Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Co tím autor chtěl říci?
na těla zrcadlovek se vejde o pár desetin palců více (Canon i jiní už zde používají třeba 3,2palcovou úhlopříčku, ale i tak lze jít výše) a na prohlížení snímků o stále více desítkách megapixelů se vyšší bodová hustota bude hodit.
Užívám zrcadlovky, ale zadní zobrazovací panel užívám vyloženě (a z diskuzí vím, že patřím mezi většinu) jako "nouzák" při tak malé ploše. A větší panýlek na zadní stěnu výrobci asi těžko umístí, při snaze mít foťák co nejmenší.
A jak si ty fotky prohlizite? Tahate s sebou porad notebook?Co tím autor chtěl říci?
na těla zrcadlovek se vejde o pár desetin palců více (Canon i jiní už zde používají třeba 3,2palcovou úhlopříčku, ale i tak lze jít výše) a na prohlížení snímků o stále více desítkách megapixelů se vyšší bodová hustota bude hodit.
Foťák (to je tělo a dobrá skla) není na prohlížení fotek.
Možná dnes na prohlížení a kontrolu užít tablet-PC, nouzově.
Zadní panel je na náhled pro kontrolu (někdy s možností zvětšování detailů). Prakticky se užívá jen na nastavování (ovládací panel). Faktický problém je s viditelností v outdoor-u (česky přeloženo - na venkovním světle). Hlavně užívám hledáček.
Film jsem neužíval.
Mám zapnutý bracketing. Sejme se několik záběrů s různou expozicí. Nahlédnu na displej, odhadnutu, zde to hned nesmáznout a případně opakovat.
Současná kvalita zobrazení stačí. Ale nevyhovuje "oslepnutí" venku za slunečného počasí. Má Nikon DSLR (jako většina DSLR) neumožňuje náhled v hledáčku.
Jen ze zvědavosti: vy už jste na takovém monitoru pracoval nebo jen tak hádáte naslepo?
Co mohu říct ze zkušenosti, je vaše tvrzení nesmysl. Video ve větším rozlišení než 1920x1080 se zatím prakticky nevyskytuje, takže jen kvůli videu by to za to rozhodně nestálo. Oproti tomu na vývojářskou práci nebo na zpracování fotek je to super. Monitor s 2560x1920 by byl samozřejmě ještě lepší, ale člověk holt nemůže mít všechno.
Na 15" jsem takove rozliseni neste nevidel
Já samozřejmě nemluvil o 15", ale o 27" a více.
A ja mel celou dobu dojem ze se bavime o notebookovych displayich.
Aha, tak to mi trochu utekl kontext. Co se notebooků týká, tak pro mne "notebook" a "na práci" prostě při nejlepší vůli nejde dohromady a velikost displeje je jen jedním z důvodů. Na to, aby člověk v nouzi v terénu něco rychle vyřešil, je notebook skvělá věc, ale představa, že bych denně pracoval jen na notebooku, je pro mne nemyslitelná.
Na grafickych stanicich sem vyssi rozliseni videl, tam je to ale trochu jina liga
Podstata mého příspěvku byla, že už to právě naštěstí jiná liga a záležitost grafických stanic přestává být. Monitory s IPS/[PHM]VA, 27" úhlopříčkou a rozlišením 2560x1440 už se dají pořídit za 14000-15000 Kč (Dell, Fujitsu, iiyama, Philips; za 19000 Kč Eizo, i když "jen" EV řada), což už je cena při troše dobré vůle dostupná i pro náročnějšího amatéra (monitor si přeci jen nekupujete na rok nebo dva). V závislosti na typu práce samozřejmě může být výhodnější si místo toho za podobnou cenu pořídit dva 24" s 1920x1080, ale je dobře, že ta možnost tu je.
V cem je pro me teda 16:9 lepsi nez 16:10?
Co je zase tohle za argumentační trik? Já jsem snad někdy tvrdil, že je pro vás 16:9 lepší než 16:10?
Sirka monitoru pri praci s textem uz delsi dobu neni problem
Možná pro vás. Pro nás, kdo často potřebujeme vidět víc textových oken najednou, se i ta šířka docela hodí.
To je celkem logické, ale není to poměr pro monitory, spíš pro televize určené lidem, kteří si na nich hlavně pouštějí filmy. Víceméně totiž odpovídá tradičnímu filmovému poměru 2.40:1. Umělci jsou lidé konzervativní, takže se v tomto poměru nejspíš filmy ještě dlouho natáčet budou, i když ten poměr vznikl jen jako důsledek technických omezení, na která už se dnes ohlížet nemusejí. Navíc jsou po celém světě postaveny kinosály s takovým poměrem stran, takže se ten poměr bude držet i kvůli nim.
Pouštět si na takové televizi pořad vysílaný s poměrem stran 4:3 musí být ale lahůdka. :-)
dají 3× vice než potřebujeme
No já nevím, já na iPad 3 ty pixely stále vidím. Takže to "než potřebujeme" stále není splněno ani s retinou. Display s rozlišením vyšším, než je rozlišovací schopnost oka by vyřešil hromadu problémů a možná že by takový výkon ani nebyl potřeba. Například aby dneska antialiasing vypadal pěkně, tak se těch px musí spočítat 8x, 16x více než se jich potom zobrazí (což je ale nepoužitelně pomalé, proto mám aa vypnutý). Skutečná retina by tohle řešila přírodní cestou. Stejně tak vyhlazování fontů (full subpixel hinting), které prostě nefunguje pořádně nikde (ano, jsou případy, kdy funguje podle očekávání, ale při jiné barevné kombinaci si na tom vyláme zuby).
Dokonce i různé přehrávače zní různě (logicky, mají jiné dekodéry)Cože? Jako že když rozbalím MP3 do PCM jedním a druhým přehrávačem, dostanu binárně neshodná data?
Data sa lisit mozu, ale nemusia.
Trivialny priklad: replaygain (v niektorych prehravacoch nie je, niekde je defaultne zapnuty, niekde ani nejde vypnut).
Tiez zalezi ako moc sofistikovany sa dany prehravac snazi byt. Napr. mpd a mplayer zvladaju aj resampling (a zrovna na resampling je dost velke mnozstvo algoritmov), ktory zvacsa vykonava az zvukovy server.
Dalej maju niektore zvukove karty podporu viacerych rezimov (typicky 16-bit vs 24-bit). Niektore prehravace maju tendenciu predpokladat, ze neexistuje nic ine ako 16-bit a teda, nezvladaju posielat data na 24-bit (aj ked to ide casto nastavit). Najlepsie su prehravace, co 24-bitovy flac resampluju na 16-bit, aby to poslali zvykovemu serveru, ktory to znova resamplne na 24-bit...
Co sa tyka pulseaudio, tak sa mi zda, ze v nom ide nastavit len predvoleny rezim s tym, ze prehravac moze pristupovat ku zvukovej karte na nizsej urovni a vtedy si moze vyziadat hociktory z modov podporovanych zvukovou kartou. Kazdopadne by som to videl skor na chybu aplikacie nez pulseaudia (aj ked aj v nom mohol byt vtedy nejaky ten bug).
Samozrejme, podobne problemy sa tykaju v podstate vsetkeho co prechadza medzi diskretnym (pc) a spojitym (analogovym) svetom. Pomocou konecneho poctu dat nie je vo vseobecnosti mozne reprezentovat nekonecne data. V teorii existuje idealny rekonstrukcny filter (filter, co ide spat z diskretneho signalu na analogovy), ale to plati len ak sa pocita ako integral (-inf az inf). Samozrejme, v praxi sa dane hodnoty aproximuju pomocou sum.
MP3/Vorbis/AAC ty data nativně vyplivují ve floatu, takže když to po dekódování zaokrouhlíte na 24bitové celé číslo, tak je tam menší chyba ze zaokrouhlení. V realitě to asi nikdo nepozná, o to víc když se použije dither.
No právě, že to v realitě nikdo ani nemá šanci poznat (viz odkazy výše), takže je úplně zbytečné, aby to někdo cpal do zvukovky ve 24bitech.
24 bitů (a vyšší vzorkovací frekvence než 44-48 KHz) mají význam hlavně když se s tím zvukem dál pracuje, aby se ta neplecha ze zaokrouhlování postupně neakumulovala a byl dostatek rezervy pro úpravy.
Jak to souvisí s tím, že přehrávač ořezává 24bit na 16bit, i když zvukovka zvládne 24bit?
Je to jednoduchy, zvuk (bavim se o prirodnim zvuku, ne generovanem matematicky) neni rozlozitelny na sinusovkyZvuk je stejně jako jakýkoli jiný (konečný, s konečnou maximální frekvencí a konečným dynamickým rozsahem) signál rozložitelný na konečný počet sinusovek.
Jedina vlastnost digitalniho zpracovani, ktera reprezentuje schopnost prenaset neharmonicky signal je impulzni charakteristika. Z podstaty rekonstrukcni funkce se impulz na vstupu projevi dokmitem na vystupu. Takze puvodni zvuk uz skoncil ale na vystupu v pohode dokmitava dal. Doporucuji prostudovat datasheet je to v soucasnosti jeden z nejkvalitnejsich prevodniku. Jak si lze vsimnout, na zakladni rychlosti 44kHz ma filtr settling time 6s (ano neprepsal jsem se, opravdu sekund). Nejvetsi bordel pri vybuzeni pulsem je potom z grafu cca 400us. Z toho tak nejak intuitivne vyplyva, ze 44kHz neni schopno nijak navzorkovat pulzy nad cca 2kHz.Zde se rozepisuješ o nedokonalostech v analogové části tvé aparatury.
dokaze ale vnimat rozdily uz od 10us mezi jednotlivyma usima10 μs je při rychlosti zvuku 340 m/s 3,4 mm (snad, je šest ráno :). Čím zvuk snímáš, že jsi schopný pochytit takové nepatrné odchylky? Máš personalizovanou takovou tu gumovou hlavu? Bavíme se o hudbě nebo výzkumu v oblasti binaurálních pulzů? Měl jsem za to, že většina hudby je snímána mikrofony někde na pódiu, u nástrojů nebo u lidí. Nikde tam nevidím setup na milimetry. Nyquist pro 48 kHz je 15 centimetrů. Doporučuji kapitolu Stairsteps z již odkazovaného DST.
Zvuk je stejně jako jakýkoli jiný (konečný, s konečnou maximální frekvencí a konečným dynamickým rozsahem) signál rozložitelný na konečný počet sinusovek.
"signál s konečnou maximální frekvencí" je nesmyslný pojem, takže o něm lze tvrdit v podstatě cokoli. Tedy samozřejmě pokud ho nezadefinujeme jako součet konečně mnoha sinusových signálů, ale pak je zase to tvrzení zjevná tautologie.
Tedy samozřejmě pokud ho nezadefinujeme jako součet konečně mnoha sinusových signálů, ale pak je zase to tvrzení zjevná tautologie.No dobře, tak bych se zeptal, jakou informaci při AD ztrácí.
Rekneme ze mame puls na 10kHz trvajici 1 periodu, tzn 100us. Digitalni filtr (rekonstrukcni funkce, ne zadny analog, to bylo driv v dobe sample and hold) ma cas ustaleni 400us. Tzn vyrobi misto toho pulzu 5 s klesajici amplitudou.A tvoje ucho dokáže slyšet ticho-ticho-ticho-jedna perioda sinu na 10 kHz-ticho-ticho-ticho? Nemá tohle bandwidth hodně přes 20 kHz?
Kdyz ale pustime tyto pulzy 2 s vzdalenosti necelociselne nasobnou vzorkovani, dostaneme na vystupu "totalni bordel".AFAIK dostaneš totéž, co bys dostal, když tyto dva pulzy (analogové) pustíš do (analogového) low-pass filtru.
Digital ale funguje jako sinc filtr, tzn misto nepreneseni vyrobi pazvuk.Nevyrobí, pouze odstraní vysoké frekvence a tak se kolem hran „udělá“ ten „bordel“. Jenže tvoje ucho (low-pass filter) by udělalo totéž.
ze v pasmu ktere sam filtruje, dokmitava s urcitym tlumenimJako v tom pásmu, které zadrží? Ale to ti může být jedno, když ho neslyšíš. Nebo teď mluvíš o AD fázi, tj. tvrdíš, že tyto kmity aliasují?
Pri teto decimaci se ztraci veskera casova iformace o impulsnim signalu. Proste ten impuls pribyde k citaci, ale citac se vybira frekvenci 44KHz, takze zmizi informace kdy ten puls byl.Podle mě to dopadne nějak takhle.
Vsimni si, jak siroky je bordel z jednoho maleho pulsu.Úplně stejný, jako když se ten pulz dostane do tvého ucha (low pass filtru). Ty prostě nejsi schopen slyšet takový pulz tak ostře, jak je, protože na to prostě nemáš bandwidth.
Ted si predstav ze samplujes bily sum 0-20KHz. A pak si porovnej puvodni sumovy signal s navzorkovanym a spatky prevedenym.Je to úplně stejné.
Zjistis, ze 44kHz neodpovida ani zakladnim predpokladum kvalitniho poslechu.Znovu se musím zeptat, jaká vyšla p-value slepého ABX testu, ve kterém jsi to zkoušel? Protože několik takových testů proběhlo (viz odkaz výše) a výsledky jsou negativní.
Mel by sis to poslechnout sam na vlastni usi abys to pochopilMluvíš s člověkem, který poslouchá chiptunes
Na takovy test je jaksi potreba kvalitni nahravka (idealne deska z 80.let), kvalitni analogova elektronika pred a za digitalem a samozrejme zesilovac a bedny, ktere jsou schopne takto uzke pulzy prehrat.V testu popsaném výše tohle přesně měli.
44KHz vs 384kHz pozna 100% lidi okamzite.Máš nějakou teorii, co udělali autoři toho ABX testu blbě? Máš na to aparaturu a můžeš udělat opravdový slepý test? (nejdřív si zkus ten 192 kHz soubor z Montyho článku, ať víš, že ti to nealiasuje)
44kHz vlastne jemne vysky jako cinkani zvonecku nebo cinelu vubec nema, vsechno zni stejne, je jedno jestli je to rev kytary, zpev nebo bici, vsechno ma stejny charakter vysokych kmitoctu, ktery zni jako bzuceni.Já tohle prostě neslyším a ani to na mě stále nepůsobí matematicky věrohodně.
44KHz navic vyrabi hlavne vyssi stredy jako zkresleni z nedostatecneho casoveho rozliseni, to pak zpev nezni prirozene a je to jak mit kolik na nose a zpivat pri tom.Mluvíš o časovém rozlišení mezi kanály sterea nebo kde?
Dneska se nahravky vselijak upravuji, aby se temto efektum predeslo, napriklad se komprimuje dynamika (deska mela 40-70db, zalezelo jen na sumu - dnesni CD ma max 5dB), bici se nahrazuji samplama (ktere jsou presne vygenerovany aby nekolidovali se vzorkovackou) atd atd.A já měl vždycky za to, že loudness war je kvůli něčemu úplně jinému.
20Mbit datovy tok uz na jeden kanal celkem staci - mam k dispozici takove zarizeni a je to dobry kompromis.Já jsem bohužel nebyl obdařen ušima, které by dokázaly pojmou 20 Mb/s. Slyším do 17 kHz a dynamický rozsah mého slyšení asi nebude přes 100 dB, takže tam 20 Mb prostě neprocpu.
Já tohle prostě neslyším(OK, dobře, nesplnil jsem podmínky, které popisuješ - zdroj z gramofonu atd.; nemám na to HW)
Tim co pisu jsem si 100% jisty a z lidi, co to meli moznost slyset tak o tom taky nikdo nepochybuje. Predpokladas totiz, ze slysis se vzrustajicim kmitoctem cimdaltim hur. Ve skutecnosti ale i ty nejvyssi kmitocty, ktere vubec slysis jsi schopen interpretovat uz sice ne jako ton, ale pomoci nich vnimas informaci o prostoru (zjednodusene receno ozvena-hall). Neni to jen tak ze srandy, vysoke kmitocty se mnohem lepe odrazeji a da se urcit jejich smer mnohem lepe nez u nizsich kmitoctu. Dalsi nezastupitelnou roli maji pri vnimani harmonie, vubec barvy nastroju. Sluch je zaklad preziti. A ma neskutecne vetsi rozliseni a dokonalejsi spracovani nez zrak. Ucho je mnohem lepsi nez si myslis
Docela zakladni pocit, kdyz zacne byt vsechno jak ma byt, ze prestanes slyset polohu reproduktoru. Proste se octnes tam kde byla nahravka porizena, to i bez sterea (stereo o takoveto kvalite je samozrejme jeste lepsi). Navic muzes nahravku pustit hlasiteji, protoze prestane otravovat zkresleni a nezni to tolik jako hluk.
Ohledne testu digitalu, podle me maji mizernou elektroniku. Kazda dalsi technologie znamenala propad kvality a postupne snahy to srovnat. Elektronky znely lip nez prvni tranzistory (jednoduse z duvodu minimalni kapacity mrizky). Operacni zesilovac pripravil prvni obrovskou ranu kvalite zvuku. Z jednoduchych zapojeni o par aktivnich prvcich a tim pouzitelnym pasmem 20MHz (zaklad pro zvukove neutralni obvod) se stal moloch s chovanim nekolikaradoveho filtru s meznim kmitoctem v par stovkach kilohertz. Nejvice se prosadily operacni zesilovace typu TL072 (nejhorsi na svete, nejpouzivanejsi) nebo 4558. Tyto se sotva hodi na prenos hlasu (podle me max do stabilizovaneho zdroje). Je mozne, ze meli v ceste signalu nejaky takovy integrac, ten spolehlive pohrbi jakoukoli snahu. Nestaci resit jednu vec v retezci, plati pravidlo nejhorsi prvek definuje celek.
Tim co pisu jsem si 100% jisty a z lidi, co to meli moznost slyset tak o tom taky nikdo nepochybuje.
A také existují lidé, kteří "100%" slyší směrované kabely a pozlacené RJ-45 konektory. Právě proto jsou poznatky typu "já to tam prostě slyším" nesměrodatné, pokud nejsou prověřeny dvojnásobně slepým pokusem s řádným statistickým vyhodnocením.
Docela zakladni pocit, kdyz zacne byt vsechno jak ma byt, ze prestanes slyset polohu reproduktoru. Proste se octnes tam kde byla nahravka porizena, to i bez sterea (stereo o takoveto kvalite je samozrejme jeste lepsi). Navic muzes nahravku pustit hlasiteji, protoze prestane otravovat zkresleni a nezni to tolik jako hluk.+1
Tim co pisu jsem si 100% jistyConnie Sonne si tím také byla 100% jista. Pak JREF provedl ten slavný experiment. Vzhledem k výsledkům jiných dvojitě slepých testů u „audiofilů“ se obávám, že se zde můžeme potkávat s něčím podobným.
Predpokladas totiz, ze slysis se vzrustajicim kmitoctem cimdaltim hur.Ale pokud není dokurvený převodník (a hlavně teda jeho antialiasing filter), tak PCM reprezentuje všechny frekvence až do Nyquista přesně.
a tim pouzitelnym pasmem 20MHz (zaklad pro zvukove neutralni obvod)20 MHz?! K čemu to je? Není to taková ta fáma o vnímání vyšších harmonických? (osobně teda veterinární sonograf na 3,5 MHz neslyším)
PCM nereprezentuje vysoke kmitocty presne, protoze se rychle zmensuje pocet moznosti na fazi (na 10KHz jsou 2 moznosti, 0 a 180 stupnu, dalsi moznost je aliasing).Ne. Prostě ne. (případně u toho videa od 20:30, je to tam moc hezky vidět)
(kde mimochodem digital nema rozliseni protoze chybi bity a mala frekvence neumozni dither)Když je to korektně nastavené (není to moc podbuzené), i bez ditheru máš 96 dB.
Z starych knizek z 60. let se da docist, ze clovek je schopen rozlisit 10uS jako rozdil signalu mezi pravym a levym uchem.K tomu musím zopakovat to, co jsem už psal nahoře. 10 μs je při rychlosti zvuku 340 m/s 3,4 mm. Čím tu hudbu nahráváš? Hudebníci jsou přilepení ducttapou k podlaze a znehybnění?
Docela chyba je taky vnimat ucho jako low pass.Low-pass s cutoff kolem 20 kHz. Slyšíš výš? Já stěží slyším řádkový rozklad PALu. Argumentaci zužujícím se hlemýžděm jako postupným high-passem nechápu, nejvyšší frekvence jsou naopak vnímány na začátku (In the accepted travelling wave picture (A), the partition vibrates up and down like a flicked rope, and a wave of displacement sweeps from base (high frequencies) to apex (low frequencies).)
A vubec, jsme tu pod clankem o retina displayi. Copak nekdo pochybuje o tom, ze bude obraz kvalitnejsi, nez nizke rozliseni + filtr (vyhlazovani) ?
Na takto sugestivně položenou otázku si samozřejmě málokdo troufne odpovědět ne. Co už se ale bude lišit dost výrazně, budou názory lidí na to, kdy už další zvyšování (fyzického) rozlišení přestává mít smysl. Názorný příklad: když budu ze 20 cm zkoumat detaily, poznám i rozdíl mezi 300 a 600&npsp;dpi. Ale mělo by kvůli tomu smysl vyrábět 600dpi displeje? Těžko… A pokud si budu moci vybrat mezi 27" monitorem s 2560x1440 a 13.3" monitorem se stejným počtem pixelů, nebudu ani vteřinu váhat a beru ten první, přestože druhý by měl daleko hladší obraz.
Názorný příklad: když budu ze 20 cm zkoumat detaily, poznám i rozdíl mezi 300 a 600 dpi. Ale mělo by kvůli tomu smysl vyrábět 600dpi displeje? Těžko…
To jsem nějak nepobral. Přece když ten rozdíl poznám, tak samozřejmně MÁ smysl vyrábět monitor o 600 dpi. Ta hranice by měla být tam, kde to nepoznám.
Jeden příklad za všechny. TeX má vnitřní rozlišení na úrovni vlnové délky světla. Proč? Protože i kdyby se nakrásně někdy podařilo vyrobit tiskárnu, která to zvládne vytisknout, tak jemnější rozlišení už nemá smysl dělat, protože oko vnímá světlo určitých vlnových délek a jemnější detaily už prostě tím světlem prostě nelze přenést.
Přece když ten rozdíl poznám, tak samozřejmně MÁ smysl vyrábět monitor o 600 dpi.
Ne, nemá. Na ten monitor se totiž při práci ani při ničem jiném nebudu dívat z dvaceti centimetrů a nebudu upřeně sledovat hrany písem, jestli tam náhodou na pár místech neuvidím pixely.
U toho zvuku je to naopak, s vzrustajici vzdalenosti je potreba kvality vetsi a vetsiJasně, to byla analogie s rozlišením, nešlo o vzdálenost. Místo úhlového rozlišení si dosaď maximální vnímatelnou frekvenci.
Kdyby to nikdo neslysel, nezabyvali by se tim.Kdyby to nikdo neslysel, nezabyvali by se tim.
Hifi zesilovace se obvykle testuji na 40kHz signaluA ty 40 kHz slyšíš? Já ne.
80. lety clovek co uz neslysi nic moc nad 12kHz to pozna (trochu jinak nez mlady clovek, kvalitni signal je mnohem srozumitelnejsi).Jaká tedy byla p-value?
Je potreba dodrzet 0-20kHz rovny prubeh a pak pozvolne klesani (kazdy ostry filtr dokmitava).Jasně, ale s tím si hraješ při DA. Zdrojová PCM může mít sampling pomalejší.
nebo digitalni ztraty casove informaceMůžeš už konečně napsat, o jakou ztrátu informace jde? Třeba tak, že přiložíš dva soubory, jeden nasamplovaný na MHz a jeden na 48 kHz, kde to bude vidět.
Tohle je presne to o cem mluvim.Ale vždyť to spíš potvrzuje mé tvrzení, ne? Z té zubatice, kde má asi 3 samply na periodu, mu vylezla dokonalá sinusovka.
Dokad lidi budou premyslet tak jako tyNo jo, ten Nyquist, Shanon a další…
tak se nikdy kvalitniho zvuku nedockajiUž někdo udělal slepý test, kde by bylo vidět, že to lidi dokážou rozlišit?
Shrnu to jednoduse - digital 44kHz sotva funguje pro jeden nastroj snimany jednim mikrofonem (ktery sam funguje jako filtr) v mrtve (anechoicke) komore. Zkresleni je pak v radu procent (a neni tolik slyset). Problem nastava, kdyz pribude mistnost (odrazy) a smicha se vice takovych signalu dohromady.To nechápu, složení víc nástrojů je furt skládání waveforms a výsledkem je něco podobného, jako co leze z jednoho nástroje. Jak to může na jeden stačit a na víc ne?
Tohle opravdu neni nejakej vymysl hifistu jako treba zlacenej kabel, tohle je realita.
a je to propastnej rozdil[citation needed]
A vubec, jsme tu pod clankem o retina displayi. Copak nekdo pochybuje o tom, ze bude obraz kvalitnejsi, nez nizke rozliseni + filtr (vyhlazovani) ?Ano, pochybuje. Konkrétně, lidské čivy mají nějakou rozlišovací schopnost (u zvuku se vyjadřuje třeba mezní frekvencí, u obrazu úhlovým rozlišením). Když se dívám z nějaké vzdálenosti na fotku, tak třeba už nezjistím, jestli je na čtverečku 10x10μm jeden pixel nebo čtyř.
Copak nekdo pochybuje o tom, ze bude obraz kvalitnejsi, nez nizke rozliseni + filtr (vyhlazovani) ?Pro aparaturu, která je full-192-kHz-ready: Když má oko úhlové rozlišení tolik a tolik minut, tak tvrdím, že z metru rozdíl mezi 300 DPI a 600 DPI nepoznáš. Proto považuju člověka, který nabízí tisk fotek 9x13, které budou vystaveny někde za vitrínou, za strašné prachy na 4800DPI tiskárně, za někoho, kdo zneužívá lidskou neznalost. Pro aparaturu, kde to koncák/reproduktory nakonec oříznou na 20 kHz: je to jako posílat do 300DPI laserovky gigapixelovou fotku.
To co ti prijde jako super, ze to vyrobi sinus i z par vzorku, je ta nejhorsi vlastnost toho. To se totiz neda jinak nez filtrem vysokeho radu, ktery kmita.Kdy to má kmitat? Při AD kroku nebo je to už s tím k kmitáním uloženo v tom PCM?
Nejake slepe testy jsme provadeli v praci. Zatim jsme nenasli nikoho, kdo by nepoznal rozdil mezi primo a 96kHz.No konečně. Můžeš trochu popsat, jak jste to dělali? Downsamplovali jste 192 kHz nahrávku? Máte vyzkoušené, že vám aparatura nealiasuje?
protoze se z nedostatecneho mnozstvi vzorku ztraci presna informace o signaluZtrácí se ta informace, kterou neslyšíš (frekvence nad Nyquista).
Tu chybejici informaci je potreba necim nahraditNení.
a rezonator je nejprimejsi reseni (hlavne tvori hezky sinus, takze se neda namerit sum)Ten sinus se tam netvoří, ten sinus tam přece byl. Jedná se o přesně tentýž sinus, jaký tam byl před nasamplováním. Byla nastavena stejná hlasitost, jaká vyšla p-value? Začíná to být zajímavé dostatečně na tolik, abys/abych/abychom o tom napsal(i) paper Nyquist was wrong.
Chybejici informace, o ktere mluvim je presny tvar signalu s rozumnym rozlisenim (na to jsou jaksi potreba vzorky, 2 vzorky nestaci, nedefinuji totiz vubec nic).Jak, nedefinují? 2 (3) vzorky definují přesně frekvenci, fázi a amplitudu. Přesný tvar signálu je sinusovka.
Nebo snad znas nejake jine kouzlo (nez filtr co kmita), co dokaze predpovidat co tam bylo mezi vzorkamaNepotřebuji nic předpovídat, vzorky byly proložené sinusovkou. Pokud nebyly, překročil jsi při samplování Nyquistovu frekvenci.
Tzn odpoved typu ano slysim rozdil, ne neslysim rozdil. Zadnou statistiku o tom nevedem, nic nepocitame, proste jdem, pozvem lidi co s tim nemaj nic spolecneho (aby nebyli ovlivneni datasheety atd), pustime a je to.Takže jim jako řekneš: teď hraje zařízení A (pustíš), teď hraje zařízení B (pustíš), slyšíte rozdíl? To ale nemá s testováním vůbec nic společného. Na to bys musel v náhodném pořadí pustit třeba 15x A a B, nechat je to zapisovat a pak se podívat, jestli se z těch 15 pokusů třeba 14x trefili. A já se právě ptám na tu hodnotu, třeba "14 z 15".
3 vzorky nedefinuji nic. 3 vzorky na periodu u periodickeho signalu ano. Ten filtr se musi necim nakrmit, vybudit. A cim citlivejsi je (tzn cim mensi ma tlumeni), tim dele pak dokmitava. Amplituda je u takoveho signalu dana ne hodnotou PCM kodu, ale poctem predchozich podobnych period. Zkus si aspon nastudovat neco o zakladnich filtrech, aspon podle toho co pises tak nemas o vedlejsich efektech filtru zadne znalosti. Nyquistova frekvence staci jen pro nemenny periodicky signal, kdy se predpoklada, ze filtr je uz nakrmeny a ze jeho energeticka bilance je na 0 (tzn se nenakmitava ani nedokmitava).
Jak uz tady nekdo prede mnou napsal, nic jako frekvencne omezeny signal neexistuje. Vzdy je to signal omezeny filtrem s nejakou strmosti. Cim vetsi strmost, tim vice si takovy filtr vymysli (a vzniknou ty typycke kmity na hranach, misto jednoducheho zakulaceni, co by udelal filtr 1. radu). Je nesmysl vnimat signal slyseny uchem jako signal o BW 20kHz s superostrym filtrem na konci. FFT zvuku zmixovaneho z nekolika mikrofonu jde nekam k 100kHz. Je logicke, ze pak 44kHz aliasuje, ale to neni nejvetsi problem (nebo spis, problem se vyresi vstupnim filtrem, ktery odreze vrsek, to aspon nevyrabi bordel).
Ty testy delame tak, ze testovany si sam prepina prepinacem 2 strany, ale nerekneme mu, co je co (castokrat ani jakou cast audio retezce vubec testujeme). Parkrat si prepne tam a zpatky a zhodnoti stav, pokud si neni jisty, muze si napr. pustit jiny typ signalu atd. Na audio se nehodi poznavaci testy, u vyssich kvalit se tezko pozna, co je co, jen se pozna ze je to jiny zvuk, takze porovnavaci testy poskytuji mnohem objektivnejsi odpoved. Nejde o to mit lepsi nebo horsi zvuk, jde o to mit presny original.
To co tady pisu, neni zadna konspiracni teorie. Mozna to neumim nekomu prilis ovlivnenemu zazitou teorii vysvetlit. Ale tyhle poznatky znali presne lidi uz pred 60 lety. Cetl jsem to v nekolika velmi starych knihach o profesionalni audiotechnice (bohuzel je nemam ani si nepamatuju nazev). Navic se to ve zvukarske praxi pouziva a slysi to opravdu kazdy. Je lepsi se ridit realitou nez teorii. Einsteina s jeho rovnicema aktualizujicima Newtona taky lidi nechteli pochopit. Ale pravda to byla, jen si ji museli lidi v praxi overit. Tady je smutny, ze se lidi od pravdy dostali k nepresne teorii, ne naopak.
Ty testy delame tak, ze testovany si sam prepina prepinacem 2 strany, ale nerekneme mu, co je co (castokrat ani jakou cast audio retezce vubec testujeme). Parkrat si prepne tam a zpatky a zhodnoti stav, pokud si neni jisty, muze si napr. pustit jiny typ signalu atd.Takže má přepínač, cvaká si a má poznat, jestli jsou vstupy přepínače zkratovány, nebo je do každého puštěn jiný signál? Pak předpokládám, že mu tuhle situaci alespoň 10x vyměníte a občas mu pouštíte stejný signál do obou (!) a zaznamenáváte úspěšnost tohoto posuzování. Není to třeba tak, že mu pustíte dva signály a položíte velmi sugestivní otázku, jestli se liší?
Einsteina s jeho rovnicema aktualizujicima Newtona taky lidi nechteli pochopit.Laholu lidé také nechtěli pochopit. Co to znamená?
Je nesmysl vnimat signal slyseny uchem jako signal o BW 20kHz s superostrym filtrem na konci.A jak teda mám ucho vnímat, když prostě nic nad 20 kHz neslyším?
Otazka je, co je vira.
Tu už si musí zodpovědět každý sám… Pro mne je v těchto oẗázkách většinou významným ukazatelem to, co si jednotlivé strany sporu představují pod potvrzením příslušných hypotéz.
Sorry, pánové, pokud na těch 20kHz byl obdélník, tak na výstupu by měl být též 20kHz obdélník.Tohle je asi jádro sporu mezi mnou a Vlastíkem (a tím si dovolím odpovědět i na #142). Já totiž dokonce tvrdím, že 20 kHz obdélník a 20 kHz sinus od sebe nepoznáš. A zdůvodňuju to tím, že 20kHz obdélník je tvořen sinusovkou 20 kHz, sinusovkou 60 kHz, 100 kHz a tak dále. Ucho ti ty vyšší odřízne a zbyde jenom ta 20 kHz.
Z kamarády jsem to zkoušel.(zkoušel na 14 kHz)
Ucho ti ty vyšší odřízne a zbyde jenom ta 20 kHz.
Jsi si jistý? Tohle mě totiž vrtá hlavou už od harmonických (spektrálních) analýz na univerzitě. Ano, každý signál lze popsat (nekonečnou!) funkční řadou (Fourier). Ale ta funkce nemusí být jen sinus. To klidně může být sgn(x) (obélník) a bude to fungovat úplně stejně. Já se tedy nesnažím zpochybnit (a to asi nikdo), že rozklad na harmonickou řadu funguje (bohužel v praxi není nekonečná). Já si jen kladu otázku, zda je ucho analyzátor harmonických frekvencí (protože přesně o tohle se v digitální auditechnice snaží). Minimálně je zde tedy problém s fázemi jednotlivých signálů. Rozdíl fází uši poznají.
Minimálně je zde tedy problém s fázemi jednotlivých signálů. Rozdíl fází uši poznají.S fází není problém, ta reprezentovat jde.
a uz jsem to slysel nekolikratp-value. p-value. p-value. (pozor, aby downsamplovaný neměl jinou hlasitost)
aspon jsem udelal srovnani v audacity po downsamplingu na 44kHz. Neni tam videt digitalni filtr, audacity jen spojuje primkama. Nicmene, predstav si misto hran jemne sinusove okraje.Představuji a stále tvrdím, že tak krátké špičky prostě neslyšíš.
Co je p value u neceho uplne jasneho a zrejmeho kazdemu?Jak jsem již psal, já ten rozdíl neslyším nejen u 14 nebo 12 kHz, ale dokonce ani u 10 nebo u 8. Až kolem 6-7 to začnu slyšet. U těch 14 kHz to nepoznali ani oba testovaní kamarádi, nižší frekvence jsem nezkoušel (a už šli domů). Oba na začátku tvrdili, že určitě slyší rozdíl. Buď máme blbou DDS, blbé piezo nebo prostě brmlabáci nejsou „každý“. (poruchu sluchu žádnou diagnostikovánu nemám, i když ho nemám nejlepší; slyším do 15,5 kHz) (jo a fakt bacha na ten „stejně hlasitý“ obdélník, třeba u nás byl obdélník při stejném nastavení gain trimru subjektivně hlasitější)Zkus ten test s 12kHz obdelnikem vs stejne hlasitym sinem.
Já nechci být příliš osobní, ale Jenda (a Grunt) mi přijdou, že si sice excelentně dobře nastudovali teorie, ale že tomu slepě věří natolik, že ani praxe je nepřesvědčí.
Já taky nesouhlasím úplně se vším, co tu Jenda od začátku napsal. Ale je tu jeden zásadní rozdíl: zatímco vlastikroot operuje převážně klasickým "já to tam prostě slyším" (případně dokonce "každý to tam musí slyšet") a maximum, kam je ochoten ustoupit je pojetí "slepého" pokusu spočívající v tom, že posluchač není přímo finančně zainteresován na výsledku, takže je to přece objektivní, Jenda trvá na skutečném (dvojnásobně) slepém pokusu a aspoň nějakém statistickém vyhodnocení. Pro mne je tenhle rozdíl moc podstatný, protože většinou právě postoj k ověřování hypotéz nejmarkantněji odlišuje pavědu od vědy.
U toho zvuku totéž. Tak dlouho se lidé hádali o elektronkový vs. tranzistorový zvuk, až se konečně uměli měřit dynamické parametry a najednou se začaly dělat sice tranzistorové zesilovače, ale s elektronkovým zvukem
Tak na tohle nehraju. Nepatřím k těm, kteří jsou pod vlivem nostalgického efektu a tudíž je pro ně zkreslení barev dané nedokonalostí tradičního chemického postupu puncem estetična a umělecké fotografie a věrné podání dobře zkalibrované digitální technologie odsuzují jako "příliš chladné a technické". Takže se obávám, že pokud bych vůbec rozlišil rozdíl, neuchvátily by mne ani ty opěvované "lampy".
Sorry, pánové, pokud na těch 20kHz byl obdélník, tak na výstupu by měl být též 20kHz obdélník. I kdyby se to mělo samplovat 20MHz (což není žádný problém). Ten váš ostrý filtr se téhle informace o tvaru vlny zbavuje.
To sice zbavuje, ale o to vlastně vůbec nejde. Podstatná otázka je, jestli to bude poznat; fotografické technologie také nehodnotíme podle to, zda věrně reprodukují úrovně frekvencí mimo rozsah viditelného světla. Za sebe jsem si celkem jistý, že to nepoznám - pokud tedy vůbec něco uslyším. Je možné že někdo ano, ale aby mne to přesvědčilo, požadoval bych poněkud věrohodnější pokus než že vlastikroot řekne "já to tam prostě slyším", a to aniž bych ho podezíral ze lži (přičemž lež definuji jako tvrzení, které mluvčí považuje za nepravdivé).
Ad finanční zainteresovanost: přímá finanční zainteresovanost je extrémní příklad ovlivnění pokusu. To, že posluchači "je to jedno", ještě ani zdaleka neznamená, že je test průkazný. Právě proto, že je lidské vnímání tak subjektivní a tak moc ovlivněno podvědomými vlivy, je pro posouzení, za něco "je slyšet" nebo ne, důsledně trvat na dvojnásobně slepém testu (zde by to znamenalo, že nejen posluchač, ale ani ten, kdo mu vzorky pouští, neví, které jsou které). A také na dostatečném vzorku a řádném vyhodnocováním podle metodiky statistického testování hypotéz.
Elektronkovy zvuk se da simulovat napr. pomoci JFETu.
Já právě vůbec nic simulovat nechci. Jak už jsem napsal, nejsem postižen nostalgickým efektem, takže zkreslené barevné podání je pro mne zkreslené podání, ne "úžasná chromatičnost Velvie" - a počítám, že u "úžasného elektronkového zvuku" by to bylo podobné.
Teorie z posledního odstavce už mi znějí trochu moc mysticky, takže pokud je nemáte věrohodně podložené (viz první odstavec mé odpovědi), nebudu je brát moc vážně.
Ano je to ovlivneni pokusu, ale smerem k horsimu reseniToto je nekonzistentní s tvým jiným tvrzením, že směrové kabely nebo zlacené digitální konektory nelze slyšet a audiofilové, kteří tvrdí, že to slyší, podlehli sugesci. Zmíněný hardware je totiž dražší a mělo by to být přesně naopak.
Je to tezky, ty testy provadime jen za ucelem praktickeho pouziti, nemame na to cas, casto to neni ani zadny test, ale jen predvedeni teorie nekomu, kdo si prijde poslechnout.Takže testy neprovádíte. QED.
Zkresleni elektronkou zjemnuje zvuk. Je tedy jiny, ale obcas uchu prijemnejsi.To nech na zvážení každému Kubečkovi. Jemu třeba jde o věrné podání reality, ne o retušování, aby to bylo lepší.
Doporucuju prostudovat ten papir, je to tam cerne na bilem, tam pisou ze clovek slysi dokonce az 5us (takze mych 10us je realita).Paper jsem prolítl a pochopil jsem ho tak, že dokázali odlišit obdélník a oblejší obdélník (utlumené harmonické) na 7 kHz.
kdyz na to prijde, elektronkovy zvuk je proste prijemnejsi. Pobav se nejakym kytaristou napriklad. Navic u digitalu se o zadnem vernem podani bavit neda. Dost zvukaru napr. pouziva elektronkovy zvuk na obohaceni tupeho digitalniho pultu.
Podobnost vašich ód na elektronky s tím, co píší fotografičtí nostalgici o barevném podání filmů a jeho srovnání s digitální fotografií, je až úsměvná…
Asi se nema cenu ptat, ale slysel jsi uz elektronku? Co se ti na jejim zvuku nelibi?
Po pravdě řečeno nevím, ale nejspíš ano. Tak či onak nevidím jediný důvod, proč bych před skutečným zvukem nástroje nebo lidského hlasu dát přednost "hezky" zkreslenému jenom proto, že kdysi to zesilovače jinak neuměly a v někom to tudíž vzbuzuje nostalgické pocity. To je prostě způsob uvažování, který je mi cizí, úplně stejně jako ta "úžasná chromatičnost" nebo povídačky o tom, jak "je zrno krásné". Dokonce už jsem slyšel lidi, kteří tvrdili, že bez praskání gramodesky je hudba "studená a neosobní". Stará nebo nová, analogová nebo digitální, chyba technologie je jen a jen chyba technologie.
Neodsuzuj to jen proto, ze je to stare.
To je ale jen vaše představa, že něco takového dělám. Já třeba nijak nepopírám, že s výbornou optikou a velmi kvalitním kinofilmem lze při precizně provedeném zpracování docílit lepších detailů, než se stejnou optikou docílí dnešní FF senzory. Ale na druhou stranu nehodlám zavírat oči před tím, že budeme-li srovnávat věrnost podání barev nemá proti slušné digitální zrcadlovce jakýkoli barevný film šanci. Nechci a nebudu si hrát na to, že to barevné zkreslení je vlastně něco žádoucího jen proto, že takhle barevné fotky vypadaly za mého dětství.
Stejně tak nemám problém uznat, že spotřební digitální zvuková technika má své limity a že ji může ve většině ohledů analogová překonat (jestli i taková, která bude zároveň (co do pořizovacích nákladů) levnější, tím už si na rozdíl od fotografie moc jistý nejsem). Ale jakmile mi začne někdo tvrdit, že je nějaké zkreslení - lhostejno zda ditigální nebo analogové - krásné a že ten zvuk je vlastně hezčí než by byla přesná reprodukce originálu, tak to pardon, tady je pro mne čára, přes kterou vlak nejede.
Pokud bych na tohle přistoupil, tak už by při nejlepší vůli nešlo o férový souboj; nemůžu jednu technologii prohlásit za etalon a pak s ní nechat druhou soutěžit v tom, jak se tomuto etalonu přiblíží. Pro mne je etalonem realita a chyby kterékoli technologie, které reprodukci od této reality vzdalují, jsou pro mne chyby, ať už jde o šum senzoru, zrno filmu, zkreslení barev, praskání gramofonu, šum zesilovače nebo zkreslení zvuku.
Ne, snažíte se marně, v tomhle se prostě neshodneme. Pro mne neexistuje hezké a ošklivé zkreslení, nanejvýš se můžeme bavit o tom, že někomu něco vadí více a něco méně (a u druhého to může být přesně naopak), ale pro mne nemá zkreslení pozitivní efekt. Pro mne je každé zkreslení technickou chybou a je mi úplně jedno, jestli ho působí "krásné" romantické elektronky nebo studené (obrazně) a neosobní integrované obvody.
A ano, také mi vadí, když někdo své subjektivní pocity a preference objektivizuje a vynáší soudy, že tak to přeci musí vnímat každý. Nemusí. Jen proto jsem se vlastně nechal do téhle nesmyslné debaty zatáhnout (čehož lituji a doufám, že se mi podaří včas přestat).
Nechce se mi verit tomu, ze ma nekdo nejradsi zvuk cisteho sinu, bez jakekoli barvy.
Opravdu máte zapotřebí snižovat se k tak ubohým trikům jako že mi vložíte do úst něco, co jsem nikdy nenapsal, a pak začnete vysvětlovat, jaká je to hloupost? Já přece vůbec nemluvil o čistém sinu, ale původním zvuku nástroje nebo lidského hlasu. Ideálem reprodukční techniky je pro mne jeho co nejvěrnější reprodukce, ne nějaké "vylepšování".
Na druhou stranu, zvuk zobcové flétny, který má z běžných nástrojů k čistě sinovému průběhu asi nejblíž, mám opravdu docela rád. V žádném případě to ale neznamená, že neposlouchám nic jiného.
dokonce i napajeci kabel zesilovace muze byt slysetJak, sakra, jak!?
...pozvem lidi co s tim nemaj nic spolecneho...Bylo by možno se dostat do tohoto testovacího výběru?
Pro aparaturu, kde to koncák/reproduktory nakonec oříznou na 20 kHz
Wtf? Koncák je schopnej jít do MHz a reproduktory minimálně do 100kHz. Proč by se to vůbec mělo ořezávat na 20kHz?
Otazka bola jednoducha: "Jako že když rozbalím MP3 do PCM jedním a druhým přehrávačem, dostanu binárně neshodná data?". Poskytnuta odpoved bola tiez relativne jednoducha s tym, ze som podal priklady.
Pokial ide o 24-bit, tak som nikde netvrdil, ze ho zrovna ja potrebujem a pocujem, ale robit nuteny nenastavitelny resampling [1] je proste nehorazna zvrhlost daneho prehravaca.
Pokial ide o pocutelny rozdiel 24-bit vs. 16-bit, tak ten bude pravdepodobne pre ludske ucho velmi maly az ziadny. Su ine faktory (zrejme hlavne kvalita reproduktorov), ktore vplyvaju na vysledny vystup omnoho viac. Blind testy zvacsa tvrdia, ze pokial sa pouziju kvalitne metody prevodu zvuku, tak je dany rozdiel prevazne nepocutelny (ale najde sa nejaka ta vynimka). V realite to bohuzial nie je tak jednoduche a je pravdepodobnejsie, ze 24-bit nahravka bude zniet lepsie nez 16-bit nahravka (pri remasteringu 24-bitovych nahraviek sa zvacsa dani inzinieri snazia zrejme viac a pod.). Samozrejme to opat neznamena, ze ak sa v pc pouzije kvalitny resampler, tak by ludksemu uchu 16-bit nestacil. Kazdopadne, doveru v pouzitie kvalitneho resampleru u programov, ktore idu na pevno do 16-bitu skutocne nemam.
[1] existuje mnoho metod a kvalitativnych urovni resamplingu, pochybujem, ze prehravac, co si nedokaze osetrit aky vstup ma dalej posielat pouziva nejaku z kvalitnejsich metod
Různé dekodéry musí znít stejně (u lossy formátů může být rozdíl v tom, jestli proudkují nativní float, nebo zaokrouhlují na INT16/24, ale to je jen zaokrouhloavací chyba), pokud nemáte nějaký postprocessing. U lossless formátů pak musí produkovat všechny stejný výstup (protože se používají jenom celá čísla).To není tak úplně pravda, wavpack umí float.
Ale co takhle u videa (H.264), tam různé dekodéry nepoznáte, co :)Tam člověk pozná ty co neumí 10bit =p
Hehe. Někdy to prej lidem ani nedošlo. Ale počítám, že to bylo jen proto, že neočekávali, že by nějaká taková schválnost prostě mohla nastat. Koneckonců, sračky na obrazovce (za demonstraci děkujeme youtube a těšíme se, jak to "vylepší" VP9) nejsou v oblasti videa zvlášností, spíš naopak :DAle co takhle u videa (H.264), tam různé dekodéry nepoznáte, co :)Tam člověk pozná ty co neumí 10bit =p
…aby dneska antialiasing vypadal pěkně, tak se těch px musí spočítat 8x, 16x více než se jich potom zobrazí (což je ale nepoužitelně pomalé, proto mám aa vypnutý). Skutečná retina by tohle řešila přírodní cestou.A při „skutečnou retině“ (tedy na statický obraz aby to bylo jistota, tak rozlišení zhruba co jsem napsal) by to nebylo potřeba počítat? - To právě povede k tomu co jsem napsal, tedy nebudeme vypínat antialiasing, ale zapínat zjednodušení, ale na všechno (i to čtveraté)
Například aby dneska antialiasing vypadal pěkně, tak se těch px musí spočítat 8x, 16x více než se jich potom zobrazíJe otazka, jaky antialiasing mas na mysli. Zda antialiasing pro 3D grafiku (kde by takovy problem mohl byt), nebo antialiasing fontu, kde se to idealne renderuje jen jednou pri prvnim pouziti do XRender GlyphSet a pri beznem zobrazovani textu se pracuje jen s predrenderovanym glyphsetem (a tedy skutecnymi pixely).
už bychom se mohli zbavit té zatracené odezvy.Jo a Perpetuum mobile by taky bodlo...
Taky bych chtěl aby frekvence byla 120000/1001, ale to už by asi bylo moc...Ja bych chtel Pi^4, mnohem hezci cislo.
Kdyz jsi prvni, co neco uvede na trh, mas svate pravo to pojmenovat, jak se ti chce. To je pravo tech, co nastavuji nove trendy a to apple poslednich par let dost uspesne dela (iphone, ipad, retina, mac book air apod)Nebyl první...
xrandr --dpi 123
Jinak velikost panelů v Gnome 2 i Fluxboxu se udává v pixelech, takže tam to bude horší.
Tiskni
Sdílej: