Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Hra Lugaru je originální, násilná, dobře hratelná a pro některé hráče snad až návyková. Hlavním hrdinou je ninja králík Turner, který se hned z počátku připlete do složitého spiknutí sahajícího až k nejvyšším místům malého králičího království, jeho přátelé jsou zabiti a Turner se vydává je pomstít, zachránit unesené a postupně odhaluje další souvislosti, až nakonec bojuje proti nejsilnějšímu nepříteli – alfa vlkovi.
Roztomilý králíček nebývá spojován s krvavým vražděním nepřátel. Králíci ve hře jsou však antropomorfní, stejně tak vlci, ale přesto si všechny postavy zachovávají svůj unikátní styl a nepůsobí lidsky, navzdory tomu, že králíci nosí oblečení a všichni chodí vzpřímeně. Postav se ve hře nevyskytuje mnoho, kromě různě barevných a různě oblečených králíků se ve hře vyskytují jen vlci, opět různě barevní, tak jak vlci v přírodě bývají.
Grafika hry je geometricky velmi jednoduchá až strohá. Exteriéry jsou prakticky tvořené jen velkými kvádry, keříky, stromy a „kopcovatou“ zemí. I když leckomu může grafika připadat až příliš primitivní, tak pro daný účel bohatě stačí a působí docela příjemně. Naopak, díky tomu je hra velmi rychlá a plynulá i na starších počítačích. Jakýkoli záškub animace by byl v kritické situaci boje velmi nepříjemný.
Linuxová verze je distribuována jako spustitelný skript s daty (asi 34MB soubor), která se rozbalí a po odkliknutí pár drobností je hotovo. K instalaci je použit MojoSetup, problémy jsem nezaznamenal.
Na výkon počítače je hra náročná obravdu hodně málo. Dosud jsem měl možnost hru vyzkoušet na několika instalacích Gentoo, včetně starších PC s grafikou nVidia 440MX, na které už spousta nových her nefunguje (starší demo, nikoli HD verzi s lepšími texturami). Například na Sempronu 2800+ s 1 GB RAM a grafikou nVidia 7600GS se počet snímků při rozlišení 1280×1024 pohybuje vysoko nad 100, často tak okolo 160 – 200 snímků.
Velmi důležitá vlastnost je jednoduché a snadno osvojitelné ovládání, to ovšem neznamená, že je hra jednoduchá. Znamená to, že se hra dá ovládat tak, aniž by hráč musel na ovládání myslet, což je velmi důležité.
Ovšem není to zas tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. V různých situacích mohou mít klávesy různý význam. Například klávesou pro hod nožem nehodíte nůž, pokud jste v podřepu, ale nůž odložíte. Klávesou pro přikrčení v kombinaci s úderem lze odvrátit (někdy) úder protivníka, případně provést protiúder proti protiúderu, ve skoku se přikrčením provádí salto a pokud se v přikrčení pohybujete vpřed a přikrčení pustíte, tak Turner přejde do zvířecího běhu po čtyřech atd… Kombinací je víc a ty důležité se lze naučit v tutoriálu, včetně zacházení se zbraněmi.
Přečtěte si i README soubor ke hře, snad všechny kombinace pohybů jsou tam popsané.
Bohužel jsou jen tři: ocelový nůž, meč a velká dřevěná hůl (tyč asi na výšku králíka). Docela tedy chápu velká očekávání okolo připravované hry Overgrowth, kde by chladných zbraní mělo být mnohem víc, stejně tak i různých druhů nepřátel.
Nožem lze protivníka seknout, bodnout. Nůž je jediná zbraň, kterou lze hodit. Ne vždy se ovšem povede protivníka zasáhnout – protivníci uhýbají, pokud vás při házení zahlédnou. Vlci dokonce umí nůž chytit. Ne vždy je také zásah nožem pro protivníka smrtelný – pro dosud nezraněné vlky nikdy a pro některé králíky taky ne. Nožem lze protivníka i podříznout, ale to se podaří jen výjimečně, když nepřítel spí, nebo sedí zády k Turnerovi a ten se k němu tiše připlíží. Na druhou stranu je nůž zbraň, kterou nejsnáz získáte od protivníka.
Dřevěná hůl je velmi silná zbraň. Při troše štěstí lze zabít protivníka jediným úderem, stejně tak i protivník občas může velmi rychle zabít Turnera. Ovšem jindy se může tyč při úderu zlámat a rozpadne se, častěji pokud se pokoušíte šermovat s jiným stejně ozbrojeným králíkem. Na rozdíl od nože a meče nemůže Turner nosit více než jednu a vždy ji drží v rukou.
Meč je zbraň nejsilnější. Stejně jako tyčí jím lze zabít velmi rychle, ale také s ním lze chvíli šermovat.
Osobně obvykle volím opatrnější způsob boje a snažím se odlákat jednolivé nepřátele, s nimiž se pak dá rozumně vypořádat. Bojovat proti dvěma vlkům současně je skoro vždy smrtelné. Podle videí však někteří hráči dovedou zvládnout i větší skupinu útočníků.
Rozhodně se naučte používat protichvaty. Je to snadný způsob, jak získat zbraň, když žádnou nemáte, a nepřítel má. Je to dobrý způsob, jak přežít boj s vlkem, který vás může zabít jediným úderem, aniž by k tomu zbraň potřeboval. Ostatně vlci si občas zbraň vezmou (chytí nůž, seberou hůl), ale nejsem si jistý, jestli jsou schopni je používat. Připadalo mi, že je použití zbraně spíš oslabuje.
Nenechte zraněného nepřítele utéct, přivolá posily, které se vás pak snaží najít. Utíkající nepřítel může být snadná oběť, pokud ho dostihnete.
Je výhodné se k nepříteli připlížit potichu zezadu a hodit po něm nůž nebo ho jinak napadnout, dokud to nečeká. Nepřítel může být chvilku zmatený a první sekundy se nebrání naplno. Podobně může nepřítele zmást odskok od stěny a salto, jindy to může být velmi riskatní, protože vás nepřítel chytí za nohy a srazí na zem.
Nespoléhejte zcela na zbraň, kdykoli o ni můžete přijít. A naopak nebojte se zbraně nepřítele, při troše šikovnosti mu ji můžete sebrat. Většinu bojů lze vyhrát bez použití zbraní.
Zajímavá zvláštnost Lugaru oproti ostatním bojovým hrám je absence ukazatele zdraví. Míru zranění můžete částečně odhadovat ze šrámů nebo z toho, jaké údery nepřítele jste nedokázali vykrýt. Hodně tvrdý zásah se projeví rozostřeným viděním (je-li rozostření zapnuto) a výrazem a postojem Turnera. Ale přesně to zjistit nelze. Nikdy nevíte, jestli poslední nepřítel nebude ten, který vás porazí.
To, co mne na hře zaujalo nejvíc, je dynamičnost. Boj ve vyšších obtížnostech je navzdory jednoduchosti hry velmi „ostrý“, reakce hráče musí být rychlé a některé protivníky není snadné porazit. Hrál jsem několik FP stříleček, ale Lugaru je proti nim výrazně adrenalinovější hra.
Až vás přestane bavit základní příběh a překonávání skóre v připravených soubojových mapách, můžete vyzkoušet některé z dalších modifikací od fanoušků hry. Vzhledem k tomu, že byl kód hry před nedávnem uvolněn pod GPL, tak se možná můžeme těšit i na nějaká vylepšení. Komu by ani to nestačilo, tak může podpořit vývojáře předplatným dlouho připravovaného pokračování Overgrowth.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Ta hra taky není nejnovější, ale teprve nedávno byla jednak prodávána ve velmi zajímavé akci ve stylu "zaplaň kolik chceš", kde bylo minimum vlastně dáno jen technicky platebním systémem 1¢. A druhak zdrojové kódy hry jsou volně dostupné pod GPL2. Můžete hru vylepšit a viz aktuální changelog.
Krom toho - minulé století je dost široký pojem (Vectrex, Atari Pong ...).
Ale vážně, grafika je slabší, to přeci píšu i v recenzi, proto taky vzniká pokračování Overgrowth, které by mělo být lepší nejenom graficky, ale i herním příběhem a bojovými úkoly ... doporučuji blog vývojářů, občas se tam objeví hodně zajímavé postřehy a popisy řešení.
To, že něco musí počítat procesor ještě nutně neznamená, že výsledný program bude výpočetně náročný. Procesor může leccos předpočítat a nemusí to řešit realtime. (ovšem nevím jestli to je případ zrovna téhle hry)
Existuje soutěžní kategorie "demo do xkB", kde x je třeba 4, 8, 16, 64kB ... pro různé platformy od osmibitů po současné OS.
Jediný dost nepříjemný bug je, že se občas zaseknete (třeba o sloup, dveře) a nezbývá nic jiného, než restartovat level. Proto sem to nedohrál.To mi povídej. Kdysi jsem se zasekl na stejném místě na 4 různých PC.
První modifikace vycházející ze zveřejněných zdrojáků http://mcmic.haxx.es/lugaru/