Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
28. října se všichni flákají, televize celý den vysílá nacionalistické slinty. Senilní Ješita™ pindá o tom, že by si přál, aby lidé tento „svátek“ brali vážně, ale opravdu vážně. Pochopitelně, pro Klauze je „češství“ jen způsobem, jak se populisticky udržet u moci a vlivu (jinak by ho už nikdo nebral vážně). Já se ale ptám, k čemu to všechny ty nesmysly?
Dle mého je naprosto jedno, jestli nějaká česká respublika existuje. Kdybychom byli součástí Rakouska, Německa, nebo Polska, nic zásadního by se nezměnilo. S největší pravděpodobností bychom na tom byli lépe, než v tomto banánistánu. A zcela nejlepší by bylo, kdyby se zrušily národní státy v celé Evropě a udělal jeden stát. Jednak by se omezil vliv různých blbečků, jako je např. již zmíněný pan Klauzz, za druhé by konečně začala Evropa fungovat demokraticky: vláda, parlament a soudnictví. Žádné předepisování Evropskou komisí, co má který „národní“ parlament přijmout.
Aby se tohle mohlo stát, musejí se nejprve lidé vymanit z bezmála dvou století, kdy jím byly vymývány mozgy slintama o „národu“ a podobných píčovinách: konečně by měli lidé pochopit, že souvislost mezi státem a takzvaným „národem“ - který se projevuje de facto jen tím, že lidé se „dělí“ podle toho, kdo jakým jazykem mluví (genetická zpřízněnost, atd. je čirá iluze) - je veškerý žádná a je výplodem chorobomyslné chiméry 19. století.
Koneckonců, ona i hranice jazyka je pofiderní: Kdo rozhodne, co je ještě pouhý dialekt a co už je „jazyk“? Je jazykem „čeština“, „čechosloveština“ (pane profesore Stichu, meli jsme Vás rádi...), „moravština“, „hanáčtina“, „pražština“, anebo třeba „jazyk slovanský“? Vždyť ani kritérium „srozumitelnosti“ (tj. že hranice „jazyka“ by měla být definována tím, jestli si její mluvčí navzájem rozumí), se nakonec ukáže jako naprosto iluzorní: stačí se jen podívat např. na německé dialekty, kde si lidé i z poměrně blízkých oblastí nerozumí. Nebo se podívejte na češtinu a slovenštinu. Dokud se objevovaly oba jazyky ve zpravodajství ČST, lidé si rozumněli naprosto bezděčně (vzpomínám si na zážitek z dětství, kdy jsem četl nějakou knížku a přislo mi to mírně únavný, až jsem si asi po padesáti stránkách všiml, že knížka je slovensky). Po rozdělení republiky najednou mladá generace slovensky přestala rozumnět. Takže závěr: mezi „jazykem“ a „dialektem“ není zásadní rozdíl. Nejlíp to vystihuje vtip, rozšířený mezi jazykozpytci: „Jazyk je dialekt, který má vlastní hymnu a flotilu.“
Z toho pak plyne nutný závěr, že definovat stát „národem“ a „národ“ jazykem, je pitomina a zacyklenost, anžto jazyk je už sám definován především státem. Takže přestaňte už všickni s těmi nesmysly o „českém státě“ a podobných píčovinách. Stát je nutné zlo, aby se lidi ochránili v co největší míře před těmi různými zmrdy a vychcánky, případně aby se jim pomohlo v nějaké zásadní nouzi. Nic víc není potřeba, jediné je na čem záleží je, aby takto stát fungoval co nejefektivněji. Takže je naprosto jedno, jestli ten stát je český, nebo španělský, československý, nebo evropský. Důležité je jen, aby fungoval, jak má.
Tiskni
Sdílej:
A zcela nejlepší by bylo, kdyby se zrušily národní státy v celé Evropě a udělal jeden stát.
To je trochu prehnany, ale chce byt Evropa vic nez ruska kolonie nebo podrztaska pro spojene staty, nevim jakou jinou cestou by se mela vydat.
Jako poloviční Slovák vnímám tento fakt s dost rozporuplnými pocity. Jistě, Slovensko chtělo být samostatným státem a rozdělení federace se s odstupem času ukázalo jako rozumné rozhodnutí. Proti tomu nic nenamítám. Jen nechápu tu skrytou averzi ke všemu „československému“. Postupné odstraňování soch T. G. Masaryka nebo ignorování 28. října mi připadá dětinské. Možná mě někdo opraví, pokud chápu historii špatně, ale myslím si, že vznik ČSR byl pro oba národy stejně důležitý a stejně pozitivní. Nebo by snad měl člověk v Martinské deklaraci hledat něco mezi řádky? Fakt nevím.
Mno, vyrůstal jsem na jednom konci republiky a pak jsem se přestěhoval kvůli práci na druhý konec.Pak tomu tedy moc nerozumím. Ale můj rodný Chacharstán a Aš (ty opačné konce), ale i mé Polabí jsou dost odlišné světy. Vlastně ani není třeba jezdit tak daleko. Stačí z Ostravy dojet do Třince (ono stačí klidně do Suché) nebo na "Prajzskou" a máte jinou kulturu, historii i jazyk... a pokud se neomezíme na posvátnost roku 1993 jako ideálního bodu historie, tak i relativně nedávnou různou a proměnlivou příslušnost ke státním celkům.
teologieTo je prosím pěkně můj obor. Tak teď už někoho znáte. ;)
Vzpomínám, jak jednou navštívil otce nevěrec: "Přikazuješ, aby ve tvé zemi používali k modlení růženec o třinácti zrnkách. Proč zrovna třináct? Když ten počet změníš, se spásou člověka to přece nemá co dělat?" A dokazoval rafinovanými důvody, proč by se lidé měli modlit s růžencem o dvanácti zrnkách. Byl jsem dítě, řečnická obratnost na mne působila a snesené argumenty se mi zdály tak skvělé, že jsem hleděl na otce s pochybností, dokáže-li pádně odpovědět. "Řekni mi," pokračoval ten člověk, "v čem může mít růženec o třinácti zrnkách větší váhu ..." "Růženec o třinácti zrnkách," odpověděl otec, "má váhu všech hlav, které jsem dal v jeho jménu stít ..." A Bůh nevěrce osvítil a on uvěřil. //Saint-Exupery: CitadelaČili myšlenka českého státu má význam právě proto, že pro ni dobrovolně umírali lidé. A bude mít význam a váhu dokud pro ni lidé budou ochotni umírat. Příkladem je USA -- obrovsky heterogenní stát a přesto existuje. A (bývalé) SSSR je opačný případ.
Čili myšlenka českého státu má význam právě proto, že pro ni dobrovolně umírali lidé.To je volovina. Zkus to aplikovat třeba na islám. Nebo jinak. Je smutný, že lidi umírali pro takovou píčovinu, jako je myšlenka „českého“ státu.
Ne, umírali protože je trefila nějaká rychle letící věc nebo protože je stihla nějaká smrtelná nákaza. Voják neumírá pro vlast. Voják umírá, protože má smůlu.V navaznosti na to co reagujes - jj, oni vsichni ti (nasi) dedove z partyzankych a jinych odboju sli do boje vlastne v domneni, ze v nejhorsim jim zmizi jeden Pacman z HUD. Tys zrejme nepochopil zaver tech ruznejch intouskejch filmu (ze kterych zrejme cerpas), ze vojak skutecne pred samotnou smrti zacne uvazovat, za co to vlastne bojoval, ale uz bohuzel o tom nestihne napsat blog na Abicku, aby ti nakonec vysvetlil, ze je rad, ze do toho sel (a nekdy i prezil)...
je rad, ze do toho sel (a nekdy i prezil)...Jen aby pravdu nakonec neměl spíše Kryl: "Na***t, jo na***t." Když jsem tak procházel a koukal na plné hřbitovy z druhé vojny, tak to na mě působilo dojmem strašného zmaru. Nějaci "paprdové" někde doma mají svou agendu a kluci, kteří s tím nemají nic společného, pak po sobě někde střílejí a umírají.
. Nějaci "paprdové" někde doma mají svou agendu a kluci, kteří s tím nemají nic společného, pak po sobě někde střílejí a umírají.
Jenže zrovna v případě čs. odbojářů během WWII tohle není pravda. Většina těchto lidí se do boje přihlásila dobrovolně a hlavní motivací byl boj za osvobození vlasti. Přičemž každému z nich muselo být jasné, že válka by se bez nich obešla, a že v boji člověk přijde k úrazu mnohem snadněji, než když sedí doma.
Ale zrovna v našem případě se obávám, že kolaboranti početně převáží odbojáře, a to jak za druhé války, tak v jakémkoliv režimu.
Hrozně rád bych si přečetl vyhodnocení chování jednotlivých národů během nacistické okupace. Který národ kolaboroval nejvíc a který nejméně. Obávám se ovšem, že takovou analýzu zatím nikdo neudělal a asi ani neudělá. Bylo by nutné vyhodnotit obrovské množství nejednoznačných dat. Přesto si nekvalifikovaně troufnu tvrdit, že se Češi za WWII nechovali hůře než jiné národy.
Čili myšlenka českého státu má význam právě proto, že pro ni dobrovolně umírali lidéRekl bych, ze spis umrti vsech tech lidi si ideove privlastnili nacionalisti. Na pomnicich se pise 'bojovali a padli za vlast', ale pritom se tech padlych nikdo nezeptal, zda bojovali opravdu za svou vlast, nebo treba obecne za svobodu a demokracii, ci proste proto, ze jim treba naciste zabili pribuzne.
Saint-Exupery: CitadelaTo je jedna z mala knih, kterou jsem po chvili cteni odlozil kvuli silnemu znechuceni.
Jenomže národ je veličina, kterou nosí lidi v srdci (ano, já vím že to zní pateticky, ale je to tak).To jen proto, že jim od mateřské školy tímhle náboženstvím vymývali mozek. (P.S. většinou, když slyším, že někdo nosí něco v srdci, tak se nakonec ukáže, že mu někdo vymyl mozek. Ať už to je »Ježíš v srdci«, nebo sovětský partyzán s »ohněm v srdci«... Člověku se ani nechce věřit, že v kultuře starověkého předního východu bylo srdce centrem rozumu...)
Česká republika si nese od doby druhé světové války dědictví v tom, že je národnostně neuvěřitelně homogenní.Blábol. Podívej se, kolik lidí má za předky němce, židy, poláky, rakušáky...
Máme relativně jednoduchý život, který může svádět k víře k tomu, že vlastně žádný problém neexistuje.Jak to souvisí s bláboly o takzvaném „národu“?
Blábol. Podívej se, kolik lidí má za předky němce, židy, poláky, rakušáky...Očividně si buď po Evropě vůbec necestoval, nebo si byl s rodičema akorát v Jugoslávii a v Bibione u moře. Já tady nemluvím o 3-5 % lidí hlásící se k jiné než české národnosti (a to z nich 2-4 % jsou Slezani a Moravani) více méně rovnoměrně roztroušených po celé republice. Já tady mluvím o složení podobné tomu, co jsme měli před 2SV: 30 % Němců a 6 % dalších národnostních menšin (a to počítám jenom Čechy a Moravu -- Slovensko, Slezsko a Rus jsem vynechal, aby mi tu někdo nevyčetl, že srovnávám dva různé státy). A v okamžiku, kdy menšiny žijou dlouhé údobí na jednom území a mají vlastní zvyky a tradice, zrodí se myšlenka národu a tedy boje za větší autonomii a nebo za samostatnost. Válku potom nezačínají nacionalisté, ale naopak lidé, kteří budou hlásat věci podobné těm, co si tu vyplodil. A jestli si myslíš, že v takové válce civilové a vojáci umírají jen protože je do ní někdo poslal, tak jseš těžce na omylu.
Jak to souvisí s bláboly o takzvaném „národu“?Jen že si to nepochopil. My tu nemusíme řešit žádné spory státu s menšinama, které jsou lokální většinou. Žádný boj o větší autonomii nějaké oblasti. Proto tu máme jednoduchý život. A proto skutečně nevíš, o čem mluvíš. Národ a národnost nejsou politické nebo socio-politologické konstrukty. Není to něco, co vymysleli mocní, aby mohli ovládat a manipulovat masy. Právě naopak, politikům to zatraceně komplikuje práci.
Ještě nikdy jsem to sem nenapsal, ale teď mi to nedá... "LOL"
To si děláš srandu? To co si vyblil, to je nějakej sociální experiment? Nebyl jsi náhodou pod vlivem nějakých sraček? Před tim než tu budeš publikovat takovýhle nesmysli si zjisti alespoň základní linii Český historie. Takovouhle sračku jsem tu ještě nečetl.
Autor zřejmě žije v nereálném světě, to co si představuje je naprostá chiméra, je to nerealizovatelné, až hloupé, fakt že státy fungují tak jak fungují (a už hodně dlouho) má pádný důvod.
Češtin si opravím, až ty budeš diskutovat s diakritikou a bez odporných anglických slovíček či skomolenin , nevím co je horší prohřešek, ikdyž souhlasím že "nesmysli" vypadají opravdu hnusně, ale nechť je částečným ospravedlním fakt, že jsem to psal dost rozzuřený.
Blog nelze přejmenovat, ani opravit chybu, fakt že "teprve" studuju nemá téměř žádný význam na mé znalosti ani názory, fakt že tu na to upozorňuješ beru jako hodně slabý pokus mě tu shodit, soudě dle stylu psaní.
Jo, a snad prestanes opakovat to, cos nekde cerstve precet.
Rozveď to prosím.
v dnesni dobe se narodnostni veci maji precijen jinak, nez pred padesati lety...
Souhlasím, bojovníci za svobodu Českého státu co umírali abychom se my měli lépe by asi nebyli rádi za podobné výlevy.
Když to zhodnotím, tak se musím za původní příspěvek omluvit, byl trochu více útočný než mám ve zvyku, ale jako člověka znalého historie mě to prostě naštvalo.
Senilní ješita je u mě především ten, kdo nazývá lidi, kteří toho v životě spoustu dokázali, senilními ješity. Podobná silná slova by možná v době totality byla projevem hrdinství. Dnes jsou spíš jen projevem buranství a nevyváženého pohledu na věc.
Tohle je ten klasický ubohý čecháčkovský oportunismus. Když je třeba okřiknout totalitní regulátory z Bruselu, když je třeba praštit přes prsty obchodníky s větrníky a fotovoltaikou, když je potřeba ukázat světu nahou prdel globálně-oteplovacích lhářů — tehdy je nám ten Klaus dobrý. Ale jindy, když tu a tam pronese některý ze svých osobitých a ne zrovna většinových názorů (třeba na českou státnost), hned se vyskytne celý dav křiklounů, které dětinsky těší, když mohou své svobody projevu využívat do krajnosti.
Jaká sjednocená Evropa by byla tím správným svobodným řešením? Co třeba Evropa sjednocená nacistickým Německem, kdyby bylo vyhrálo druhou světovou válku? K takové situaci mnoho nechybělo. Opravdu by takové státní zřízení bylo svobodné? To si děláš prdel!
Národ samozřejmě nesouvisí s žádnou genetickou zpřízněností. Národ je dnes pouze záležitostí jazyka a celý ten pojem spadá pouze do oblasti tradic a kulturky, nikoliv do oblasti politiky. Například já mám rád svůj jazyk a jsem rád, že jsem Čech. Co je na tom špatně??? Samozřejmě se mi nelíbí názvy typu Česká národní banka, protože stát by měl fungovat pouze na základě občanství, bez ohledu na nějakou národnost. Nicméně to jsou detaily, které se jistě časem podaří doladit.
Rozhodnutí v otázkách jazyků a dialektů může udělat spousta expertů, kteří se lingvistikou zabývají. Právě jim bych přenechal takové rozhodování. Češtinou se samozřejmě rozumi spisovná čeština, což je jazyk, který je řádně kodifikovaný a normovaný a vyučuje se na všech veřejných základních i středních školách. Je na tom něco nejasného?
Že mladá generace přestala rozumět slovenštině, to je hloupý výmysl. Každý, kdo nedávno studoval například na UK v Praze, kde je poměr počtu Čechů a Slováků stále ještě podobný jako v dobách federace, velmi dobře ví, že v porozumění není absolutně žádná překážka. Když tam dnes nastoupí dva studenti, rok narození 1990, jeden z Košic a druhý z Mostu, kteří jazyk toho druhého v životě nikdy nestudovali ve škole a ani se s ním moc nesetkali, bude to pro ně pochopitelně zpočátku poměrně velké překvapení. Nicméně během dvou dnů a po první návštěvě hospody jakékoliv problémy s porozuměním zmizí.
Definovat stát národem je jistě špatné. Stát musí být založený na občanství, nikoliv na národnosti. Nicméně k evropským státům se váží mnohem delší a hlubší tradice než pouhé rozmístění nějakých národů. Proto si nemyslím, že by dnešní rozdělení Evropy do států bylo špatné. Jednoduchá otázka: Ke kterému sousednímu státu by bylo nejlepší se připojit? Já si myslím, že k žádnému.
Pokud jde o spojování státu a jazyka, nevidím na tom nic špatného. Stát je jakési společenství, které má stanovený svůj úřední jazyk. Kdo chce do toho společenství patřit, měl by ten úřední jazyk ovládat. To není nic překvapivého a je to naprosto běžné i v mnohem starších demokraciích než Česká republika. Výjimkou je například občanství získané sňatkem, ale to už je jiná kapitola. (Jestli ono náhodou státem uznávané manželství není hloupější přežitek než sama existence států...)
Česká republika není pičovina. Je to moje vlast a její existence je pro mě důležitá. Tak přestaň laskavě kecat něco o evropském totalitním hyperstátě a podobných pičovinách! Stát musí fungovat efektivně. Aby fungoval efektivně, musí mít naprosto přesně jasno v tom, čí zájmy zastupuje a jaké zájmy to jsou. Hyperstát v tom jasno mít nebude. Nemůže být ani efektiní, ani svobodný.
Klaus netrpí stařeckou demencí, protože politická funkce vyžaduje zdravotní způsobilost v této oblasti. Se stařeckou demencí by těžko bylo možné stát se politikem a udržet se ve funkci.
Já se necítím doma ani ve Vídni, ani v Zadaru. Je to pro mě cizí prostředí, kde bych nechtěl trvale pobývat. Naopak v Praze se doma cítím. Že to někdo vidí jinak, to je prostě věc názoru. Že spousta lidí podléhá jakémusi módnímu panevropanství, to mi připadá smutné. Ale je to jejic věc, jejich právo. Nicméně výroky typu „na ČR sere pes“ nejsou nic než pubertální verbální ejakulace. A vůbec co přesně to má znamenat?
Český národ je do značné míry definovaný jazykem. V tom byla pointa. Děkuji za poučení, že existují jazyky používané ve více státech a státy s několika úředními jazyky. Sám bych na to fakt nepřišel...
Přestane existovat? Mně se zdá, že poslední dobou víc států vzniká než zaniká.
Pokud Česká republika přestane existovat, pravděpodobně se mi po ní taky stýskat nebude. Tradice i jazyk lze zachovat bez nějakých států a národ je tak nebo tak jen přežitek z oblasti kultury. Bude ale hodně záležet na tom, jaký organizační útvar bude nástupcem České republiky. Jak už jsem psal, panevropská socanská diktatura (což je stav, který by nejspíš předčasná integrace vyvolala právě teď), mi zrovna dvakrát nevoní.
Diktatura tady není jedině díky faktu, že je Evropa roztříštěná na spoustu států, které se mohou samostatně rozhodovat. Jakmile se toto uspořádání nějak výrazně změní, vzniknou z toho Spojené totalitní státy americké, ne-li něco horšího.
Problémem je ten nevyjádřený podmět. Vznikne to, co si my ve volbách zvolíme. Jenže kdo je to my? Jak zařídit, aby všichni Evropané měli stejné preference a aby jednotlivé (bývalé) národy vzájemně nijak nelišily v preferencích?
Maďarsko, Řecko, Španělsko — to jsme taky my?
Mezi totalitou a idiocií voličů je jen kosmetický rozdíl. Československo bylo jediným státem, kde se komunisté dostali k moci ve volbách. Německá NSDAP se taky dostala na vrchol kvůli idiocii voličů.
Nikdo neříká, že Češi mají mít stejné preference.
Jde pouze o to, že v desetimilionovém státě se společné preference prosazují mnohem snadněji než v půlmiliardovém hyperstátě. Řekl bych, že v celkovém průměru budou mít dva Češi víc společných preferencí než například Čech a Řek.
Jde pouze o to, že v desetimilionovém státě se společné preference prosazují mnohem snadněji než v půlmiliardovém hyperstátě.Naopak, pokud máte společný problém s obrovskými korporacemi, mnohem lépe si společný zájem prosadíte jako součást hyperstátu, než jako nějaká pidizemička. Tu druhou si lze v krajním případě koupit, což v prvním případě ještě pořád asi bude mimo dosah.
Řekl bych, že v celkovém průměru budou mít dva Češi víc společných preferencí než například Čech a Řek.Odvážné tvrzení. Zkuste jej nějak doložit. Vaše hnutí není nic nového a tichého, musí přece existovat studie, co chce Řek a co chce Čech a proč to nejde dohromady? Nebo jsou to jen takové prázdné bonmoty? Ale pokud zůstaneme na úrovni dojmologie, tak bych řekl, že Čech, Němec, Řek nebo Brit (ale vlastně i Japonec, Američan nebo Australan)... chtějí ve většině zhruba tohle: práci a důstojný život pro sebe a svou rodinu (v lepším případě ostatní souputníky na cestě světem) - což zahrnuje kde co.
Naopak, pokud máte společný problém s obrovskými korporacemi, mnohem lépe si společný zájem prosadíte jako součást hyperstátu, než jako nějaká pidizemička.
Toto tvrzení neplatí a USA jsou jasný protipříklad.
A mimochodem, problémy s obrovskými korporacemi si děláme sami. Ty nezpůsobují korporace, ale blbí politici a blbější voliči, kteří je volí. Například vláda dědků vedená Milošem Zemanem kdysi zaprodala české školství i státní správu Microsoftu. Bez přemýšlení a bez výběrového řízení. Pak není divu, že jsou s velkými korporacemi „problémy“.
Odvážné tvrzení. Zkuste jej nějak doložit.
Liší se především pracovní návyky a různé tradice a zvyky. (Jak například v hyperstátě schválíte státní svátky nebo standardní pracovní týden? To nepůjde.) Nejdůležitější rozdíl je pochopitelně (stále ještě) jazyk. V anketě o nejoblíbenější jazyk by mezi Čechy nejspíš vyhrála čeština, zatímco mezi Řeky ... no, to už si každý domyslí. Samozřejmě není podstatná oblíbenost jazyka, ale jeho uznání za úřední jazyk.
Vaše hnutí není nic nového a tichého...
??? Tuto skupinu slov se mi nepodařilo pochopit.
...co chce Řek a co chce Čech a proč to nejde dohromady?
Já jsem netvrdil, že něco nejde dohromady. Nicméně v hyperstátě je těžší nalézt kompromis a v konečném důsledku se musí přizpůsobovat všichni všem.
Ale pokud zůstaneme na úrovni dojmologie, tak bych řekl, že Čech, Němec, Řek nebo Brit (ale vlastně i Japonec, Američan nebo Australan)... chtějí ve většině zhruba tohle: práci a důstojný život pro sebe a svou rodinu (v lepším případě ostatní souputníky na cestě světem) - což zahrnuje kde co.
Toto je ten nejprázdnější z prázdných bonmotů. Zaprvé, lidé nechtějí práci, ale zisk. Práce je jedním z prostředků k dosažení toho zisku. Pokud jde o ten důstojný život, to je prázdná fráze a každý si pod tím souslovím představuje něco zcela jiného.
Když řeknete tak extrémně zobecněnou frázi jako „chceme důstojný život“, asi nikoho nepřekvapí, že s ní budou všichni souhlasit. Nicméně politika v tom hyperstátě pak už není o frázích, ale o jejich implementaci. A jak by ta konkrétní implementace měla vypadat? Nějak takto:
Hyperstát je prostě fantasmagorie. USA nějak fungují, protože jsou tam dvě třetiny anglicky mluvících lidí s jakousi společnou tradicí, necelá třetina španělsky mluvících, opět se společnou tradicí, a k tomu několik milionů lidí z řad národnostních menšin, které ovšem (a to je podstatné) vznikly migrací (lidí ochotných přizpůsobit se) do již existujícího státu. Vytvořit něco takového v Evropě násilím a uměle — to zkrátka nejde.
Postup by musel být jiný — kolonizovat jinou planetu a vytvořit tam stát obývaný emigranty z Evropy. Jedině potom by ten nápad s hyperstátem fungoval.
Toto tvrzení neplatí a USA jsou jasný protipříklad.Já nenapsal, že velká země automaticky obstojí. Já napsal, že když je nás více, máme větší šanci prosadit své zájmy. US jsou v tomto maximálně příkladem, že když veškerou politiku platí korporace a lidé volí podle toho, jak jim korporátní kampaně radí, tak je úplně jedno, jestli Vám o něco jde na úrovni okresu, státu nebo federace. Jinými slovy vypovídá to o elektorátu, ne o tom, že menší si lépe prosadí svou. (Jako příklad všeobecné zmatenosti voličstva viz např. návrhy 25 a 26 a jejich výsledky ve Kalifornských volbách minulý týden... Opravdu volič věděl co chce a co dělá?) Tím nechci říct, že Evropský volič je nutně lepší a že nedopadneme stejně. Ostatně stačí se podívat do ČR, jak lidé volí pro korporace, proti sobě a ještě si myslí, kdo ví jak nejsou mazaní.
A mimochodem, problémy s obrovskými korporacemi si děláme sami. Ty nezpůsobují korporace, ale blbí politici a blbější voliči, kteří je volí.Vlastně jste to napsal sám. Ale kdybychom náhodou šli do sebe, tak jako ČR stejně neobstojíme. Podívejte se třeba na náš rozpočet a na obrat třeba ExxonMobil. I kdybych pominul 20. st. a označil sny 19. st. za krásné, pořád jsou to jenom sny.
Jak například v hyperstátě schválíte státní svátky nebo standardní pracovní týden? To nepůjde.Valentýn, Halloween, Santa Claus... ale půjde. :) Když jsou peníze, všechno jde. :) Nebo možná spíše :(.
Nejdůležitější rozdíl je pochopitelně (stále ještě) jazyk.No ale vysvětlujte to Švýcarovi, Belgičanovi, Španělovi, Italovi, Němci, Švédovi... Prostě to přeceňujete, protože v kotlince nebo na východ od ní je v poslední době (tedy zřejmě alespoň po dobu Vašeho života) celkem homogenní populace. Můžou být 2 úřední jazyky, mohou být 4. Může jich být 20. Větší aparát si s tím snáze poradí. Když není zbytí, tak je to nakonec břemeno např PČR domluvit se s Hotentotem, když je to potřeba.
Tuto skupinu slov se mi nepodařilo pochopit.Národovectví tady máme od dob romantismu. I jeho současná antievropská renesance je už nějaký pátek slyšet. Očekával bych, že kromě výkřiků budou existovat i nějaké studie. Když říkáte, že nejsou společné zájmy obyvatel Řecka a ČR, tak já se ptám, v čem se liší.
Toto je ten nejprázdnější z prázdných bonmotů.Vždyť píši, že zůstanu v rovině dojmologie, kterou jste zde nastolil. To je mé přesvědčení.
Když řeknete tak extrémně zobecněnou frázi jako „chceme důstojný život“, asi nikoho nepřekvapí, že s ní budou všichni souhlasit.Možná je to proto, že místo toho, abych hřímal, jací jsou Švýcaři, Španělé... paka a nevědí, že nejlépe by se měli rozdělit na "národní" státy, neakcentuji rozdíly a nevymýšlím, proč by nešlo se dohodnout. Ale místo toho jsem přesvědčen, že jsme lidi, v podstatě z jednoho těsta, a hledám, společnou řeč, jak se domluvit a případné rozdíly překlenout. Na kde čem se neshodneme. Ale chcete se mnou nesouhlasit a tvrdit, že nechcete vést důstojný život? Teď v budoucnu, přip. prodlouženě ve svém potomstvu. Resp. můžete to zkusit, ale nebudu Vám moc věřit. ;) No a taky v zájmu stručnosti nezabíhám do detailů, protože o těch jsme se zde nebavili. Zkuste konkretizovat, co tak zásadně chce Řek a nechce Čech a já si mohu zkusit dát práci najít nějaké příklady, co chtějí oba. ;)
Takže konečně zrušíme komunistické zemědělské subvenceKdyby Vás slyšel strýček Sam, jak hodnotíte jeho zemědělskou politiku přívlastky z pekla, tak Vás zavře, až zčernáte. Tady odbíháme, ale žádná průmyslová země si moc neví rady, co s krajinou a zemědělstvím... a snaží se to více či méně nešťastně řešit.
USA nějak fungují, protože jsou tam dvě třetiny anglicky mluvících lidí s jakousi společnou tradicí, necelá třetina španělsky mluvících, opět se společnou tradicí, a k tomu několik milionů lidí z řad národnostních menšin, které ovšem (a to je podstatné) vznikly migrací (lidí ochotných přizpůsobit se) do již existujícího státu.Jednak nemáte pravdu v popisu holé reality (mj. bych nepřeceňoval angličtinu (a španělštinu), ochotu se přizpůsobovat (a třeba učit se jazyk)) ani porozumění souvislostí. Spojené Státy nejsou zdaleka jenom AL (a podobně). Zejména obě pobřeží (kde shodou okolností žije podstatná část obyvatel) se zcela vymykají tomu, co píšete. Druhak možná přeceňujete funkčnost federace. V divočejších okresech (třeba AZ) místní šerif klidně (úspěšně) kandiduje se sliby, že zatkne jakéhokoliv "federála", který mu páchne do revíru. Ale jinak ano. Nějak to funguje. Nějak fungovat může fungovat i Evropa. Nelze žít na věky v romantických představách 19. st., když už nic jiného, v dnešním světě to bude stále méně praktické.
Vytvořit něco takového v Evropě násilím a uměle — to zkrátka nejde.Kromě toho, že opět tuším mezery v dějinách Spojených států a státotvorného významu násilí, ;) i kdybyste měl pravdu, pak byste dosvědčoval to, co si myslím i já. EU je cesta správným směrem, mj, proto, že se používá diplomacie, politiky a ne násilí.
Postup by musel být jiný — kolonizovat jinou planetu a vytvořit tam stát obývaný emigranty z Evropy. Jedině potom by ten nápad s hyperstátem fungoval.Když Vy to moc hrotíte. Ale to se časem poddá. Jak jsem psal. Podívejte, i takový obrovský moloch jako církev nakonec kolikrát dokáže zareagovat na měnící se svět (někdy přes tuhý odpor části svých údů), byť možná trochu opožděně. O kolik budeme bystřejší, o tolik lépe si povedeme v globální konkurenci. Znáte to, když se 27 pere, pár dalších se směje. Takže můžeme řešit, jestli není nejlepší mít Švýtaly, Švněmce, Šfrancouze..., Špasky a Špatalánce... ale nakonec to nebude národní Švýtal nebo Čech, kdo se bude smát.
A pointa je kde? Aha, no jo, nikde... Plácat kraviny je dnes zkrátka v módě.
..Například já mám rád svůj jazyk a jsem rád, že jsem Čech. ...„A pointa je kde? Aha, no jo, nikde... Plácat kraviny je dnes zkrátka v módě.“
V mém výroku žádnou kravinu nevidím. Pokud jde o pointu, možná ji pochopíš, když si přečteš celé vlákno.