O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Nevýhodou je omezení pouze na Prahu, pokud tedy cestujete i jinamProč by to někdo dělal?
Cesi si jdou koupit listek a zeptat se na cestu do trafiky. Coz sice ponekud znesnadnuje situaci tem, co chteji noviny a tak, ale... rozhodne se clovek dovi vic nez z tech zmatenych mapek a popisku DP
Já osobně mám tramvajenku, podle mě jako většina Pražanů...
Ptaní se na cestu MHD nechápu. Snad v každé zastávce metra a kryté zastávce autobusů a tramvají je mapa s přehledem všech linek všech dostupných prostředků. Dokonce to je vylepeno i v tramvajích. (A to mluvím jako člověk, co všude chodí s mapou Prahy.)
Lístků jsou prakticky dva typy (co se týkají běžného člověka).Systém jízdenek je totálně idiotský. Praha má dvě pásma a to jedno ještě platí za dvě. Kdo má tomu nesmyslu rozumět? Když jsem po poslední změně (právě na tento podivný systém) poprvé přijel do Prahy, koukal jsem na to jako puk. Co pak mají dělat turisté ze zahraničí?
A když někdo neví, má si koupit ten nejdražší, protože ten by měl být nejlepší.Ano, a bude to stát skoro tolik, jako cesta se zlodějským taxikářem
Ptaní se na cestu MHD nechápu. Snad v každé zastávce metra a kryté zastávce autobusů a tramvají je mapa s přehledem všech linek všech dostupných prostředků. Dokonce to je vylepeno i v tramvajích.Jenže jsou výluky, a to hlavně v turistické sezóně. Takže mapa nejde použít. Někde jsou sice vyvěšené výlukové změny, ale podle nich se nelze orientovat globálně. Když jsem býval v Praze nepřetržitě, tyhle věci jsem měl v paži a nebyl pro mě problém dělat i věci jako "dynamický rerouting" (ujede jedna tramvaj, nastoupím na jinou linku a jedu klidně i úplně jinou trasou) nebo DDT ("dohoň dřívější tramvaj" - nastoupím na jinou linku jedoucí částečně po stejné trase a na následujících zastávkách se zkouším dostat do té tramvaje, která mi ujela před nosem). Ale teď, když přijíždím do Prahy jako venkovský vidlák, mohu zakusit, jak chaoticky je řešeno informování cestujících. A opravdu se nedivím tomu, kdo radši jezdí po Praze autem, než by se podvolil tortuře zvané pražská MHD.
Systém jízdenek je totálně idiotský. Praha má dvě pásma a to jedno ještě platí za dvě. Kdo má tomu nesmyslu rozumět?Ten, kdo cestuje Prahou jako takovou, se o pásma nemusí zajímat.
Ano, a bude to stát skoro tolik, jako cesta se zlodějským taxikářemAno.
Jenže jsou výluky, a to hlavně v turistické sezóně. Takže mapa nejde použít. Někde jsou sice vyvěšené výlukové změny, ale podle nich se nelze orientovat globálně.Výluky jsou dle mých zkušeností vždy oznámeny na těch vývěskách.
Ten, kdo cestuje Prahou jako takovou, se o pásma nemusí zajímat.Jenže jak to má turista vědět? On přijede, chce se dostat z hlavního nádraží na Hrad. Čili musí jet metrem (s přestupem), nebo metrem a tramvají, anebo dvěma tramvajemi. Potřebuje si koupit správnou jízdenku. Bude to pro něj znamenat spoustu bádání, protože i když mu stačí normální přestupní jízdenka, on to prostě předem neví.
Výluky jsou dle mých zkušeností vždy oznámeny na těch vývěskách.To sice ano. Ale není to zakomponováno do mapy linek ("je k dispozici patch, ale není aplikován na vanilla kernel"
). Proto není triviální zjišťování, jak celkově cestovat z bodu A do bodu B.
.
Systém jízdenek je totálně idiotský. Praha má dvě pásma a to jedno ještě platí za dvě. Kdo má tomu nesmyslu rozumět?Od 1. 1. 2008 má Praha už 3 pásma – P (platí za dvě), 0 a B. To je tak, když Praha i Středočeský kraj musí každý mít svůj vlastní tarif, a pak se to má naroubovat dohromady a tvářit se to jako jeden tarif PID…
Pokuď chceš Prahu srovnávat s Německem, proč jí srovnáváš se zapadákovem typu Brna (Come on baby, light my fire...) a nesrovnáváš s hlavním městem, Berlínem?! Jestli ono to nebude proto, že Berlín má taky 3 pásma (A, B a C)?!
Stejně jako Londýn, Barcelona a spousta dalších evropskejch velkoměst. Rozdělení tarifních pásem podle vzálenosti od centra je zkrátka od určitý velikosti města/městské aglomerace zcela logický a běžný.
Srovnatelný s čím? S Drážďanama určitě, ale ne s Prahou. A problém je právě v tom, že tyhle "vesnický" dopravní systémy nelze srovnávat s dopravními systémy velkoměst s mnohem rozsáhlejší dopravní infrastrukturou.
Pokuď chceš Prahu srovnávat s Německem, proč jí srovnáváš se zapadákovem typu Brna (Come on baby, light my fire...) a nesrovnáváš s hlavním městem, Berlínem?!Praha má (rozhlohou i počtem obyvatel) rozhodně blíže k Drážďanům než k Berlínu (Praha 496 km2 a 1,121 mil. obyvatel, Drážďany 328 km2 a 506 tis. obyvatel, Berlín 892 km2 a 3,397 mil. obyvatel).
Jestli ono to nebude proto, že Berlín má taky 3 pásma (A, B a C)?!To zcela určitě ne, protože jsem v Berlíně nikdy nebyl a tamní systém MHD neznám. V Drážďanech jsem nějakou dobu pobýval a pohyboval se v nich a v okolí hromadnou dopravou, takže mohu srovnávat s Prahou.
Stejně jako Londýn, Barcelona a spousta dalších evropskejch velkoměst.To jsou zrovna města, která jsou mnohem větší a lidnatější než Praha. Navíc mi ani nejde o pásma, ale o systém, který v rámci pásem platí. A ten je v rámci PID příliš složitý.
Praha má (rozhlohou i počtem obyvatel) rozhodně blíže k Drážďanům než k Berlínu (Praha 496 km2 a 1,121 mil. obyvatel, Drážďany 328 km2 a 506 tis. obyvatel, Berlín 892 km2 a 3,397 mil. obyvatel).
S tim, že by Praha měla blíž k Drážďanům než k Berlínu rozhodně nesouhlasim. Existuje totiž hranice, ne přesná, spíš je to taková fuzzy funkce, kde se věci lámou a město se stane velkoměstem. Mezi Berlínem a Prahou (Žil/žiju jsem v obou) už neni rozdíl v tom, jak velký to město člověk vnímá, je to prostě metropole, velkoměsto. Ale v Drážďanech (v ČR je ekvivalentem Brno) prostě poznáš, že v metropoli nejsi, něco tomu prostě chybí. Ale ještě jsem nebyl v Šanghaji nebo Tokyu, takže "skutečný" velkoměsto třeba vypadá úplně jinak... 
Jinak jak je systém v rámci pásem složitej netušim, protože pokuď nejsi "přespolní", setkáš se prakticky pouze s jedním pásmem, stejně jako turisti. A pokuď nejsou z malé zapadlé vesničky někde za Uralem, tak jim IMHO nečiní potíže odhadnout, že se jich jiné pásmo, než to centrální netýká, právě proto, že pásma pro příměstské oblasti má většina velkoměst a v nich do vnějších pásem taky při "honbě za památkama" nikdy nezavítali...
A co se mimopražskejch návštěvníků Prahy z ČR týče - kdo při cestě do Prahy zaparkuje auto někde "v polích" před Prahou a do centra jede MHD?!
něco tomu prostě chybíChybí. Metro
Jinak zrovna Drážďany jsou Praze velmi podobné (což říkám právě proto, že mohu tato města dobře srovnávat), rozhodně podobnější než Brnu. A to jak z hlediska urbanistického, tak i členitostí terénu a vazbou na své okolí.
Jinak jak je systém v rámci pásem složitej netušim, protože pokuď nejsi "přespolní", setkáš se prakticky pouze s jedním pásmem, stejně jako turisti. A pokuď nejsou z malé zapadlé vesničky někde za Uralem, tak jim IMHO nečiní potíže odhadnout, že se jich jiné pásmo, než to centrální netýká, právě proto, že pásma pro příměstské oblasti má většina velkoměst a v nich do vnějších pásem taky při "honbě za památkama" nikdy nezavítaliZnovu opakuji, že ty potíže jsem měl i já. A to jsem předtím v Praze žil dost dlouho a v pražské MHD jsem se vyznal velice dobře.
A co se mimopražskejch návštěvníků Prahy z ČR týče - kdo při cestě do Prahy zaparkuje auto někde "v polích" před Prahou a do centra jede MHD?!Což on leckdo zaparkuje v polích před Prahou. Ale většinou tam, kde je metro, takže už to je to nejvnitřnější pásmo.
Sama definice platnosti jízdenky s omezenou přestupností v aktuálním tarifu PID je dost možná složitější než celý berlínský systém.
V Berline jsme jezdili zadarmo... Ovsem do barcelony radsi pesky. Jejich MHD nejenze ma X pasem, ale misi se tam nekolik prepravcu. V jejich ceniku (konkretne Renfe) jsem se proste nevyznal. Spickovka byla ze jedno nadrazi s jednim jmenem (pod nejakym namestim) ma nekolik vstupu ale kazdej vede jinam. Takze jsem vlezl dovnitr a po zeptani jsme musel ven, prejit krizem namesti a zase dovnitr. Zabava... ZdenekStejně jako Londýn, Barcelona a spousta dalších evropskejch velkoměst. Rozdělení tarifních pásem podle vzálenosti od centra je zkrátka od určitý velikosti města/městské aglomerace zcela logický a běžný.
Systém jízdenek je totálně idiotský.Souhlasím. Navíc jsou ty jízdenky nehorázně drahé. A pes má platit plné jízdné! Taky kvalita systému není ni moc a se nelepší (nemluvím o vozech, ale o jízdních řádech a návaznostech). Jestli přidají ještě turnikety... šmejdi.
Na I.P. Pavlova naskočí zelená na přechodu třikrát za hodinu na deset sekund...Nejenom na I.P. Pavlova. U nádraží Libeň je lepší dojet až na Vysočanskou a kus cesty absolovovat metrem, nebo 22, než vystoupit u nádraží a snažit se dostat na 3 přes dva přechody.
), prinejmensim na zakladky, tak pak by to slo.
Tak je to správně, tak to má být.
A pes má platit plné jízdné!Psi ať hezky platí! Sice na tom trpí takové ty čivavy v taškách, ale pokud zrovna je vynecháme, lze říct, že pes zabírá stejně místa jako člověk, často ale daleko víc. Když si třeba takový vlčák lehne v tramvaji na zem, nejen, že zabírá místo za víc než jednoho člověka, ale navíc ani není moc možné s ním manipulovat, takže když někdo chce k východu, musí ho složitě překračovat a dávat si pozor, aby mu nešlápl na ocas (člověk, aspoň trochu normálmí, uhne -- pes ale ne, ten prostě leží). Ano, jsou na tom biti taškoví a jiní malí psi (resp. jejichmajitelé), ale co naplat... A taky mi vadí, když někdo přivede psa bez košíku (!) do MHD (hlavně se to děje v tramvajích). To bych dal majiteli takovou pokutu, že by na ni do smrti nezapomněl. A za případné řeči typu "von ještě nikdy nikoho nekous" by bylo ideální poslat ho na měsíc lepit pytlíky.
Von má povinnost zajistit dodržování přepravního řádu.
K čemu je chovají? Na maso?
Tohle bylo v Equilibriu o psech. Odosobněný postoj. Bez citu. Blbé. Tvým citem je strach. Dejme tomu. Jenže to směřuje k likvidaci zdroje strachu. Taky blbé.
Já se chovám zodpovědně, cestuju s neškodným zvířetem a nevidím důvod, abych za něj platil plné jízdné.Pes (nebo jakékoli jiné zvíře) zabírá místo. Místo, které všichni jiní platí. Jsou možná i další argumenty, ale ani jsem je nehledal -- tento je naprosto neoddiskutovatelný. V čem je pes pro DPP méně nákladný než člověk? Nebo proč by měl být zvýhodněn?
To je nehorázné předražení, opatření které udělal nějaký antičoklista jako jseš ty.Nejsem antičoklista. Psi mě nezajímají, pokud mne neohrožují nebo neobtěžují v místech, kde nemá jejich majitel větší práva než já (např. u něj doma atd.). A pokud psi platí méně než dopělí lidé, je to smutné.
V každým případě, aspoň tam kde já žiju, je víc lidí poraněno nebo zabito při dopravních nehodách, přepadeních a vraždách než při střetu s jakýmkoli zvířetem.Dost irelevantní. Analogicky: víc lidí se zabije při nehodách, než je zastřeleno, takže tedy můžeme zbraně prodávat v běžné obchodní síti jako třeba pomeranče...
Jestli tě obtěžujou psi, musíš si zvyknout.Nemusí. Pokud bude dost lidí, které obtěžují psi, je tu možnost zakázat nebo zpřísnit podmínky jejich chovu.
Lidé jsou nebezpečnější.To je sporné. Narozdíl od člověka každý pes má u sebe zbraň...
ale nevidím mechanismus mechanismus, kterým by mohla něčeho docílit.Ten mechanismus nazvěme zákonodárný proces. Jestliže ta (ty tvrdíš, že) menšina docílí toho, že poslanci schválí, senátoři taky a prrezident podškrábně, tak může být chov psů zakázán nebo zpřísněn. Jak jednoduché.
Jaktože má u sebe zbraň? Myslíš zuby? Já je mám taky. Navíc mám dvě ruce a nohy. Kopu a mlátím víc než normální pes. A k tomu ty zuby...Ty srovnáváš svoje zuby se psem? To si fandíš hochu. A jestliže "nejsi fyzicky nic moc", tka tvé dvě ruce a nohy nejsou životu nebezpešné. Totéž platí o většině lidí. Ne však o psích zubech, ty mohou zabíjet nebo způsobit vážná zranění docela snadno bez předchozího tréninku.
MHO Krční tepnu dokážou prokousnout v pohodě i lidské zuby.Klidně bych tomu věřil (nezkoušel jsem
), ještě jde ale o to, jestli ten člověk vůbec ví, kde ji hledat. Kdežto šelmy mají přirozený instinkt, kam přesně kousnout, aby to bylo účinné ("jdou po krku") - míří přímo buď na krční páteř nebo na krční tepny.
jestli ten člověk vůbec ví, kde ji hledat.:D
Ta menšina toho nemůže nikdy docílit. Aspoń dokud je to menšina.Ještě pár pokousaných lidí "bojovým plemenem" a omezení bude, ani se nenaděješ. Co by poslanci neudělali pro veřejné mínění, že?
Navíc, pes nosívá v MHD košík, zatímco já nejsem omezen prakticky ničím.Ano, pes nosívá v MHD košík - a v Praze, když má košík, tak jede zadarmo. Takže bys možná místo stížností, že je jízdné moc drahé, prostě mohl na těch pár minut nasadit psovi košík a nemusíš si stěžovat.
Jenom jednou jsem musel nakopnout dědka do nohy, když se nám chystal šlápnout na ocasNakopnout dědka, protože málem šlápl čoklovi na ocas... začínám mít pocit, že ty bys měl mít definitivně na toho psa zbroják. A někdo jiný zase na tebe.
Nikdy jsem žádnou nedržel....což v tvém případě zahrnuje i toho psa...
A pokud psi platí méně než dopělí lidé, je to smutné.Takže ty jsi pro to, aby i děti platili stejně jako dospělí? Alespoň u malých psů platí, že si je většinou páníček vezme na klín (nebo si zalezou k jeho nohám), zabírají tedy méně místa než dospělý člověk (a většina psů v Praze IMHO budou malá plemena) a tak váží méně kilogramů a tudíž se jejich váha méně projeví na spotřebě pohonných hmot/elektřiny než u dospělého člověka
Proč by se za psi mělo platit vyšší jízdné než za děti? Přijde mi to nelogické.
Takže ty jsi pro to, aby i děti platili stejně jako dospělí? (...) Proč by se za psi mělo platit vyšší jízdné než za děti? Přijde mi to nelogické.U dětí to je zcela jiné. Ty jsou pro společnost nutné (někdo může říct nutné zlo) a je proto třeba je (někdy) zvýhodňovat. Psi ne, na psech společnost nezávisí.
Alespoň u malých psů platí, že si je většinou páníček vezme na klín (nebo si zalezou k jeho nohám), zabírají tedy méně místa než dospělý člověk (a většina psů v Praze IMHO budou malá plemena) a tak váží méně kilogramů a tudíž se jejich váha méně projeví na spotřebě pohonných hmot/elektřiny než u dospělého člověkaHodně to tady rozebírej -- paradoxně ve vláknu o byrokracii. Už se těším, až sem přijde nějaký úředník a ty potom před vstupem do MHD budeš muset psa přeměřit.
A v zájmu celé společnosti je, aby její součástí bylo co nejvíc spokojených psů, IMHO.To je sporné. Část společnosti by byla spokojenější, kdyby psi z měst naprosto zmizeli, nesrali na chodníky (velká část z nich) a nebyli většinu času zavření doma v nějakém 3+1 (velá část z nich)
... a nebyli většinu času zavření doma v nějakém 3+1 (velá část z nich)Pozor na to, lepší je, když je pes zavřený doma v nějakém 3+1 a denně má 1 - 2 hodiny pořádných vycházek než když je zavřený 24/7 na dvorku nebo zahradě.
nemám na mysli psi, kteří sice žijí třeba jen venku na zahradějj, týká se to leda čoklů, které někdo chová v kotci a schválně je trápí, aby byli co nejagresivnější a mohl je poštvat na případného zloděje. Pak se klidně stane, že takový pes, když je vypuštěn, pokouše i nevinné malé dítě od sousedů. Ale tohle jsou výjimky, většina pánů se ke svým psům chová slušně a vůbec deprimovaní nejsou (ani psi, ani ty pánové). (původně to vypadalo, jako bys to zobecňoval na většinu psů na venkově)
Kdy naposledy jsi viděl psa?Právě teď, děkuji za optání. Ad 2: Pokusím se to napsat polopatě: je jedno, jestli je pes v bytě, kotci, dvorku nebo na zahradě - nic z toho samo o sobě není týráním a nevede k deprivaci. Problém je nezájem "zbytku smečky" nebo nedostatek podnětů a vyžití. Minimálně na to první jsou venkovní psi náchylnější prostě proto, že jsou až za dveřma.
Přesně tak. Z těch panelákových psů, které nechávají lidé zavřené jen v bytě (a nevěnují se jim pořádně), jsou často deprimovaná zvířata. A taková když utečou bývají skutečně nebezpečná. Jsou to chudáci.Vypustit to zvíře jednou denně někam na trávník před barákem taky nestačí (a že to tak praktikuje podstatná část (ne-li drtivá většina) městských pejskařů, kteří mají psa prostě jako příslušenství do bytu – a věř mi, že je velice snadné přehlížet něco, co máš přímo pod nosem).
Dost irelevantní. Analogicky: víc lidí se zabije při nehodách, než je zastřeleno, takže tedy můžeme zbraně prodávat v běžné obchodní síti jako třeba pomeranče...No však ano.. Jsem pro.
Nejvíc úrazů je, pokud vím, od vlčáků.Od jezevčíků. Jenže kousnutí od jezevčíka se (narozdíl od velkých psů) často ani nenechává ošetřit u lékaře, takže se nedostane do statistik.
picbulů a podobných vraždících strojůTakovýhle kecy opravdu miluju. Pán se zjevně ve psech vyzná :-/
A pokousání k smrti se evidují i u mnoha dalších plemen, to je nesmyslný argument.Jenže takové Nově se nehodí do krámu, když někoho pokouše nepojmenovatelný vořech nějakým Vomáčkovic vedle ze vsi, těm se hodí, když někoho pokouše pitbul, protože o tom se dá udělat bezva "reprtáž". A pak si spousta lidí myslí, že za všechno zlo mohou jen "bojová plemea". Do hajzlu s bulvárem.
..., jenže si je pořizují poněkud kontroverznější lidé, u nichž je ta výchova nepříliš vhodná (vzhledem ke společnosti).A to je právě ten problém. Picbulové jsou po teriérech temperamentní a vynalézaví a tím kladou na své majitele nároky, které ne všichni jsou schopni uspokojit...
Je to ten pes, u něhož se evidují pokousání k smrti.Evidují se blbosti. Za pitbula se totiž dá považovat kde co - viz srovnání plemen.
však se také picbulové používali/používají k hlídání dětíMáš to nějaké popletené. Na to se používali (angličtí) bulteriéři, ne pitbulteriéři.
Ale pak ještě hodně ovlivní výcvik, majitel může hodně změnit chování svého psa - proto by taky za něj měl nést plnou zodpovědnost (na druhé straně se pak může méně omezovat svoboda, když bude ta odpovědnost).
Nemáš psa, tak řveš ať platí.Nesmysl. V minulosti, v současnosti, v budoucnosti jsem byl, jsem a budu i pro různé platby, které jsou pro mě "nevýhodné".
Když si vezmu povolený zavazadlo tak to místo taky zabere, a platím za něj míň.Zavazadlo je skladnější (i velký batoh si můžeš dát na klín, příp. ho dát do kouta atd.) a odolnější (nepotřebuje prostor navíc kvůli bezpečnosti).
Pozor abys psovi nešláp na ocas musíš dávat, stejně jako abys nešláp někomu na nohu.Psa těžko vidíš, když leží nakde na zemi. Nějakou část člověka vidíš běžným pohledem okolo, a jsi schopen odhadnout, kde má nohy. Psa ale tak snadno nespatříš.
Zavazadlo je skladnější (i velký batoh si můžeš dát na klín, příp. ho dát do kouta atd.) a odolnější (nepotřebuje prostor navíc kvůli bezpečnosti).
Aha, takže když vezu lyže, lyžáky a batoh jak sviňa, je to tak?
Tuhle jsem vezl základní desku. Ta rozhodně není odolnější a pokud by to někdo nerespektoval, způsobil bych mu odpovídající frakturu (stejně jako kdyby mi šlápl na psa).
Máš koukat na zem kam šlapeš.To si povíme, až si jednoho dne povezu past na vlky. Kudy jezdíš?
A taky mi vadí, když někdo přivede psa bez košíkuMěly bychom mít takové zákony, aby majitel nesl za svá zvířata odpovědnost. Pak by nebyly potřeba takové zbytečnosti jako je povinnost košíků - každý by si hned rozmyslel, jestli mu ho nasadí, nebo jestli psovi opravdu věří.
Myslíš takovéty blbečky co se bojí psů? Ať zalezou dokud se jim něco nestane. Potenciálně poškozený = nepoškozený.Nebudu reagovat. Jen upozorňuju, že tyhle věty na tebe ještě mnohokrát použiju.
Měly bychom mít takové zákony, aby majitel nesl za svá zvířata odpovědnost.Co ti bude platná odpovědnost majitele, když ti pes, kterýmu právě ruplo v kouli, potrhá dítě?
potrhá dítě?Toho majitele bych soudil za zabití toho dítěte z nedbalosti (případně úmyslného, pokud by toho psa na něj poštval). Lidi se pak budou chovat líp.
Zatimco pes jakozto ziva bytost predvidatelny neni.Člověk taky není předvídatelný
(resp. psi jsou lépe předvídatelní než lidé)
aniz by jeho majitel udelal jakoukoliv chybuJenže majitel vždy udělá nějakou chybu, pokud jeho pes někoho napadne*. Ta chyba může spočívat i v tom, že nedal nezvladatelnému psovi košík. Ale vždy je to odpovědnost toho pána.** Zákon by se měl soustředit na podstatu věci (pokousal/nepokousal) než na nějaké zástupné pseudoproblémy (má/nemá košík) Stačí nastolit správná pravidla a vyžadovat je a o zbytek se nemusíš starat. *) výjimkou je leda obrana majetku (když pes hlídá pozemek svého pána), nebo sebeobrana psem, kdy ho pán pustí na útočníka. **) můžeš si vzít v kuchyni nůž a jít píchat lidi na ulici, může vzít do autobusu nezvladatelného psa a nedat mu košík a on pokouše lidi. Ale nic z toho dělat nebudeš, protože si budeš vědom následků. A pokud to přesto budeš dělat, tak společnst stejně nějaký směšný předpis o povinných košících nezachrání.
Člověk taky není předvídatelnýCož se třeba projeví, když někde bouchne nějaká petarda - zatímco člověk se lekne, ale pak si uvědomí, co se děje, tak pes se lekne a někam zdrhne.(resp. psi jsou lépe předvídatelní než lidé)
můžeš si vzít v kuchyni nůž a jít píchat lidi na ulici, může vzít do autobusu nezvladatelného psa a nedat mu košík a on pokouše lidi. Ale nic z toho dělat nebudeš, protože si budeš vědom následků. A pokud to přesto budeš dělat, tak společnst stejně nějaký směšný předpis o povinných košících nezachrání.Porovnej, kolik lidí pobodal někdo na ulici nožem, protože mu ruplo v kouli, a kolik lidí pokousal pes, kterému ruplo v kouli a neměl košík. Krom toho bys měl srovnávat srovnatelné, takže ještě jednou - porovnej, kolik lidí je v prostředku hromadné dopravy tak stresováno davem a hlukem, že se můžou začít chovat nebezpečně, a kolik je takto v MHD stresováno psů. To je ten problém - ten stres je mnohem větší, než co ten pes obvykle zažívá a i klidné zvíře se najednou může začít chovat nevypočitatelně.
Což se třeba projeví, když někde bouchne nějaká petarda - zatímco člověk se lekne, ale pak si uvědomí, co se děje, tak pes se lekne a někam zdrhne.To se celkem dá předvídat
To je ten problém - ten stres je mnohem větší, než co ten pes obvykle zažívá a i klidné zvíře se najednou může začít chovat nevypočitatelně.Každý mluvíme o něčem jiném - já nediskutuji o tom, jestli je dobré, aby pes v MHD měl košík nebo ne, mluvím o tom, jestli má být nošení košíků povinné, resp. jestli má být trestáno jejich nenošení. Důležité je, jestli pes někomu ublíží nebo ne, ale vůbec není důležité, jestli při tom má nasazený košík*. Chce to se soustředit na podstatu (pokousanost) místo na jev (má/nemá košík). Hodně majitelů by asi i potom nasazovala svým psům košíky, ale dělali by to z vlastní vůle, s vědomím odpovědnosti k ostatním a k zákonu**. Situace by pak byla, trochu překvapivě, lepší než dnes. *) ublížit ti může i s košíkem - představ si vzrostlého vlčáka, který tě podrápe a svým kovovým košíkem ti vyrazí zuby. Z toho taky nebudeš mít radost. **) že by byli potrestáni, kdyby pes někomu ublížil.
já nediskutuji o tom, jestli je dobré, aby pes v MHD měl košík nebo ne, mluvím o tom, jestli má být nošení košíků povinné, resp. jestli má být trestáno jejich nenošení. Důležité je, jestli pes někomu ublíží nebo ne, ale vůbec není důležité, jestli při tom má nasazený košík*.No cela diskuse se sklada z nekolika propletenych rovin a kosiky ci psi jsou v ni jen zastupny problem. Tyto body mi pripadaji klicove: 1) ma spolecnost postihovat cinnosti, ktere zvysuji zdravotni riziko pro ostatni, nebo ma pouze trestat pripady, kdy doslo ke skutecnemu poskozeni zdravi? 2) pokud dojde k zdravotnimu poskozeni, za ktere je nekdo zodpovedny, Mel by byt potrestan za to, ze doslo k zdravotnimu poskozeni, nebo za to, ze nedodrzel 'best current practices' pro snizeni rizika sve cinnosti?
ma spolecnost postihovat cinnosti, ktere zvysuji zdravotni riziko pro ostatni, nebo ma pouze trestat pripady, kdy doslo ke skutecnemu poskozeni zdravi?Ona je to především otázka hranice, co už postihovat a co ještě ne. Protože prakticky libovolná činnost člověka přináší rizika pro ostatní. A ty hranice se často v čase posouvají (skoro vždy k větší přísnosti) - a je potřeba si klást otázku, zda určité posunutí hranice nezpůsobuje větší škody, než jaké by přineslo její ponechání. Například zákaz kouření v restauracích. Jde o to, zda například po jeho zavedení nebudou kuřáci více kouřit doma, kde jsou účinkům pasivního kouření vystaveny jejich děti. Nebo zda je skutečně lepší zavírat "nevyhovující" dětská hřiště, aby si pak děti neměly kde hrát.
pokud dojde k zdravotnimu poskozeni, za ktere je nekdo zodpovedny, Mel by byt potrestan za to, ze doslo k zdravotnimu poskozeni, nebo za to, ze nedodrzel 'best current practices' pro snizeni rizika sve cinnosti?Aktuálně se trestá za to druhé - tedy za porušení povinnosti uložené zákonem (řidič, který způsobí nehodu se zraněním, je potrestán za ublížení na zdraví z nedbalosti v důsledku porušení některého pravidla zákona 361/2000 Sb.) nebo jinak formalizovanou. Trestný čin je zaviněné jednání a pokud by nebylo prokázáno porušení zákona, nebylo by se při prokazování zavinění o co opřít - navíc §223 a §224 (odst. 2 a 3) přímo určují, že trestnost vzniká jen v případě porušení takové povinnosti. Druhá věc je pak výše trestu, která už závisí také na způsobeném poškození.
1) ma spolecnost postihovat cinnosti, ktere zvysuji zdravotni riziko pro ostatni, nebo ma pouze trestat pripady, kdy doslo ke skutecnemu poskozeni zdravi?To je to, co se snažím říct. Akorát jsem nechtěl odbíhat od tématu psů do příliš abstraktních rovin. Moje odpověď: měly by se trestat skutečné (zlo)činy a ně nějaké pseudo-problémy (košíky, pásy, helmy...). Stát by se měl k lidem chovat jako ke svobodným odpovědným bytostem. A lidé, vědomi si své odpovědnosti, se budou chovat líp.
2) pokud dojde k zdravotnimu poskozeni, za ktere je nekdo zodpovedny, Mel by byt potrestan za to, ze doslo k zdravotnimu poskozeni, nebo za to, ze nedodrzel 'best current practices' pro snizeni rizika sve cinnosti?Moje odpověď: měl by být potřestán na základě následků činu, tedy ublížení na zdraví. Trest by měl odpovídat stávajícímu trestnímu zákoníku a zapadat do něj, tyto činy by měly mít podobné/stejné sazby jako zločiny z nedbalosti.
Moje odpověď: měly by se trestat skutečné (zlo)činy a ně nějaké pseudo-problémy (košíky, pásy, helmy...).Hlavně by se rozhodně neměly trestat jakékoli činy, kterými člověk neškodí jinému. Tam patří například nepoužívání helmy, držení drog pro vlastní potřebu (a jejich užívání), vstup na nebezpečná místa apod.
Moje odpověď: měl by být potřestán na základě následků činu, tedy ublížení na zdraví. Trest by měl odpovídat stávajícímu trestnímu zákoníku a zapadat do něj, tyto činy by měly mít podobné/stejné sazby jako zločiny z nedbalosti.Vždyť to není nic jiného než zločin z nedbalosti. Zavinění může být jen dvojí: úmyslné nebo nedbalostní. Důležité jsou samozřejmě následky, ale bez zjištění konkrétní nedbalosti (co přesně člověk zanedbal) nelze prokázat vinu.
Hlavně by se rozhodně neměly trestat jakékoli činy, kterými člověk neškodí jinému.Tak ty bych ani nenazval zločinem.
...ale bez zjištění konkrétní nedbalosti (co přesně člověk zanedbal) nelze prokázat vinu.Ale ty povinnosti nemusí být v zákoně nijak striktní, stačí, když tam bude, že člověk musí udělat všechno pro to, aby jeho pes bezdůvodně někoho nepokousal. A když pokouše, tak je jasné, že pán něco zanedbal - aniž bychom museli předem definovat, co zanedbat nesmí. Obecně jsem ale pro to, aby se právo řídilo více zdravým rozumem a zvyklostmi (příklon k anglosaskému právu), než striktně sepsanými paragrafy.
Hlavně by se rozhodně neměly trestat jakékoli činy, kterými člověk neškodí jinému. Tam patří například nepoužívání helmy...Tady to není tak jisté... v situaci, kdy se zabiješ, tak budiž. Když ale díky nenošení helmy utrpíš vážné trvalé následky typu ochrnutí na všechny čtyři končetiny, tak se o tebe musí celý život někdo starat a celý život na tebe stát platí - takže vlastně tím, že jsi neměl helmu, způsobíš škodu všem, kdo platí zdr. a socpoj. Je to trochu přetažené do extrému, to rozhodně nepopírám (a taky nechci říct, že by helma měla být za všech okolností povinná), ale nejde říct, že sebepoškozením neškodíš jinému.
Tady to není tak jisté... v situaci, kdy se zabiješ, tak budiž. Když ale díky nenošení helmy utrpíš vážné trvalé následky typu ochrnutí na všechny čtyři končetiny, tak se o tebe musí celý život někdo starat a celý život na tebe stát platí - takže vlastně tím, že jsi neměl helmu, způsobíš škodu všem, kdo platí zdr. a socpoj.Problém je ale právě v tom, že stát nejdřív téměř odstraní spoluúčast na zdravotní péči, a následně vynucuje určité chování lidí, aby tento systém nenarušovali. Takže pak zavádí povinné helmy a jiná podobná opatření. Podle stejného klíče by mohl lidem kecat do toho, co jedí a pijí, nařizovat povinnou tělesnou aktivitu (ale současně zakazovat její provozování v nadměrné míře), nařizovat lidem, kolik hodin mají denně spát, zakazovat stresové situace (hádky apod.) a prostě obecně nalajnovat všem lidem život tak, aby se minimalizovalo plnění a vyloučily excesy. Když nepočítám to, že by to nebyl život, nýbrž přežívání, tak by to bylo stejně k ničemu. Celkové náklady by ve skutečnosti přinejmenším neklesly, protože by se nutná léčba pouze posunula do vyššího věku a změnila by se skladba nemocí.
Je to trochu přetažené do extrému, to rozhodně nepopírám (a taky nechci říct, že by helma měla být za všech okolností povinná), ale nejde říct, že sebepoškozením neškodíš jinému.Prakticky jakákoli činnost člověka škodí jiným. Jde jen o to, v jaké je to míře. Člověk může dost podstatně škodit jiným už jen tím, že žije.
stát nejdřív téměř odstraní spoluúčast na zdravotní péči, a následně vynucuje určité chování lidí, aby tento systém nenarušovali.To je typické: jeden státní zásah nejen že nic moc nevyřeší, ale vyvolá potřebu dvou dalších zásahů. Je to něco jako sekání hlav pohádkovému drakovi
kecat do toho, co jedí a pijíVšak také kecá, i když neúspěšně - viz stravenky.
Toho majitele bych soudil za zabití toho dítěte z nedbalosti (případně úmyslného, pokud by toho psa na něj poštval). Lidi se pak budou chovat líp.Ale to dítě bude mrtvé! Chápeš to? Prostě budeš mít mrtvé a dítě a co ti bude platné, že majitel půjde sedět, protože tím to dítě nevzkřísíš.
Člověk je víc nevyzpytatelný než pes, pes je mnohem předvídatelnější tvor.Ne v MHD, tedy v situaci, kdy člověk je relativně v klidu a pes ve značném stresu (hluk, spousta lidí, spousta pachů, divné otřesy...)
Btw. je vtipné, jak se všichni uchylují k profláklým emocionálním rádoby-argumentům. Jakmile se do diskuze začnou tahat děti a jejich ohrožení, přestává to být věcná diskuze a začíná to být k smíchuDosaď si tam třeba dospělého, nebo ubohou stařenku nebo králíčka, kterého má někoho jako domácího mazlíčka. To je úplně fuk - kromě toho posledního jsou to všechno lidé a jejich život a zdraví má přednost před tím, že čokl dostane na pár minut do MHD náhubek.
Ne v MHD, tedy v situaci, kdy člověk je relativně v klidu a pes ve značném stresu (hluk, spousta lidí, spousta pachů, divné otřesy...)A opět generalizace
Pes, který je od malička zvyklý jezdit MHD, nemusí být vůbec ve stresu. Dokonce znám takového psa, kterého páníček nechává bez vodítka, ale když se blíží k tramvajím, musí ho na vodítko přivázat, protože ten pes se strašně rád tramvají vozí
Už jim takhle párkrát do tramvaje nastoupil (a na další zastávce zas sám vystoupil). Je zkrátka zodpovědností páníčka posoudit, zda pes zvládá jízdu v MHD naprosto v pohodě nebo je stresovaný.
Btw. neměli by náhodou podle tvé logiky nosit náhubky v MHD i nesvéprávní lidé?
Třeba takové autistické dítě může v případě vystresování taky pěkně pokousat
Dosaď si tam třeba dospělého, nebo ubohou stařenku nebo králíčka, kterého má někoho jako domácího mazlíčka. To je úplně fuk - kromě toho posledního jsou to všechno lidé a jejich život a zdraví má přednost před tím, že čokl dostane na pár minut do MHD náhubek.Nemám potřebu si tam dosazovat někoho jiného., nečiním totiž rozdíl v hodnotě lidského života (ať je to dítě nebo dospělý). Jen jsem chtěl poukázat na směšnost předhazování takových různých populárních emocionálně působících příkladů, jako jsou třeba právě děti (nebo tebou zmiňované stařenky). Je mi k smíchu jak se tím někteří snaží populisticky hrát na emocionální strunu veřejnosti.
Jen jsem chtěl poukázat na směšnost předhazování takových různých populárních emocionálně působících příkladů, jako jsou třeba právě dětiObavam se, ze vidis v tom tu motivaci, kterou tam chces videt. Racionalni vysvetleni, proc trekker.dk tam uvedl dite a ne treba statneho dospeleho chlapa, je to, ze male dite mnohem spis zemre kvuli utoku psa nez dospely.
Btw. neměli by náhodou podle tvé logiky nosit náhubky v MHD i nesvéprávní lidé?Mezi psem a člověkem je trošinku rozdíl. A krom toho jich v MHD jezdí poněkud víc, než autistických dětí...Třeba takové autistické dítě může v případě vystresování taky pěkně pokousat
Nemám potřebu si tam dosazovat někoho jiného., nečiním totiž rozdíl v hodnotě lidského života (ať je to dítě nebo dospělý)Já taky ne. Problém je v tom, že děti jsou pravděpodobně nejčastější oběti zdivočelých psů - a určitě s nejvážnějšími následky. Když pes zaútočí, tak u dospělého člověka to má ke zranitelným místům (krční tepny) poněkud dál (dokud ho nesrazí na zem), nehledě na to, že dospělý člověk má větší šanci se ubránit.
)
Aby bylo jasno: taky nemám rád, když někdo po svém psovi neuklízí. Ale určitě není řešením všem pejskařům zvednout poplatky. :-S
Ty mají jednak původní zaostalý designProč je zaostalý?
a hlavně na vás valí otravnou reklamu shora, zprava i zespoda.To nesmíte používat masňáckou komerční adresu, ale adresu pro slepý, na kterou jakožto veřejnoprávní službu si nikdo nedovolí šáhnout.
Proč je zaostalý?Je zastaralý a ošklivý.
adresu pro slepýDíky moc, tohle je super. Dokonce i ten design je lepší než u normálního IDOSu (ale IDOS u DDP se mi stejně líbí víc).
Zaostaly jak zaostaly, ale hlavne ma naprosto dementne sestavene vysledky. Mam na mysli to, ze ve vysledcich je kazdy spoj v jednom radku tabulky, a to tak, ze prvni bunka slouzi pro odsazeni, ve druhe bunce je datum, treti bunka je pro mezeru, ve ctvrte bunce je seznam zastavek oddelenyTy mají jednak původní zaostalý designProč je zaostalý?
<br> (tedy zastavka<br>zastavka<br>zastavka...), dalsi bunka opet mezera, pak seznam prijezdu (opet oddeleny <br>), mezera, seznam odjezdu (<br>), mezera, seznam poznamek k jednotlivym spojum (<br>), mezera (<br>) atd. Takze pokud si chcete spojeni zkopirovat do svoji tabulky, musite pak tu tabulku docela ne jednoduse editovat. Stejne tak pokud se na jizdni rady chcete podivat z mobilu, neni to bez problemu.
.
(akorát s aktualizacemi by byla vždycky práce)
.
která by měla být někde přístupnáPokud jde o logiku věci, pak měla. Pokud jde ale o současnou praxi, tak pokud vím, data být přístupná nemusí a nejsou. To by neustále všichni dokola neřešili, kde vzít data do jízdních řádů pro mobily, PDA nebo pro Linux.
.
Nebyl by IMHO problém napsat aplikace, která stáhne všechny ty jízdní řády, proparsuje je a nahází ty informace do jednotné databáze.
vyzobat ze systému data … a to zveřejnit. Člověk by teoreticky nic neporušovalPouze by prakticky porušoval Autorský zákon.
, používalo to Dijkstrův algoritmus. Snad bych ještě někde našel zdrojáky. Dokonce jsem i nasosal z webového IDOSu nějaká data, což je jednak dost možná nelegální, pokud bych to neměl pro svoji potřebu (a možná i tak, takže pššt
), a za druhé v elektronické podobě nikde nejsou informace o výlukách a změnách dříve, než nastanou, takže buď by data okamžitě zastarala nebo by se IDOS (popř. jiný zdroj) musel mirrorovat neustále. A navíc věci jako polohy zastávek, asociace vlakových a autobusových zastávek a možnost/délka pěšího přesunu se z prstu cucají dost blbě. Nicméně podobný vyhledávací program by měl být schopen naimplementovat každý, kdo má za sebou úvod do teorie grafů (někdy zváno též teoretická informatika) nebo úvod do umělé inteligence.
Osobně vidím dva důvody, proč jízdní řády nejsou free: 1) někdo v DPP nebo dokonce v Chapsu by musel sednout a "fyzicky" zařídit, aby ta data byla dostupná, 2) reklama na IDOS webu musí být zlatý důl a Chaps nebo spíš Idnes to bude mít určitě nějak posichrovaný, aby lidi lezli jen na IDOS. Tohle je IMHO ten pravý a challenging problém
Je otázka, zda to, že někdo spravuje nějakou databázi s požehnáním státu má implikovat, že ta databáze má být free.
PS. právě jsem se chtěl podívat na idos.cz, jestli tu nepíšu bludy nebo zkomolené názvy, a hádejte co... timeout
si trpaslíci asi zrovna dávají pauzu na čaj... Po chvilce už to naštěstí zase jelo. Perfektní věc když chcete rychle zjistit, odkud ten bus za 10 minut odjíždí...
což je jednak dost možná nelegální, pokud bych to neměl pro svoji potřebu (a možná i tak, takže pšštPro vlastní potřebu to musí být zcela legální. Ty data jsou jednou volně přístupná ne webu, tak je můžeš používat. Nikdo ti nemůže nařídit jakým browserem či programem k nim přistupovat. De facto sis jen naprogramoval alternativní browser)
Mohl bys ten program uvolnit pod nějakou svobodnou licencí?
Jediné co nesmíš udělat je poskytovat dál ta data. To už by bylo asi porušením copyrightu. Prostě každý by si je tím programem musel stáhnout sám.
Když si pro osobní potřebu zazálohuji ty volně přístupné informace z webu na disk, nikdo mi v tom nemůže bránit a o žádné porušení autorského zákona se IMHO jednat nebude. Jen ta data nesmím dále šířit.
§ 91 Omezení zvláštního práva pořizovatele databáze Do práva pořizovatele databáze, která byla zpřístupněna jakýmkoli způsobem veřejnosti, nezasahuje oprávněný uživatel, který vytěžuje nebo zužitkovává kvalitativně nebo kvantitativně nepodstatné části obsahu databáze nebo její části, a to k jakémukoli účelu, za podmínky, že tento uživatel databázi užívá běžně a přiměřeně, nikoli systematicky či opakovaně, a bez újmy oprávněných zájmů pořizovatele databáze, a že nezpůsobuje újmu autorovi ani nositeli práv souvisejících s právem autorským k dílům nebo jiným předmětům ochrany obsaženým v databázi. § 92 Bezúplatné zákonné licence Do práva pořizovatele jím zpřístupněné databáze též nezasahuje oprávněný uživatel, který vytěžuje nebo zužitkovává podstatnou část obsahu databáze a) pro svou osobní potřebu; ustanovení § 30 odst. 3 zůstává nedotčeno, b) pro účely vědecké nebo vyučovací, uvede-li pramen, v rozsahu odůvodněném sledovaným nevýdělečným účelem, a c) pro účely veřejné bezpečnosti nebo správního či soudního řízení. … § 30 Volná užití … (3) Nestanoví-li tento zákon dále jinak, užitím podle tohoto zákona je užití počítačového programu či elektronické databáze i pro osobní potřebu fyzické osoby či vlastní vnitřní potřebu právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby včetně zhotovení rozmnoženiny takových děl i pro takovou potřebu; stejně je užitím podle tohoto zákona zhotovení rozmnoženiny či napodobeniny díla architektonického stavbou i pro osobní potřebu fyzické osoby či vlastní vnitřní potřebu právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby (§ 30a) a pořízení záznamu audiovizuálního díla při jeho provozování ze záznamu nebo jeho přenosu (§ 20) i pro osobní potřebu fyzické osoby.Z papírového jízdního řádu tedy pro osobní potřebu můžete vytěžit i podstatnou část, z elektronického nesmíte ani pro osobní potřebu. Že je to jen „alternativní browser“ je úplně jedno, protože k jakému užití vám udělí licenci rozhoduje majitel autorských práv. Pokud se rozhodne, že pro užití jeho autorského díla musíte stát na levé noze a malíčkem se šťourat v uchu, musíte buď na ty podmínky přistoupit a pak můžete dílo užívat, nebo na ně nepřistoupíte, a dílo užívat nesmíte (pokud nejde o volné užití nebo „neužití“ podle zákona). U autorských děl prostě neplatí, že když smíte dílo užívat jedním způsobem, můžete jej automaticky užívat i jakýmkoli jiným způsobem. Takže jakmile u autorského díla chcete argumentovat „je to vlastně stejné užití, jako…“ nebo „je to volně přístupné, takže…“, na ten argument rovnou zapomeňte, protože tohle u autorských děl neplatí.
Nikde nevidím omezení na "papírový" dokument.ustanovení § 30 odst. 3 zůstává nedotčeno a § 30 odst. 3 to pro elektronickou databázi zakazuje.
Btw. nicméně stejně mohu vytvořit a publikovat opensource program, který bude tu elektronickou databázi jízdních řádů využívat, na tom nic nelegálního IMHO není. Holt bych do toho programu dal varování, že v některých zemích může být jeho využití nelegální a že jeho využití (a rizika z toho plynoucí) je zodpovědností uživatele
Za vytvoření a publikování takového programu by mi nic hrozit nemělo.
opakovaným a systematickým vytěžováním nebo zužitkováním nepodstatných částí obsahu databáze a jiným jednáním, které není běžné, přiměřené a je na újmu oprávněným zájmům pořizovatele databáze.
Oni přece neposkytují celý graf (jak si tu mnozí stěžují), ale jen výsledky hledání nejkratší cesty.To není tak úplně pravda, poskytují třeba i kompletní seznam všech odjezdů z dané zastávky.
Tiskni
Sdílej: