abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    dnes 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:11 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 22 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:00 | IT novinky

    Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | Zajímavý software

    Národní superpočítačové centrum IT4Innovations s partnery projektu EVEREST vydalo sadu open source vývojových nástrojů EVEREST SDK pro jednodušší nasazení aplikací na heterogenních vysoce výkonných cloudových infrastrukturách, zejména pro prostředí nabízející akceleraci pomocí FPGA.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,32 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Ubuntu, Linux Mint a Manjaro Linux. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 45,34 %. Procesor AMD používá 75,04 % hráčů na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    20.11.2006 00:13 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No teda to s ndiswrapperem je fakt hodně drsný, místo toho aby vývojáři pomohli rozšiřovat funknčí HW v Linuxu záměrně komplikují rozchození HW, je to fakt uplně ujetý. Čeho se dočkám v dalších jádrech? To že mi nepujde natahnout modul nvidia.ko? :)))
    20.11.2006 00:52 Mr. Zdeeck
    Rozbalit Rozbalit vše Ugh...
    Souhlasim s Vami do pismene. Posledni dobou (vlastne uz docela dlouho, zacalo to uz s pwc.o) zasahuje politikareni GPL-istu do skutecne pouzitelnosti kodu az moc. Fundamentalismus je nebezpecny sam o sobe, nezalezi za kterou stranou stoji.
    20.11.2006 08:15 pic | skóre: 30 | blog: Perdido_Street_Station
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ugh...
    jasně a na příkladu novellu a microsoftu je jasně vidět, že čistota licencí je zbytečnost, vždyť po tom nikdo nejde a Ballmer si vyskakuje o tom, že linux porušuje pravděpodobně i jeho dobré trávení jen tak ze srandy.
    20.11.2006 07:57 MoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Taky mám pocit, že to začíná být hodně ujeté. A binární driver nvidia by prý (!) - kdyby se uplatňovaly důsledně ty ci*oviny kolem GPL - neměl fungovat už teď. Někde jsem to četl... už nevím kde, ale děsí mě to.
    20.11.2006 08:59 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Až na to, že ty ci*oviny kolem GPL se v tomto případě týkaly distribuce, nikoliv vývoje, nebo používání binárních ovladačů od nvidie ;-).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xvasek avatar 20.11.2006 09:28 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    To není pravda. GPL neomezuje použití, modifikace, ani spouštění softwaru. Vztahuje se (skoro) výhradně na povinnosti při distribuování software. To, že si někdo natahuje do jádra u sebe doma nějaký proprietární modul, je pro GPL asi stejně důležité, jako barva mých spoďárů. Pokud nechci takový slepenec distribuovat dál, jsme z pohledu GPL já i vývojáři daného proprietárního modulu čistí.

    Problém ndiswrapperu je, že vlastně už samotný ndiswrapper je dílo odvozené od proprietárních ovladačů a proto vývojáři jádra nechtějí uznat licenci GPL pro tento projekt, přestože se modul jako GPL hlásí. IMHO je to sice pravda (že ndiswrapper nejde distribuovat jako GPL), ale na druhou stranu není od vývojářů jádra úplně fér, že jej už dopředu diskvalifikují pomocí jména modulu. Čisté řešení by bylo pro ndiswrapper zvolit jinou licenci a nepoužívat GPL symboly jádra.
    20.11.2006 09:37 Mr. Zdeeck
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No jo, jenze mne rozesmiva uz formulace "GPL symboly". Deje se presne to, co na "komercni" strane spektra - kazda blbost se oznaci jako GPL (na druhe strane jako patent/intellectual property) a nakonec opravdu free je snad jenom informace o posledni zmene souboru. Vyhanet certa dablem proste neni moje oblibena strategie....
    xvasek avatar 20.11.2006 10:19 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Holt GPL už je taková - klade na distributora software nároky, které musí splnit. Pořád je možnost využívat "svobodnější" (např. BSD) licence, což taky v případě ndiswrapperu navrhuju. Nejde o to, aby se zakazovala tvorba pod vlastní licencí (třeba nVidia to umí), jde o to, aby se jako GPL nenazývalo něco, co GPL není.
    20.11.2006 11:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Proč (opakovaně) tvrdíte, že ndiswrapper není GPL? Autor ho pod touto licencí distribuuje a AFAIK plní všechny své povinnosti, ke kterým se touto licencí zavázal. Odmítl snad někomu poskytnout zdrojové texty?
    xvasek avatar 20.11.2006 14:03 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Protože druhý odstavec GPL říká, že:

