Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Trh herních konzolí mají mezi sebou rozdělený tři hlavní hráči. Společnost Microsoft se svou herní konzolí Xbox 360, společnost Sony s herní konzolí PlayStation 3 a společnost Nintendo s herní konzolí Wii. Ke konzolím lze připojit celou škálu různých ovladačů. Hráči už ale nechtějí být omezováni dráty (samozřejmě jsou i výjimky), nechtějí u her jenom sedět a mačkat různá tlačítka na gamepadech. Chtějí se při hraní her hýbat, skákat, tancovat. To jim umožňují různá bezdrátová zařízení se senzory pohybu. Nintendo nabízí Wii Remote Plus. Sony nabízí PlayStation Move a PlayStation Eye. Co nabízí Microsoft?
V červnu 2009 byl na herním veletrhu E3 (Electronic Entertainment Expo) Microsoftem oficiálně představen projekt s krycím názvem Natal (Project Natal). Cílem projektu bylo umožnit hráčům zbavit se všech možných ovladačů a tlačítek. Ke hraní her musí stačit vlastní tělo a hlas.
Výsledek projektu Natal, zařízení Kinect, se dostalo uživatelům do rukou o rok později. V USA se Kinect začal prodávat 4. listopadu 2010. V Evropě 10. listopadu, v Austrálii 18. listopadu a v Japonsku 20. listopadu 2010. Za prvních 60 dnů se prodalo 8 miliónů Kinectů. Kinect se tak stal nejrychleji prodávaným produktem v oblasti spotřební elektroniky a byl zapsán do Guinnessovy knihy rekordů.
V den uvedení Kinectu na americký trh zveřejnil server iFixit jeho kompletní rozborku.
Další rozborka i s videem vysvětlujícím principy je k dispozici například na stránkách magazínu Technology Review.
Kinect obsahuje kameru (B) v rozlišení 640 x 480 bodů, kterou lze použít také jako klasickou barevnou webkameru. K detekci vzdáleností objektů od Kinectu slouží infračervený vysílač a snímač (A). K snímaní zvuku slouží 4 mikrofony (E). Pomocí motorku (D) se Kinect dokáže naklánět. O zpracování informací ze všech senzorů se stará čip od společnosti PrimeSense (C).
Stejně, jako se server iFixit rozhodl v den uvedení Kinectu na americký trh zveřejnit jeho rozborku, se společnost Adafruit Industries rozhodla, že podpoří vývoj svobodného ovladače pro Kinect. Vyhlásila soutěž o 2000 USD. Vítězem se stane ten, kdo jako první zveřejní zdrojové kódy ovladače pro Kinect pod svobodnou licencí a vytvoří aplikaci, která bude v jednom okně zobrazovat standardní video v rozlišení 640 x 480 bodů získané z Kinectu a ve druhém okně video zobrazující hloubková data, tj. vzdálenost jednotlivých objektů od Kinectu. Poté, co Microsoft začal protestovat a hrozit žalobami, byla částka zvýšena na 3000 USD.
Héctor Martín Cantero si koupil jednu z prvních krabic s Kinectem v den jeho uvedení na evropský trh, tj. 10. listopadu 2010. Po pouhých třech hodinách po otevření krabice a připojení Kinectu k počítači zveřejnil zdrojové kódy knihovny libfreenect a video, kde pod Linuxem spouští požadovanou aplikaci.
Soutěž vyhrál. Společnost Adafruit Industries navíc věnovala 2000 USD organizaci Electronic Frontier Foundation (EFF), na kterou by se v případném soudním sporu s Microsoftem mohla obrátit.
Zdrojové kódy byly následné přemístěny ze stránek autora na GitHub. Vznikl projekt OpenKinect, jehož současným primárním cílem je další rozvoj svobodné knihovny libfreenect.
Microsoft během týdne otočil o 180 stupňů a 19. listopadu 2010 v pořadu Science Friday ústy Alexe Kipmana a Shannon Loftisové prohlásil, že Kinect nebyl chráněn úmyslně a že Microsoft je nadšen novými možnostmi využití Kinectu.
Další soutěž byla vyhlášena hned 11. listopadu 2010 a trvala do 31. prosince 2010. Matt Cutts slíbil po 1000 USD dvěma výhercům. Za nejvíce „cool“ svobodnou aplikaci nebo demo využívající Kinect a za co největší zjednodušení psaní aplikací využívajících Kinect v Linuxu. V lednu 2011 Matt Cutts soutěž vyhodnotil a vybral hned 7 vítězů. Rozdal tak 7000 USD.
Knihovnu libfreenect bylo samozřejmě možné od jejího vzniku využívat také v prostředí Microsoft Windows. Programátoři běžně pracující s Microsoft proprietárními technologiemi neměli jinou možnost, než programovat nad touto svobodnou knihovnou. Možná jenom proto, aby vrátil své věrné zpět na tu jedinou správnou proprietární cestu, Microsoft se rozhodl nabídnout knihovnu vlastní. Dne 16. června 2011 uvolnil první beta verzi své knihovny Kinect for Windows SDK (videa na Channel 9). Těžko dnes říct, zda by Microsoft oficiálně podporoval připojení Kinectu k běžnému počítači a nabídl vlastní knihovnu, nebýt knihovny libfreenect.
Microsoft knihovna je sice volně k dispozici, ale jak už to u Microsoftu bývá, uživatel musí souhlasit s EULA. Knihovna je k dispozici pouze pro nekomerční využití. Pro aplikace postavené nad touto knihovnou platí stejná EULA. Aplikace lze distribuovat, nelze s ní ale distribuovat žádnou část knihovny.
Kinect má dnes konkurenci. Společnost Asus nabízí zařízení Xtion PRO a Xtion PRO LIVE.
Společnost Panasonic nabízí zařízení D-IMager. Cena tohoto zařízení je ale řádově vyšší než cena Kinectu nebo Xtion.
Příště se blíže podíváme na knihovnu libfreenect, projekt OpenNI a PrimeSense NITE.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Poté, co Microsoft začal protestovat a hrozit žalobami, byla částka zvýšena na 3000 USD.Koukam, ze Adafruit Industries je vesela kopa.