abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:00 | Zajímavý článek

    Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:00 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 18:44 | Zajímavý článek

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.7. 16:11 | Nová verze

    Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.7. 15:55 | Komunita

    Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    16.7. 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    16.7. 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    16.7. 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 8
    16.7. 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    16.7. 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 410 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Battle for Wesnoth po několika letech

    20. 8. 2013 | David Kolibáč | Recenze | Hry a zábava | 7340×

    Při příležitosti vydání hry Battle for Wesnoth ve verzi 1.0 na AbcLinuxu vyšla recenze. To bylo v roce 2005. Doba pochopitelně pokročila, ale tahle fantasy strategie je tu stále s námi. Zatím poslední stabilní verze je 1.10.6 a vypadá opravdu dobře.

    Už to bude skoro deset let, co jsem našel na internetu jednu strategickou hru. Jmenovala se Wesnoth, Battle for Wesnoth. Normálně tahovým strategiím moc neholduju, ale tahle se mi líbila. Byla totiž celkem jednoduchá na ovládání a navíc do ní byla přimíchána troška RPG, hry na hrdiny mám moc rád. Líbila se mi tak moc, že jsem si ji vypálil na cédéčko (kde jsou ty časy?) a nosil ji s sebou. Na hrách mám asi nejradši dobrý příběh a tady se mi kampaň docela zamlouvala…

    Wesnoth

    Bylo nebylo, v daleké zemi Wesnoth bylo království lidí. Žili v nejistém míru s elfy a trpaslíky, museli se potýkat se skřety. Zasazením typická tolkienovská fantasy, ale zpět k příběhu. Při jedné bitvě právě se špinavými skřety provedla královna převrat jako opsaný z artušovské legendy. Princ Eldred zavraždil svého otce a Aševíra, králova choť a strašná semetrika, se chopila žezla. Pro jistotu okamžitě dala po Herodově vzoru povraždit všechna neviňátka, která by se mohla někdy dostat na trůn místo ní, resp. Eldreda. Jak už to ale bývá, jeden králův následník přežil. Zachránil ho dvorní kouzelník Delfador a uchýlil se s ním k elfům. Po letech však Aševířiny spáry dosáhly i do těchto míst a přišel čas, aby ji Konrád, přeživší dědic trůnu, už vystřídal u moci. Bude to dlouhá, spletitá cesta, na které se Konrád setká i s… a to nebudu prozrazovat. Celé tažení je sice spletenec klišé, nicméně o které motivy jde konkrétně, vám neřeknu. Občas je to aspoň trochu překvapivé.

    Wesnoth: Heir to the Throne

    Když jsem se po letech k Wesnothu vrátil, překvapilo mě, že hru nepotkal podobný osud jako dříve recenzovaný Tux Racer. Snad je to díky filosofii KISS a větší možnosti realizovat se. Ke hře si můžete stáhnout editor map a naskriptovat si vlastní scénář nebo rovnou celé tažení (v jazyce WML) je docela snadné. Ta nejlepší tažení udržovaná členy komunity jsou dokonce součástí oficiálního vydání. Většina z nich je — stejně jako celá hra — přeložená do češtiny, přestože překlad místy drhne a nad některými chybami jen skřípu zuby. Nemusí zůstávat pouze u nových scénářů a map. Současný Wesnoth je vlastně platforma pro různá rozšíření. Tyto modifikace se většinou označují jako éry a obsahují např. nové jednotky, úpravy pravidel a vůbec. Samozřejmě, jejich dokumentace nemusí být zdaleka tak dobrá, jako v případě čistého Wesnothu — ta je výjimečná, projděte si wiki stránky projektu.