    [...]Tyto požadavky se vztahují k modifikovanému dílu jako celku. Pokud lze identifikovat části takového díla, které zřejmě nejsou odvozeny z programu a mohou být samy o sobě rozumně považovány za nezávislá a samostatná díla, pak se tato licence a její ustanovení nevztahují na tyto části, jsou-li šířeny jako nezávislá díla. Avšak jakmile tytéž části rozšiřujete jako část celku, jímž je dílo založené na programu, musí být rozšiřování tohoto celku podřízeno ustanovením této licence tak, že povolení poskytnutá dalším uživatelům se rozšíří na celé dílo, tedy na všechny jeho části bez ohledu na to, kdo kterou část napsal.

    Pak je obecně interpretace taková, že ndiswrapper je část celku, kde druhou částí celku je binární ovladač (což je samozřejmě těžké dokázat). Pak by ovšem autor musel pro dodržení GPL nabídnout i zdrojáky těch ovladačů.

    Jasně, že je sporné, jestli je nebo není wrapper odvozeným dílem - máme tady celkem jasný názor Alana Coxe, který si myslí, že to odvozené dílo je, já si to spíš myslím taky, u Linuse a Stallmana bych vsadil trenky, že by taky řekli, že je to odvozené dílo. Vy si možná myslíte, že ne...
    20.11.2006 14:22 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Pak je obecně interpretace taková, že ndiswrapper je část celku, kde druhou částí celku je binární ovladač

    Řekl bych, že tohle byste u soudu obhajoval velmi těžko i s velmi zručným právníkem. Jestliže je ndiswrapper vytvořen autorem AA pro platformu PA, licencován licencí LA a distribuován kanálem CA, zatímco příslušný driver je vytvořen autorem AB pro platformu PB, licencován licencí LB a šířen kanálem CB (zcela nezávisle na ndiswrapperu), pak považovat jejich potenciální kombinaci (která vznikne až v počítači uživatele na základě jeho osobního rozhodnutí a jeho akce) za "celek" podléhající licenci LA, mi připadá hodně přitažené za vlasy.

    xvasek avatar 20.11.2006 14:32 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Pokud chcete tvrdit, že ndiswrapper funguje s ndis ovladači čistě náhodou (a že od jejich funkčnosti není odvozený), já Vám v tom určitě bránit nebudu... :-)
    20.11.2006 23:51 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ale ndiswrapper nemusí přece fungovat jen s binárními ovladači. Ty ovladače můžou mít různou licenci i GPL. Co potom?
    24.11.2006 11:17 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Jenze ndiswrapper je jen rozhrani, je to stejny, jako kdybych firme, ktera pro nas aktualne vyvyji rozhrani mezi IS a skladovym systemem rek, ze to jejich rozhrani vlastne bez naseho IS je nanic => je jeho soucasti => vztahuje se na nej licence IS => trebas jim ho nehodlam zaplatit.

    Ndiswrapper je proste nejak definovane GPL rozrhrani. Uplne stejne bych moh dospet k tomu, ze wine nemuze byt preci GPL protoze je urceno ke spousteni cizich binarek, ktere GPL nejsou a bez nich je vlastne cele wine nanic.
    24.11.2006 12:29 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Než začnete polemizovat s čtyři dny starým příspěvkem, podívejte se, jestli už se celé nedorozumění dávno nevysvětlilo…
    20.11.2006 14:26 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ale ndiswrapper je dílo odvozené od jádra, ne od binárních ovladačů, ne? Binární ovladače od ndiswrapperu rozhodně odvozené nejsou, protože je lze používat samostatně. Dokud je ndiswrapper distribuován bez binárních ovladačů, není s licencí problém. Byl by nějaký odkaz k tomu, že ndiswrapper je odvozen od binárních ovladačů?
    20.11.2006 14:26 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Jenže ndiswrapper není odvozené dílo těch ovladačů, ale části jaderného API Windows. A ta afaik (zde se můžu mýlit) nestanovuje žádná omezení na licenci k odvozeným dílům. Takový Virtual Dub, nebo cygwin by v tom případě porušoval GPL také, protože bez Windows nefungují, jenže něco takového jsem ještě nikoho tvrdit neslyšel. Samotný ndis je GPL a fakt, že si uživatel pomocí něho nahraje neGPL kód nemění nic na jeho licenci.

    Samozřejmě, autor puntičkář by ještě napsal nějaký dummy modul a tvářit se, že jeho kód primárně slouží pro jeho GPL ovladač a možnost provozu Windows ovladačů je prostě shoda okolností :-D

    Stejně je to například s ovladačem bcm43xx, což je mezivrstva mezi OS a firmware, který pod GPL rozhodně není a jeho nikdo podobným způsobem nepostihuje ... takových případů by se našlo více.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xvasek avatar 20.11.2006 14:40 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Hmm, tak to si sypu popel na hlavu. Myslel jsem, že to vzniknulo klasicky tak, že se prostě vzal kopec ovladačů, které o sobě tvrdily, že fungují stejně, pak se okolo toho reverzním inženýrstvím udělal nějaký obal na míru těm ovaladčům a celé se to vydalo (bez těch ovladačů) jako ndiswrapper. Pokud je to takto, tak tady ze sebe dělám pěkné jelito...
    20.11.2006 15:09 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Mám to vyčtené se stránek — ndiswrapperu This project implements Windows kernel API and NDIS (Network Driver Interface Specification) API within Linux kernel.. To znamená, že je ndiswrapper odvozený jak z Windows API, tak z Linuxu a proto je GPL licence v pořádku.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.11.2006 16:20 Tomas Vesely
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ale ndiswrapper preci neprikazuje pouzivat proprietalni moduly, natahuje proste natahuje windows binarky, a mezi nimi klidne muhou byt i GPL ovladace.
    xvasek avatar 20.11.2006 17:16 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ano, je to obecný nástroj; původně jsem myslel že je to tool dělaný speciálně pro nějakých (řekněme) dvacet vytipovaných přesně daných uzavřených ovladačů. Moje chyba, příště si přečtu informace než budu prohlašovat svoje domněnky za jedinou pravdu. Ještě jednou omluva za mystifikaci.
    21.11.2006 19:02 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    ked neloaduje GPL, tak by mal nastavovat taint...
    20.11.2006 08:31 Ladislav Sückr | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006

    no ona na tom asi nebude AMD-ATI lépe :-(

    Myslet špatně je lepší než nemyslet vůbec.
    michich avatar 20.11.2006 09:06 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Nepřístupnost GPL symbolů pro ndiswrapper byla neplánovaným důsledkem jednoho patche. Od verze 2.6.19-rc4 už by to mělo zase fungovat jako dřív. Takže buďte klidní, můžete si dál prasit svoje kernely binárním svinstvem.
    20.11.2006 09:31 faugusztin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Pre vas mozno binarne svinstvo, pre mnohych jedina moznost ako rozchodit svoj hardware.
    DjAARA avatar 20.11.2006 10:06 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Příště lépe vybírat HW a uvidíte, že to půjde i bez binárního nepořádku třetích stran.

