abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.1 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnuta je podpora NanoPi Zero2 a balíček WhoDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Komunita

    Konference Otvorený softvér vo vzdelávaní, výskume a v IT riešeniach OSSConf 2026 proběhne od 1. do 3. července 2026 na Žilinské univerzita v Žilině: "Cieľom našej konferencie je poskytnúť priestor pre informovanie o novinkách vo vývoji otvoreného softvéru a otvorených technológií, o možnostiach využitia týchto nástrojov vo vede a vzdelávaní a taktiež poskytnúť priestor pre neformálne priateľské stretnutie užívateľov a priaznivcov

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Korespondenční seminář z programování (KSP) pražského Matfyzu pořádá i letos jarní soustředění pro začátečníky. Zváni jsou všichni středoškoláci a starší základoškoláci, kteří se chtějí naučit programovat, lépe uvažovat o informatických úlohách a poznat nové podobně smýšlející kamarády. Úplným začátečníkům bude určen kurz základů programování a kurz základních algoritmických dovedností, pokročilejším nabídneme různorodé

    … více »
    skywalqer | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Komunita

    Fedora je od 10. února dostupná v Sýrii. Sýrie vypadla ze seznamu embargovaných zemí a Fedora Infrastructure Team mohl odblokovat syrské IP adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    včera 03:44 | Zajímavý projekt

    Ministerstvo zahraničí Spojených států amerických vyvíjí online portál Freedom.gov, který umožní nejenom uživatelům v Evropě přístup k obsahu blokovanému jejich vládami. Portál bude patrně obsahovat VPN funkci maskující uživatelský provoz tak, aby se jevil jako pocházející z USA. Projekt měl být původně představen již na letošní Mnichovské bezpečnostní konferenci, ale jeho spuštění bylo odloženo.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 19
    včera 03:33 | Komunita

    Byla vydána pro lidi zdarma ke stažení kniha The Book of Remind věnovaná sofistikovanému kalendáři a připomínači Remind.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    21.2. 23:55 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.5.0. Oznámení připomíná 30. výročí vzniku projektu. Novinky zahrnují mj. vylepšení referencí nebo použití barev napříč aplikací, od rozhraní editoru po výstupní dokument.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    21.2. 15:00 | Komunita

    F-Droid bannerem na svých stránkách a také v aplikacích F-Droid a F-Droid Basic upozorňuje na iniciativu Keep Android Open. Od září 2026 bude Android vyžadovat, aby všechny aplikace byly registrovány ověřenými vývojáři, aby mohly být nainstalovány na certifikovaných zařízeních Android. To ohrožuje alternativní obchody s aplikacemi jako F-Droid a možnost instalace aplikací mimo oficiální obchod (sideloading).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    20.2. 16:33 | Nová verze

    Svobodná historická realtimová strategie 0 A.D. (Wikipedie) byla vydána ve verzi 28 (0.28.0). Její kódový název je Boiorix. Představení novinek v poznámkách k vydání. Ke stažení také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    20.2. 04:44 | Nová verze

    Multimediální server a user space API PipeWire (Wikipedie) poskytující PulseAudio, JACK, ALSA a GStreamer rozhraní byl vydán ve verzi 1.6.0 (Bluesky). Přehled novinek na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 940 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Tak nám patentovali syslog

    27.6.2006 19:40 | Přečteno: 2648×

    Toto téma by si zasloužilo podrobnější rozbor. Jenže na něj nemám čas, tak jen krátká úvaha nad tiskovou zprávou FFII.

    Co se vlastně stalo? IETF se pokouší vytvořit nový standard pro syslog protokol. Stávající syslog je skvělý, podporovaný spoustou různých zařízení, díky době svěho vzniku nenáročný na procesor, pamět i implementaci. Jenže trpí tím, že dneska už si v počítačových sítích může spustit počítač kde kdo a tak může snadno falšovat zprávy zasílané syslogem, číst je a tak vůbec. Prostě potřebuje doplnit nějaké bezpečnostní funkce a tak nějak lépe sladit s dobou.

    Pracovní skupina, která se o syslog stará pod hlavičkou IETF, připravila nový standard. Používá TLS, je moderní a tak vůbec. Hned byste po něm skočili. Jenže narazili na velký problém. Jeden z členů pracovní skupiny, čínská firma Huawei, buď požádala o patent na tento standard a nebo do standardu vložila část, kterou již měla patentovanou. Jak to bylo mi není zatím jasné. Každopádně se nyní ukázalo, že standard nemůžete použít bez toho, abyste platili licenční poplatky. Huawei se pokouší být tou hodnou a nabízí, že poplatky vybírat nebude, ale to podle mezinárodního práva žádnou záruku nedává, protože pokud by zanikla nebo patent prodala, nový majitel by mohl poplatky začít vybírat.

    Samozřejmě máme velké štěstí, že se na problém přišlo včas. IETF požaduje, aby standardy byly prosté právních závazků a tak zřejmě tento standard nikdy nedostane certifikaci a nebude se používat. Byla však zahozena práce mnoha lidí. Lidí patřících k sítařské elitě. Je smutné, když kopáč vykope zbytečně příkop podle špatného projektu, ale je tragédií pro všechny, když se zahazuje práce lidí, kteří posunují kupředu celý svět.

    Pokud máte pocit, že jste Huawei již někde slyšeli, máte jistě správný pocit. Je to firma, která je v podezření, že vzhledem k neexistenci jakékoliv ochrany duševního vlastnictví v Číně, sprostě okopírovala Cisco produkty, včetně software. Cisco se o své intelektuální vlastnictví soudilo, soud skončil mimosoudním vyrovnáním, po kterém musela Huawei předělat své produkty, jejich ovládání a taktéž manuály a další dokumentaci.

    Celý případ je celkem smutný. Samozřejmě jedna rovina říká, že pokud by nebyly uznávány softwarové patenty, tak by se to nestalo, ale současně ukazuje, že mizí vzájemná slušnost a kolegialita. Vince by jistě nečekal, že zatímco bude pracovat na tom, jak nejlépe navrhnout IP protokol, kolega z laboratoří jej podrazí a protokol si zapatentuje. A pokud by se to přece stalo, kolega by zřejmě upadl do hlubokého opovržení a těžko by někdy sehnal nějaké zaměstnání, kromě kopání výkopů.

           

    Hodnocení: 94 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.6.2006 19:59 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak nám patentovali syslog
    *podělaný patenty* vrr
    Luk avatar 27.6.2006 20:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak nám patentovali syslog
    Zloděj křičí: "Chyťte zloděje!" Anebo "Co je tvoje, to je moje, ale co je moje, do toho ti nic není." Prostě někdo sprostě krade, ale běda, kdyby někdo poškodil jeho práva, navíc pochybně získaná...
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.6.2006 22:32 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Huawei
    Ale jinak Huawei vyrábí docela pělné switche, routery a tak.

    Byl jsem se kouknout na jejich prezentaci a řek bych že s ciscem drží krok (dokonce se současné řady ciscu už nepodobají a mají také vlastní logiku).

    Jsou dvě možnosti, buď uvolní patent k volnému užívání, nebo se obdobná věc implementuje znovu.

    Konečně to už tady párkrát bylo.
    Luk avatar 27.6.2006 22:52 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Ale jinak Huawei vyrábí docela pělné switche, routery a tak.
    Ano, např. Telecom od nich vydatně nakupuje ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.6.2006 00:05 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Ale jinak Huawei vyrábí docela pělné switche, routery a tak.
    Ano, např. Telecom od nich vydatně nakupuje ;-)
    Ano, bez nich by byl rozvoj ADSL mnohem pomalejsi, Alcatel chtel za DSLAMy dvakrat tolik. Jenze zadni lidumilove to nejsou, za stejnou cenu jakou meli ostatni dodavetele by od nich holt nikdy nikdo nic nekoupil.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    28.6.2006 17:05 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    To jo, ale treba u SDH technologie se az napadne podobali Lucentu (doufam, ze sem to nesplet) Jestli stejne udelali i ADSL, tak neni divu, ze jsou levnejsi... :(
    28.6.2006 18:31 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Vyrazte nekdy s nami na lobovaci vypravu do Bruselu, tam jsou cele zastupy firem, ktere placi, ze jim cinani neco ukradli. Siemensu lokomotivu, Motorole telefon, Ciscu switche. Akorat jedine to Cisco slo do sporu, protoze to zacali prodavat v USA, kopii lokomotivy delaji jen pro vlastni trh.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    Luk avatar 28.6.2006 18:55 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Siemensu lokomotivu, Motorole telefon, Ciscu switche
    ...a firmě Blata minibike. Kopírovali to z ojetiny, takže okopírovali i sjeté pneumatiky :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    29.6.2006 12:21 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    No, ja tim svym prispevkem zpochybnoval "vyvoj". Az nebudou mit co kopirovat...

    Telekomunikace uz prodavaj v Evrope.
    28.6.2006 00:11 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Jsou dvě možnosti, buď uvolní patent k volnému užívání, nebo se obdobná věc implementuje znovu.
    Jenze varianta implementuje znovu neni zrovna snadna. Prinejmensim oddali nastup noveho protokolu.

    Jen technicka poznamka, jedna se o standard, implementaci bude mit furu a budou chraneny autorskym pravem, tady je problem primo v textu standardu, protoze je pokryt patentem, ktery vlastni Huawei. Takze bude nutne navrhnout novy standard, ktery bude napr. obsahovat jiny bezpecnostni mechanizmus.

    Ano uz to tady bylo, ale neni to o nic mene podle, navic me zrovna nenapada priklad, kdy by jeden z autoru poridil patent na spolecne reseni na sve jmeno bez vedomi spoluautoru.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    elviin avatar 28.6.2006 00:56 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Huawei
    Je nejaka jistota, ze se pripad nebude opakovat? Dokazu si predstavit, ze pri reseni sloziteho problemu jeden/dva z clenu skupiny proste nakormidluji vyvoj std tak, aby byl pro nej nejvyhodnejsi.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.