    Tažení Nastavení hry BSpráva rozšíření

    Další věc, která se posunula vpřed, je grafika. Upřímně řečeno, detailní, nově plastické kresby krajiny mi na první pohled až překvapivě učarovaly, přitom ale nejsou přeplácané jako třeba v případě série HOMAM. Naopak mám rozporuplné dojmy ze změny portrétů jednotek, hlavně hrdinů. Původní de facto manga mi připadala originálnější než současné, byť velmi propracované kresby. Mimochodem, docela by mě zajímalo, jak si vývojáři pořadí s adaptací pixelartu na nové, jemnější displeje — Wesnoth už běží nejen na klasických desktopových operačních systémech, ale i na iOS a Androidu.

    Často slýchám nebo čtu chválu na hudební doprovod Wesnothu, leč s tímto názorem se nemůžu zcela ztotožnit. Jak orchestrální, tak „etno“ hudba sice nejsou špatné, ačkoliv nejsou zahrané na skutečné nástroje, ale když se během jedné bitvy každá skladba několikrát zopakuje, leze to na nervy. Pro představu: jeden scénář obvykle vychází na půl hodiny a Wesnoth ve výchozím stavu obsahuje patnáct tažení o zhruba jednom až dvou tuctech scénářů, nemluvě o samostatných mapách, příp. hře více hráčů. Některá tažení navíc vyžadují rozhodování, které ovlivní váš průběh hrou, takže si je můžete zahrát znovu. Několik tažení pak ani vyhrát nejde, protože poslední scénář se opakuje, dokud neprohrajete, nebo stojíte proti neporazitelnému nepříteli a snažíte se jen přežít co nejdéle.

    Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech

    Překvapení je v oficiálních taženích celá řada. Často jsou to příjemné detaily, jako když hrdina čelí na konci zimy na první pohled jen těžko zdolatelné přesile, ale posléze se ukáže, že tající led na řece se pod některými jednotkami může probořit. Celková jednoduchost pravidel dala návrhářům možnost důkladně se zaměřit na vyváženost hry — a skutečně, na problémy v tomto směru jsem téměř nenarazil. Soubojový systém je vskutku minimalistický, prostě se útočí na jednotku na sousedním poli a výsledek konfrontace závisí pouze na terénu, síle jednotek, denní době, typu útoku (různé jednotky jsou odolné vůči různým zbraním či magii), několika málo výjimkách (zpomalení, jednotky poskytují podporu) a v neposlední řadě také na náhodě (to je schválně, jestli se nějaký stratég chystá rozčilovat). V praxi nic přehnaně komplikovaného. Podobně se skoro neřeší ekonomika. Prostě dostáváte zlaťáky z obsazených vesnic, abyste je následně mohli utratit za verbování vojsk a pochopitelně i vyplácení žoldu. Ani vývoj jednotek není složitý jako u některých RPG — jedním z výstupů boje jsou zkušenosti a při dosažení určité hranice zkušeností se jednotce zvýší počet životu a některé typy jednotek jsou povýšeny. Vývojový strom má ale obvykle jen dvě nebo tři větve, např. mág se může od druhé úrovně specializovat buď na boj, nebo na léčení (okolních jednotek).

    Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech Battle for Wesnoth po několika letech

    Moc ovšem nechápu, proč bych měl využívat některé větve vývojového stromu jednotek. Namátkou takový gladiátor smrti nebo právě bojové verze mága či víly mi přijdou zbytečné. Tím jsem se trošku kruhem dostal k vyváženosti hry, která možná není zcela ideální. Jenže také to může být mým defensivním stylem hry. Možná proto mi většina scénářů trvá relativně dlouho. O to déle mi pak vlastně vydrží hra jako taková!

    Poděkování: překladatelé

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.8.2013 11:57 Svenny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Rad vysvetlim, na co je bojova verze maga - 4. uroven "ohnive vetve" magu dava pecky zhruba 4 x 16 poskozeni ohnem, pricemz ohen je jedna z mala veci, co funguji na kostlivce a podobnou pakaz. Takovy mag pak bez problemu vyridi jednoho nemrtveho kazde kolo. Pripada mi to jako dobry duvod pro to, neustale mit 2-3 po ruce. Trochu horsi je to se stribrnymi magy - teleportovat maga do tyla neni tak casto potreba aby se vyplatilo je stavet.

    Pokud jde o utocne elfi vily (konkretne level "sylfa"), tak jejich tusim 5 x 12 "nezemsky" se zombiky taky pekne zatoci. Narozdil od magu ale da mnohem vic prace je vycvicit.
    20.8.2013 12:56 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Tak on stejne stale nikdo nevymyslel nic lepsiho, nez kamen/nuzky/papir ... a tenhle princip bezi na pozadi defakto absolutne vseho. Takze to vzdycky funguje tak, ze kazda jednotka by mela by "ultimatni killer" vuci jiny jednotce ... ktera zase funguje na jinou ...

    Bohuzel se tenhle princip cim dal vic rozmelnuje, kvuliva detickam a "masovymu" hrani ... takze dneska neni problem utlouct tank cepicema, kdyz je jich dost. Bejvaly casy, kdy proste nektery jednotky pripadne typu utoku byly proti nekterym cilum zcela neucinny (jako trebas dobejvat hrad bez prislusnyho vybaveni zebrikama/katapultama/beranidlem ...). Jenze to by dedicky musely pouzit ty 3 mozkove bunky ...
    20.8.2013 13:33 dword
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Asi to stejne co provedl DayZ s hrou ArmA II. Nastesti je tu stale skvely addon ACE a tam decka nechodi :D
    Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 13:41 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    21.8.2013 23:07 erino72 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Toto je lepsi ;) http://www.youtube.com/watch?v=x5Q6-wMx-K8
    Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 13:33 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Ti léčící mágové, ale (1) svítí (výhoda zákonných jednotek proti chaotickým), (2) jsou také velmi efektivní proti nemrtvým a (3) umí léčit. Léčící víly pro změnu umí kromě léčení taky zpomalovat.

    V praxi to dělám tak, že naběhnu do boje s mágem/vílou, útokem na dálku zpomalím/zabiju nepřátelskou jednotku a první linii doplním jednotkami, které mají více životů (poslouží jako živý štít) a na konci kola budou navíc vyléčeny.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    21.8.2013 18:20 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Rad si zahraji scenare tak, ze verbuji POUZE vily. Treba "An Orcish Incursion" na najvyssi obtiznost je pro tuto strategii vhodny. Nejtezsi je prvni bitva, protoze vily jsou slabe a souper relativne silny, ale jak vily ziskavaji zkusenosti, hra je snadnejsi a zabavnejsi. Bojova vila, velmi nebezpecna figura, pokud dosahne urovne 4, temer neporazitelna... ;-)

    Co se tyka bojovych magu, ti se umeji ve vyssi urovni teleportovat mezi vesnicem, lze je tedy rychle premistovat na velke vzdalenosti a to se obcas hodi...

    20.8.2013 15:58 Dotaz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Nemohl by CMS povolit měnění obrázků šipkami ? Rozkliknu si obrázek, šipka doprava a zase ten stejný. Je to otravné zavírat, a otvírat další a další, to se často na to vykašlu. :/
    20.8.2013 16:34 smazáno | skóre: 18 | blog: smazáno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Ve vetsine prohlizecich muzes pouzit prostredni tlacitko a pal ctrl-page down (a ctrl-w na zavreni), zas tak hrozny to neni :-)
    20.8.2013 21:57 Kozzi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Heh, zrovna koukam ze se mi v Archlinuxu aktualizuje wesnoth na verzi 1.10.7 ;-)
    robotics avatar 20.8.2013 22:29 robotics | skóre: 29 | blog: o_vsem_moznem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    S trochou uprav by z toho mohl být Heroes of Might and Magic. To bych si zahrál mnohem radši.
    Fluttershy, yay! avatar 20.8.2013 22:31 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech
    Port engine pro HOMAM3 AFAIK existuje. Nevím, proč ohýbat zcela jinou hru.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    21.8.2013 10:24 Yontalcar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Battle for Wesnoth po několika letech

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.