinu vždy jetpackem nebo willym
).
a k té narážce: víš co bych ti tehdy se svými 4MB řekl na tvých 16MB? „sem s tím, smartdrv si to žádá!“...
máš tam párkrát chybu shody podmětu s přísudkem
A kdybys věděl, kolik má ten zápisek revizí, kde jsem se to snažil vychytat... Musím číst.
byly myslím již v netwars
Netwars neznám 
„sem s tím, smartdrv si to žádá!“...
Jo jo, himem.sys, em386, smartdrv. To byly časy.
několik poznámek: polygonální modely byly myslím již v netwars (Nejspis tim bylo mysleno "texturovane polygonalni modely", protoze vektorove polygonalni modely (tj. jen s jednoduchou vyplni, popr. zednoduchym stinovani,) se pouzivaly ve hrach celkem bezne. Na nekterych platformach s hw akceleraci kresleni car a vyplnovani trojuhelniku byly o dost rychlejsi nez veci delane pres sprity.)
několik poznámek: polygonální modely byly myslím již v netwarsJá pamatuju na Didaktiku hru, kde se jezdilo(možná chodilo…když se po každém kroku překresluje obrazovka, tak se to těžko pozná) po nějaké planetě a něco na ten způsob už tam bylo také. Jen teda nebyly otexturované a dokonce se ani neměnili odstíny šedi(jednoduše protože Didaktik žádné odstíny šedi neměl), takže občas měl dost člověk problém pochopit u čeho to vlastně stojí.
Ale neměřilo to, dnešní (už) LCD panely umějí měřit (teploty) a napojit se na USB.
Počítače s displejem ukazujícím "33" a tlačítkem turbo vedle si dobře pamatuju
Tak zalezi.. nekdo se dostane ke compum v peti, nekdo v osmnacti. A kdo pozdeji (alespon nejake to IT - abakus?), tak snad ani nechodi na tenhle server.
.
.
sem na tom napsal svuj uplne prvni program - textovou adventuru.. asi o peti krocich
.
Textovky jsem psal až v pascalu. Nejvíce práce jsem ale zanechal na modulovém systému. Vlastně jsem implementoval kooperativní multitasking (aniž bych věděl co to je). Byl to program, do něhož se psali pluginy a jelo to v grafice VESA (14'' jsem trápil až na 1600xcosi). No a na grafické ploše součastně běžely hodiny, nějaký textový editor, a celé to mělo klikací menu.
A z těch užitečnějších věcí pak simulaci kontrolky HDD, což byl residentní program napsaný v ASM, který v rohu obrazovky blikal jedním znakem. Taky triviální, stačilo to pověsit na IRQ disku a XORovat znak. Pak jsem to předělal na "virus" pro jednu kamarádku. Tento po dvou minutách po použití disketovky resetoval počítač.
Uff, to je nostalgie...
Doba, kdy jsem kamarádům na disketách s FAT12 dělal "hardlinky" na adresáře a ze stromů pařezy (pomocí editoru v Norton Utilities), se už nevrátí (pro ně naštěstí.
Pak jsem to předělal na "virus" pro jednu kamarádku. Tento po dvou minutách po použití disketovky resetoval počítač.Ty jsi byl tak trochu dobytek, že jo?
). Cetl jsem, ze se z nej nekterym lidem dokonce delalo spatne ("simulatorova nemoc"), pripadne v nem neustale bloudili, protoze mapy byly plne 3D a podlaha od stropu se dala poznat leda podle svetel.
V dvojce (mam dodnes originalni CD) byl sice GuideBot, ktery delal "provudce" (umel hledat klice, reaktor, vychod, nabijeci centrum, zbrane, munici, stity a navadet na waypointy), ale cas od casu se nekde zasekl a v okamzicih, kdy opravdu o neco slo (tj. v boji nebo po zniceni reaktoru a spusteni autodestrukce dolu) musel clovek stejne spolehat na vlastni prostorovou pamet.
. Nastesti stacilo prestat hrat a do par minut to bylo ok. Ale uz sem ho radsi nepoustel.
Nebo spíš
. I když, každý věk je něčím hezký.
Slovensky psaná knížka byla hlavně návodem k jazyku BASIC, do kterého stroj bootovalTa se mi ještě válí někde na poličce. Když mám srovnávat oproti manuálu od základní desky co leží vedle ní…LOL.
během 1s.Blbost, než problikal PAPER a BORDER, tak to mohlo tak 2-3 sec trvat. No i když si vezmu, že dneska se mi za tu dobu nerožne ani monitor, když se šrotuje BIOS, tak je to fakt asi malichernost.
.
, ještě horší bylo to, že to byla nějaká 386. Tu již odvál čas, nicméně v jejím case je teď celeron
. Pamatuju si na to, jak jsem se ze starých dílu časopisu ABC učil programovat v QBasicu dodávaném s MSDOSem a na DOSSHELL
. A taky na vir OneHalf (myslím, že ho mám neaktivního na jednom disku).
).
Tiskni
Sdílej: