Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Jelikož o 20 nanometrech se aktuálně říká, že s nimi nikdo moc nepočítá, podívejme se na to stěžejní, tedy na (zjednodušeně řečeno) 20nm proces TSMC využívající neplanární tranzistory, který firma označuje jako 16nm FinFET. Po různých údobích, kdy byla tato generace výroby slibována pomalu již na loňský rok s realistickým předpokladem v roce 2015, přichází samotné vedení firmy s informací, že letos v závěru roku se rozeběhne teprve riziková výroba pro odvážné. Odladěná sériová velkovýroba začne nejdříve za rok. To vše po zprávách o tom, jak je výtěžnost 16nm výroby skvělá a vše na velmi dobré cestě.
Počátek navíc bude pochopitelně ve znamení malých čipů, tedy různých ARM SoC a podobných věcí. Velká masivní GPU tak, dle tohoto nejnovějšího komentáře, letos nebudou. I velký čip Nvidia GM200 má stále stavět na 28nm technologii. TSMC tak de facto veřejně připouští, že za konkurencí zaostává, jelikož minimálně u GlobalFoundries / Samsungu je rozeběhnuta 14nm výroba FinFET (a Qualcomm tam své objednávky přesunul), nemluvě o Intelu, který též 14nm technologií FinFET již čipy vyrábí, a to dokonce v porovnání s ARMem větší a komplexnější procesory x86.
Jediná dobrá zpráva toto vyvažuje. TSMC připravila (ok, vlastně spíš připravuje či paperlaunchuje – vyberte si) již třetí variantu 16nm technologie. Ta cílí na ultra-low-power segment, zejména díky tomu, že čipy touto technologií vyrobené jsou schopné běhu s napětím pouhého 0,6 voltu.
Se zpožděním 16nm výroby se logicky zpozdí i 10nm. Tu dle současných neoficiálních informací čekejme od TSMC nejdříve v roce 2017. Ale jelikož víme, že každý nižší proces tu s námi je stále delší dobu a TSMC má stále větší problémy výrobu na další generaci vyladit, nedivil bych se, kdyby i toto bylo jen jakési optimistické hádání než výsledná realita. Tahle výroba možná přijde v roce 2017, ale maximálně jen pro vybrané zákazníky ARM. Spíše čekejme rok 2018, pesimisticky až 2019, zejména z hlediska komplexních GPU. Kdo ví, možná už s 10nm generací bude výroba supervelkých GPU u TSMC již minulostí a jak AMD, tak Nvidia budou tou dobou vyrábět někde jinde (patrně u Samsungu, GlobalFoundries či kdo ví, Intelu).
No a když už jsem to naťukl, nemohu ignorovat fotografie, které unikly opět odkudsi z Číny. Je na nich GeForce vybavená čipem GM200, který je jednoznačně tím největším, co kdy kdo na poli GPU u TSMC produkoval. Překonává dokonce legendární čip GK110 z Titanu, stejně jako legendární přímotopovou GeForce GTX 480 či GT200, čip z GeForce GTX 280. Rozměry procesoru GM200 mají přesahovat 600 mm².
Kódovým jménem tohoto čipu je „Zoufalství“. Vyrábět takové monstrum 28nanometrově na 300mm wafery musí být neskutečně drahé a jelikož snad nemá být na chystané grafice plně aktivní, výroba není pro tuto velikost zdaleka stoprocentně výtěžná. Nvidia je zoufalá, podobně jako AMD. Ráda by vyráběla čipy s 10+ miliardami tranzistorů na menších procesech, ale TSMC toho buď není schopna, nebo jen v rámci vysoce rizikové výroby, kdy si zákazník zaplatí za celé wafery obrovské sumy, bez ohledu na to, jestli mu z nich vypadne byť jediné funkční GPU. Nemluvě o tom, že stále nevíme, jak vysokých taktů budou čipy dosahovat. Musím otevřeně přiznat, že mě Nvidia překvapila. Již mnohokrát jsem v Hardwarových novinkách psal o tom, že bylo dosaženo rozumného maxima mezi 28nm GPU a nikdo výš nepůjde. To, že tak nyní Nvidia činí, je právě ukázkou zoufalství, protože ze svých stávajících čipů vytěžila modifikacemi maximum a jediná další cesta pro zvýšení výkonu vede jen zvýšením počtu výpočetních jednotek, a tedy velikosti čipu. Protože ladit na pomalu dosluhující 28nm technologii návrh next-gen GPU architektury, by byla hloupost. A Nvidia hloupá není.
Zatím není jasné, kolik tranzistorů se v novém GPU GM200 ukrývá. Lze ale předpokládat, že na něm Nvidia přežije do doby, než se podaří odladit 16nm generaci FinFET. Pokud by se dalo předpokládat, že oproti prvotní verzi bude rezerva dalších pár výpočetních bloků, které poskytne plně aktivovaná verze GPU (podobně jako tomu bylo v průběhu let u GK110), může Nvidia výkon svého top modelu nadále mírně posouvat. Cena má ale podle všeho být velmi vysoká, již první model s GM200, tedy tzv. „GeForce GTX Titan X“ má stát 1 349 dolarů. Celkově má GPU nést 3072 jader CUDA, z nichž nebudou na počátku všechny aktivní.
Tak aspoň jednu pozitivní zprávu si dejme. Nvidia totiž předevčírem představila zatím cenově nejdostupnější model generace „Maxwell 2.0“, tedy menší sestřičku GeForce GTX 980 a 970 – model GTX 960.
Zatímco GTX 980, resp. GTX 970, nabízejí 2048, resp. 1664 jader CUDA a 256bit paměti GDDR5 na efektivním taktu 7,0 GHz, GeForce GTX 960 disponuje pouze 1024 jádry CUDA a polovičním množstvím 128biutové GDDR5 paměti o stejném taktu. Karta je tak efektivně poloviční oproti GTX 980. Pro srovnání ještě doplním, že nejbližší další karta stejné generace je “Maxwell 1.0“ model GeForce GTX 750 Ti se 640 jádry CUDA a 5,4GHz 128bitovými pamětmi GDDR5.
Model GTX 960 je posazen do prázdné mezery, kterou prozatím vyplňovaly starší karty. Její TDP je 120 W a žádá si přídavné napájení 6pin PCI Express kabelem, přičemž doporučen je 400W zdroj. To je celkem slušné, uvidíme podle testů, jak si tyto karty povedou, jelikož na trh již tradičně míří i nereferenční OC modely, včetně některých s výrazným přetaktováním od výrobce. Ceny začínají někde kolem 6 tisíc Kč, podpora pro Linux či FreeBSD je u Nvidie samozřejmostí.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Je na nich GeForce vybavená čipem GM200, který je jednoznačně tím největším, co kdy kdo na poli GPU u TSMC produkoval. Překonává dokonce legendární čip GK110 z Titanu, stejně jako legendární přímotopovou GeForce GTX 480 či GT200, čip z GeForce GTX 280. Rozměry procesoru GM200 mají přesahovat 600 mm².Já vám umím dodat 74HC00 v pouzdru velkém 5x5 cm. Bude to nejspíš největší čip, co ve svém zařízení budete mít \o/