Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Na produkty typu dvou běžných SandForcových SSD na jedné PCI Express kartě (jako předloňský Asus Raidr) snad konečně zapomeňme. Maličký slot M.2 se pomalu zabydluje na základních deskách i v mobilních strojích a vhodná SSD, včetně next-gen řadičů, už také na trhu jsou delší dobu. Nyní na CESu předváděli výrobci novou generaci, která slibuje rychlosti téměř dvojnásobné oproti té předchozí.
Plextor má delší dobu na trhu celkem populární řadu M.2 SSD M6e, která prodává jak ve formě samostatných M.2 kartiček, tak s přídavným adaptérem do PCI Express ×4 slotu. Za tuto variantu si sice zaplatíte víc, ale máte jistotu, že se to obejde bez patřičně slotem M.2 vybavené základní desky, a že SSD dostane své plnohodnotné PCI Express 2.0 linky v počtu čtyř. Nová verze M7e využívá řadič Marvell 88SS9293, díky kterému (a díky novějším čipům NAND flash, konkrétně druhé generaci 19nm NAND flash SanDisk-Toshiba) dosahuje rychlostí sekvenčního čtení více než 1,4 GB/s a zápisu více než 1 GB/s. Na trhu se objeví v průběhu tohoto roku.
Stejnou cestou se vydal i Kingston. Opět jde v případě HyperX Predator o SSD vybavené řadičem Marvell 88SS9293 a 19nm čipy flash NAND. A opět jsme rychlostně nad 1,4GB/s metou. A opět platí, že cenu zatím neznáme, ale SSD snad přijdou na trh někdy letos.
Oba výrobci nabídnou kapacity 240, 480 a 960 GB. Je ale zjevné, že PCI Express 2.0 je pouze dočasné řešení.
Budoucnost ale nespočívá pouze v přechodu řadičů SSD na PCI Express 3.0, ale také v podpoře protokolu NVMe, který je oproti AHCI obrovským skokem vpřed. Takové řešení (není první, NVMe je demonstrováno již pár let, ale zde je to patrně poprvé v kombinaci s PCI Express 3.0) ukázala společnost OCZ, která tak mimo jiné dává signál, že to s jejími finančními problémy a hrozícím bankrotem už není tak žhavé a vývoj dále pokračuje.
Kartička M.2 projektu JetExpress předvedla v akci NVMe i PCI Express 3.0 a dosahovalo se rychlostí téměř trojnásobných oproti výše uvedeným SSD, která půjdou na trh. OCZ JetExpress je zatím zkušební vzorek.
Řadič byl vyvinut přímo v OCZ a disponuje 10 kanály pro čipy flash NAND. Kartička M.2 jich využívá obligátních osm, takže v případě menších pouzder čipů flash NAND by SSD mohlo dosahovat i 5GB/s výkonu. Navíc je řadič opět modulární, OCZ zvažuje duální variantu se dvěma řadiči, kdy by celkový výkon mohl sahat až k 8, resp. 10 GB/s. Na rozdíl od výše uvedených SSD je ale tohle koncept vyvíjený pro datová centra, která si žádají pokud možno brutální hodnoty GB/s a IOPS. Sériová výroba by snad mohla naběhnout na podzim s tím, že pokud „budou elementálové nakloněni“, dojde i na patřičně „scale-downutou“ spotřebitelskou variantu.
