Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
BfW je posazena do fantasy prostředí světa Wesnoth. Dojmu, že autoři byli silně inspirováni hrami Warcraft a Warlords, se nemohu ubránit. Oficiální kampaně jsou 4, přestože si můžete přímo z herního klienta jednoduše stáhnout z campaign serveru další, vytvořené uživateli. Celá hra, včetně všech oficiálních kampaní, je kompletně v češtině.
První, nejdelší a dle mého také nejkvalitnější kampaň nosí označení Heir to the Throne (Dědic trůnu). V HttT hrajete za Konráda, právoplatného dědice trůnu, snažícího se získat to, co mu náleží (korunu Wesnothu). Pomáhat vám při tom bude čaroděj Deflador, který bude velmi užitečný ve všech 26 mapách kampaně. Kampaň se dá jednoduše dohrát na lehkou obtížnost. Pokud se cítíte dostatečně zkušení v tahových strategiích, klidně začněte rovnou na obtížnosti střední. Herní tutorial vás naučí vše potřebné.
Grafika se verzi od verze zlepšuje. Aktuální 1.0 se se staršími jako 0.6 vůbec nedá srovnávat. Nicméně dokonalá také není. Stále v tom vidím staré dobré Warlordy. Hudba je na nekomerční hru vynikající, skvěle doplňující fantasy feel světa Wesnothu. Hra se dá celá ovládat myší, nicméně doporučuji používání klávesových zkratek co nejvíce.
Hrací mapa je složena ze šestiúhelníků. Jelikož se jedná o tahovou strategii, každý tah jsou jednotky omezeny počtem pohybů. Zpravidla začínáte v hradě, ze kterého můžete verbovat nové bojové jednotky. Těmi zabíráte přilehlé vesnice, z čehož vaše armáda získává příjem pro verbování jednotek dalších. Když je vaše armáda dostatečně velká, můžete zaútočit a zvítězit. Úkoly jsou různé. V některých scénářích musíte utéci, projít mapu bez ztráty hrdiny nebo se udržet určitý počet kol. Každý hrdina a každá jednotka získává zkušenosti, potažmo úrovně, takže se vyvíjí a zlepšuje. Jednotky, které přežijí, si můžete přivolat v další mapě, což dává hře nový RPG rozměr.
Mapy se neliší pouze cílem, ale i taktikou, která vede k jeho dosažení. Které jednotky jsou v té či oné mapě nejlepší volbou, záleží na terénu, pozici, počtu kol a vesnic, úkolu a spoustě dalších faktorů. Například poslední mapa kampaně Heir to the Throne jde vyhrát již v šestém kole při rafinovaném použití nejrychlejších jednotek.
Až dohrajete HttT, 4 další oficiální kampaně na vás ještě čekají. Svůj trůn budete bránit v kampani Invaze z Východu (EI, 17 map). Něco o založení Wesnothu se dozvíte v kampani Vzestup Wesnothu (TRoW, 20 map). Pokud vás láká spíše druhá strana mince, v kampani Syn Černého Oka (SotBE, 10 map) si zahrajete za orky, nebo za nemrtvé v kampani Temné Hordy (TDH, 8 map - zatím). Kampaň Temné Hordy byla z nových verzí odstraněna. Nic vám ale nebraní si ji stáhnout a zahrát. Já si raději počkám na její kompletní dokončení
Stahování uživatelských kampaní je vyřešeno skvěle. Při výběru kampaní kliknete na "Další tažení". Klient se sám připojí na campaign server, a vy si jen vybíráte. Poté se celé tažení stáhne zcela samo. Žádné problémy, žádné kopírování.
Tady začíná sranda. Jestliže už vám i single-player mapy připadají nudné, hraní proti živým lidem vás jistě chytne. Můžete hrát po LANu, internetu nebo tzv. Horké křeslo, kdy se 2 hráči střídají u jednoho počítače. Spolupráce nebo i rivalita živých hráčů dělá ze hry skutečně to pravé. Obrovská nevýhoda je délka hry. I kratší mapa může zabrat moře času.
Pro tvůrce map je velice příznivý svobodný duch BtW. Nemusíte se spokojit s vytvářením vlastních map. Proč si nevytvořit vlastní kampaň? Nebo jednotky, rasu, hudbu? Ano, to vše BfW nabízí. Můžete vytvořit téměř cokoliv pomocí obyčejného textového editoru a znalostí WML (Wesnoth Markup Language), ale o tom snad někdy příště.
Na stránkách hry se o žádných nárocích nedočtete, nicméně některé servery hovoří o minimální konfiguraci P600 se 64MB RAM. Já o moc lepší sestavu nemám, ale hra mi fungovala naprosto plynule. Na fórech se můžete dočíst i o mnohem horších konfiguracích a vůbec bych se nebál instalovat Wesnoth na počítače ještě starší. Hra využívá knihoven SDK. Podpora OpenGL není.
Instalovat Wesnoth můžete pomocí balíčků nebo řady jiných pomůcek. Pro ty, kteří zůstávají věrní vlastní kompilaci, přináším návod:
Pro kompilaci potřebujete následující knihovny:
Poté, co získáte zdroje, pokračujete sérií příkazů:
tar xfzv wesnoth-1.x.tar.gz
cd wesnoth-1.x
./configure
make
make install
Příkaz make install můžete provést pouze jako
superuživatel. Pokud jste stahovali CVS zdroje, před konfigurací je nutné
provést příkaz:
./autogen.sh
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
.
Preklep: Hra používa SDL, nie SDK
Chcel som upozorniť na jednu zaujímavosť, no pohľadom do wiki zisťujem, že David je už "Currently inactive translator"...
Skvela hra, prijemne pribehy a na OS svet opravdu krasna hudba na pozadi, vyborna relaxace.