Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.
Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.
XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).
Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
John Taylor z AMD se nechal slyšet, že Zen bude skvělý. To by asi překvapit nemělo, bylo by hodně divné, kdyby tvrdil něco jiného
. Ale jak jsou očekávání od nových CPU AMD, která nebudou zastarale 28nanometrová, ale moderně 14nanometrová a navíc FinFETová, velká, mohou mít Johnova slova reálný podklad.
Připomeňme, že na architektuře Zen bude postavena platforma AMD AM4, která přinese příslušné procesory v až 8jádrové konfiguraci. Dle Taylora bude Zen plně konkurenceschopný s Intelovými procesory co do výkonu, spotřeby i celkových specifikací a také ceny. Vzhledem k tomu, že Zen bude uveden někdy na přelomu roku, lze předpokládat, že slova se jistě vztahují ke 14nm architektuře Intel Skylake, případně alespoň do určité míry vůči jejímu refreshi, architektuře Intel Kabylake.
Připomeňme, že GeForce GTX 1070 byla ohlášena spolu s GeForce GTX 1080, ale bez uvedení bližších parametrů a s pozdějším termínem dostupnosti. Nyní Nvidia vypustila další informace. To podstatné je, že víme, že z 2560 CUDA jader v GeForce GTX 1080 je jich 640 deaktivovaných, takže GeForce GTX 1070 jich nese „jen“ 1920. Model GTX 1080 je tak o rovnou třetinu výpočetně bohatší než nižší model. Otázkou je, jak to udělá Nvidia s ROP jednotkami, tuto informaci zatím nezveřejnila.
Jak spekuluje no-X, nabízí se možnosti buď zachovat plný počet 64 ROP jednotek, nebo jej nějak adekvátně snížit, aby proporčně odpovídal výpočetním CUDA jádrům. To by pak ale Nvidia musela sáhnout po nepěkném řešení s paměťovou sběrnicí à la GeForce GTX 1070, tedy konfigurovat paměťový subsystém grafiky například jako 7GB s šířkou sběrnice 224 bitů a k tomu poslední 8. GB paměti na 32bitové sběrnici. Toto řešení, jak víme, vedlo v případě překročení většího základního segmentu ke značnému zhoršení efektivity karty.
A že GeForce GTX 1070 ponese 8 GB paměti, víme oficiálně. Půjde o paměť typu GDDR5 na efektivním taktu 8 GHz. Takt GPU bude v základu 1506 MHz, turbo takt bude do 1683 MHz, ale lze očekávat, že se časem u výrobců objeví OC edice. Podobně jako v případě GeForce GTX 1080 je možné, že také GTX 1070 nabídne v rámci turbo taktů i 2GHz+ modely. Napájecí obvody na to nejspíš mají už v referenčním provedení, když tuto grafiku s TDP 150 W Nvidia živí přídavným 8pin PCIe konektorem, ač by papírově stačil 6pin.
Z výstupů zde bude pochopitelně shodná konfigurace s vyšším modelem, tedy včetně DisplayPortu, který je certifikován jako verze 1.2 s tím, že na 1.3/1.4 bude povýšen někdy později, plus je tu HDMI 2.0b. I v případě tohoto modelu se nejprve objeví Founders Edition 10. června, a to s cenovkou 449 dolarů, přičemž s prozatím blíže neupřesněným časovým odstupem půjdou na trh nereferenční karty od výrobců, které budou začínat na 379 dolarech.
Konkurenční produktová řada počítá do budoucna s hi-end GPU / kartami „Vega“, níže posazené jsou „Polarisy“. Z nich nižší model „Polaris 10“ ponese GPU s aktivními 2304 stream procesory ve 36 výpočetních blocích. GPU má běžet na 1,27 GHz (v základu) a být doprovázeno 8 GB 256bit DDR3 paměti na efektivním taktu 7,6 GHz. Jistě vám už teď něco „neštimuje“, a to typ pamětí. Jde o údaje z databáze SiSoftu, který obvykle u chystaných produktů nějakou takovou chybu obsahuje, „Polaris 10“ ponese samozřejmě GDDR5.
Tento nižší model druhého největšího GPU bude podle všeho konkurovat přímo nižšímu modelu druhého nejvyššího GPU konkurence, tedy právě výše probírané GeForce GTX 1070. Vše ale zatím trochu plave na vodě, protože obě karty nebyly zatím všeobecně protestovány nezávislými redakcemi. Co však víme, že s výstupy je na tom „Polaris“ podobně jako „Pascal“, DisplayPort u něj bude nejméně verze 1.3, spíše bude umět jednoho dne i certifikovanou podporu DisplayPortu 1.4 a rozhodně u „Polarisu“ můžeme počítat s podporou FreeSyncu až do 4k / 120 Hz.
Jestli případná budoucí recertifikace na DisplayPort 1.4 přinese další růst možností FreeSyncu u této generace radeonů, to je v tuto chvíli předčasné hodnotit. Jedna-čtyřka totiž podporuje ztrátovou, ale vizuálně prý neodlišitelnou kompresi video streamu, a to až v poměru 1,3. Nasazení něčeho takového je možné, ale je otázkou, jestli se k tomu AMD uchýlí, resp. jestli to povolí. Ostatně bez komprese video streamu by DisplayPort 1.4 nemohl nabídnout 8k kvalitu, tedy přesněji 7680×4320 / 60 Hz s 10bitovými barvami a podporou HDR.
Přípravy na budoucí 10nm výrobu ARM SoC se u TSMC posouvají o další krok dál. Firma ve spolupráci s ARMem vyrobila plně funkční testovací čip, který nese čtyři CPU jádra 64bitové architektury ARMv8-A a k tomu jednoduché GPU „Mali“ s 1 shader jednotkou. Obě firmy tak svorně oznamují, že na 10nm FinFET výrobu ARMů bude vše u TSMC připraveno včas, a to včetně potřebných návrhářských nástrojů a podpůrných produktů. TSMC je v posledních měsících (možná už letech) pod rostoucím tlakem Samsungu, kterému se i díky potřebě vlastních ARMů (SoC řady Exynos) pro vlastní smartphony daří přicházet s novějšími výrobními procesy rychleji a možná i levněji než TSMC. Řada zákazníků se po fiasku s přehřívajícími se čipy z 20nm planární výroby a později nastoupivší 16nm FinFET výroby přesunula od TSMC k 14nm FinFET výrobě u Samsungu, kterou nabízí kompletně přenositelnou ve svých továrnách i GlobalFoundries. Jiní zase diverzifikovali riziko rozložením výroby mezi oba výrobce, třeba Apple.
Není pochyb o tom, že i u Samsungu běží vývoj 10nm výroby na plné obrátky, to víme už od loňského března. Již v tuto chvíli (nejspíš) zkušebně vyrábí čipy typu DRAM a NAND flash a zkouší také různé typy ARM CPU a GPU, případně vlastní upravená jádra. Rozhodující pro budoucnost samozřejmě není to, aby jeden výrobce druhému „nakopal wafery“, ale pokud možno aby nadále oba drželi zhruba stejný pokrok ve výrobních technologiích, který vede ke konkurenčnímu boji. Ten my jako zákazníci máme moc rádi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
neštimuje vs neštymuje