Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Dost už ironie, pojďme se podívat, jak to s Postal Fudge Packem doopravdy je. Nikoho pravděpodobně nepřekvapí, že na portování se podepsal Ryan C. Gordon. Obzvlášť když Postal 2 stojí na engine Unreal Tournamentu 2004 - můžete tedy očekávat podobnou náročnost hry (neplatí pro Postal Plus). Myslím si, že každý hráč se vejde do hardwarových požadavků hry:
Linux 2.2 nebo vyšší, Pentium 1 GHz, Glibc 2.1.x nebo lepší, 256 MB RAM, XFree86 3.3.x nebo novější, 7 GB volného místa na disku, zvuková karta kompatibilní s OSS nebo ALSA (hra používá OpenAL), GeForce nebo Radeon s alespoň 64 MB VRAM.
Pokud spustíte linux_installer.sh
z instalačního DVD, objeví se před vámi klasický instalátor v GTK+2 kabátku, ve kterém si můžete zvolit, které hry a bonusy chcete instalovat.
Instalátor se bohužel nevyhnul jedné chybě: neinstaluje potřebné .ini soubory pro Postal 2: STP; musíte si je stáhnout z Bugzilly nebo je získat z instalačního archivu pro Mac OS X a nakopírovat je do adresáře /kam/jste/instalovali/System
.
Postal Plus (Postal 1) je velmi stará (rok 1997) a nenáročná hra — spustíte ji příkazem postal1
. Protože to není hra, po které by současný hráč toužil, budu velmi stručný. Hra běží pevně v rozlišení 640×480, grafika i zvuky jsou jednoduché, nicméně už zde „Postal Dude“ sem tam prohodí nějakou komicky znějící hlášku. Postal Dude je samozřejmě dobře vybaven destrutivními zbraněmi — více napoví screenshoty.
Oproti verzi pro Windows chybí ve hře multiplayer a editor map.
Postal 2 je velmi násilná first person shooter hra. Musím ovšem poznamenat, že tato hra je násilná jen tak, jak je násilný její hráč. I když okolo vás propukne souboj, nemusíte se ho účastnit — stačí dobře utíkat. Přesto bylo kvůli této hře vzneseno mnoho žalob - snad i proto, že lidé protestující proti násilným hrám jsou v této hře představováni jako banda všehoschopných ozbrojených magorů.
V Postalu 2 plníte úkoly, které vám z části zadává vaše nepříjemná žena, se níž bydlíte v přívěsu. Každý den se vám tedy ukáže mapa, na kterou Postal Dude zakreslí své úkoly, a která vám pomůže najít všechna hledaná místa. Úkoly vypadají zdánlivě jednoduše, ale věřte, že se jejich plnění zkomplikuje. Někdy vám zvědavost prostě neodpustí nezaplatit v obchodě, někdy je vaším osudem, že prostě narazíte na nesprávné lidi. No napadlo by vás snad, že při vykonávání malé potřeby na hrob vašeho otce (neptejte se mě, proč je toto úkolem) budete uneseni sadomasochistickou skupinou a zavlečeni někam do podzemí?
Plocha hry je rozdělena do jednotlivých označených sektorů (nápis LOAD ZONE), aby se omezila náročnost. Načítání vám však začne být poněkud na obtíž, jakmile budete potřebovat přejít na druhou stranu mapy. Někdy se dokonce může stát, že proběhne jedno načítání, vy popojdete o kus dál a načítání bude další. Na obrazovce si můžete povšimnout ukazatele peněz, zdraví a také informace o tom, jak hodně se vám podařilo rozčílit místní policii.
Hra postrádá náznak příběhu a někdy se bohužel příliš vzdaluje od reality. Náhodný kolemjdoucí na zásah brokovnicí reaguje poznámkami o idiotech, vytažením pistole nebo se jen skrčí a začne prosit o život. Stejně tak policistům příliš nevadí, že okolo nich v bolestech umírají lidé a vy uprostřed toho všeho stojíte a šklebíte se — zareagují, jen až vás uvidí se zbraní v ruce. Bohužel má umělá inteligence i další mezery — může se dokonce stát, že budete střílet do policisty a on na vás jen bude koukat s vytaženým kvérem a křivým úsměvem na tváři. Zatčení se nemusíte vůbec obávat, protože není těžké policistům utéct, a navíc není obtížné se z vězení dostat ven. Stačí zkusit založit požár sirkami, vaše cela se otevře a bez povšimnutí jediného policisty se můžete vypařit a pokračovat ve svém řádění.
Zbraní je v tomto šíleném městě vybaveno příliš mnoho lidí, kteří se nebojí ji použít; tedy i listonoš nebo malý chlapec pro vás představují potenciální nebezpečí. Zpočátku budete vybaveni pouze základními zbraněmi (pistole, brokovnice, lopata). Ale nebojte se: jak budete procházet hrou, bude se váš arzenál rozšiřovat. Jakmile vás přestane bavit osvědčená kombinace "člověk + benzín + sirky", můžete vyzkoušet lahůdky jako Napalm Launcher (dávejte pozor, ať se nepopálíte), Rocket Launcher (s možností řízených raket) nebo utrženou kraví hlavu nakaženou neznámou nemocí (lidé v okolí začnou zvracet krev).
Můžete si také vyzkoušet, jaké to je vypadat jako maník v logu firmy Running With Scissors: nůžky můžete jen tak házet nebo je používat ve stylu bumerangu. Účinnost takových nůžek může někdy být překvapivá. Po rozepnutí poklopce se vaší zbraní stane přirození, které můžete použít k hašení (i sebe samotného), ale pamatujte, že ostatní lidé nemají takové zavlažení příliš v lásce: kromě nadávek nebo díry ve své hlavě můžete očekávat, že se někomu z nečekané dešťové přeháňky udělá nevolno a pozvrací se.
Celým městem kromě policie procházejí individua různého stupně šílenství, dále také kočky a psi. Psy není moc dobrý nápad provokovat, protože vás někdy dokáží připravit o život snáze než ozbrojený arab; částečně je to způsobené jejich dobrou mrštností. Kočky na vás útočit nebudou, ba naopak, rády utíkají. A díky tomu, že se do kabátu naší postavičky vejde opravdu vše, můžete při troše šikovnosti kočky sbírat a následně je nasazovat na svou brokovnici. Pravděpodobně nemusím blíže popisovat, co se začne dít, když začnete s takovu výzbrojí střílet.
Grafická stránka hry je docela slušná, ale jen dokud se pohybujete venku. Vnitřky budov vypadají příliš zjednodušeně, příliš práce si s nimi grafik nedal. Textury se stále opakují, objekty mají jednoduchou geometrii a všude je spousta volného místa.
I přes nedostatky a chyby je hra dobrým zdrojem zábavy, dokud vás neomrzí prolévat krev a poslouchat hlášky Postal Dude. A když vás to všechno přestane bavit, tak můžete alespoň spáchat sebevraždu — Postal Dude si vloží granát do úst a kamera se otočí, abyste si mohli pohled vychutnat.
Snad jen drobné upozornění na závěr: stejně jako v Unreal Torunamentu 2004, i zde schází editor map.
Postal Dude se zbláznil, svět se zbláznil a hra také. V datadisku Apocalypse Weekend zapomeňte na přítomnost mapy a jednoho exteriéru, celá hra se postupně odehrává na různých místech — odpadá tím také nepříjemné načítání při průchodu města. Bandu cvoků protestujících proti násilným hrám nahradili ochránci zvířat. Ochránci zvířat se musí pořádně provokovat, takže vás neminou mise plné vybíjení krav a zvláště zrádných slonů. Mimo jiné navštívíte i teroristický výcvikový kemp plný krvežíznivých arabů. Jedno je však jisté: už to není protivná manželka, kdo vás komanduje, ale zde plníte úkoly různých lidí, které na své pouti bláznivým světem potkáte.
Naše procházka začíná v nemocnici, protože Postal Dude má poraněnou hlavu. V nemocnici probíhá podivný výzkum na kočkách, které se prostě občas roztočí a ve své vysoké rychlosti zabíjí lidi. Kočky jsou tak vaší účinnou zbraní, ale i nepřáteli v jednom, protože je nezajímá, koho právě krájí na plátky. Poraněná hlava Postal Dude si vybírá krutou daň — budete si muset zvyknout, že vše občas zešílí, začnete mít vidiny s malými mimozemšťany/dětmi, kteří na vás útočí. Vidiny jsou to velmi realistické, těm fiktivním útočníkům nedělá problém vás zabít. Ptáte se, co jiného ve světě? Celkem nic, jen na Zemi přišla mimozemská „infekce“, takže se připravte na zástupy zombies krkajících krev a vykřikujících hromady sprostých slov. Nemoc oživující mrtvé se však nevyhýbá ani zvířatům; bojovat budete i proti (ne)mrtvým šíleným kravám. A pozor, pro všechny zombie platí jedno: zničit je můžete jedině rozbitím jejich hlavy!
Vývojáři se tentokrát poučili a hra později získá alespoň nějaký příběh. Vaším hlavním úkolem, který vám zadá Vince z Running With Scissors, je získat zpět „gold master game“ od vydavatele hry. Neočekávajte však nějakou závratně dlouhou dobu hry, datadisk je kratší než hra původní.
Autoři se i ve volném pokračování Share The Pain snažili o to, aby si hráč opět užil co nejvíce zábavy. Kromě původních nůžek-bumerangu se vám do rukou dostane i mačeta-bumerang, jejíž velkou efektivitu Postal Dude komentuje slovy „Man, this is awesome!“ Mezi další nové zbraně patří např. ještě kosa na slony a palice na krávy.
Obvyklí hloupí policisté byli nahrazeni vojenskými jednotkami, se kterými si není radno zahrávat. Stačí zranit jediného vojáka a jdou po vás všichni. Brutalita v ulicích se zvýšila, následkem čehož se budete ve zvratkách pohybovat více než v Share The Pain. Co více dodat k této hře? Snad jen to, že před koncem hry se utkáte s velkým silným bossem.
Pokud se vám líbí Share The Pain, není důvod, proč byste si Apocalypse Weekend také dobře neužili.
A Week In Paradise je mod rozšiřující původní hry o nové destruktivní zbraně. Po spuštění hry si zvolíte, jestli chcete hrát Share The Pain, Apocalypse Weekend nebo jejich kombinaci. Poté už můžete vyzkoušet zbrusu novou kombinaci sprej + zapalovač, motorovou pilu, radioaktivní rakety a další super materiál.
Eternal Damnation je komunitní mod pocházející z dílny Resurrection Studios. Není to žádné úchvatné dílo: jste pacientem v blázinci nazvaném Happy Hill. V něm dojde k nehodě, pacienti utečou ze svých komor a začnou se vraždit mezi sebou. Vaším úkolem je se prostřílet mezi ostatními blázny, ochrankou blázince, pak policisty a vlastně vším, co vám v průběhu celé hry přijde do cesty. Tahle hra mě přestala bavit už po pár minutách svou jednotvárností a nezajímavým jednoduchým vzhledem. Možná si právě říkáte, že Postal je něco podobného, tak proč jsem k Eternal Damnation tak kritický? Důvod je jednoduchý: hra postrádá zábavnost. Chybí jí ten humor, díky kterému je Postal tak oblíbený.
Multiplayer nabízí čtyři typy her, kterých se mohou účastnit i boti: DeathMatch, Team DeathMatch, Snatch a Grab. DeathMatch nemusím pravděpodobně blíže popisovat, ale co se vlastně skrývá pod názvy Snatch a Grab?
Snatch je obdoba Capture The Flag s tím rozdílem, že místo vlajek se snažíte unést soupeřovu prostitutku, což se soupeři pochopitelně moc nelíbí. Není to tedy nijak originální typ hry.
V Grabu hraje každý sám za sebe. Po mapě je schovaných deset pytlů s penězi, po sebrání každého z nich jste o 25 % silnější. Pokud zahynete, přijdete o nalezené pytle. Ten, kdo sebere všechny jako první, vyhrává. Hra má i časový limit.
Na Internetu není tento multiplayer příliš populární, takže si pro pořádnou hru budete muset sehnat vlastní kamarády — boti mají někdy problém plnit úkoly hry a skutečné lidi nedokáží dobře zastoupit.
Pokusil jsem se zjistit, jak to bude vypadat s pokračováním této hry. Ohlášený Postal 3 má totiž běžet na Source engine (Half-Life 2), který podporuje jen Direct3D. Reakce Running With Scissors na otázku, zda bude Postal 3 dostupný i pro Linux, zněla „Don't worry!“, odpověď Ryana C. Gordona byla alespoň trochu podrobnější:
> Have you been contacted by RWS about Postal 3?
We don't know anything about the Source Engine yet, so we can't say what will happen with Postal 3 at this time.
Jedno je však jisté: Postal se už na jaře tohoto roku dostane na filmová plátna! Zatím se můžete podívat na obrázky a trailer.
Postal je podle mého názoru hra, která by neměla ve sbírce akčního linuxového hráče scházet. I přes nedostatky v některých technických oblastech je perfektní hrou na odreagování, vybití zlosti nebo jen rychlé pobavení. Světlou stránkou hry jsou i mraky vtipných hlášek a komentářů, ať už ze strany Postal Dude nebo jiných postaviček ve hře. Postal Fudge Pack si můžete za necelých 30 dolarů objednat z USA, počítejte s příplatkem 12 dolarů za doručení do České republiky. Objednávka přes PayPal je bez problémů, hra je do 10 dnů doma. Před případným zakoupením hry si určitě stáhněte demoverzi (168 MB), která obsahuje jeden zkrácený level singleplayeru a několik map multiplayeru.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
ostatni pochopte ze nekdo je proti brutalnimu nasili a krveprolivani...On je jaksi rozdíl mezi _počítačovou hrou_ a brutálním násilím ve skutečném životě. Tipuji, že pokud má někdo sklony k násilí, nepotřebuje tuto hru, aby začal řádit. A ti ostatní mají jen zvrácený smysl pro humor - nikoliv opravdu násilnické choutky.
Tipuji, že pokud má někdo sklony k násilí, nepotřebuje tuto hru, aby začal řádit.Je spousta lidí, kterým tohleto nevysvětlíš. Dítě někoho zabije, je potřeba najít viníka, vinit rodiče, kteří oba chodí z práce v sedm večer, je politicky nekorektní, tak to svedeme na televizi a počítač.
kdo je podle vas lepsi clovek, ten kdo se hulvatsky vyjadruje ale jinak by mouchu nezabil, nebo nekdo, kdo naprosto svele ovlada etiketu, chova se slusne, ale pritom to je nasobny brutalni vrah???To je naprosto nesmyslné přirovnání, protože podsouvá myšlenku, že ti, kteří tu reagují v tom smyslu, že by se anonym "xxx" měl krotit ve svých sprostých výlevech, jsou vrahy. Položím ti jinou otázku: Kdo myslíš, že je rozumnější... ten, kdo nenávidí násilí, ale ostatním nadává a uráží je, nebo ten, kdo rovněž násilí nemá rád, ale spokojí se se slušným vyjadřováním a nebojí se sprostého "bojovníka proti násilí" okřiknout?
co me se nelibilo bylo to, ze on rekl nevhodnymi slovy ze ta hra je nechutna zvrhla a ze mu je blbe a ostatni mu zacli nadavat do debilu idiotu atd.Já bych spíš řekl, že to byly reakce na výroky typu "Táhni polít svou mámu Napalmem, vrahu, možná se Ti postaví."
Imho ten kdo orkikne toho kdo nadava tak ze mu rekne debile nebo idiote se vlastne posouva na jeho uroven.Reagoval jsi však na komentář uživatele "Deda Jabko", který nic takového neříkal. Naopak pouze slušně požádal, ať se dotyčný krotí.
PS: každá hra, která si najde hráče, má právo na život, respektuj toTohle u mě narozdíl od geniálního System Shock II není hra. Tohle je jenom simulátor zvráceností pro zvrhlíky a úchyláky, který pouze těží ze své kontroverznosti. Ale budiž, ať si ty sračky koupí, kdo uzná za vhodné. :-/
Predovšetkým by som chcel poďakovať Lubošovi za precíznu, detailnú a informatívnu recenziu; myslím, že potenciálny záujemca o Postal sa dozvie úplne všetko podstatné.
Celkom ma udivuje, že sa niekto obťažuje (v súlade s mierou svojej osobnej kultivovanosti pochopiteľne anonymne) kritizovať úkaz ako je vydávanie recenzií na hry (áno, svedčí to o morálnom úpadku vedenia serveru, ktorý podľa mňa započal už vtedy, keď sa dali zlákať na zlorečenú cestu propagácie grafických aplikácií a využívania myši pri práci s Linuxom všeobecne), keď riešenie je tak jednoduché: príslušný zástanca ideovej čistoty svojho profilu unixového nadčloveka takýto hanebný článok jednoducho neotvorí.
Rozdeľovať hry na myseľ rozvíjajúce či ubíjajúce je správna a povznášajúca zábava, hodná tých najtvrdších chlapov, pretože presne v tom pochopiteľne spočíva ich spoločenská úloha (hier, nie správnych chlapov). Ideálne by sme mohli podľa podobnej preferencie automaticky deliť užívateľov ábíčka a tých neárijských rovno blokovať.
Mimochodom, keď sme sa s Ryanom Gordonom rozprávali o Postal-e, prirovnával ho k poviedkam Flannery O'Connor (ktoré sa snažia vyvolať zamyslenie čitateľa nad istým problémom tak, že ho vystavia šokujúcemu obrazu -- často groteskného -- násilia); navyše, hráč v Postale dostáva úlohy zapadajúce do bežného života a k násiliu sa (teoreticky) vôbec nemusí uchýliť. Netvrdím, že z každej obrazovky na človeka dýchne scholastická filozofia, ale prvoplánová dementná režba to tiež nie je.
Jinak me opravdu dostalo jakym smerem se diskuze zvrtla - myslel jsem si, ze neco podobneho je mozne jen na zive (ktere je tim jak se v diskuzich lidi urazi, proslavene), ale na abclinuxu.cz jsem to necekal ...Bohužel jsou tu lidé, kterým připadá normální kolem sebe házet sprostá slova a nadávky. Patrně si tím dodávají sebevědomí - nebo prostě jinak ani mluvit neumí.
Ale proboha co Tě kamráde přimělo hledat v něčem takovém zábavu a ještě se svými nejniternějšími duševními vý(ú)chylkami veřejně chlubit a naparovat?!Hehe, jsem naprosto nenásilný typ - věřil byste tomu, že jsem ani nikdy nikomu nedal pěstí? Vždy vše řeším domluvou a funguje to dobře. Rozhodně v sobě žádné násilí nepotlačuju, protože v sobě žádné nemám. Já nevím. Tohle je extrémně násilná hra, jak si recenzi takové hry představujete? To tam mám dát screenshoty přírody a smějících se lidí? Navíc to není tak, že hraju jen tohle, a tak jsem o tom prostě napsal recenzi. V průběhu tohoto roku mám v plánu napsat recenze na dalších minimálně šest nových her - že byla tahle mou první je jen náhoda.
Taky trpím mnohými duševními nerovnostmi a hrboly, ale nesepisuju to veřejně pod průhlednou záminkou recenze na hru...Žádné duševní nerovnosti ani hrboly nemám. Opravdu ne.