Canonical vydal Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Ohledně nové gamesy která se tvoří, řešíme co nejednodušší možnost portování na další systémy. Konkrétně u zvuku je jako nejvhodnější a ve hrách hojně používané OpenAL. Zajímalo by mě, pokud to někdo ví, jakou má podporu v Linuxových distribucích a jakých směrů je možné předpokládat od jednotlivý distribučních gurů ?
Tiskni
Sdílej:
Ahoj,
Pokud chceš vědět, jak je to s podporou her v Linuxu (i OpenAl), tak si přečti článek v Linux+ 12/2005. Je tam rozhovor s Ryanem C. Gordonem, který je jednou z hlavních postav zabývající se touto problematikou.
Budoucnost vypadá celkem růžově, Ryanem C. Gordon tvrdí, že je pravděpodobné, že se UT2007 engine stane nejlepším engine na světě a tím se otevřou dveře hrám i do GNU/Linux. Dnes na sebe tuto funkci berou enginy UT2003 a UT2004
To se tvrdí vždycky. ;oRyanem C. Gordon tvrdí, že je pravděpodobné, že se UT2007 engine stane nejlepším engine na světě