Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Tak, je za mnou (a kolegou úspěšně další semestr na ČVUT FEL, Softwrové technologie, obor Softwarové inženýrství. Asi to bude dost podobné loňským zkušenostem kolegy Saljacka, ale snad to nebude úplná kopie.
Začnu předmětem který jsem si zapsal jako volitelný. Skladba měla být půl na půl Windows:Linux, ale hned na první přednášce se ukázalo, že to bude trochu jinak... Přišel přednášející, představil se a omluvil že část o Windows nebude. Odůvodnil to tím, že Windows nepoužívá a nikdy nepoužíval, lehce si postěžoval na Windowsí EULA a začal přednášet. Přednášky byly docela zajímavé, prokládané zkušenostmi z praxe a historkami. Ale přece jen, pro mě to nebylo nic nového takže jsem chodil jen příležitostně. Na cvičeních se dělalo na Debianech ve VirtualBoxu, takové základní věci jako instalace a konfigurace systému, sítě... Zkrátka nic moc nového.
P.S.: přednášející měl před pár lety poměrně hezkou přednášku na Installfestu.
Na zápočet se psaly dva testy v semestru které obsahovaly jak teoretické tak praktické otázky, bylo povolené cokoliv krom spolupráce s kolegy. Zkouška byla ústní s písemnou přípravou, každý dostal dvě otázky. Já po dvou hodinách čekání dostal "Typy souborů v Linuxu" a "Proces bootování". Odnesl jsem si A. Úspěšnost předmětu 95%
Tenhle předmět je povinný pro program Komunikace, multimédia, elektrotechnika, obor Síťové a informační technologie. Tak trochu přemýšlím, jestli STM s o dost nižší průchodností (viz níže) saje protože má blbé studenty, nebo jestli KME saje protože má lehké předměty... :)
Náplní tohohle předmětu bylo ER modelování, SQL a částečně teorie (relační algebra a kalkuly) a "vnitřnosti" databází. ER modelování jsem docela ocenil, sice jsem byl zvyklý databáze navrhovat s tužkou a papírem podle svého, ale nějaký standard se přece jen hodí. SQL pro mě nebylo víceméně nic nového. Relační algebra a kalkuly nestály za nic - je hezké, že tu máme další vrstvu abstrakce, ale nikdo moc nevysvětlil k čemu vlastně. "Vnitřnostem" - jak funguje zamykání, transakce, paralelizace se věnovaly jen tři přednášky a přitom to bylo to nejzajímavější. Škoda.
Za domácí úkoly se udělovaly body, na zápočet bylo stanovené bodové minimum. Část bodů nad minimum se přenášela ke zkoušce. Bohužel se cvičící nějak moc nedohodli jak přísně budou úkoly hodnotit a tak zatímco oběti jednoho cvičícího zoufale bojovali o zápočet, studenti na jiném cvičení měli ze semestru jistou známku. Já jsem šel na prosincový předtermín ale nějak jsem se nestihl učit, takže za D. Úspěšnost tohohle předmětu byla 78%
No, Céčko, pro mě +- nic nového. Přednášky byly spíš o C++, čisté C se zmiňovalo spíš okrajově. Na to, že to měl být "úvodní kurz" se tam dělaly (a v testech objevovaly) poměrně komplikované věci. Šablony, pointer na funkci vracející pointer na funkci (hromada závorek a hvězdiček). Na cvičeních se během 15 minut zopakovala látka z přednášky, zadal se úkol na kterém si každý samostatně dělal (nebo se flákal).
Na zápočet bylo potřeba mít dost bodů, které se daly získat na dvou testech v semestru, ze semestrálky a ze čtyř domácích úkolů (každá ze tří kategorií navíc měla svoje minimum). Testy nestály za řeč - trocha teorie, trocha kódu na papír. Obávaný progtest asi definitivně zmizel na FITu a tak si cvičící připravil testovací pythoní skript distribuovaný společně s referenčním řešením. U druhých dvou úkolů se testovaly i memory leaky Valgrindem (chudáci Windowsáci ) Rychlost implementace se testovala až v posledním úkolu, takže proti legendárnímu progtestu to bylo asi lehčí. Téma semestrálky jsme si mohli vybrat asi ze 40 vypsaných (případně přijít s vlastním) vybral jsem si Conwayovu hru života - vždycky jsem se chtěl na to pořádně podívat, ale nikdy nebyl čas. Kdyby to někoho zajímalo, tady je zdroják (bacha, je to fakt prasečina).
Zkouška byla prakticky jen dva zápočtové testy mergnuté dohromady. Šel jsem ještě na předtermín v prosinci a odnesl si A, celková úspěšnost byla 61%
Asi poslední čistá matika kterou jsem absolvoval, ale byla i poměrně zajímavá. Něco málo počítání nad Zm, rekurentních rovnic, složitosti, permutací, algebraických těles a RSA. Zvlášť část o RSA byla výborná.
Psaly se dva zápočtové testy, první (na O-notaci a rekurentní rovnice) jsem neskutečným způsobem zhnojil, takže jsem si psal opravný. Druhý test (a oprava) se povedla, takže jsem zápočet dostal. No, a přišla zkouška. Výsledek: 48b. Na známku bylo potřeba 50. Při kontrole písemky jsem našel jeden chybně opravený příklad, takže jsem první zkoušku nesložil se 49b. Na druhý termín už jsem se učil trochu víc, vyfasoval jsem C, třetí nejlepší výsledek termínu (a dokonce jsem měl možnost jít na ústní, kterou jsem zbaběle nevyužil) a moje nejlepší známka z matiky na FELu. Celková úspěšnost je nakonec o dost vyšší než jsem čekal - 58%
Tak o tomhle předmětu jsem si myslel, že bude fajn, nakonec až tak nebyl. Přednášky měli dva přednášející - jeden na návrh a UML, druhý měl vývoj a testování. Tak nějak uznávám, že to UML se asi občas hodí a přednášky o testování/CI byly docela zajímavé.
Na zápočet člověk musel odevzdat dva domácí úkoly, projít testem v semestru (psal se dálkově, přes Moodle, s libovolným množstvím opakováním) a hlavně udělat týmový projekt.
To mě stáhlo asi nejvíc nervů - projekt se totiž odevzdával ve čtyřech iteracích, 14 dní každá. Cvičící každou odevzdanou verzi obodoval 0-12b, ale jakmile udělil pod 6b ztratil celý tým nárok na zápočet. Aby se omezila "kolektivní nezodpovědnost" byl zaveden systém přerozdělování bodů, kde každý tým musí v každé iteraci někomu body sebrat a někomu dát - jenže se na tom přerozdělení musí shodnout. Takže jsme se shodli že to uděláme tak aby ve finále měli všichni stejně. A málem jsem ten zápich nedostal kvůli třetí iteraci
Zkouška je pak taková zajímavá - má dvě části: teoretickou a návrhovou, z každé jde získat maximálně 20b. Na známku je potřeba mít 10b z každé části a ještě splnit minima z některých otázek. Jenže ejhle, na písemce je text "Podpisem stvrzuji, že jsem nešířil zadání testu ze semestru a nebudu šířit zadání písemky". Ptám se, co se stane když nepodepíšu (ne, že bych to zadání chtěl šířit, ale nechce se mi podepisovat nějaké nesmysly). Odpověď "takovou písemkou se nebudu vůbec zabývat" mě uzemnila.
Na první termín jsem se vykašlal a nedal, podruhé jsem to napsal s přehledem (i když jsem asi 14 dní čekal na výsledky kvůli státnicím). Po písemné je ještě povinná ústní, po dvou hodinách čekání na vymrzlé chodbě jsem dostal za úkol opravit si dva diagramy, a nafasuju C. Úspěšnost 51%
Obávaný předmět, přednáší to legendární Mgr. Píše. Bere se matematická indukce, složitost algoritmů a pak různé sorty a datové struktury a něco málo randomizovaných algoritmů. Člověk by čekal programovací cvičení na počítačích, ale byla čistě teoretická, což nakonec nebylo vůbec na škodu. Domácí úkoly se odevzdávají přes repozitář, který kvůli velkému množství přístupů tak nějak QoSuje, což si vynutí přepsání automatického testeru. Co je horší, přednášející zrovna nestíhal zadávat úkoly a zapínat testy úkolů v termínech které slíbil. Na druhou stranu alespoň adekvátně posouval i deadline.
Bylo zadaných 7 úkolů, každý za 1-2b, dva těžší úkoly za 4b. Na zápočet bylo potřeba získat z úkolů 7b a úspěšně napsat dva testy v semestru. První byl triviální, tak nějak jsem se nechal ukolébat a na druhý se neučil. To už mi nevyšlo, ale opravný jsem napsal s přehledem. Ze zhruba 200 lidí prvním testem prošlo 164 lidí a druhým (i přesto že u něj byly možné dvě opravy) jen 119.
Zkouška byla kombinovaná, tři samostatné testy na E+, D+ a C+. V každém 5 příkladů a na projití byly potřeba 3 dobře. Napoprvé jsem to jako obvykle zvoral. Napodruhé už to bylo lepší - E+ jsem udělal, ale D+ se mi nepovedlo. Takže jsem dostal E, za které se dost stydím. Celková úspěšnost předmětu byla jen 35%.
Fuj, to jsem se rozepsal...
Tiskni
Sdílej:
Kolem šesté odpoledne jeden začal pracovat. Kolem půl deváté večer se objevuje druhý, se slovy "je potřeba ještě něco dodělat?".
Kolem desáté prohlašuje "to nemůžeme stihnout". Mlátím hlavou o stůl.
Objevuje se ještě jeden, napíše "úžasný jak to všichni řeší na poslední chvíli" a zas se odhlásí. Mlátím hlavou o zeď.!!!!
Akorat si fakt clovek nesmi myslet, ze to da za dve odpoledneChallenge accepted :)
To ze to kolega vzdal nez aby se tyden ucil myslim rika vic o nem nez o FITu.Říká to o mě zejména to, že nerad ztrácím čas učením se věcí, které v životě nepoužiju. Taková obdoba toho, že jsem posledních pár let na gymnáziu neměl nikdy před sebou učebnici dějepisu, zeměpisu nebo biologie, ale kupříkladu učebnici španělštiny. A zatímco deficit ve znalostech válečných taktik ve středověku jsem nikdy nepocítil, tak ten jazyk jsem už dávno zužitkoval. A něco podobného jsou PARy. Ten předmět se nezaměřuje na to, jak může programátor zužitkovat paralelizaci v případě softwaru, jaký bude ve svém životě s největší pravděpodobností psát. Praktická část je tam naprosto potlačena do podoby pár konzultačních cvičení, kde se stejně řeší běh nad výpočetním clustrem (to má vskutku každý doma) - a jak jste správně řekl, GPGPU by bylo užitečnější a sám jsem tento názor při cvičení vyjádřil. Teoretická část má podobu zběsilosti, u které především nevidím význam v tom umět tohle všechno nazpaměť. PARy jsou pro mě epitomem mizerného předmětu. Namísto přínosu tam jde spíš o zkoušení, co všechno ještě student dá; jakýsi "filtr". Reálné programátorské schopnosti většiny studentů FITu ale dost pokulhávají. Hrubým odhadem a z vlastních zkušeností - půlka z nich doteď nedokáže napsat pořádný kus programu v C/C++, assembler je pro ně španělská vesnice a když mají napsat složitý SQL dotaz, tak uhnou očima pryč. Ale ano, během zkouškového a asi tak ještě měsíc poté vám odpoví na otázku Jakou adresu a dimenzi má průnik dvou podkrychlí S1=1**10*11 a S2=*0**0**1 v hyperkrychli Q8. Faktem ale je, že když jsem začal chodit po pohovorech, tak po zjištění šíře mých znalostí a zkušeností se o mě společnosti praly a předháněly se v tom, kdo mi nabídne víc a kdo mi to nabídne dřív (prý tím značně trpěly vnitřní předpisy). Tenhle typ lidí firmy hledají, ale školy je neprodukují. Takže raději dostuduji na FELu s vědomím, že tam úroveň trochu pokulhává, a uspořený čas vložím do něčeho jiného.
půlka z nich doteď nedokáže napsat pořádný kus programu v C/C++, assembler je pro ně španělská vesnice a když mají napsat složitý SQL dotaz, tak uhnou očima pryč.Tak nevím, tohle je nadsázka nebo je to myšleno skutečně vážně?
Ale tenhle argument je ale spatne z jednoho duvodu -- pointou vysokoskolskeho vzdelani neni jen naucit konkretni dovednosti (ktere budou nejspis za par let obsolete, i kdyz takovy lambda kalkul uz tu s nami nejakou dobu je a asi i zustane), ale naucit cloveka myslet a resit problemy v kombinaci s temi znalostmi.To bych bral, jenže ono to tak potom nedopadá. To je ten problém. Rád bych viděl úspěšnost, kdybyste absolventům PARů na FITu předhodil nějaký trochu zapeklitější problém v multithreaded aplikaci.
A ano, PARy jsou filtr, takze kdyz se pak podivam na diplom, muzu si rict "tenhle clovek udelal PARy".To mě pobavilo. Teď by mě zajímalo, kolik takových, co ví, co jsou to PARy, ve firmách najdete. Diplom navíc řeší jen pokud jdete na juniorskou pozici; u seniorských, kde dokládáte hlavně schopnosti a zkušenosti, je diplom nezajímá.
To bych bral, jenže ono to tak potom nedopadá. To je ten problém. Rád bych viděl úspěšnost, kdybyste absolventům PARů na FITu předhodil nějaký trochu zapeklitější problém v multithreaded aplikaci.Jak by ten zapeklitejsi problem mel vypadat? Nevim, jestli tu nedochazi ke zmateni pojmu. Mluvime o 1) concurrency, kdy dela program vic veci najednou, nebo o 2) parallelism, kdy vypocet rozprostru po vic vypocetnich jednotkach aby byl rychleji? Multithreading se ve vetsine pripadu (nepocitam takove x264 a podobne) pouziva na to prvni, a to se na FEL EaI VT ucilo a na FITu uci na bakalari v predmetu Operacni Systemy. Tam clovek potka vecerici filozofy, semafory a podobne. To je jina uloha nez "tady jsou ctyri pocitace s nvidia grafikama, udelej at to nasobi matice dost rychle". Oboji je vysokoskolska vec, podobne jako crypto, teorie grafu nebo prekladace v tom smyslu, ze to potrebuje teoreticky zaklad a nekdo kdo ho nema bude dost prekvapen, ale jedna se o dost rozdilne problem.
To mě pobavilo. Teď by mě zajímalo, kolik takových, co ví, co jsou to PARy, ve firmách najdete.Napriklad vsechny kdo udelali FEL CVUT v poslednich deseti letech, a vsechny kdo udelaji FIT CVUT v budoucnu.
Nevim, jestli tu nedochazi ke zmateni pojmu. Mluvime o 1) concurrency, kdy dela program vic veci najednou, nebo o 2) parallelism, kdy vypocet rozprostru po vic vypocetnich jednotkach aby byl rychleji?Obojí. Jenže s concurrency se setkají spíš.
To je jina uloha nez "tady jsou ctyri pocitace s nvidia grafikama, udelej at to nasobi matice dost rychle".To vím. Jen si nejsem jist, že pro tento typ úlohy je nutné znát nazpaměť látku z PAR. Takový zajímavý paradox toho předmětu je, že v průběhu semestru se (na)učíte paralelně programovat, sami si vyzkoušíte různé vlastnosti (dopad latence na rychlost výpočtů, že to má část, která se paralelizovat dá a která nedá atd.) a poté, co to zvládnete, vás čeká zkouška z něčeho, co jste k tomu nepotřebovali vědět a nikdy ani nebudete. S crypto, teorií grafu nebo překladači problém nemám.
To mě pobavilo. Teď by mě zajímalo, kolik takových, co ví, co jsou to PARy, ve firmách najdete. Diplom navíc řeší jen pokud jdete na juniorskou pozici; u seniorských, kde dokládáte hlavně schopnosti a zkušenosti, je diplom nezajímá.Tezko rict, ale pokud se podivate po velkych firmach, tak tam s velkou p[ravdepodobnosti nekoho z VT z FELu najdete.
Sem netusil, ze Tvrdik patri mezi lidi, jehoz jmeno se nevyslovuje. :) Jinak mozna kdybyste nedal jen na sve spoluzaky, a ten tyden se ucil, tak byste mozna pochopil k cemu ty PARy jsou, a mozna tu zkousku dal na prvni pokus, stejne jako spousta mych spoluzaku.
Jinak jste si hezky obhajil, proc jit na lehci skolu. Mimochodem podobne jako vy uvazuje sposta ldi, kteri jdou na FEL. Jaka pak bude uroven absolventu FELu oproti FITu, si uz domyslete sami.
Sem netusil, ze Tvrdik patri mezi lidi, jehoz jmeno se nevyslovuje.
(dost vtipný, v pondělí jedu zrovna na ČVUT )↑ Well, fuck!
tak byste mozna pochopil k cemu ty PARy jsouTak když už jsem se to tedy neučil, tak si to rád poslechnu od tebe (nevím, proč si vykáme
Seznamis se s moznostma paralelizac ruznych problemu, zejmena pak s tim, ze nektery problemy moc paralelizovat nejdou, nebo ze sice jdou, ale dost neoptimalne (ze kdyz tam proste bude neco co pripomina prefix sum, nebo redukci, tak se pod log n nedostanes apod.).Vida, to je to, co sis z předmětu odnesl a to opravdu je hodnotné. S tím bych problém neměl. Já se na ten předmět původně těšil! Problém mám s 98 % ostatní teorie, co si člověk musí naloadovat do mozku.
Důvodem jsou obávané PARy (Paralelní algoritmy a systémy), které náročností a naprostou nepoužitelností překonávají ostatní předměty (včetně matematik) o několik řádů.
To je daný především tím, že brutálně devalvovaly předměty v základní etapě, který byly s PARama zcela srovnatelný (v obou zmiňovaných kriteriích). PARy se tak nyní můžou zdát řádově náročnější, ale ve srovnání s M1(2,3), polem nebo obvodama už to tak markantní nebylo. Jedinej problém PARů byl v tom, že si člověk za těch pár semestrů mezi odvykl pořádně makat...
Nicméně pravda je, že pro dnešní FEL/FIT "style" (titul do každé rodiny) jsou PARy mimo a daly by se jistě nahradit něčím prakticky mnohem užitečnějšim, stejně tak jako se to stalo těm filtrovacím předmětům základní etapy.
To je daný především tím, že brutálně devalvovaly předměty v základní etapě, který byly s PARama zcela srovnatelný (v obou zmiňovaných kriteriích).Ta fakulta je na světě dva roky a už devalvovala?
Nicméně pravda je, že pro dnešní FEL/FIT "style" (titul do každé rodiny) jsou PARy mimo a daly by se jistě nahradit něčím prakticky mnohem užitečnějšim, stejně tak jako se to stalo těm filtrovacím předmětům základní etapy.Jen ať nás tam drtí a mučí, ale ať je to ksakru něco užitečnýho! To mě na tom vadí, všechny obtížný předměty na ČVUT jsou a byly matematiky, elektro, fyzika a další blbosti kolem, pomalu se člověk diví, že tam nestrčí třeba ještě něco ze stavařiny nebo medicíny, když už se tak rozjeli, ale nikdy ne věci kolem softwaru. Výjimkou během Bc. studia bylo UOS (Úvod do operačních systémů) se Žďárkem a C++ v podání Vágnera, ale oba už to na FELu nedělají.
To mě na tom vadí, všechny obtížný předměty na ČVUT jsou a byly matematiky, elektro, fyzika a další blbosti kolem...
Osobne by som videl problem skor v style vyucovania (alebo pripravy/pristupe studentov) nez v samotnej matematike (a zrejme aj fyzike a elektre). Vsetko sa da podat tak, ze to bude vyzerat nudne a strasne neprakticky a vsetko sa da brat tak, ze to je nudne a strasne neprakticke. U teoretickejsich predmetov je este problem, ze nie je mozne (zrejme z casovych dovodov) podavat aj prakticke aplikacie.
Taka matematicka analyza, ktora je zdanlivo zbytocna nachadza uplatnenie napr. v analyze zlozitosti algoritmov (obvzlast tych menej trivialnych). Algebra zas nachadza celkom bohate uplatnenie napr. pri analyze prvocisiel. A taka teoria grafov? Tam su snad priklady pouzitia jasne vsetkym.
Osobne mi matematicke predmety prisli ako jedny z najlahsich z celeho studia a prevazne boli len (casto nutnym) uvodom do dalsich predmetov, pricom nadvazujuce predmety boli casto omnoho obtiaznejsie.
Celkovo z toho, co popisujete, pozadujete skor odborne specializovane stredoskolske vzdelanie (aka remeslo) nez vysokoskolske vzdelanie. Na podobnu temu mal celkom zaujimavu prednasku Ken Robinson: Schools kill creativity. V skratke ide o to, ze dnesna spolocnost nuti ist vsetkych na vysoke skoly napriek tomu, ze maju omnoho lepsi talent na nejake remeslo a vysoka skola je im skutocne zbytocna.
Neberte prosim predchadzajuci odstavec v zlom svetle. Problem je skor v tom, aky nadych maju dnesne stredne odborne skoly nez ako to bolo skutocne myslene. V dobrom systeme moze mat dobry remeselnik daleko vyssi dopad na spolocnost a daleko vyssi plat nez nejaky vysokoskolsky vzdelany clovek.
Ta fakulta je na světě dva roky a už devalvovala?
Obě fakulty devalvovaly už samotným rozdělením KP FEL na FIT a FEL, protože tolik kvalitních lidí aby se z toho daly vytvořit 2 fakulty tam prostě nebylo...
Jen ať nás tam drtí a mučí, ale ať je to ksakru něco užitečnýho! To mě na tom vadí, všechny obtížný předměty na ČVUT jsou a byly matematiky, elektro, fyzika a další blbosti kolem
Netvrdil bych, že matematika, fyzika a elektro jsou "blbosti okolo počítačů"... Nicméně ano, i tyhle předměty mohly bejt mnohem víc "k tématu" (především matematika - poměr diskrétní matematiky/algebry/numerickejch metod k analýze byl pro VT dost tristní...).