Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.
To, na co HGST (Western Digital) potřeboval helium, řeší Seagate pomocí šindelového uspořádání ploten. Podobně jako HGST tak nyní nabízí Seagate 3,5palcový disk standardní výšky, ve kterém je vměstnáno šest diskových ploten. V případě Seagate ale není vnitřek vyplněn heliem, nýbrž je použita standardní konstrukce, pouze plotny a hlavičky jsou generace SMR (shingled magnetic recording).
Pro nové disky Archive HDD je kapacita 8 TB aktuálním stropem. Seagate ji realizuje plotnami s hustotou záznamu 1,33 TB/plotna. SMR je poslední technologie před příchodem HAMR (heat-assisted magnetic recording), na jehož vývoji pracují harddiskové firmy již drahně déle než 10 let. Kromě jiného je zde 128MB cache a rozhraní SATA 6,0Gbit/s. Disky Archive HDD tak nejsou nic tak extra s vysokou hodnotou MTBF (ehm... 800 tisíc hodin), ale pro domácí zálohování či do menších firem a strojů, které nejsou mission-critical to bude dobrá volba (pokud se postupem měsíců od uvedení neobjeví nějaký zádrhel z hlediska životnosti - to je v posledních letech ale obligátní sázka do loterie).
Podrobnosti o discích naleznete v datasheetu, sluší se dodat, že na trh vedle běžné verze jde i varianta s hardwarovým šifrováním dat. Disky mají být dostupné počátkem roku a v rámci této nejnovější generace Seagate SMR jde na trh 8TB a 6TB kapacita.
Za posledních 10 let se AMD neskutečně změnila. Firma se zejména pod vedení Roryho Reada poučila z vlastních chyb (stejně jako z chyb ATI, která kupříkladu kdysi prodala svoji ultramobilní ARMovou divizi Qualcommu). AMD tak stále méně připomíná výrobce, který spoléhal na CPU a GPU. Dnes táhnou hlavně kompletní čipová řešení, navíc AMD míří do segmentu ARM.
Postupem let tak sílí mezi jejími příjmy/zisky podíl segmentů, které nespadají do sféry osobních počítačů. Nástup next-gen herních konzolí Xbox One a Playstation 4 tento trend ještě urychlil. AMD se soustředí mimo jiné na vývoj semicustom řešení pro zákazníky, kteří si jednoduše dají určité zadání a AMD jim vyvine a vyrobí produkt. Tak jako se to de facto stalo v případě x86/GCN APU pro obě herní konzole. AMD se současně daří, spojením s výrobou v Globalfoundries, navyšovat marže z tohoto segmentu a tak to vypadá, že firma míří k lepším číslům podobným tempem, jakým upadá její hi-end x86 platforma Bulldozer/Piledriver, která už dnes patří mezi zastaralé.
Odhad samotné AMD pro příští rok je takový, že podíl z ne-PC trhů se srovná s PC trhem. A to je vynikající zpráva, jelikož když si uvědomíme, jak už AMD nebyla schopna konkurovat Intelu s Bulldozerem (tj. před 3 lety), bylo by další lití miliard do vývoje hi-end x86 procesorů jen plýtváním prostředky na něco, co stejně nemá šanci proti Intelu prorazit (vzpomeňme, že i v legendárních dobách Athlonů/XP či Athlonů 64 držela AMD jen minoritní podíl na PC trhu).
Možná se jednoho dne stane z AMD výrobce, který bude produkovat zákaznická řešení pro konzole, možná čipy pro smart TV apod., určitě nějaké objemy desktopových produktů (typicky ale spíš mobilní čipy „na steroidech“), hromadu procesorů pro servery a HPC (myšleno jak CPU, tak GPU) a jistě též kýbl ARMů a x86 SoC, jak si bude trh žádat. Do značné míry se budoucí strategie firmy bude odvíjet od dostupných výrobních kapacity, tedy od toho, jak se GlobalFoundries a Samsungu povede dokončení 14nm FinFET technologie a kolik výrobních kapacit bude k dispozici.
No a když už jsme to naťukli, tak to dokončeme. Nadpis říká to, co je nad slunce jasné. Firma samozřejmě vyvíjí lepší architekturu, než je v současné době průběžně vylepšovaná GCN. AMD Graphics Core Next je tu s námi od Radeonu HD 7970, tedy od samotného závěru roku 2011, což už je poměrně dlouho. Samozřejmě byla průběžně vylepšována. Generace GCN 1.0 „Southern Islands“ vydržela poměrně dlouho bez výraznější změny, až Radeon HD 7790 (březen 2013) s variantou GCN 1.1 „Sea Islands“ (též na APU Kaveri) přinesl vylepšené TrueAudio a novou verzi PowerTune, díky kterému se GPU této karty stalo velmi energeticky efektivním. Aktuální generace GCN 1.2 „Volcanic Islands“ je tu s námi relativně krátce, od Radeonu R9 285 (září 2014), přinesla mj. lepší výkon v tesselaci, efektivnější instrukční sadu, lepší škálování videa a nový engine pro kompresi/dekompresi videa. Ale jak sami vidíte, ve 3D žádné zásadní inovace.
V tuto chvíli ještě není jasné, jestli nástupnickou architekturou - říkejme jí prozatím „GCN 2.0“ - přinesou již Radeon R9 300, nebo až další generace (přičemž R9 300 mohou nésti nějakou mezi-verzi). Nicméně GCN dvojka by se měla objevit v roce 2016, což klidně po vzoru GCN může znamenat ohlášení na přelomu 2015 a 2016. Bohužel s ohledem na uvádění jednotlivých subgenerací GCN1 je zjevné, že z této informace nemůžeme odvodit, jestli první GCN2 bude hi-end stavějící základy nové generace, nebo doplněk stále GCN-jedničkové řady R9 300 v podobě mainstreamového čipu, vyráběného pokročilejším výrobním procesem. Proměnných je v rovnici stále příliš na to, aby bylo možné věc rozhodnout.
Osobně si myslím, že nová architektura nebude výrazně odlišná od GCN. Bude stavět na stejných základech, jen zefektivní dále chod zejména výpočetních jednotek (a podpůrných jako je například tesselační) a značně na nich přidá. Pokud bychom se bavili o GPU, které přijde na radikálně nové výrobní technologii (FinFET), je zde potenciál na minimálně poloviční, ale možná až dvojnásobný nárůst počtu výpočetních jednotek, ať již se bavíme o hi-endovém čipu s 10+ miliardami tranzistorů, nebo mainstreamu s vynikajícím poměrem výkon/spotřeba.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Btw. asi mám štěstí, ale ještě mi to žádnou chybu nenašlo :).(myšleno skutečně náhodnou chybu při čtení, po jejíž opravě zase všechno funguje; to, že po chvíli disk odešel úplně, už jsem samozřejmě zažil)