    Sám jsem se dlouho trápil s fglrx, ale to už je teď minulostí - byla to špatná volba, ale tenkrát jiný NTB se "solidní" GK nebyl ;-). Přešel jsem na r300 a jsem spokojen. To k čemu potřebuji 3D akceleraci běží a když pomůžu vývoji tohoto ovladače, tak mě to bude jen a jen těšit.
    20.11.2006 10:13 pic | skóre: 30 | blog: Perdido_Street_Station
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    už s tímhle ovladačem funguje tv out?
    DjAARA avatar 20.11.2006 13:33 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ten mi nefungoval ani s fglrx, takže je to na stejno ;-). (pravda je taková, že jsem to ani moc neřešil)
    20.11.2006 16:11 Peter Lehotsky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Zato ostatnim (vetsine) fungoval dokonale, nebude to rukama?
    DjAARA avatar 20.11.2006 21:28 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Jak říkám, neřešil jsem to. Televizi potkám tak jednou do měsíce a tím pro mě jakékoliv její využití nepřipadá v úvahu.
    michich avatar 20.11.2006 10:10 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ještě je možnost takový hardware nekupovat.
    20.11.2006 11:19 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Prosil bych nějakou grafiku která má ovladače opensource a má kompletní podporu opengl 2.1 i v ovladačích, děkuji, prosil bych nějakou bezdrátovou kartu která podporuje 5GHz a neobsahuje žádné binární svinstvo, děkuji dvakrát!
    20.11.2006 11:49 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    A já bych prosil tepelnou elektrárnu bez zplodin, iPod bez DRM a cigarety bez kouře.

    Tebe snad někdo či něco nutí mít a používat právě takovou grafickou nebo bezdrátovou kartu? Je to otázka priorit.
    20.11.2006 13:29 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No pak je právě otázka, jestli by bylo víc lidí, kteří by si pro elektrárnu bez zplodin, iPod bez DRM a cigarety bez kouře byli ochotni "svinit kernel binárním svinstvem" než těch, kteří by byli radši svinili ŽP, používali drm a kouřili ostatním pod nosem. Jak by hodnotil obě alternativy na příslověčnách vahách? Tolik k použitému příměru (když už byl dotažen ad absurdum).

    Vždyť myšlenkou za gpl přece není bránění uživatelům v používání proprietárních ovladačů, nybrž v distribuci odvozených děl s gpl nekompatibliním prvkem. Pro některý hw ovladače prostě svobodné ovladače nejsou nebo nedosahují dostatečných kvalit. Při zachování všech legislativních a licenčních požadavků ale spotřebitel používat proprietární ovladače může, a tak nevidím důvod, proč by jejich užití měli vývojáři kernelu (zejména s odkazem na gpl) zakazovat.

    Morální hledisko je jiná stránka, to ať ale nikdo nesvaluje na gpl.
    Tebe snad někdo či něco nutí mít a používat právě takovou grafickou nebo bezdrátovou kartu? Je to otázka priorit.
    Ekonomické faktory nejsou dostatečným tlakem? A co třeba výkon u grafických karet? Někde se dá najít alternativa relativně snadněji, třeba u zmíněných grafických karet o možnosti nahrazení zatím nevím.
    Only Sith deals in absolutes.
    20.11.2006 14:09 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No pak je právě otázka, jestli by bylo víc lidí, kteří by si pro elektrárnu bez zplodin, iPod bez DRM a cigarety bez kouře byli ochotni "svinit kernel binárním svinstvem" než těch, kteří by byli radši svinili ŽP, používali drm a kouřili ostatním pod nosem. Jak by hodnotil obě alternativy na příslověčnách vahách?
    Tuhle konstrukci jsem nějak nepochopil. Já jsem chtěl tím příměrem pouze poukázat na to, že se to odvíjí jen od toho, jak moc člověku na daném principu záleží. Když si někdo chce koupit hardware, který bude fungovat se svobodnými ovladači, není to problém.
    Při zachování všech legislativních a licenčních požadavků ale spotřebitel používat proprietární ovladače může
    Já reagoval pouze na zmínku o nedostupnusti určitého hardwaru. Co se týče ostatních věcí diskutovaných v tomto vlákně, tak tam se přikláním spíše k tomu, co je řečeno už v článku: zakazovat natahování ndiswrapperu je nesmysl, protože NDIS ovladače nelze ani omylem považovat za odvozeniny jádra. Takže z hlediska GPL je vše v pořádku.
    Tebe snad někdo či něco nutí mít a používat právě takovou grafickou nebo bezdrátovou kartu? Je to otázka priorit.
    Ekonomické faktory nejsou dostatečným tlakem? A co třeba výkon u grafických karet? Někde se dá najít alternativa relativně snadněji, třeba u zmíněných grafických karet o možnosti nahrazení zatím nevím.
    Ekonomický faktor? To by mě zajímalo, co člověka _nutí_ si kupovat takový hardware. U výkonu grafických karet je to stejné. Když někdo tvrdí, že _musí_ mít kartu s určitým výkonem, tak IMHO zapomíná, že např. hraní her není žádná nutnost. Jen záliba.
    20.11.2006 14:17 Ladislav Sückr | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006

    hardware se zrovna u notebooku ovlivňuje docela špatně - hlavně vzhledem k rozpočtu

    3D používám třeba ve VariCADu a to moc hraní není

    Myslet špatně je lepší než nemyslet vůbec.
    20.11.2006 14:30 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ještě že se Intel grafiky poslední dobou docela vzmáhají ...
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.11.2006 16:14 Peter Lehotsky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    S tim ale moc nepotesite cloveka ktery si pred rokem (to intel stal za ...) poridil NTB na praci, rekneme za 80.000 ;-).
    20.11.2006 23:12 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No pak je právě otázka, jestli by bylo víc lidí, kteří by si pro elektrárnu bez zplodin, iPod bez DRM a cigarety bez kouře byli ochotni "svinit kernel binárním svinstvem" než těch, kteří by byli radši svinili ŽP, používali drm a kouřili ostatním pod nosem. Jak by hodnotil obě alternativy na příslověčnách vahách?
    Tuhle konstrukci jsem nějak nepochopil. Já jsem chtěl tím příměrem pouze poukázat na to, že se to odvíjí jen od toho, jak moc člověku na daném principu záleží. Když si někdo chce koupit hardware, který bude fungovat se svobodnými ovladači, není to problém.
    Já chtěl poukázat na to, že jak wifi@5GHz tak elektrárny bez zplodin můžou být pro některé (nebudu si vymýšlet čísla) důležitější než čistota kernelu i když to pak nejde pouze s gpl ovladači. Nenapsal jsem to ale vůbec jasně a hlavní z mého pohledu je, že se v otázce NDISwrapperu shodujeme.

    O vztahu nutnosti a záliby zde myslím nemá cenu debatovat. Určitě ne u překladu LKML.
    Only Sith deals in absolutes.
    20.11.2006 13:55 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No to si teda piš že mě k tomu něco nutí, jinak bych to tu nepsal, bez wifi karet na 5GHz bychom museli kupovat zařízení za 50 000 Kč na peer-to-peer spoj a bez grafické karty bych si v novějších hrách ani neškrtnul, to bych si tam mohl rovnou nainstalovat Windows, kde to funguje!!!!!!!!!!
    20.11.2006 13:59 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Dodávám že to jsi asi přesně ten typ lidí "co nepotřebuju já určitě nepotřebuje nikdo jiný", přesně takových by se měly všechny projekty vyvarovat!
    20.11.2006 14:21 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Velmi zajímavé, co jsi všechno z mojí reakce vyčetl. Tak předně jsem to vůbec neposuzoval podle svých potřeb, protože, světe div se, já taky na svém notebooku používám ndiswrapper a nijak se za to nestydím. Štve mě to, protože je s tím práce navíc, ale to je tak vše. Příště doporučuji reagovat s chladnou hlavou.

    A za druhé: i přesto je stále pravda, že ani já, ani ty to ve skutečnosti _nepotřebujeme_ natolik, abychom byli _nuceni_ taková řešení používat. Dovedu-li to opět do přehnaného příkladu, tak kdyby nám na nějakých praštěných ideálech skutečně záleželo, tak bychom ani ty počítače k životu nepotřebovali. Je tedy nesmysl tvrdit, že jsi _nucen_ něco používat.
    20.11.2006 14:28 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    ok, omlouvám se, špatně jsem to pochopil
    20.11.2006 14:14 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ale je pro tebe důležitější mít na počítači jen svobodný software, nebo je důležitější to připojení? Mně osobně nesvobodný software nijak extra nevadí, takže proti používání windows ovladačů v Linuxu nic nenamítám. Reagoval jsem však na to, že jsi tvrdil, že je to _nutnost_. Omyl. Není to nutnost. Je to skutečně jen otázka priorit. Asi jako kdyby někdo tvrdil, že hamburger bez masa se prostě nedá jíst (to je fakt...). Ale taky je tu možnost nejíst hamburgery. Otázka priorit.
    DjAARA avatar 20.11.2006 14:23 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    20.11.2006 14:30 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No narážel jsem na poznámku kde mi daný člověk navrhoval daný HW nekupovat, to je ale podle mě dost blbá námitka když v této oblasti prostě není na výběr a buď binární nebo nic.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 20.11.2006 23:39 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Problém nastává v momentu, kdy by takové ovladače začaly uživatele omezovat. Mám takový pocit, že win32 ovladače by v amd64 kernelu nejely a degradování systému na 32bit už bych bral jako značné omezení. To už bych hodně vzdoroval, kdybych musel měnit architekturu systému.

    Do jaké míry má 32bit-64bit doopravdy vliv na výkon nechme stranou...

    Ovšem ani open source ovladače nejsou spásou. Šéf si koupil notebook s integrovanou Wifinou od Intelu (už nevím jakou, nějaká z těch novějších, ipw2200 tipuju) a výsledkem (údajně stabilního) ovladače bylo v lepším případě rozjetí na čtvrtý load modulu, v horším okamžité zamrznutí systému. Bojoval jsem s tím kdoví jak dlouho a nehnul jsem s tím, ten ovladač fungoval naprosto nahodile :-(
    DjAARA avatar 21.11.2006 07:19 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Tak moje zkušenosti s ipw2200 jsou jedny z nejlepších. V podstatě je to jedna z nejlépe fungujících wifi v linuxu. Hned po kartách s Prism 2.5 čipsetem ;-).
    20.11.2006 16:48 Libor Chocholaty | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    To mi teda vysvetli s tema 50 tisicema.
    20.11.2006 12:07 imro | skóre: 19 | blog: hovado
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Taketo nazory ma vedia trosku rozculit. Linux vdaci za svoje rozsirenie a "kvalitu" a mnozstvo vyvojarov prave GPL. Ak sa vam to nepaci, ak sa vam nepaci takato filozofia, nikto vas nenuti pouzivat distribucie zalozene na linuxovom jadre. Mate na vyber bud win, alebo BSD systemy, opensolaris a podobne. Nazyvat taketo veci nejakym fantatizmom, to nie je namieste. Jednoducho je to cena za pouzivanie linuxu. To je ako keby ste oznacovali fantatizmom firmu Microsoft za to, ze pozaduje za svoj produkt peniaze a snazi sa potlacovat nelegalne sirenie svojho softwaru, ak si zan nezaplatite.
    20.11.2006 12:35 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Linux vdaci za svoje rozsirenie a "kvalitu" a mnozstvo vyvojarov prave GPL.

    Máte toto tvrzení něčím podloženo? Proč konkrétně tvrdíte, že Linux za své rozšíření a vývojářskou základnu vděčí zrovna GPL? Osobně si myslím, že to bylo spíš tím, že se objevil v nejvhodnější možné době, která jeho modelu vývoje nahrávala.

    20.11.2006 13:00 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    objevil v nejvhodnější možné době, která jeho modelu vývoje nahrávala.
    On ten "model vývoje" do značné míry vychází právě z použité licence, ne?
    20.11.2006 13:13 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Nemyslím si, že by při použití BSD nebo jiné open source licence byl vývojový model Linuxu nějak výrazně odlišný. Ostatně i Linus se později vyjádřil v tom smyslu, že GPL použil spíš proto, že mu jako první padla do oka, než proto, že by mu učarovala její infekčnost (tj. to, čím se především liší od ostatních open source licencí).
    20.11.2006 13:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Těžko o tom polemizovat, když další projekt podobného rozsahu (a podobně úspěšný) asi není. Ale řekl bych, že v případě použití licence BSD typu by Linux neměl zdaleka tak širokou podporu (z hlediska kódu) velkých společností. Byl k dispozici produkt, který se jim velmi hodil. Jeho využití pro ně bylo a je výhodné i za předpokladu, že dávají (v případě distribuce) svá vylepšení zpět "upstream". Kdyby byla použita BSD licence, co by tlačilo IBM, Novell a další k tak vysoké míře participace (když by si ještě teď mohli hrát s BSD-Linuxem 2.0 na svém proprietárním písečku)?
    michich avatar 20.11.2006 13:38 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Linusovi GPL učarovala svou férovostí typu oko za oko, zub za zub. BSD licence tuto férovost nezaručuje, proto si ji nevybral. Viz třeba http://kerneltrap.org/node/7161
    Jardík avatar 20.11.2006 17:35 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Tak takhle GPL buzerace už mě taky pěkně se*e. Tak když nechci mít v jádře neGPL modul (nebo proprietární), tak ho sakra nenatahuju. Pokud je mojí volbou, že ho chci, tak ho natáhnu. Linuxové jádro začíná být pomalu tak chytré, jako dílo Billovo.
    Věřím v jednoho Boha.
    20.11.2006 18:02 Thunder.m | skóre: 35 | blog: e17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Už se těším až budeme mít pod Linuxem WHQL ovladače, respektive GPL_ONLY, a pokud tam budu chtít nahrát jiný tak to buď nepujde a nebo to na mě bude pořádně řvát :)))
    20.11.2006 22:24 eh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Zcela souhlasim s lidmi, kteri prosadili tuto naprosto NEKONTROVERZNI zmenu. Uz selsky rozum mi rika, ze to je krok vpred, nikoli vzad, jak se tu asi nekteri domnivaji.
    20.11.2006 23:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    A čo si, Kefalín, predstavujete pod takým slovom nekontroverzní? Očividně něco úplně jiného než já…
    20.11.2006 00:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    big-endian (nejdůležitější bajt první)
    Spíš by se hodilo nejvýznamnější.
    Důkazem budiž skutečnost, že Evgeniy Polyakov přišel s novou verzí,...
    V jaderných novinách z 31.5.2006 je jméno Evgenij Poljakov. Možná by bylo dobré to nějak sjednotit.
    Quando omni flunkus moritati
    Marek Bernát avatar 20.11.2006 00:52 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    nechcem prilis rypat, ale slova 'vyznam' a 'dolezitost' su v tomto pripade synonyma, takze je to ok.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    20.11.2006 08:47 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Jazykově možná ano, ale pokud se jedná o zavedený termín, je nevhodné používat odlišnou formulaci, byť s přibližně stejným významem, protože to pouze mate čtenáře. V angličtině se se také v tomto případě používá zásadně most significant bit/byte a nevzpomínám si, že bych někdy viděl třeba most important bit/byte.
    Marek Bernát avatar 20.11.2006 12:56 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    "Most important" sa používa tiež, hoci significant určite častejšie. Ale nesúhlasím, že to čitateľov mätie; ten kto vie, o čom je reč to chápe. A toho, kto nevie, zaujíma len jazykový význam, aby bol schopný to pochopiť. Preto si myslím, že je to v poriadku.

    Oh my, zasa sa hádam o úplne zbytočnej veci. To je určite tým nedostatkom slnka :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    20.11.2006 07:58 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    V jaderných novinách z 31.5.2006 je jméno Evgenij Poljakov.
    Dík za upozornění.
    20.11.2006 09:34 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Je tam ještě jeden výskyt Evgenye.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    20.11.2006 10:35 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Dva.
    Quando omni flunkus moritati
    20.11.2006 10:42 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Do háje :-)

    A navíc si říkám, jestli by vlastně nebylo správné psát spíše "Evženyj".
    20.11.2006 11:25 ams | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Pokud se jedná o výslovnost, pak "Jevgenij" :)
    20.11.2006 07:45 camlost | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    "dřívěji" :-O
    A slow biker.
    20.11.2006 07:57 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    No jo, už mi to asi moc nemyslelo... Opraveno.
    20.11.2006 18:36 peterh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ja som za kazde efektivnejsie/rychlejsie/viac super riesenie, ale co sa tyka toho userspace network stacku, vie mi niekto vysvetlit, ako to moze byt az o tolko rychlejsie? Nie je to skor neefektivne v jadre?
    Dalsia vec - ked je ten stack nejaka kniznica, ako sa da ochranit proti zneuzitiu?
    21.11.2006 19:19 Jiří Benc | skóre: 13 | blog: ublog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ja som za kazde efektivnejsie/rychlejsie/viac super riesenie, ale co sa tyka toho userspace network stacku, vie mi niekto vysvetlit, ako to moze byt az o tolko rychlejsie?
    Dobrá otázka. Přesně tu samou si položili nejchytřejší linuxoví síťoví vývojáři taky a jejich odpověď je, že by nemělo. A pokud skutečně je, je možné upravit stack v kernelu tak, aby už nebylo. A nebo je tam zrada někde jinde (jako že se zdá, že je, viz dále). To je právě důvod, proč jsou síťové kanály (po počátečním nadšení) nyní přijímány už jen vlažně.

    Konkrétně se zdá, že kernelová implementace není tak rychlá, jak by teoreticky mohla být, protože nefilter. Linux má totiž velmi chytré možnosti nastavení filtrování (někteří si myslí, že až příliš). Pokud je odbouráme, to to pofrčí! Vy chcete mít ale kernel bez podpory iptables?
    Dalsia vec - ked je ten stack nejaka kniznica, ako sa da ochranit proti zneuzitiu?
    Nijak. Máte prý používat SSL či obdobné technologie.
    21.11.2006 22:47 peterh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ja som myslel zneuzitie nejakym zaskodnickym programom pod normalym userom (napr. spoofing). To sa da nejako vyriesit pomocou SSL?
    22.11.2006 13:05 Jiří Benc | skóre: 13 | blog: ublog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    To sa da nejako vyriesit pomocou SSL?
    Ano. SSL mimo jiné zajišťuje ověření identity odesílatele.
    23.11.2006 10:09 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 25. 10. 2006
    Ja som za kazde efektivnejsie/rychlejsie/viac super riesenie, ale co sa tyka toho userspace network stacku, vie mi niekto vysvetlit, ako to moze byt az o tolko rychlejsie?
    Dobrá otázka. Přesně tu samou si položili nejchytřejší linuxoví síťoví vývojáři taky a jejich odpověď je, že by nemělo.

    Jenze je tu jedna vec, ktera bude vzdy vadit: prepinani kontextu. To je tak osklive draha operace, ze se vyplati zustat v kernel space.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.