Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V poslední době se objevily zprávy a dohady, že prý TSMC nestíhá přípravu 20nm výrobní technologie v oblasti reprezentační, tedy u velkých GPU firem AMD a Nvidia. Že prý situace došla dokonce tak daleko, že oba výrobci museli přepracovat návrhy některých vyvíjených GPU pro stávající 28nm technologii, jelikož s 20nm by se to prostě nestihlo / nezvládlo.
Legrační je, že autoři těchto informací si neumí sečíst 1 a 1. Nebo naopak umí, ale vyvolávají umělou senzaci, jelikož dobře vědí, že téměř jakákoli „kravina“ v drbech o GPU dojde značné republikace na stovkách dalších webů a oni si urvou svůj díl z návštěvnosti skrze linkování zdrojů (ostatně expertem na tohle vaření nesmyslných specifikací z vody byl a dodnes je „jeden malý človíček“ z jednoho českého webu). Jde totiž o to, že Lisa Su z AMD se na nedávné akci vyjádřila, že letos budou mít na trhu 28nm GPU s tím, že 20nm přijdou až příští rok … a následovat bude FinFET. Jak na tom je potenciální FinFET u Samsungu a GlobalFoundries (za chvíli vysvětlím, proč o tom hovořím v textu o TSMC), víme z minula. FinFET ale chystá právě i TSMC, a to o velikosti 16 nanometrů.
Lisa Su tím pochopitelně ale neřekla, že AMD letos nic 20nanometrového nepředstaví ani nevyrobí. Jen že to nepustí na trh. Ostatně kupříkladu první 28nm vlaštovka, hi-endový Radeon HD 7970 přišel na svět koncem prosince 2011 (kdy jej v předstihu před Vánoci obdrželi k testu vybraní novináři), ale do prodeje a k ostatním recenzentům, kteří neměli to štěstí, šel až po Novém roce. Podobná situace může nastat (už jsem tu o tom psal), a patrně nastane, s 20nm generací GPU. Nic z toho neznamená, že TSMC s partnery není na cestě k finálním produktům, nic z toho neznamená, že by již neproběhl tape-out prvních jednodušších, či složitějších čipů typu velkých GPU (a maličkých ARMech a podobné havěti se ani nemá smysl bavit, tam už se minimálně čipy Apple vyrábí).
Do všeho navíc vstoupí finanční výhodnost rané 20nm výroby, kdy je po léta dobře známo, že TSMC si nechává první rizikové wafery královsky zaplatit a pro výrobce je to tak spíše otázka prestiže a technologické nadřazenosti, že něco na té bázi pustí na trh, než že by na tom nějak radikálně vydělali. Ostatně přechod z 28 na 20 nanometrů sebou nepřinese ani razantní skok z hlediska spotřeby, či energetické efektivity a poměru výkon/spotřeba. Proto se AMD i Nvidia zatím stále drží 28nm produktů a proto letos nic moc 20nm nečekejme.
K výše uvedenému se váže jedna zajímavá informace, která vyplula na povrch. GlobalFoundries vedle APU „Kaveri“ vyrábí pro AMD i některá jednodušší GPU. Má totiž k dispozici pro tento účel použitelnou 28nm technologii. Tolik informace, podrobněji to rozebírá Jirka „no-X“ Souček na DIIT. Z mého hlediska to bude zajímavé spíše až s přespříští generací. Jak jsme si napsali minule, GlobalFoundries zahodila vlastní vyvíjenou 14nm FinFET technologii, spojila síly se Samsungem, který byl ve vývoji vlastní varianty dál, a společně nabídnou unifikovaný proces partnerům, kteří si budou moci zadat výrobu u obou. Příští generace GPU bude vyráběna 20nanometrově u TSMC, ale s ohledem na spojené zkušenosti a sílu Samsungu a GlobalFoundries lze předpokládat, že by se mohl za pár let odehrávat souboj mezi 16nm FinFET TSMC a 14nm FinFET Samsung-GF výrobou GPU a APU. Je otázkou, do jaké míry půjde přiohnout technologie pro výrobu GPU, jeslti o to na trhu ještě bude takový zájem (no asi bude, to by byl velký odklon od výkonných desktopů, kdyby ne), ale myslím, že TSMC vyrostl velký konkurent, jehož jedna polovina již navíc GPU a APU AMD vyrábí a postupně tak nabírá nové zkušenosti.
Zatímco při nedávné demonstraci ukázal Asustek SATA EXpress SSD s reálně naměřeným výkonem až 778 MB/s, v tiskové zprávě již hovoří o rychlosti čtení 745 MB/s a zápisu 809 MB/s. Tak či onak bude nová generace základních desek platformy Intel, minimálně, ale ne výhradně u Asusu, obsahovat SATA Express řadič v čipsetu Intel. Rozhraní SATA Express, které je v podstatě PCI Express rozhraním v SATA hávu, tak prolamuje rychlostní omezení 6,0Gbps rozhraní SATA, které bylo někde kolem 550 až 600&nbps;MB/s teoreticky dosažitelných rychlostí.
Ukázkové SSD od Asusu bylo interně realizováno RAIDem 0 nad dvěma mSATA SSD Kingston, do budoucna, i kvůli úspoře výrobních nákladů, počítá Asus s M.2 modulky neméně slušných rychlostí. Totéž bude platit o pro další 2,5palcová SATA Express SSD na trhu.
S designem první generace Lytra údajně pomohl výrobci sám velký Steve Jobs. Zlé jazyky říkají, že proto to vypadalo jako designovka, ale jako fotoaparát to bylo ergonomicky doslova příšerné. Druhá generace s názvem Illum již, vedle dalších inovací, přichází s osvědčeným designem běžného fotoaparátu, který se osvědčuje již téměř jedno století (zlý jazyk by skoro chtěl napsat „navzdory Jobsovi“, ale kopat do Pana vizionáře nebudu).
Lytro Illum je rozhodně zajímavější než jeho předchůdce. Jeho srdcem je totiž větší snímač – nově má velikost 1" – a tak ve spojení s opět f/2 objektivem čekejme adekvátně zajímavější hloubku ostrosti. A to je hlavní tahák nového Lytra s objektivem o rozsahu v přepočtu 30 až 250 mm (při uvedené konstantní světelnost f/2) a schopností zachytávat 40 „megapaprsků“ do podoby 5Mpix 3D fotografií s volitelným místem zaostření.
Přístroje tohoto výrobce představují unikátní koncept v oblasti fotografické techniky. Dokonce unikátnější než snímače typu Foveon X3. Názory na tuto technologii a její praktickou využitelnost se různí, od těch, které Lytro až nepokrytě adorují, až po ty, kteří to mají celé za nepodložený humbuk (včetně mně). Jedno ale spojuje většinu názorů: málokdo si měl možnost Lytro vůbec osahat, natož dlouhodobě používat.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
s/včetně mně/včetně mě/
BTW, a to už jsem hodně off topic, maličko jsem si početl o NVMe (resp. NVMHCI), což je standard pro připojení SSD přes PCI-e. Opět mi z toho plyne, bohužel pouze mezi řádky (nečetl jsem přímo standard) že se nadále OS nedostane blíže k NAND Flash čipům, ale bude mu lžičkována abstrakce blokového zařízení. V případě NVMe bude tato abstrakce umožňovat masivně paralelní přístup: teoreticky až 64k front, v každé 64k transakcí (příkazů), 2k MSI-X (= 2k nezávislých obsluh na různých CPU jádrech!), minimalizace pomalých a "synchronizačních" operací na systémových sběrnicích hostitele... podrobnosti zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/NVMe#Comparison_with_AHCI
Nicméně nadále platí, že mapování bloků na stránky a erase bloky je interní záležitostí SSD. Někde jsem četl, že to do budoucna asi ani jinak nejde (s výjimkou klasických přímo mapovaných NAND MTD jakožto bootovacích médií na embedded boardech) - že možných variant organizací a drobných detailů v low-level komunikaci s NAND Flash čipy je příliš mnoho, než aby to mohl postihnout nějaký univerzální driver v OS. A že je tedy jedině správně, pokud mu toto zůstane skryto, pokud si s tím "chytře" poradí target-mode řadič uvnitř SSD. Asi na tom něco bude. A kromě toho když se nechce, je to horší než když to nejde...
proto to vypadalo jako designovka