Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Takovýto zákon podle mě ani neměl vzniknout, ale vzhledem k ostatním věcem, o kterých si občané sociálního státu myslí, že mají právo, je tohle krutá banalita... takže tak. Nepochybně tohle opatření vyvolává agresivní chování na obou stranách (Vy jste popsal agresivní chování jedné strany). Já se scela (opět) ztotožňuji ze závěry pana Františka Matějky na toto téma. Když napíši, že vidím postavení obchodníka a spotřebitele jako zcela rovnoprávné, jako vstah, do kterého není potřeba zvenčí zasahovat, tak asi sklidím posměch od "linuxácké většiny", no ale tak už to bývá...
Vy jste popsal agresivní chování jedné strany
S tím státem máš pravdu – zákon by možnost vracení neměl vyžadovat. Obchodníci by k tomu došli sami*, protože chtějí prodat a zákazníci nechtějí kupovat zajíce v pytli. A vyjednaly by se férovější podmínky (aby se zabránilo bezplatnému půjčování zboží). Navíc by člověk měl možnost koupit zboží levněji (když přesně ví, co chce), když se vzdá možnosti vrácení (to jde dneska jen když nakupuje jako podnikatel podle obchodního zákoníku).
*) i řada kamenných obchodů nabízí (ačkoli nemusí) možnost vrátit nepoužité zboží do 14 dnůi řada kamenných obchodů nabízí (ačkoli nemusí) možnost vrátit nepoužité zboží do 14 dnůA nenabízejí to kamenné obchody náhodou jen proto, aby se vyrovnaly těm internetovým?
A vyjednaly by se férovější podmínkyJak si takové podmínky představuješ? Zboží vráceno nerozbaleno?
Navíc by člověk měl možnost koupit zboží levněji (když přesně ví, co chce), když se vzdá možnosti vrácení (to jde dneska jen když nakupuje jako podnikatel podle obchodního zákoníku).Mohu poprosit o příklad takového obchodu?
Takže když jeden zákazník dostane slevu třeba 100 Kč za to, že si koupí vybalené zboží, měl ten zákazník před ním zaplatit stovku za to, že si zboží vyzkoušel.opravdu ti to takto přijde fér? takže v kamenném krámě, kde mají zboží na pultě a můžeš si ho osahat, taky klidně vysolíš stovku jen za to, že jsi to ohmatal a nakonec nic nekoupil? - tebe bych chtěl jako zákazníka
takže všichni (potenciální) zákazníci ohmatávají ten jeden kus – a ten se pak na konci prodá taky se slevou.Franto, a ve kterém obchodě že to s tou slevou prodávají?
I v Prostějově se dá sehnat za normální cenu.
Zas tak jistej bych si nebyl...ehm, čím? tohle:
ledničku, co mám doma, se na e-shopu kupovala za 13kKč, o měsíc později ji měli v Okay elektro (a to je snad jinak ještě levnější než datart) v úžasné slevě za 16kKč... a to jsem ani nehledal, jestli se jinde dá koupit ještě levněji.. hromada věcí v těch kammených elektrech je o hodně dražší oproti eshopům...se mi zdá, že tak akorát potvrzuje můj druhej odstavec:
to se týká akčního zboží, kdy market nabídne úžasnou "slevu", ty si ten typ najdeš na netu a zjistíš, že se tak akorát přiblížili k úrovni nejlevnějších e-shopů, a pak už je jen otázka, jestli se ti to v tom e-shopu vyplatí i s dopravným nebo jestli si to teda vezmeš v marketuty tady uvádíš rozdíl 3 kKč z 16 kKč, fajn, to je už o trošku víc než o dopravné, já jsem pozoroval rozdíl v případech skutečných akcí(*) tak max do tisícovky (resp. 10%, když se bavím o věcech okolo 10 kKč, z těch 16 kKč by to tedy nebyla tisícovka ale jeden a půl tisíce), nicméně pořád to nemění pointu, že ten rozdíl je relativně malý a ne třeba o polovinu, a že je to tudíž něco o dost jiného než ty slevy na poškození (*) tedy když to reálně významně slevní a ne že něco prodávají za 15 kKč, pak na tři dny nalepí ceduli 20 kKč, a pak mají úžasnou slevu o 30% na 14 kKč
Ja takto nakupuji hodne na Datart aukcich.Tak to už je cílené nakupování takového zboží. Mně se ale víckrát stalo, že jsme něco domů sháněli, někde v obchodě jsme něco vybrali, a když jsme žádali obsluhu v obchodě o to dané zboží, dozvěděli jsme se, že vystavené je poslední. Ale ani jednou se nám v takovém případě nepodařilo vyjednat slevu. Takže jsem si vždy jen opsal typ a výrobce a sehnal si to (samozřejmě levněji) jinde…
Tam ty náklady na slevu nese obchodník, resp. rozloží je do ceny zboží. Ale u elektronického obchodu to tak dělat nejde, protože když někomu to zboží prodáš/pošleš, tak předem nevíš, jestli si ho bude chtít nechat, nebo ho po 14 dnech vrátí ...ovšem nevím, proč by to "nešlo" - prostě si rozpočteš náklady na vrácené zboží úplně stejně, jako si kamenný kšeft podle tebe rozpočítává náklady na vystavené zboží a že to nevíš předem? - mno, pochybuju, že se ty statistiky nějak významně mění natolik, aby sis nemohl udělat nějaký odhad ... nebo snad myslíš, že ten kamenný obchodník má k disposici nějak zázračně lepší data, aby věděl, kolik toho má naskladnit atp.?
Rozdíl je v tom, že v kamenném obchodě zákazníkům ukazuješ dokola jeden a ten samý kus – takže se opotřebuje jen jeden a jen náklady na jeden kus musíš rozložit do ostatních cen.a taky tam musíš rozložit náklady na prodavače, co ti to ukazuje, atd., takže ... co z toho proboha chceš vyvozovat?
Ale u toho prodeje na dálku musíš každému poslat nové zboží, část se ti z nich vrátí a už je jako nové prodat nemůžeš – takže máš těch opotřebovaných kusů výrazně víc a tím je to řádově dražší.rád bych viděl ta skutečná čísla, kolik se toho "řádově víc" vrací ... jinak teď jsem si prolít rozbalené zboží na Alfacompu a oproti novému jsou tam slevy do 10%, zatímco u vystavených kusů píše výše Řezza o nějakých 50% na matraci a tu lednici a sporák se slevou 3 kKč určitě taky neměl za původní cenu 30 kKč, aby to vyšlo jen na 10% slevy ... tož já teda s těmi řády fakt nevím
Nakupuji v Alfacompu, zatím dobré zkušenosti.+1
web je dost prisernyZrejme otazka vkusu, me prijde pouzitelny, na rozdil od jinych.
Uz minimalne rok jim nefunguje vylistovani starych/vyrizenych objednavek a faktur.Jako vsech nebo jen nejakych specialnich? Protoze co se tyce mne jako maleho zakaznika, tak funguje vse normalne a pokud si pamatuju, vzdy fungovalo. Schvalne jsem se ted juknul na vice nez sest let stare doklady...
A abych ho prodal, musim ho prodat se slevou, ktera jde na ukor me marze. Tudiz to mne, jako obchodnika poskozuje.Ono to v konečném důsledku poškozuje hlavně zákazníky*, protože obchodník se buď pokusí prodat vrácené zboží jako nové (dost často mu to asi projde), nebo ho prodá se slevou, ale paušálně zvedne všechny ceny, aby pokryl tyhle náklady – takže na to doplatí poctiví zákazníci, kteří zboží nevrací (na oplátku dostanou zboží dražší nebo občas použité), a částečně obchodník (pokud se mu nepodaří všechny tyto náklady promítnout do vyšších cen).
Zakaznik by zase zaplatil 'pujcovne'.Tohle je řešení. Kdo si zboží vyzkoušel/půjčil by za to měl zaplatit – a na druhé straně ten, kdo si použité zboží po něm koupil, by měl dostat slevu. To je spravedlivé na obě strany. *) a paradox je v tom, že je ten zákon má chránit.
A jeho primární motivací nebylo chránit zákazníky, ale nastartovat nakupování přes internet.To chápu. Ale tady je otázka, jestli rozvoj nakupování po Internetu je nějakým státním nebo národním zájmem a jestli by se v něm měl angažovat stát.
Tenhle zákon (na globálná úrovni) vznikl v době, kdy nakupování přes internet bylo teprve v plenkách. A jeho primární motivací nebylo chránit zákazníky, ale nastartovat nakupování přes internet.A k čemu je to dobré, aby stát zaváděl opatření pro nakupování na internetu?
na oplátku dostanou zboží dražší nebo občas použitéPokud je zbozi drazsi, muze nakoupit u konkurence, pokud bude zbozi pouzite, bude to reklamovat, kdyz neuspeje, priste take bude nakupovat jinde.
Pokud by byl ale zakon postaveny tak, ze pokud zakaznik mi takoveto zbozi chce ve 14ti denni lhute vratit, mel by mi jako obchodnikovi doplatit rozdil na marzi.
Tady vidím trochu problém v tom, že zákazník nevidí do smluv mezi prodejcem a jeho dodavatelem, takže nemá nejmenší šanci poznat, že si obchodník tu marži, kterou po něm požaduje, nevymyslel.
Proste a jednoduse, do vseobecnych obchodnich podminek bych doplnil, ze pokud zakaznik zbozi vrati ve 14ti denni lhute bez udani duvodu, zaplati zminenych 10-15 procent z ceny zbozi, a ja nasledne toto zbozi budu prodavat jako zozbalene, s cenou nizsi o tech 10-15%.Přesně takhle jsem to myslel. A 10% by mělo stačit…
To zase jako obchodník nemůžeš.Může. Ale až přijdou z berňáku na kontrolu, moc se jim to líbit nebude.
Určitě bych si žádnou dražší věc "na blind" nekoupil.A nebyl bys sám. Na to by obchodníci samozřejmě přišli a nabídli by tu možnost vracení (tentokrát dobrovolně, ne z donucení zákonem), aby lidi přesvědčili, že u nich mají zase nakupovat.
co myslíš, že u českého zákazníka vyhraje?O tom to přeci je – když si zákazníci vyberou raději levné zboží s rizikem, že jim nebude vyhovovat, tak je to v pořádku – jejich volba. Jeden si vsadí sportku, druhý si koupí levné zboží, které možná bude špatné a třetí si koupí dražší zboží, které ale bude moci v případě nespokojenosti vrátit. To je přece každého věc, nevidím v tom problém.
V Alza.cz nenakupuji už z principu, ten jejich zelenej skřet je něco tak iritujícího, že mi celou společnost znechutil.Třííísk!!! „Che ché, máš to rozbitý!“
Například uvádějí každou chvíli ve všech mediích nějaké slevy a přitom se fakticky jedná o zdražení.
To nejsou zdaleka sami. Různé nápisy "o tolik a tolik zlevněno" už jsem se dávno naučil nebrat vážně. Podstatná je jen cena, za kterou jsou mi zboží ochotni prodat, žádná omáčka okolo (z kolika to bylo údajně zlevněno, za kolik se to údajně "běžně" prodává, …) mne nezajímá.
V CZC oproti tomu nic takového nepraktikují a mají v grafu historii cen od začátku uvedení do prodeje, což je fér.
Nedá mi, abych si nerýpnul: v čem je takový graf a priori důvěryhodnější než nápis "zlevněno z ..."?
Dále něco k tématu: kolega si koupil obyčejnou grafickou kartu a po vyzkoušení zjistil, že mu výkon nevyhovuje. Šel ji tedy zpátky vyměnit za výkonnější, ne že by ji vrátil jen za prachy. Přesto mu strhli asi třetinu (!) ceny, přitom ji nijak nepoškodil, ani nic nechybělo. Od té doby už do Alzy nechodí.
Na té historce mi něco nehraje. Pokud si ji kupoval jako normální spotřebitel podle občanského zákoníku a vracel ji v zákonné lhůtě, měl nárok na vrácení plné ceny. Pokud si ji kupoval "na IČO" nebo ji vracel po zákonné lhůtě, pak žádný nárok na vrácení bez udání důvodu neměl a šlo jen o dobrou vůli prodejce a jeho podmínky.
Mimo to jak můžeš v ALze něco najít? Vždyť tam nemají ani základní vyhledávání podle parametrů.Na webu Alzy se mi vždycky hledalo dobře. Ale od jisté doby tam nenakupuji - a sice když začali mít problémy s vyřizováním reklamací.
Nešlo kombinovat kupóny ve stejné hodnotě, ale celou knížku klidně. Akorát bylo potřeba utratit dostatek peněz.
Jednu takovou knížku tu ještě mám – sleva / minimální cena nákupu:
Abys dostal tu slevu 1000 Kč, musel bys tam utratit 30 000 Kč. Je to jako všechny takové akce, akorát marketing a pro zákazníka je to výhodné jen málo nebo dokonce vůbec.
+1 k té pobočce v Olomouci
Ale uz som videl shopy, kde bolo v podmienkach napisane, ze objednavanie je iba navrhom kupnej zmluvy a k uzavretiu dochadza az prevzatim tovaru. A nie len osobnym, takze prevzat dobierku medzi dvermi by bolo uzavretim zmluvy.
Do podmínek se dá napsat ledacos, otázka je, jak by se na takové ustanovení díval soud.
Je treba rict, ze pravidlo 14 dni nevzniklo pro internetove obchody.
Přesně tak. Speciální pravidla pro prodej mimo provozovnu vznikla hlavně kvůli podvodným podomním prodejcům a různým "zájezdům s prezentací".
Autor popisuje, jak s ním prodejce vyjebal.Ne tak docela – ten nefunkční telefon jsem vrátil a dostal zpět plnou cenu (poštovné se nekonalo, protože jsem pro něj byl osobně, a tak mne to stálo jen jednu návštěvu obchodu navíc). Další věc je, že se to vzájemně ovlivňuje – když tu možnost vrácení bez udání důvodu je, tak můžu být benevolentnější při přejímání zboží, protože vím, že ho případně vrátím a dostanu peníze zpátky.
Co by takový obchod jako CZC mohl dělat?Vzhledem k tomu, že CZC je jeden z těch hlavních hráčů, tak by měl dost velké slovo v tom, co se v daném oboru bude považovat za normální, obvyklé.
Mohl by si dovolit na tuhle hru nepřistoupit?Právě že mohl. Lidé jsou různí, mají různé preference. Proto by se jednotlivé obchody mohly různě profilovat. Někteří zákazníci chtějí jistotu (možnost vracení) a jsou ochotní platit vyšší ceny, jiní zákazníci zase chtějí nejnižší ceny a jsou ochotní přijmout to riziko (možnost vracení jen formou reklamace, ne bez udání důvodu).
Jestli tohle nepovažuješ za vyjebávání, tak jsi opravdu hodně vzdálen tomu, co si myslím já. Jestli nemáš pocit, že tě okradli o čas, že tě okradli o radost z nové věci, kterou sis třeba dlouho přál a vybíral a šetřil na ni, tak třeba někdy příště bude tvůj zážitek ještě horší. Protože žádná samoregulace nikdy nebude existovat, když takového chování lidi jako vyjebávání vnímat nebudou.Autor popisuje, jak s ním prodejce vyjebal.Ne tak docela – ten nefunkční telefon jsem vrátil a dostal zpět plnou cenu (poštovné se nekonalo, protože jsem pro něj byl osobně, a tak mne to stálo jen jednu návštěvu obchodu navíc).
Vono porád smartfouny smartfouny.. Já si to kupovat nebudu, počkam tři roky a pak se to bude přidávat do kindrvajec.LOL. Ale svým způsobem ano… já jsem taky dlouho čekal, protože jsem pro něj neměl smysluplné využití a koupil jsem si ho až teď.
kup si tři kindrvejce a dostaneš kindrfleškus kindrpornem?
LOL. Ale svým způsobem ano… já jsem taky dlouho čekal, protože jsem pro něj neměl smysluplné využití a koupil jsem si ho až teď.Vždyť já jsem si teď pořídil freerunner. A hned dva. V době, kdy to jiné už přestává bavit :).
Tiskni
Sdílej: