abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.5. 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (8%)
     (21%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 519 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník

    Jaderné noviny - 10. 10. 2007

    26. 10. 2007 | Robert Krátký | Jaderné noviny | 4557×

    Atuální verze jádra: 2.6.23. Citáty týdne: Casey Schaufler, Dave Jones. Implementace Controller Area Network od Volkswagenu: PF_CAN. Hrátky s printk(). Barevný výstup.

    Obsah

    Atuální verze jádra: 2.6.23

    link Aktuální stabilní jádro je (k 10. 10. 2007) 2.6.23, vydané, konečně, 9. října. Pokud jste zaspali, tak 2.6.23 obsahuje plánovač procesoru CFS, systémové volání fallocate(), nový obecný ovladač SCSI, práci na předcházení fragmentace paměti, podporu SMP hostů v KVM, systém pro ovladače v uživatelském prostoru UIO, Lguest a spoustu dalších věcí. Vizte stránku o 2.6.23 na KernelNewbies, kde je hromada informací, nebo dlouhý changelog s kompletním seznamem změn.

    Aktualizace stabilního jádra 2.6.22.10 vyšla 10. října s přibližně desítkou oprav.

    Starší jádra: 2.6.16.54 vyšlo 7. října s několika změnami, především v subsystému MD. 2.6.16.55-rc1 vyšlo ten samý den a opravuje několik bezpečnostních chyb.

    Citáty týdne: Casey Schaufler, Dave Jones

    link

    Nevím, jak dlouho to sleduješ, ale zatím se žádný pokus o začlenění LSM nevyhnul přehnané kritice od určitých skupin. Jen ten, kdo se chce nechat rozsekat na příslovečné kousíčky, by navrhoval malý LSM.

    -- Casey Schaufler

    Jsem dvakrát tak účinný jako Viagra.

    -- Dave Jones

    Implementace Controller Area Network od Volkswagenu: PF_CAN

    link

    Specifikace Controller Area Network (CAN) popisuje síťovací stack určený pro konkrétní prostředí: embedded realtime řadičové sítě [controller networks]. Fyzická vrstva používá diferenciální sériovou technologii, která má být velmi odolná proti elektrickému rušení. Protokoly vyšších úrovní používají krátké datagramy (maximálně 8bajtové) a hodně kontrolních součtů, aby minimalizovaly dopady chyb. Protokoly jsou co nejjednodušší, aby embedded řadiče zatěžovaly co nejméně. S CAN se můžete setkat v relativně malých a náročných prostředích - třeba v automobilech. Není tedy nic divného na tom, že je to právě výrobce automobilů - což není zrovna typ firmy, které by se vyznačovaly vývojem linuxových novinek - snaží dostat implementaci CAN do hlavního jádra.

    V minulosti už se objevily linuxové implementace CAN, ale žádná se do jádra nedostala. Většina z nich se však snažila o ten nejjednodušší přístup: CAN řadič převlékly za sériový port a protokoly implementovaly na aplikační úrovni. Tento přístup sice funguje, ale ztrácí se tím výhoda vyplývající z toho, že máme síťovací stack. Všechny CAN aplikace, které by chtěly využít fronty, kontrolu kvality služby, API sokety atd., by takové funkce musely implementovat samy. To se však možná změní, protože sada patchů PF_CAN, kterou poslali Urs Thuermann, Oliver Hartkopp a několik dalších, se dostává do použitelného stavu.

    Jak se dalo očekávat, přidávají tyto patche novou rodinu protokolů PF_CAN, která může být předána systémovému volání socket(). Pak je možné sokety vázat, číst a zapisovat do nich všemi běžnými způsoby. Základní surové sokety lze využít k posílání a přijímání datagramů na vysílací ([broadcast]) sběrnici. K dispozici je mechanismus pro přidávání filtrů, aby mohly být na daném zařízení přijímány jen datagramy, o které máme zájem. Implementace PF_CAN také obsahuje síťové ovladače pro několik CAN rozhraní. Se vším všudy to prostě vypadá tak, jak by člověk od nové rodiny síťových protokolů v jádře očekával. Bude-li kód začleněn, aplikace využívající CAN budou vypadat jako všechny ostatní síťové linuxové aplikace.

    Jonathana Corbeta však zaujalo, že kód představili vývojáři z firmy Volkswagen. Není tak neobvyklé vidět Linux v různých embedded prostředích a také není neobvyklé, když firmy Linux vylepšují, aby šel lépe použít v oblasti, kde to potřebují - ta možnost je jedním z hlavních důvodů, proč vůbec Linux používat. Ale není zdaleka běžné, aby společnosti, jejichž hlavní zájmy jsou od hackování jádra velmi vzdálené, přispívaly změnami do hlavního vývojového stromu. Proto Jonathan poslal panu Thuermannovi pár otázek ohledně této práce. Ukázalo se, že vytvoření síťové podpory CAN pro Linux trvalo velmi dlouho:

    Docela dost programátorů CAN dříve pracovalo na microřadičích [micro-controller] a našemu síťovému přístupu moc nerozumějí. Na druhou stranu, síťově orientovaní lidé mají potíže s některými částmi PF_CAN proto, že CAN odolává našim snahám z něj udělat síťový protokol (např. žádné adresy, není to vrstvené). Takže nám trvalo více než rok, než jsme se v konferenci socketcan shodli na současném návrhu.

    Výsledná sada patchů se blíží dokončení a Urs by chtěl požádat všechny, které implementace CAN zajímá, aby se podívali na dokumentaci a archívy konference, než se zapojí do diskuze.

    Další otázka, která člověka napadá, je něco ve smyslu "jak dostanu roota na svém volkswagenu?" Ale kombinace Linuxu a CAN se - zatím - v žádném volkswagenu nedodává. Používá se však velmi intenzivně ve výzkumných projektech; Urs také zmínil potenciální využití v uživatelských rozhraních: informační a zábavní systémy [infotainment], navigace, komunikace mezi auty a další. CAN se také používá pro komunikaci externích diagnostických a monitorovacích systémů se zabudovanými systémy. Jestli si linuxové systémy postavené na CAN někdy najdou cestu do sériově vyráběných aut, to se teprve uvidí. Urs k tomu napsal:

    Počkejme a uvidíme :-). Ale já bych na to nesázel. Kdybychom však jednou v novém autě v přihrádce u spolujezdce našli cédéčko se zdrojáky, to by bylo vážně bezva.

    Ať už se jeden konkrétní výrobce rozhodne jakkoliv, zdá se jasné, že potenciálních uživatelů řádné implementace CAN v linuxovém jádře je mnohem více. Elektronické hračky [gadgets] jsou jen jednou podmnožinou embedded aplikací; mnohé komplexní embedded systémy budou potřebovat tento druh jednoduché a odolné komunikační infrastruktury.

    Nejdřív se však kód musí dostat do jádra. Vývojáři CAN se v srpnu trošku nepohodli se správci síťování, což situaci nijak neprospělo. Vypadá to však, že problémy byly vyřešeny, a vývojáři CAN posílali patche, které adresovaly připomínky těch, kteří kód kontrolovali. Zařazení do 2.6.24 je sice velmi nepravděpodobné, ale jeden další vývojový cyklus by mohl stačit, aby se kód dostal do stavu, kdy bude připraven k začlenění.

    Když se to vezme kolem a kolem, tak jeden nebo dva zádrhely se daly čekat. Společnosti jako Volkswagen nemají ve zvyku příspívat do jádra. Přesto však VW udělal práci, která byla užitečná pro ně, ale teď ještě vyvíjí (nezanedbatelné) úsilí, aby mohl kód sdílet se zbytkem světa. Vývojáři ve VW se na vývojovém procesu jádra nepodílejí každý den, a není proto překvapující, že došlo k nějakým třenicím. Slouží jim ke cti, že ty problémy ustáli a pravděpodobně to nevzdají.

    Takový příběh by se, s horším nebo lepším koncem, mohl opakovat často. Spousty firem přizpůsobují Linux vlastním potřebám - proto svobodný software používají. Budeme-li mít štěstí, pokusí se některé z těchto firem dát kód zpátky, aby ho mohli využívat a vylepšovat i ostatní. Tyto firmy nebudou obeznámeny s našimi postupy a možná nebudou mít čas nebo vůli vytrvat i přes nepřátelské reakce. Když se jim pokusíme se začleňováním pomoci, vyděláme na tom; jinak bychom mohli přijít o příspěvky, které by stálo za to v jádře mít.

    (Vizte také: Controller Area Network na Wikipedii.)

    Hrátky s printk()

    link

    Funkce printk() je jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi jádrem a uživatelských prostorem. printk() je velmi podobná printf() ze standardního C, včetně podpory úrovní logování. Funkce se v poslední době příliš neměnila, ale pár lidí by ji chtělo vylepšit.

    Nejambicióznější změny protlačuje Vegard Nossum. Ta práce původně vzešla z diskuzí o oživeném patchsetu Linux-tiny. Jedním z nejrychlejších způsobů, jak zmenšit velikost binárního obrazu jádra, je odstranění všech volání printk() a příslušných řetězců. Nevýhodou je samozřejmě to, že jádro pak už nemůže komunikovat. Když se něco pokazí na systému bez printk(), většinou neexistuje způsob, jak zjistit, co je za problém. Obyčejně stačí jeden takový zážitek, aby se člověk rozhodl, že pár tisíc řetězců navíc není ten nejhorší způsob, jak využít kousek paměti.

    Vegardův původní patch tento problém řešil přepracováním definice printk(), aby mohly být při kompilaci odstraněny hlášky pod určitou úrovní logování, zatímco ty důležitější by byly ponechány. Taková změna však znamenala zcela novou infrastrukturu kprint() a nefungovaly kvůli tomu některé části kódu volající printk().

    Patch také prováděl několik dalších změn. Konkrétně se Vegard snažil pomoci vývojářům, kteří chtějí (za běhu systému) překládat hlášky jádra do jiných jazyků. Podpora lokalizace přímo v jádře nikdy nebyla příliš populární myšlenka, takže část práce je potřeba provést v uživatelském prostoru. Ale lidé, kteří pracují na překladech, si i tak myslí, že by bylo fajn, kdyby byly zprávy z jádra formátovány tak, aby to překlad trochu usnadnilo.

    Jedna z věcí, které překlad komplikují, je zakódování parametrů do zpráv. Překladatelé by byli raději, kdyby se zavedl formát, ve kterém by parametry a řetězce byly odděleny, aby šlo snadno napsat výrazy, které by zachytily řetězce, a s parametry by se pracovalo samostatně. Takže Vegardův patch úplně změnil výstupní formát. Parametry byly i nadále zakódovány, ale drženy samostatně s tím, že by uživatelský démon věci poskládal. Zatímco u současného jádra by jádro mohlo vypsat něco jako:

        usb-storage: detekován flash disk na 12
    

    nový formát by vypadal asi takto:

        "usb-storage: detekován flash disk na %d", "12"
    

    A ve skutečnosti by toho bylo ještě více - nový formát obsahoval pole pro úroveň logování, aktuální čas, název souboru, číslo řádku a aktuální funkci.

    Patch vyvolal trochu znepokojení. Především proto, že se zdá divné, když patch určený ke zmenšení jádra nakonec přidává nový formát bufferu logu a přibližně 1600 řádků kódu. Nikomu se také nechce připravovat komplikovanějšího uživatelského démona jen kvůli porozumění jaderným zprávám. Celkově se zdálo, že jde o přidávání spousty komplikací, aniž by to přinášelo nějaké velké výhody. Tento patch se tedy daleko nedostal.

    Na návrh Alana Coxe přišel Vegard s mnohem jednodušším řešením zaměřeným na problém překladů. Místo vytváření úplně nového formátu logů prostě nový patch dává značky (0x1f) okolo všech zakódovaných parametrů. Tento znak se na sériových konzolích nezobrazuje (i když na VGA konzolích v současné době způsobuje "divné" znaky), ale překladatelský kód ho může zachytit. Toto cílenější řešení ještě nebylo příliš komentováno, ale možná ukazuje způsob, jak vytvářet zprávy, se kterými se bude překladatelům lépe pracovat, aniž by docházelo k velkým změnám jádra - nebo nutilo změny vývojářům.

    Barevný výstup

    link

    Mezitím se Jan Engelhardt rozhodl jádro trochu vyzdobit přidáním možnosti barevného výstupu zpráv. První verze patche nastavovala pro všechny zprávy stejnou barvu; další přidávaly barvy pro jednotlivé úrovně logování. Některým vývojářům se taková funkce líbí, jiní to považují za zbytečnost. Někdo poznamenal, že obarvování není užitečné - kdyby bylo, implementovalo by se to už před nějakými 16 lety. Nakonec však patch možná zařazen bude, protože je malý a výstupní formát se nijak nezmění. Můžeme jen doufat, že distributoři odolají pokušení nastavovat zprávám tak odporně nečitelné barvy jako u nástrojů typu ls.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.10.2007 00:22 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    "embedded realtime řadičové sítě [controller networks]" -- pokud to anglicky bylo "embedded realtime controller network", tak bud "sítě realtimových embedded kontrolerů", nebo "embedded sítě realtimových kontrolerů".
    26.10.2007 00:25 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Aha, tak v originale "embedded, realtime controller networks", takze asi trochu nepresne "realtimové embedded sítě", pripadne "realtimové sítě embedded zařízení", cimz se legantne vyhneme problemu prekladu slova "controller"...
    26.10.2007 16:10 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    A nebo úplně nejlépe "řídicí embedded sítě" nebo "mebedded řídicí sítě", ale s tím tady asi neprorazím, protože tady neseženu dost zastánců co mají co do činění kybernetikou, průmyslovou automatizací nebo automobilovým průmyslem. Nejlépe někoho, kdo má v oboru doktorát, nebo aspoň diplom inženýra. Nejspíš to ani nebude fráze bůh ví jak vysoko na googlu. Nojo, kultura průměrnosti nám bují a bují.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    26.10.2007 23:36 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Tak si napiš na seznam aspoň mě... ;-) Teda bez toho doktorátu, ale aspoň s přičichnutím ke kybeře a řídicí technice.
    Prcek avatar 26.10.2007 00:49 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Par chybicek se vloudilo:

    nefungovaly kvůli tomu některé části kódy volající printk().
    Konkrétně se Vegard snažit pomoci vývojářům
    Tady mozna chybi "by": nový formát by obsahoval pole pro úroveň logování
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    26.10.2007 08:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Konkrétně se Vegard snažit pomoci vývojářům
    Já nerozumět, co vy říkat? :-)
    Tady mozna chybi "by": nový formát by obsahoval pole pro úroveň logování
    Nechybí. Nový formát (tak, jak ho Vegard navrhoval) obsahoval různé věci. Teď už je neobsahuje, protože patch pozměnil. Ale kdybychom tam to "by" dali, tak by se význam nijak výrazně nezměnil (pokud by to začlenili do jádra, tak _by_...).

    Díky za upozornění.
    26.10.2007 02:26 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Tak se dívám, že místo informací o Alanovi bych se dočetl, spíše, kde bydlí :-)
    Na návrh Alana Coxe přišel Vegard ...
    http://www.abclinuxu.cz/kdo-je/alan-cox
    26.10.2007 05:37 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Kdyby abc vědělo kde právě je Alan Cox, obsahovalo by proklatě hodnotnou informaci, víc než pár řádků co člověk najde na každém druhém webu, žejo.
    26.10.2007 08:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Opraveno.
    26.10.2007 08:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    obarvování není užitečné - kdyby bylo, implementovalo by se to už před nějakými 16 lety

    Zvláštní způsob uvažování. Zejména když i člověk uvědomí, že stejně by se dalo odpálkovat všechno, co v jádře není od roku 1991…

    26.10.2007 08:50 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Spíš tím asi naráží na to, že je to (z jeho pohledu) tak jednoduchá věc, že už to mohl udělat kdokoliv, kdykoliv a s prstem v nose, kdyby jen chtěl (tj. kdyby to bylo užitečné).

    Já bych se spíš trochu bál toho, jak se s tím poperou všechny možné druhy počítačů a zařízení, na kterých Linux běží.
    26.10.2007 09:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Nejlepší by asi bylo udělat to tak, aby klogd nebo syslog-ng uměl v případě potřeby sekvence pro přepínání barev odstranit. Možná by to naopak měl dělat automaticky a naopak jen na vyžádání je tam nechat.
    26.10.2007 10:53 Lokalizace software je zpatecnictvi a podpora omezencu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Nevim jak jste spokojeni vy se stavajicim printk(), ale ja jsem spokojen naprosto, navic lokalizace software z mezinarodniho jazyka je zlo, vsichni by se meli naucit anglicky a bez vymlouvani, kazdy ma 2x tydne minimalne 4 hodiny casu k tomuto ucelu pouzitelnemu.

    -- Give man a fish and he will eat one day, teach man a fishing and he will eat for a whole life.
    26.10.2007 11:24 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Na druhou stranu nějaký kód chyb v jádře také není špatný. Když se ti něco pokazí v Oracle, tak hledáš ORA-XXX a popisek samotný ti může vyletět třeba ve svahilštině (no dobře, některé vypečené popisky podle mě mohou být ve svahilštině :-)).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.10.2007 23:49 neldor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Naprosto souhlasim. Podle me by kazda (nebo aspon kazda chybova) zprava kernelu (ale klidne i standardnich GNU utilit, kdyz jsme u toho...) mela mit svuj unikatni identifikator (jako ma Oracle, AIX, TSM a hromada dalsich produktu). Pak se mnohem zjednoussi lokalizace (pro ty, co to potrebuji), dokumentace, a v neposledni rade taky reseni problemu s pomoci Google, protoze jednoznacny identifikator se mnohem lepe vyhledava...
    26.10.2007 14:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Já jsem se ale o lokalizaci vůbec nevyjadřoval (souhlasím s názorem, že lokalizace hlášení jádra není potřeba), mluvil jsem pouze o barvičkách.
    26.10.2007 11:11 Hoppik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    infrastrukturu
    kprint()

    nema byt infrastrukturu
    printk()
    michich avatar 26.10.2007 13:52 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Ne. kprint() je právě název toho úplně nového navrženého API. Schválně se jmenuje jinak než tradiční printk().
    26.10.2007 18:46 Jan Přech
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    CAN se vyznačuje spoustou prima vlastností, třeba zajímavou "přirozenou" arbitráží, celkovou robustností na úrovni linkové vrstvy, ale rozhodně ne odolností proti rušení ;-).

    Ne, že bych chtěl brečet na špatném hrobě, tohle nedorozumění je samozřejmě už v anglickém originále, píšu to spíš proto, aby to tu někdo nevzal jako fakt, že to tak je. Není. Třeba obyč RS-485 je na tom s odolností proti rušení podstatně líp...
    Godot používá GNU/Hurd.
    29.10.2007 20:43 František Ryšánek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    To by mě zajímalo, proč se snažej naroubovat CAN na sockety, když by úplně stačilo obecné zařízení s pár ioctl plus user-space knihovna. Tak jak to ostatně mnoho let mají někteří dodavatelé PC hardwaru pro CAN, jako třeba německý Peak (aneb Philips SJA-1000 na milion způsobů). Na nejnižší úrovni CAN skutečně nemá tak striktně definované adresy, jako třeba Ethernet nebo IP. Je proto vhodnější mluvit o filtrech na obsah zpráv, kde se poměrně volně rozlišuje hlavička a payload. Jediný smysl, proč bychom mohli chtít, aby na jednom stroji více procesů mohlo čekat na události z CANu na otevřeném "listening" socketu, je to, že si nadefinují různé filtry na obsah CANových zpráv... A zase by tomu líp slušela nějaká obecná knihovna šitá pro potřeby CANu, spíš než přiohnuté sockets API, které je mimochodem už samo o sobě spíš svérázné a "legacy" než elegantní a univerzální :-)

    Úplně jiná píseň je CANOpen - nadstavba nad CANem, která specifikuje poměrně složitou hierarchii komunikujících objektů. Cpát to do socketů by byla vysloveně šílenost. Ostatně je to možná i zbytečně složité do jádra. Spíš než v C bych to napsal v C++. Navíc jsem zatím viděl implementované spíš různé podmnožiny, kolikrát nepříliš standardní, než plnohodnotný CANOpen. CANOpen je dost možná složitější a úchylnější než ASN.1 :-) Žádný div, že se nikomu moc nechce, programovat celý ten objektový stack do nějakého MCUčka.
    3.11.2007 00:44 Jan Přech
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    No a teď si zkuste představit, jaká to musela být práce, naprogramovat CANOpen komplet v assembleru tak, jak to udělal jeden maník z české pobočky Rockwellu. Assembler pro mikra mám rád, ale čeho je moc, toho je příliš... :-D
    Godot používá GNU/Hurd.
    Petr Tomášek avatar 27.10.2007 16:02 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Když už máme v jádře CAN, nevíte někdo, zda se pracuje na 1-wire?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    michich avatar 27.10.2007 16:06 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 10. 10. 2007
    Myslíš to, co je v Linuxu pod konfigurační volbou Dallas's 1-wire support (CONFIG_W1)?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.