A v čem, je rozhraní NVMe (NVM Express) taková pecka? Inu, oproti AHCI je brutálně více paralelizovatelné, takže více vyhovuje potřebám NAND flash, na rozdíl od AHCI vyvinutého pro rotující plotny a magnetické hlavičky pevných disků:
| AHCI | NVMe | |
|---|---|---|
| Maximum queue depth | 1 command queue; 32 commands per queue |
65536 queues; 65536 commands per queue |
| Uncacheable register accesses (2000 cycles each) |
6 per non-queued command; 9 per queued command |
2 per command |
| Message Signaled Interrupts and interrupt steering |
single interrupt; no steering |
2048 MSI-X interrupts |
| Parallelism and multiple threads |
requires synchronization lock to issue a command |
no locking |
| Efficiency for 4 KB commands |
command parameters require two serialized host DRAM fetches |
gets command parameters in one 64 Bytes fetch |
Tchajwanský MediaTek na CESu nechyběl a u jeho stánku byla k vidění zajímavost, ve které leží další možná větev vývoje displejů mobilních telefonů či tabletů. Displej dostatečně rychlý na zobrazení 120Hz, podpořený pochopitelně patřičně navrženou elektronikou. Podle dostupných informací je obraz na takové smartphonu plynulejší co se týče animací či scrollování textů a fotografií, na videu to pochopitelně může být tak dobře viditelné.
Vedle toho zástupci firmy hovořili o 10 a 12jádrových ARMech, spíše formou náhledu na budoucí vývoj, než že by měli na stánku reálné produkty. Nakolik něco takového trh dokáže zužitkovat, to nyní těžko říci. Faktem je, že jsme zde měli v minulosti i vícejádrové ARMy (kupříkladu 16jádrové), ale ty byly připravovány spíše pro specifická použití než ultramobilní segment a běžné spotřebitele. Ale co vlastně MediaTek konkrétně chystá, to se dozvíme až v budoucnu.
Chlubení na linked-inu má další zajímavé vyústění. Dva zaměstnanci nezávisle potvrdili díky popisu toho, na čem pracovali či pracují, že Radeony řady R9 3000 opravdu přijdou na svět s pamětmi typu HBM. Lépe řečeno jedna inženýrka potvrdila HBM a druhá Radoen R9 380X. Osobně si nejsem zcela jistý, jestli model 380X bude zrovna TO, na co se čeká (spíše to může být přeznačený a vylepšený dosavadní hi-end R9 290X, stejně jako tuto roli sehrál model 280X pro někdejší Radeon HD 7970, spíše bych využití HBM viděl na očekávaném next-gen hi-endu, který bývá označován jako R9 390X.
Bezbrýlové 3D je evergreeen CESu. Je to minimálně stejně tak stará myšlenka, jako uvedení brýlového 3D jako takového (ať již aktivního se střídavým zatmíváním očí, nebo pasivního s rozdílnou polarizací řádků obrazu). Měli jsme tu pár takových produktů, včetně bizarního mobilu HTC EVO 3D, který tak „krásně“ tahal za oči, až se prakticky nedal používat. A přesně totéž zkoušejí i výrobci televizorů.
Když pomineme loňský Sharp, který to předváděl na CESu 2014 a z jehož prezentace bylo lidem často až blivno, letos si krátkou slánku, vedle jednoho méně podstatného čínského výrobce, jehož technologii adaptují další nepodstatní výrobci TV, vytáhl jihokorejský Samsung. Ten prezentoval bezbrýlové 3D na gigantické 110palcové 8k televizi. A opět zde byly ty staré dobré neduhy: pocity závratě, rychlá únava očí a bolesti hlavy. A navíc „tečení“ obrazu v dolních rozích. Bezbrýlové 3D funguje zatím snad ještě hůře než brýlové varianty, což FlatPanelsHD okořeňují povídáním o tom, jak úžasné bylo sledovat tu téměř třímetrovou 8k televizi, když se na ní 3D vypnulo a ona nabídla 2D obraz v rozlišení 7680×4320.
Byl jsem a vždy budu vůči 3D skeptický. Dokud se radikálně nezmění technologie (ano, třeba holografie by byla super), nebude to fungovat dobře. A i kdybychom tomu nakrásně odpustili bolesti hlavy až pocity na zvracení, tak zde stále bude nemalá část lidstva, která prostě 3D skládané dvěma nezávislými obrazy pro jednotlivé oči, ale z jednoho zdroje obrazu, neuvidí (například tupozrakost je v tomto silnou překážkou.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: