Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
To, na co HGST (Western Digital) potřeboval helium, řeší Seagate pomocí šindelového uspořádání ploten. Podobně jako HGST tak nyní nabízí Seagate 3,5palcový disk standardní výšky, ve kterém je vměstnáno šest diskových ploten. V případě Seagate ale není vnitřek vyplněn heliem, nýbrž je použita standardní konstrukce, pouze plotny a hlavičky jsou generace SMR (shingled magnetic recording).
Pro nové disky Archive HDD je kapacita 8 TB aktuálním stropem. Seagate ji realizuje plotnami s hustotou záznamu 1,33 TB/plotna. SMR je poslední technologie před příchodem HAMR (heat-assisted magnetic recording), na jehož vývoji pracují harddiskové firmy již drahně déle než 10 let. Kromě jiného je zde 128MB cache a rozhraní SATA 6,0Gbit/s. Disky Archive HDD tak nejsou nic tak extra s vysokou hodnotou MTBF (ehm... 800 tisíc hodin), ale pro domácí zálohování či do menších firem a strojů, které nejsou mission-critical to bude dobrá volba (pokud se postupem měsíců od uvedení neobjeví nějaký zádrhel z hlediska životnosti - to je v posledních letech ale obligátní sázka do loterie).
Podrobnosti o discích naleznete v datasheetu, sluší se dodat, že na trh vedle běžné verze jde i varianta s hardwarovým šifrováním dat. Disky mají být dostupné počátkem roku a v rámci této nejnovější generace Seagate SMR jde na trh 8TB a 6TB kapacita.
Za posledních 10 let se AMD neskutečně změnila. Firma se zejména pod vedení Roryho Reada poučila z vlastních chyb (stejně jako z chyb ATI, která kupříkladu kdysi prodala svoji ultramobilní ARMovou divizi Qualcommu). AMD tak stále méně připomíná výrobce, který spoléhal na CPU a GPU. Dnes táhnou hlavně kompletní čipová řešení, navíc AMD míří do segmentu ARM.
Postupem let tak sílí mezi jejími příjmy/zisky podíl segmentů, které nespadají do sféry osobních počítačů. Nástup next-gen herních konzolí Xbox One a Playstation 4 tento trend ještě urychlil. AMD se soustředí mimo jiné na vývoj semicustom řešení pro zákazníky, kteří si jednoduše dají určité zadání a AMD jim vyvine a vyrobí produkt. Tak jako se to de facto stalo v případě x86/GCN APU pro obě herní konzole. AMD se současně daří, spojením s výrobou v Globalfoundries, navyšovat marže z tohoto segmentu a tak to vypadá, že firma míří k lepším číslům podobným tempem, jakým upadá její hi-end x86 platforma Bulldozer/Piledriver, která už dnes patří mezi zastaralé.
Odhad samotné AMD pro příští rok je takový, že podíl z ne-PC trhů se srovná s PC trhem. A to je vynikající zpráva, jelikož když si uvědomíme, jak už AMD nebyla schopna konkurovat Intelu s Bulldozerem (tj. před 3 lety), bylo by další lití miliard do vývoje hi-end x86 procesorů jen plýtváním prostředky na něco, co stejně nemá šanci proti Intelu prorazit (vzpomeňme, že i v legendárních dobách Athlonů/XP či Athlonů 64 držela AMD jen minoritní podíl na PC trhu).
Možná se jednoho dne stane z AMD výrobce, který bude produkovat zákaznická řešení pro konzole, možná čipy pro smart TV apod., určitě nějaké objemy desktopových produktů (typicky ale spíš mobilní čipy „na steroidech“), hromadu procesorů pro servery a HPC (myšleno jak CPU, tak GPU) a jistě též kýbl ARMů a x86 SoC, jak si bude trh žádat. Do značné míry se budoucí strategie firmy bude odvíjet od dostupných výrobních kapacity, tedy od toho, jak se GlobalFoundries a Samsungu povede dokončení 14nm FinFET technologie a kolik výrobních kapacit bude k dispozici.
No a když už jsme to naťukli, tak to dokončeme. Nadpis říká to, co je nad slunce jasné. Firma samozřejmě vyvíjí lepší architekturu, než je v současné době průběžně vylepšovaná GCN. AMD Graphics Core Next je tu s námi od Radeonu HD 7970, tedy od samotného závěru roku 2011, což už je poměrně dlouho. Samozřejmě byla průběžně vylepšována. Generace GCN 1.0 „Southern Islands“ vydržela poměrně dlouho bez výraznější změny, až Radeon HD 7790 (březen 2013) s variantou GCN 1.1 „Sea Islands“ (též na APU Kaveri) přinesl vylepšené TrueAudio a novou verzi PowerTune, díky kterému se GPU této karty stalo velmi energeticky efektivním. Aktuální generace GCN 1.2 „Volcanic Islands“ je tu s námi relativně krátce, od Radeonu R9 285 (září 2014), přinesla mj. lepší výkon v tesselaci, efektivnější instrukční sadu, lepší škálování videa a nový engine pro kompresi/dekompresi videa. Ale jak sami vidíte, ve 3D žádné zásadní inovace.
V tuto chvíli ještě není jasné, jestli nástupnickou architekturou - říkejme jí prozatím „GCN 2.0“ - přinesou již Radeon R9 300, nebo až další generace (přičemž R9 300 mohou nésti nějakou mezi-verzi). Nicméně GCN dvojka by se měla objevit v roce 2016, což klidně po vzoru GCN může znamenat ohlášení na přelomu 2015 a 2016. Bohužel s ohledem na uvádění jednotlivých subgenerací GCN1 je zjevné, že z této informace nemůžeme odvodit, jestli první GCN2 bude hi-end stavějící základy nové generace, nebo doplněk stále GCN-jedničkové řady R9 300 v podobě mainstreamového čipu, vyráběného pokročilejším výrobním procesem. Proměnných je v rovnici stále příliš na to, aby bylo možné věc rozhodnout.
Osobně si myslím, že nová architektura nebude výrazně odlišná od GCN. Bude stavět na stejných základech, jen zefektivní dále chod zejména výpočetních jednotek (a podpůrných jako je například tesselační) a značně na nich přidá. Pokud bychom se bavili o GPU, které přijde na radikálně nové výrobní technologii (FinFET), je zde potenciál na minimálně poloviční, ale možná až dvojnásobný nárůst počtu výpočetních jednotek, ať již se bavíme o hi-endovém čipu s 10+ miliardami tranzistorů, nebo mainstreamu s vynikajícím poměrem výkon/spotřeba.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Btw. asi mám štěstí, ale ještě mi to žádnou chybu nenašlo :).(myšleno skutečně náhodnou chybu při čtení, po jejíž opravě zase všechno funguje; to, že po chvíli disk odešel úplně, už jsem samozřejmě zažil)