abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 16:33 | Zajímavý článek

Příspěvku na blogu Microsoftu informuje také o novinkách ve WSL (Windows Subsystem pro Linux) ve Windows 10 Insider Preview Build 19603. Z Průzkumníka souborů lze jednodušeji přistupovat k souborům v nainstalovaných linuxových distribucích. Stačí kliknout na ikonku tučňáka.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 07:00 | Zajímavý článek

Na stránkách Google SRE (Site Reliability Engineering) je volně k dispozici nová kniha Building Secure and Reliable Systems vydaná v nakladatelství O’Reilly.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 06:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.44 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.44 bude vydáno také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
včera 20:22 | Nová verze

Bylo vydáno ICQ New, tj. nová vylepšená verze letos již čtyřiadvacetiletého ICQ. Linuxový balíček ve formátu snap je k dispozici na Snapcraftu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
včera 17:33 | IT novinky

Společnost Cloudflare na svém blogu informuje, že přešla z reCAPTCHA na hCAPTCHA. Jako důvody uvádí ochranu soukromí uživatelů, občasné výpadky Google služeb v Číně a také úsporu finančních prostředků.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
včera 15:22 | Komunita

Nadace GNOME ve spolupráci s Endless spustila Community Engagement Challenge. Cílem této výzvy je přitáhnout k open source novou generaci vývojářů. Máte-li nápad, jak toho dosáhnout, můžete se přihlásit do 1. července. Mezi vybrané projekty bude rozděleno 65 000 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 22
včera 09:00 | Komunita

Git (Wikipedie), distribuovaný systém správy verzí vytvořený Linusem Torvaldsem, původně pro vývoj Linuxu, slaví 15 let. Vývoj Gitu započal v dubnu 2005. Bylo potřeba nahradit proprietární BitKeeper.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 08:00 | Nová verze

Google Chrome 81 byl prohlášen za stabilní (YouTube). Nejnovější stabilní verze 81.0.4044.92 tohoto webového prohlížeče přináší řadu oprav a vylepšení. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube). Opraveno bylo 32 bezpečnostních chyb.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 07:00 | Nová verze

Linuxová distribuce Tails zaměřená na ochranu soukromí na internetu byla aktualizována. Vydání 4.5 přináší bezpečnostní opravy nejen ve webovém prohlížeči Tor Browser (nyní 9.0.9); nově je podporován Secure Boot.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
7.4. 23:00 | Zajímavý článek

Článek na blogu vývojářů Badoo představuje klasický unixový nástroj cron sloužící k plánování úloh. Shrnuje jeho historii, způsob použití s příklady a rozdíly mezi verzemi, jakožto i základní návrh.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
Chodíte do práce?
 (26%)
 (1%)
 (3%)
 (3%)
 (46%)
 (15%)
 (6%)
Celkem 234 hlasů
 Komentářů: 4, poslední 2.4. 14:20
Rozcestník

www.AutoDoc.Cz

Battle for Wesnoth po několika letech

20. 8. 2013 | David Kolibáč | Recenze | Hry a zábava | 6857×

Při příležitosti vydání hry Battle for Wesnoth ve verzi 1.0 na AbcLinuxu vyšla recenze. To bylo v roce 2005. Doba pochopitelně pokročila, ale tahle fantasy strategie je tu stále s námi. Zatím poslední stabilní verze je 1.10.6 a vypadá opravdu dobře.

Už to bude skoro deset let, co jsem našel na internetu jednu strategickou hru. Jmenovala se Wesnoth, Battle for Wesnoth. Normálně tahovým strategiím moc neholduju, ale tahle se mi líbila. Byla totiž celkem jednoduchá na ovládání a navíc do ní byla přimíchána troška RPG, hry na hrdiny mám moc rád. Líbila se mi tak moc, že jsem si ji vypálil na cédéčko (kde jsou ty časy?) a nosil ji s sebou. Na hrách mám asi nejradši dobrý příběh a tady se mi kampaň docela zamlouvala…

Wesnoth

Bylo nebylo, v daleké zemi Wesnoth bylo království lidí. Žili v nejistém míru s elfy a trpaslíky, museli se potýkat se skřety. Zasazením typická tolkienovská fantasy, ale zpět k příběhu. Při jedné bitvě právě se špinavými skřety provedla královna převrat jako opsaný z artušovské legendy. Princ Eldred zavraždil svého otce a Aševíra, králova choť a strašná semetrika, se chopila žezla. Pro jistotu okamžitě dala po Herodově vzoru povraždit všechna neviňátka, která by se mohla někdy dostat na trůn místo ní, resp. Eldreda. Jak už to ale bývá, jeden králův následník přežil. Zachránil ho dvorní kouzelník Delfador a uchýlil se s ním k elfům. Po letech však Aševířiny spáry dosáhly i do těchto míst a přišel čas, aby ji Konrád, přeživší dědic trůnu, už vystřídal u moci. Bude to dlouhá, spletitá cesta, na které se Konrád setká i s… a to nebudu prozrazovat. Celé tažení je sice spletenec klišé, nicméně o které motivy jde konkrétně, vám neřeknu. Občas je to aspoň trochu překvapivé.

Wesnoth: Heir to the Throne

Když jsem se po letech k Wesnothu vrátil, překvapilo mě, že hru nepotkal podobný osud jako dříve recenzovaný Tux Racer. Snad je to díky filosofii KISS a větší možnosti realizovat se. Ke hře si můžete stáhnout editor map a naskriptovat si vlastní scénář nebo rovnou celé tažení (v jazyce WML) je docela snadné. Ta nejlepší tažení udržovaná členy komunity jsou dokonce součástí oficiálního vydání. Většina z nich je — stejně jako celá hra — přeložená do češtiny, přestože překlad místy drhne a nad některými chybami jen skřípu zuby. Nemusí zůstávat pouze u nových scénářů a map. Současný Wesnoth je vlastně platforma pro různá rozšíření. Tyto modifikace se většinou označují jako éry a obsahují např. nové jednotky, úpravy pravidel a vůbec. Samozřejmě, jejich dokumentace nemusí být zdaleka tak dobrá, jako v případě čistého Wesnothu — ta je výjimečná, projděte si wiki stránky projektu.

Tažení Nastavení hry BSpráva rozšíření

Další věc, která se posunula vpřed, je grafika. Upřímně řečeno, detailní, nově plastické kresby krajiny mi na první pohled až překvapivě učarovaly, přitom ale nejsou přeplácané jako třeba v případě série HOMAM. Naopak mám rozporuplné dojmy ze změny portrétů jednotek, hlavně hrdinů. Původní de facto manga mi připadala originálnější než současné, byť velmi propracované kresby. Mimochodem, docela by mě zajímalo, jak si vývojáři pořadí s adaptací pixelartu na nové, jemnější displeje — Wesnoth už běží nejen na klasických desktopových operačních systémech, ale i na iOS a Androidu.

Často slýchám nebo čtu chválu na hudební doprovod Wesnothu, leč s tímto názorem se nemůžu zcela ztotožnit. Jak orchestrální, tak „etno“ hudba sice nejsou špatné, ačkoliv nejsou zahrané na skutečné nástroje, ale když se během jedné bitvy každá skladba několikrát zopakuje, leze to na nervy. Pro představu: jeden scénář obvykle vychází na půl hodiny a Wesnoth ve výchozím stavu obsahuje patnáct tažení o zhruba jednom až dvou tuctech scénářů, nemluvě o samostatných mapách, příp. hře více hráčů. Některá tažení navíc vyžadují rozhodování, které ovlivní váš průběh hrou, takže si je můžete zahrát znovu. Několik tažení pak ani vyhrát nejde, protože poslední scénář se opakuje, dokud neprohrajete, nebo stojíte proti neporazitelnému nepříteli a snažíte se jen přežít co nejdéle.

Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech

Překvapení je v oficiálních taženích celá řada. Často jsou to příjemné detaily, jako když hrdina čelí na konci zimy na první pohled jen těžko zdolatelné přesile, ale posléze se ukáže, že tající led na řece se pod některými jednotkami může probořit. Celková jednoduchost pravidel dala návrhářům možnost důkladně se zaměřit na vyváženost hry — a skutečně, na problémy v tomto směru jsem téměř nenarazil. Soubojový systém je vskutku minimalistický, prostě se útočí na jednotku na sousedním poli a výsledek konfrontace závisí pouze na terénu, síle jednotek, denní době, typu útoku (různé jednotky jsou odolné vůči různým zbraním či magii), několika málo výjimkách (zpomalení, jednotky poskytují podporu) a v neposlední řadě také na náhodě (to je schválně, jestli se nějaký stratég chystá rozčilovat). V praxi nic přehnaně komplikovaného. Podobně se skoro neřeší ekonomika. Prostě dostáváte zlaťáky z obsazených vesnic, abyste je následně mohli utratit za verbování vojsk a pochopitelně i vyplácení žoldu. Ani vývoj jednotek není složitý jako u některých RPG — jedním z výstupů boje jsou zkušenosti a při dosažení určité hranice zkušeností se jednotce zvýší počet životu a některé typy jednotek jsou povýšeny. Vývojový strom má ale obvykle jen dvě nebo tři větve, např. mág se může od druhé úrovně specializovat buď na boj, nebo na léčení (okolních jednotek).

Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech

Moc ovšem nechápu, proč bych měl využívat některé větve vývojového stromu jednotek. Namátkou takový gladiátor smrti nebo právě bojové verze mága či víly mi přijdou zbytečné. Tím jsem se trošku kruhem dostal k vyváženosti hry, která možná není zcela ideální. Jenže také to může být mým defensivním stylem hry. Možná proto mi většina scénářů trvá relativně dlouho. O to déle mi pak vlastně vydrží hra jako taková!

Poděkování: překladatelé

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

20.8.2013 11:57 Svenny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Rad vysvetlim, na co je bojova verze maga - 4. uroven "ohnive vetve" magu dava pecky zhruba 4 x 16 poskozeni ohnem, pricemz ohen je jedna z mala veci, co funguji na kostlivce a podobnou pakaz. Takovy mag pak bez problemu vyridi jednoho nemrtveho kazde kolo. Pripada mi to jako dobry duvod pro to, neustale mit 2-3 po ruce. Trochu horsi je to se stribrnymi magy - teleportovat maga do tyla neni tak casto potreba aby se vyplatilo je stavet.

Pokud jde o utocne elfi vily (konkretne level "sylfa"), tak jejich tusim 5 x 12 "nezemsky" se zombiky taky pekne zatoci. Narozdil od magu ale da mnohem vic prace je vycvicit.
20.8.2013 12:56 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Tak on stejne stale nikdo nevymyslel nic lepsiho, nez kamen/nuzky/papir ... a tenhle princip bezi na pozadi defakto absolutne vseho. Takze to vzdycky funguje tak, ze kazda jednotka by mela by "ultimatni killer" vuci jiny jednotce ... ktera zase funguje na jinou ...

Bohuzel se tenhle princip cim dal vic rozmelnuje, kvuliva detickam a "masovymu" hrani ... takze dneska neni problem utlouct tank cepicema, kdyz je jich dost. Bejvaly casy, kdy proste nektery jednotky pripadne typu utoku byly proti nekterym cilum zcela neucinny (jako trebas dobejvat hrad bez prislusnyho vybaveni zebrikama/katapultama/beranidlem ...). Jenze to by dedicky musely pouzit ty 3 mozkove bunky ...
20.8.2013 13:33 dword
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Asi to stejne co provedl DayZ s hrou ArmA II. Nastesti je tu stale skvely addon ACE a tam decka nechodi :D
Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 13:41 Fluttershy, yay! | skóre: 86 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
✊ The old world is dying, and the new world struggles to be born. Now is the time of monsters. ✊
21.8.2013 23:07 erino72 | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Toto je lepsi ;) http://www.youtube.com/watch?v=x5Q6-wMx-K8
Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 13:33 Fluttershy, yay! | skóre: 86 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Ti léčící mágové, ale (1) svítí (výhoda zákonných jednotek proti chaotickým), (2) jsou také velmi efektivní proti nemrtvým a (3) umí léčit. Léčící víly pro změnu umí kromě léčení taky zpomalovat.

V praxi to dělám tak, že naběhnu do boje s mágem/vílou, útokem na dálku zpomalím/zabiju nepřátelskou jednotku a první linii doplním jednotkami, které mají více životů (poslouží jako živý štít) a na konci kola budou navíc vyléčeny.
✊ The old world is dying, and the new world struggles to be born. Now is the time of monsters. ✊
21.8.2013 18:20 me
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Rad si zahraji scenare tak, ze verbuji POUZE vily. Treba "An Orcish Incursion" na najvyssi obtiznost je pro tuto strategii vhodny. Nejtezsi je prvni bitva, protoze vily jsou slabe a souper relativne silny, ale jak vily ziskavaji zkusenosti, hra je snadnejsi a zabavnejsi. Bojova vila, velmi nebezpecna figura, pokud dosahne urovne 4, temer neporazitelna... ;-)

Co se tyka bojovych magu, ti se umeji ve vyssi urovni teleportovat mezi vesnicem, lze je tedy rychle premistovat na velke vzdalenosti a to se obcas hodi...

20.8.2013 15:58 Dotaz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Nemohl by CMS povolit měnění obrázků šipkami ? Rozkliknu si obrázek, šipka doprava a zase ten stejný. Je to otravné zavírat, a otvírat další a další, to se často na to vykašlu. :/
20.8.2013 16:34 smazáno | skóre: 18 | blog: smazáno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Ve vetsine prohlizecich muzes pouzit prostredni tlacitko a pal ctrl-page down (a ctrl-w na zavreni), zas tak hrozny to neni :-)
20.8.2013 21:57 Kozzi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Heh, zrovna koukam ze se mi v Archlinuxu aktualizuje wesnoth na verzi 1.10.7 ;-)
robotics avatar 20.8.2013 22:29 robotics | skóre: 29 | blog: o_vsem_moznem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
S trochou uprav by z toho mohl být Heroes of Might and Magic. To bych si zahrál mnohem radši.
Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 22:31 Fluttershy, yay! | skóre: 86 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
Port engine pro HOMAM3 AFAIK existuje. Nevím, proč ohýbat zcela jinou hru.
✊ The old world is dying, and the new world struggles to be born. Now is the time of monsters. ✊
21.8.2013 10:24 Yontalcar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.